Förlänga balanserad signalkabel?

Permalänk
Medlem

Förlänga balanserad signalkabel?

Kan man förlänga balanserad (treledare) signalkabel av god (Cordial) kvalitet genom att löda ihop två kablar och sedan isolera på lämpligt sätt med tex eltejp och krympförband utan förlora ljudkvalitet? Det borde väl inte vara sämre än koppla ihop två kablar med kontakter?

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av palbin:

Kan man förlänga balanserad (treledare) signalkabel av god (Cordial) kvalitet genom att löda ihop två kablar och sedan isolera på lämpligt sätt med tex eltejp och krympförband utan förlora ljudkvalitet? Det borde väl inte vara sämre än koppla ihop två kablar med kontakter?

Nej det är rimligen betydligt sämre att löda istället för att använda ordentliga kontakter. Termineringarna och terminalerna är impendansampassade det är inte din lödning.

Huruvida det är möjligt att löda ihop kablar? Absolut!
Om ljudkvaliten går att bibehållas? Möjligen, troligen inte dock.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Permalänk

tveksamt att lödning kommer påverka då du kommer på sin höjd introducera ca 0.000011ohm (~1cm lödtenn) per lödning resistans dvs du har betydligt högre variationer på elektriska komponenterna i förstärkaren/högtalaren som lär påverka mer är 3 futtiga välgjorda lödningar på kabeln.

å de vet i fasen om de blir mycket bättre med friktionskontakt även om kontakterna är gjorda i koppar eller förgylld koppar

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack igen !

Det var på senare sätt jag tänkte ungefär. Oroade mig istället för den lite förstörda "skärmen" och dess roll. Men i-och-med det skall vara för balanserad signal (hos både avsändare och mottagare) tänkte jag det kanske ej spelade roll.

Permalänk
Skrivet av palbin:

Tack igen !

Det var på senare sätt jag tänkte ungefär. Oroade mig istället för den lite förstörda "skärmen" och dess roll. Men i-och-med det skall vara för balanserad signal (både "avsändare" och mottagare) tänkte jag det kanske ej spelade roll.

ja störningsskärmen kommer ju saknas på en liten bit där skarven är men det kommer den ju göra oavsett crimpskarvar, skruvskarvar, eller lödskarvar om du menar eventuellt aluminium/kopparfläta runt ledarna kopplad till jord.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem

Varför strul när det bara är att seriekoppla om du har xlrkontakter och det har du väl för teleplugg är nått som gitarristerna kan glappa vidare med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tja det finns ju balanserad tele TRS (tip ring sleeve) också likvärdig XLR .

Att undvika kontakter som jag har gott om fina Neutrik XLR hane/hona och
tele hane/hona balanserad/obalanserad var främst med tanke på ev kabel-
kanaling.

Har fått lite ont om lång hel balanserad sladd pga diverse försäljning. Det
gäller inte sälja vad i efterhand kan visa sig för mycket .