Permalänk
Medlem

Dator som inte presterar som den ska

Hej,

Jag tycker inte att min dator fungerar riktigt så bra som den ska och undrar om det är datorn som faktiskt inte är så bra som jag tror eller att det kanske är något fel.

Spec:
Moderkort: ASUS PRIME Z370-P
Processor: Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX Svart
Grafikkort: Asus GeForce GTX 1070 Dual 2xHDMI 2xDP 8GB

Jag kör alla spel på en samsung SSD hårddsik.
Jag har testat benchmarktester samt lifetime test för hårddsikar och inget verkar vara fel på.

Jag spelar nya cod på lägsta inställningar och kommer precis över 100fps, apex legends laggar även fast jag kör låga inställningar. CS kan börja lagga ibland även om jag inte kör 16:9.

Någon kan säga direkt om något är för dåligt med datorn eller var problemet kan ligga?

Permalänk
Medlem

Standardfrågan; har du kopplat in skärmen i grafikkortet så du inte kör med den inbyggda grafiken?

Installerat nvidias drivrutiner?

Kollat så sakerna går i rätt hastighet, inte överhettar, etc?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: Jag har kopplat i grafikkortet med DVI samt uppdaterat nvidia med nyaste uppdateringen. Inte kollat så sakerna går i rätt hastighet eller överhettar. Har du tips på bra program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av isac_17:

@Nioreh83: Jag har kopplat i grafikkortet med DVI samt uppdaterat nvidia med nyaste uppdateringen. Inte kollat så sakerna går i rätt hastighet eller överhettar. Har du tips på bra program?

Med DVI i grafikkortet? Det där grafikkortet har väl inte ens DVI?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: Jo det ska de göra, står i specifikationer:
Gränssnitt
DVI-D (dubbel länk)
2 x HDMI
2 x DisplayPort

Permalänk
Medlem

@isac_17: Testa att köra UserBenchmark och länka till resultatet här, då får man en bra överblick på om någon komponent presterar uppenbart dåligt.

Och den integrerade grafiken i en 8600K är ju långt under minimumkraven för COD, så COD hade knappast varit spelbart om man kopplat fel, än mindre gett 100 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isac_17:

@Nioreh83: Jo det ska de göra, står i specifikationer:
Gränssnitt
DVI-D (dubbel länk)
2 x HDMI
2 x DisplayPort

Ok. Jag vill bara försäkra mig om att du kopplat skärmen till grafikkortet, och inte till moderkortet. Något som du ännu inte givit ett rakt svar på

Edit: läste igen, och det hat du. Sorry

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@perost: Jag körde benchmark nu och här är resultaten https://www.userbenchmark.com/UserRun/25389888

Permalänk
Medlem

@Nioreh83: Jag har kopplat det direkt till grafikkortet, har både testat med displayport samt DVI.

Permalänk

Tror det är såpass enkelt att din SSD är full. Testa radera något spel som tar mycket plats.

Permalänk
Viking
Skrivet av isac_17:

@perost: Jag körde benchmark nu och här är resultaten https://www.userbenchmark.com/UserRun/25389888

Ser ut som att du måste titta om din ssd är kopplad till Sata 3.0 port med Sata 3.0 kabel

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av isac_17:

@perost: Jag körde benchmark nu och här är resultaten https://www.userbenchmark.com/UserRun/25389888

Du kör dina minnen i DDR4-2133 hastighet, vilket innebär att du inte slagit på minnesprofilen i BIOS. Om du går in i BIOS så bör du kunna välja X.M.P.-profil till vänster, det är bara att välja profilen för minnena och starta om så bör spelprestandan öka en hel del.

Permalänk
Medlem

@perost: Det ska jag absolut testa. Problemet är att jag inte kommer in i bios. När jag bootar kommer de inte upp vilken knapp jag ska trycka och kan inte gå in på advanced reboot för UEFi finns inte. Har du några tips?

Permalänk
Medlem

@MrScharlz:
@Donnerstal:

Ska kolla på detta med och se om detta hjälper något

Permalänk
Medlem

@perost: Lyckades nu så ändrade till XMP https://www.userbenchmark.com/UserRun/25391347
Testade ett cod game och testade 1920x1080 resolution och låg på 90fps där låg jag kanske på 60-70 innan men känner fortfarande att det är för lite mot vad det borde klara av. Har du några andra tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av isac_17:

@perost: Lyckades nu så ändrade till XMP https://www.userbenchmark.com/UserRun/25391347
Testade ett cod game och testade 1920x1080 resolution och låg på 90fps där låg jag kanske på 60-70 innan men känner fortfarande att det är för lite mot vad det borde klara av. Har du några andra tips?

Ladda hem hwinfo och kolla temp i idle samt i load. Gärna max load i t ex 3dmark eller liknande.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av isac_17:

@perost: Lyckades nu så ändrade till XMP https://www.userbenchmark.com/UserRun/25391347
Testade ett cod game och testade 1920x1080 resolution och låg på 90fps där låg jag kanske på 60-70 innan men känner fortfarande att det är för lite mot vad det borde klara av. Har du några andra tips?

Jag är ingen expert på Userbenchmarks men det står ju att ditt 1070 presterar i 32:a percentilen, dvs 7/10 gtx 1070 kort presterar bättre än ditt kort, och då har du ändå en processor som är helt okej. Har du två skärmar? Oavsett så hade jag laddat ner GPU-Z och kört igång det. Hoppa över till Sensor fliken och spela lite COD i 15 minuter, sen tar du en screenshot på GPUZ och lägger upp här.

Edit: Om det är så att ditt kort går för varmt av någon anledning så sänker ju kortet hastigheten för att "svalna av" och då är det ju rimligt att du får riktigt dålig FPS. GPUZ kommer visa om så är fallet.

Permalänk
Medlem

En till tanke:

Vilken upplösning pallar din skärm...?
Jag tänker att om du försöker köra nya spel i 4K snarare än 2K (1920*1080) så har du höga förhoppningar på grafikkortet tyvärr...

GTX 1070 är absolut inte kasst, men laggfritt spelande i 4K kräver mycket...

Använder man en skärm på högst 27" tycker jag att mer än 1920*1080 är onödigt (ju mindre skärm desto mindre "lider" man av lägre upplösning, samtidigt som grafikkortet oftast presterar bättre).

Jag har inte testat 1600*900 på ex.vis en 27-tummare men tror nog det ser bra ut då med (+ bättre prestanda!).

Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: Testade programmet som du sa och här kan du se resultatet medans jag spelar cod. https://prnt.sc/rf59y3

Permalänk
Medlem

@m1k3_dd: Den kör 1920x1080 har en benq xl2720. Vet att grafikkortet inte är de nyaste eller bästa men vet att folk som har sämre ändå kan köra spelet på full resolution. Tycker även att mitt borde klara att spela ett av dagens spel i full resolution men dåliga inställningar utan att ligga på 70-90fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av isac_17:

@Chrisism8: Testade programmet som du sa och här kan du se resultatet medans jag spelar cod. https://prnt.sc/rf59y3

Vad jag kan se ser allt bra ut. Först reagerade jag på att GPU load var 46%, men man ser tydligt i grafen att det har legat konstant runt 100% och sedan gick ner till 46% i och med att du tabbade ur spelet för att screen shotta antagligen. Temperatur, hastighet och fläktkurva verkar ju alla ligga där de ska för ett sådant kort. Då förstår jag inte riktigt varför det hamnade i 32:a percentilen.

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: Nej undrar samma. Men tror du att det är grafikkortet som leder till att det laggar?
För är osäker på detta med, vill inte köpa ett nytt om det skulle bli så att det laggar ändå