Det här med Blocket...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Pratade lite med honom. Enligt honom är detta normalpris i Finland. Ett 1080 kostar enligt honom 65-72 Euro. Kan dom vara så dumma på andra sidan vattenpölen?

Jag skrev att man får en 9700K/2070 för 14. Trodde han inte på. Då länkade jag honom för 12500. Sen länkade jag även en annons på Tradera när han sa att ett 1080 kostar typ 70 pund. För två dagar sen försökte någon sälja ett 1080 för 3200. Inga bud. Sen 5600XT kom betalt ju ingen mer än typ 2700 för det.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage: Det tråkiga är om någon oinsatt stackare skulle köpa för det där priset. Vilken dålig affär de skulle göra. Jag skulle absolut inte påstå att det är något normalpris i Finland om man t.ex. ser på MuroBBS. Skulle ju även i Finland (samma prisnivå som Sverige) gå att få ihop en splitterny dator för de pengarna som är mycket bättre..

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

@Knotvillage: Det tråkiga är om någon oinsatt stackare skulle köpa för det där priset. Vilken dålig affär de skulle göra. Jag skulle absolut inte påstå att det är något normalpris i Finland om man t.ex. ser på MuroBBS. Skulle ju även i Finland (samma prisnivå som Sverige) gå att få ihop en splitterny dator för de pengarna som är mycket bättre..

Han skulle sänka till 670€, skrev att det är ändå typ 300€ mer än någon i Sverige betalar för den.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Han skulle sänka till 670€, skrev att det är ändå typ 300€ mer än någon i Sverige betalar för den.

Menar du att runt 3500 är ett rimligt pris för den? Kom igen nu.

Visa signatur

Fractal Meshify-C DTG, ASUS PRIME X370-PRO, Ryzen 5 1600(4.0GHz) + be quiet! Dark Rock Pro 3, Ballistix Sport LT 16 GB DDR4 3000 MHz, Palit RTX 2060 Super Jetstream 8GB, Crucial MX500 2TB 2,5'' SSD

Permalänk
Medlem

Har kikat på begagnade G25 till och från men tycker som du, folk begär för mycket med tanke på åldern.
Var på väg att köpa G25 för 1000-1500kr (kommer inte ihåg exakta priset) för 4-5 år sedan, skulle passera säljarens ort och tänkte passa på att plocka upp ratten i samma veva. Dock så säger säljaren att ratten var såld så fortsatte min färd. En stund senare så ringer han och säger att den är kvar men då var det redan försent, orkade inte börja vända om.

Såg just att ratten i sig lanserades redan 2006 och ersattes 2010 med g27. Riktigt gamla rattar, skulle betala max 500 kr för en sådan ratt idag för man vet ju aldrig när den rasar. Går säkert inte att få tag på reservdelar heller.

En ny G920 (utan växelspaken) brukar vara på rea för 1990 kr med två års garanti, känns mer värt att lägga någon hundralapp på en ny ratt och vill man ha en växelspak med spår så kostar det ca 500 kr till.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

Sjysst prestandajämförelse:

https://www.tradera.com/item/341372/390109354/sapphire-radeon...-

"Värsting grafikkort redo för alla utmaningar!
Exakt samma kort som 5700XT"

Ett Vega 56...

Permalänk
Skrivet av aggrocult:

Menar du att runt 3500 är ett rimligt pris för den? Kom igen nu.

Runt 4000 skulle jag säga riggen är värd.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Cypress_86:

Sjysst prestandajämförelse:

https://www.tradera.com/item/341372/390109354/sapphire-radeon...-

"Värsting grafikkort redo för alla utmaningar!
Exakt samma kort som 5700XT"

Ett Vega 56...

Frakt 200kr??? Kostar 95 att skicka.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Frakt 200kr??? Kostar 95 att skicka.

mmm det verkar finnas någon mystisk regel om att man ABSOLUT inte får ta igen lite extra deg på frakten om man säljer saker
Fick skäll av en Traderaköpare för att jag tog 60:- i frakt och skickade i ett förfrankerat 49:- kuvert. OMG! dödsstraff!

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

mmm det verkar finnas någon mystisk regel om att man ABSOLUT inte får ta igen lite extra deg på frakten om man säljer saker
Fick skäll av en Traderaköpare för att jag tog 60:- i frakt och skickade i ett förfrankerat 49:- kuvert. OMG! dödsstraff!

Varför ska du ta ut mer pengar för frakten?
Aldrig tagit ut mer än vad som behövs för frakten, har jag missat att det kostar mer än vad jag begärt då har jag stått för det, hände faktiskt senast igår när jag skickade iväg varor som jag sålt på Tradera.
Om frakten blir billigare än vad jag begärt så swishar jag tillbaka summan även om det så är 10kr, rätt ska vara rätt tycker då jag.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adfactory:

mmm det verkar finnas någon mystisk regel om att man ABSOLUT inte får ta igen lite extra deg på frakten om man säljer saker
Fick skäll av en Traderaköpare för att jag tog 60:- i frakt och skickade i ett förfrankerat 49:- kuvert. OMG! dödsstraff!

Man väljer ju fraktsätt när man skapat tradera annonsen. Då håller man sig till den och inte håller på att lura folk på frakt. Det är fult gjort.

Permalänk
Skrivet av Pnorberg:

Varför ska du ta ut mer pengar för frakten?
Aldrig tagit ut mer än vad som behövs för frakten, har jag missat att det kostar mer än vad jag begärt då har jag stått för det, hände faktiskt senast igår när jag skickade iväg varor som jag sålt på Tradera.
Om frakten blir billigare än vad jag begärt så swishar jag tillbaka summan även om det så är 10kr, rätt ska vara rätt tycker då jag.

Skrivet av anon14781:

Man väljer ju fraktsätt när man skapat tradera annonsen. Då håller man sig till den och inte håller på att lura folk på frakt. Det är fult gjort.

Trist för "Herr Svensson" som måste åka 4 mil för att lämna in paketet hos ombudet, Han ska inte få en enda extra spänn för att han kör fram och tillbaka, eller packmaterial, det ska man inte ta betalt för? Tragiskt att folk kan gnälla på 10:- hit & dit.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av anon14781:

Man väljer ju fraktsätt när man skapat tradera annonsen. Då håller man sig till den och inte håller på att lura folk på frakt. Det är fult gjort.

Jag tolkar det som att han satte 60:- frakt för varan i annonsen men att han sedan hamnade på 49:- då han valde ett fraktsätt som kostade just 49:- vid det tillfället. Vad är fel där? Köparen får betala det han haft som underlag då han bjöd på varan, det torde ej vara ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Trist för "Herr Svensson" som måste åka 4 mil för att lämna in paketet hos ombudet, Han ska inte få en enda extra spänn för att han kör fram och tillbaka, eller packmaterial, det ska man inte ta betalt för? Tragiskt att folk kan gnälla på 10:- hit & dit.

Jadå, men då är det bra att specifiera det i annonsen så att man som köpare inte känner sig lurad på pengar, oavsett summa. Köpt av många som tagit ut en extra summa för emballage men då har de även angivit det i annonsen.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Jadå, men då är det bra att specifiera det i annonsen så att man som köpare inte känner sig lurad på pengar, oavsett summa. Köpt av många som tagit ut en extra summa för emballage men då har de även angivit det i annonsen.

Lurad och lurad, det framgår ju mycket klart och tydligt vad frakten kostar och som köpare får man baka in det priset i vad själva varan kostar. Jag tillhör det släktet som tycker att man i normalfallet inte ska ta betalt för emballage och restid men sålänge fraktpriset inte blir högre än vad som är sagt tycker jag man inte kan gnälla för mycket.

Permalänk
Skrivet av adfactory:

Trist för "Herr Svensson" som måste åka 4 mil för att lämna in paketet hos ombudet, Han ska inte få en enda extra spänn för att han kör fram och tillbaka, eller packmaterial, det ska man inte ta betalt för? Tragiskt att folk kan gnälla på 10:- hit & dit.

105kr extra handlar det om. Står inget i annonsen att han vill ha extra för varken material eller drivmedel. Många har ju kvar kartongen

Värsting grafikkort redo för alla utmaningar!
Exakt samma kort som 5700XT

Använd ca 2 månader så den är i väldigt bra skick!
Körde crossfire med en till.
Fullt fungerande med alla original tillbehör, inköpt på INET för ca 8000kr

Info:
Grafikkort, AMD Radeon RX Vega 56 (Core clock 1266 MHz / Boost clock 1550 MHz), 3584 Stream kärnor, 8 GB HBM2 (Memory clock 1.6 GHz), PCI Express 3.0, 2 x HDMI 2.0, 2 x DisplayPort - Sapphire Tri-X Vapor-X low noise cooler - 11276-01-40G

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Det kanske är RJ45 / Scart som är det man ska ha till GPUN idag? 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Lurad och lurad, det framgår ju mycket klart och tydligt vad frakten kostar och som köpare får man baka in det priset i vad själva varan kostar. Jag tillhör det släktet som tycker att man i normalfallet inte ska ta betalt för emballage och restid men sålänge fraktpriset inte blir högre än vad som är sagt tycker jag man inte kan gnälla för mycket.

Ja fast som med personen jag citerade hade en köpare som reagerade på att fraktpriset inte överstämde portokostnaden, köparen kände nog sig lurad för informationen inte gavs om ev. resekostnader m.m.
Personligen så köper och säljer jag så mycket att jag har en bra hum om vad frakten går på för olika saker, ser jag en hög fraktkostnad som inte stämmer överens med varans vikt / mått så bjuder jag till den totalsumma som jag är villig att betala för, inkl. fraktkostnad.
Dock tänker inte alla på det så det kan vara bra att ha det i annonsen om man tar ut en extra kostnad för att slippa onödigt tjafs.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av datornörden:

Jag tolkar det som att han satte 60:- frakt för varan i annonsen men att han sedan hamnade på 49:- då han valde ett fraktsätt som kostade just 49:- vid det tillfället. Vad är fel där? Köparen får betala det han haft som underlag då han bjöd på varan, det torde ej vara ett problem.

Felet är ju att auktionsvinnaren har betalat varns pris + frakt innan säljaren skickar. Så då har köparen betalat 60 kr, men frakten kostar då 49 kr. Säljaren fular sig vill säga. Har man valt ett fraktsätt som kostar si och sen väljer efter betalning att använda ett annat som kostar mindre så ser jag det som svinigt. Man väger och mäter försändelsen och ser till att välja rätt frakt från början. Sen kanske köparen förväntar sig att det kommer med schenker, men sen så är det postnord istället. Stor skillnad på dom två företagen när det kommer till att leverera paket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adfactory:

Trist för "Herr Svensson" som måste åka 4 mil för att lämna in paketet hos ombudet, Han ska inte få en enda extra spänn för att han kör fram och tillbaka, eller packmaterial, det ska man inte ta betalt för? Tragiskt att folk kan gnälla på 10:- hit & dit.

Inte köparens problem om säljaren behöver åka 4 mil till närmaste inlämningsställe. Då får man ta med det i varans pris med risken att inte få den såld. Så är det.

Permalänk

Vi ska inte ens nämna eBay. Där kan man snacka om att vissa tar betalt för frakten. Fast pris ligger lägst på hela eBay. Sen är frakten 4 gånger så hög.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Ser det inte bättre ut att ange korrekt fraktkostnad men lägga på resekostnader osv i priset på prylen?

Permalänk
Skrivet av Knotvillage:

Vi ska inte ens nämna eBay. Där kan man snacka om att vissa tar betalt för frakten. Fast pris ligger lägst på hela eBay. Sen är frakten 4 gånger så hög.

Många svenska företag som kryddar frakten också, det är ju inte +/- noll på fraktkostnaden direkt, där du kommer upp i fraktfritt drar dom ju in kostnaden på vinsten av det du köpt. ”Det finns inget som är gratis”

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Frakt 200kr??? Kostar 95 att skicka.

Skrivet av adfactory:

mmm det verkar finnas någon mystisk regel om att man ABSOLUT inte får ta igen lite extra deg på frakten om man säljer saker
Fick skäll av en Traderaköpare för att jag tog 60:- i frakt och skickade i ett förfrankerat 49:- kuvert. OMG! dödsstraff!

Skrivet av Pnorberg:

Varför ska du ta ut mer pengar för frakten?
Aldrig tagit ut mer än vad som behövs för frakten, har jag missat att det kostar mer än vad jag begärt då har jag stått för det, hände faktiskt senast igår när jag skickade iväg varor som jag sålt på Tradera.
Om frakten blir billigare än vad jag begärt så swishar jag tillbaka summan även om det så är 10kr, rätt ska vara rätt tycker då jag.

Skrivet av anon14781:

Man väljer ju fraktsätt när man skapat tradera annonsen. Då håller man sig till den och inte håller på att lura folk på frakt. Det är fult gjort.

Skrivet av adfactory:

Trist för "Herr Svensson" som måste åka 4 mil för att lämna in paketet hos ombudet, Han ska inte få en enda extra spänn för att han kör fram och tillbaka, eller packmaterial, det ska man inte ta betalt för? Tragiskt att folk kan gnälla på 10:- hit & dit.

Skrivet av datornörden:

Jag tolkar det som att han satte 60:- frakt för varan i annonsen men att han sedan hamnade på 49:- då han valde ett fraktsätt som kostade just 49:- vid det tillfället. Vad är fel där? Köparen får betala det han haft som underlag då han bjöd på varan, det torde ej vara ett problem.

Skrivet av Pnorberg:

Jadå, men då är det bra att specifiera det i annonsen så att man som köpare inte känner sig lurad på pengar, oavsett summa. Köpt av många som tagit ut en extra summa för emballage men då har de även angivit det i annonsen.

Skrivet av Trunk:

Lurad och lurad, det framgår ju mycket klart och tydligt vad frakten kostar och som köpare får man baka in det priset i vad själva varan kostar. Jag tillhör det släktet som tycker att man i normalfallet inte ska ta betalt för emballage och restid men sålänge fraktpriset inte blir högre än vad som är sagt tycker jag man inte kan gnälla för mycket.

Skrivet av Knotvillage:

105kr extra handlar det om. Står inget i annonsen att han vill ha extra för varken material eller drivmedel. Många har ju kvar kartongen

Värsting grafikkort redo för alla utmaningar!
Exakt samma kort som 5700XT

Använd ca 2 månader så den är i väldigt bra skick!
Körde crossfire med en till.
Fullt fungerande med alla original tillbehör, inköpt på INET för ca 8000kr

Info:
Grafikkort, AMD Radeon RX Vega 56 (Core clock 1266 MHz / Boost clock 1550 MHz), 3584 Stream kärnor, 8 GB HBM2 (Memory clock 1.6 GHz), PCI Express 3.0, 2 x HDMI 2.0, 2 x DisplayPort - Sapphire Tri-X Vapor-X low noise cooler - 11276-01-40G

Skrivet av Pnorberg:

Ja fast som med personen jag citerade hade en köpare som reagerade på att fraktpriset inte överstämde portokostnaden, köparen kände nog sig lurad för informationen inte gavs om ev. resekostnader m.m.
Personligen så köper och säljer jag så mycket att jag har en bra hum om vad frakten går på för olika saker, ser jag en hög fraktkostnad som inte stämmer överens med varans vikt / mått så bjuder jag till den totalsumma som jag är villig att betala för, inkl. fraktkostnad.
Dock tänker inte alla på det så det kan vara bra att ha det i annonsen om man tar ut en extra kostnad för att slippa onödigt tjafs.

Kan ni ta detta i en separat tråd eller genom PM, please!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masen666:

Kan ni ta detta i en separat tråd eller genom PM, please!!

Är inte hela meningen med den här tråden att diskutera, kommentera och skratta åt saker relaterade till andrahandsmarknadsplatser? Jag skulle då påstå att det mycket väl passar att diskutera frakt och huruvida det är rätt att försöka tjäna extra pengar på det.

Permalänk

9900K/2080. 45 tusen. Som hittat. Skulle inte ens ge hälften. Sen har han brutit plomben på GPU så finns ingen garanti kvar.

https://www.tradera.com/item/391170919

Den lades upp från början med ett pris på 50K. Nu nere i 35.

https://www.blocket.se/vi/89142217.htm

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Varför ska du ta ut mer pengar för frakten?
Aldrig tagit ut mer än vad som behövs för frakten, har jag missat att det kostar mer än vad jag begärt då har jag stått för det, hände faktiskt senast igår när jag skickade iväg varor som jag sålt på Tradera.
Om frakten blir billigare än vad jag begärt så swishar jag tillbaka summan även om det så är 10kr, rätt ska vara rätt tycker då jag.

Kräver du extra i frakt om frakten kostar mer än du angivit?

Personligen ser jag det som att man betalar ett paketpris inklusive frakt, inte en vara och en frakttjänst. Så blir frakten dyrare än jag angivit så betalar jag det, blir det billigare så behåller jag extra pengarna. Iaf så länge det är rimliga belopp.