Det knäpper till i hörlurna!

Permalänk

Det knäpper till i hörlurna!

Tjenare, jag har sedan nån månad tillbaka haft problem med mina hörlurar. När man använt lurarna ett tag så kan de helt plötsligt knäppa till i hörlurarna, ett mycket skarpt och obehagligt ljud som jag inte kan beskriva bättre än att det knäpper till. Ljudet är väldigt kort och resonant, som en liten smäll likt fyrverkerier fast inte lika högljutt såklart. Eftersom det är ett väldigt skarpt ljud så måste jag vila öronen efter detta skett, vilket är irriterande.

Det är ett par bluetooth-hörlurar, AKG Y50BT och det märkliga är att jag precis köpte ett par nya Y50BT på grund av att jag hade detta problemet med mina förra, men problemet har nu uppstått med det nya paret också.

Eftersom det är ett par trådlösa hörlurar så tvivlar jag på att det har något med telefonens ljudingång att göra, men eftersom problemet kvarstår även med de nya lurarna så blir jag tveksam var problemet kommer ifrån.

Någon som upplevt samma sak eller har några idéer vad det kan handla om?

All hjälp uppskattas, då jag verkligen gillar allt annat med dessa lurar så vill helst inte byta bort dem. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Är det när dom somnar/startar/byter låt?

Permalänk

@Sinery: Nej, det kan ske när som helst, typ medans en låt spelas.

Permalänk
Rekordmedlem

Du tänker nog lite bakvänt, eftersom båda lurarna har missljudet är telefonens ljudutgång misstänkt...
Eller så är det nått i lokalen som stör den trådlösa överföringen.
kvarstår oljudet även om samma delar används i en annan lokal och vad händer om du driver lurarna från en anna enhet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Det är möjligt, har faktiskt inte upplevt att det knäpper till någon annanstans än hemma. Vad gäller andra enheter har jag inte provat, har bara min mobil som jag lyssnar på musik ifrån men kan i för sig testa på min dator. Jag tycker det är märkligt att det skulle handla om telefonens ljudutgång då det är trådlöst/bluetooth? Å andra sidan är jag ingen expert inom detta så det kanske gör det? xD

Permalänk
Inaktiv

Har du möjligtvis en Apple styrplatta med ett nästan dött batteri i bokhyllan? Det hade jag en gång, innan den själv dör definitivt så stör den ut Blåtanden lite lagom slumpmässigt. Tydligen känt fel. Ett av dom skummare felen att felsöka.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Björnivar:

@mrqaffe: Det är möjligt, har faktiskt inte upplevt att det knäpper till någon annanstans än hemma. Vad gäller andra enheter har jag inte provat, har bara min mobil som jag lyssnar på musik ifrån men kan i för sig testa på min dator. Jag tycker det är märkligt att det skulle handla om telefonens ljudutgång då det är trådlöst/bluetooth? Å andra sidan är jag ingen expert inom detta så det kanske gör det? xD

Blåtanden i telefonen är ljudutgång i ditt fall, det måste inte var en analog signal i en kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@anon214822: Haha, otroligt hur alla ens prylar kan ställa till det. Men nej, det har jag inte, men jag har en del andra blåtandstyrda grejer, två högtalare och ett par in-ear lurar men alla dessa är avstängda då jag inte använder dem så de borde väl inte störa? Eller kan de störa även om de är avstängda? Kanske värt att nämna att jag bor i studentkorridor, ett studentrum på 20kvm och grannar som bor några meter ifrån mig. Kanske har något med det att göra.

Permalänk

@mrqaffe: Okej, då kan det nog kanske vara telefonen ändå. "Ljudjacket" är rätt glappt på min telefon, om man lyssnar med kablade hörlurar så åker sladden lätt ur, så det kanske hänger ihop med nånting i telefonens ljudkort eller nåt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Björnivar:

@Lars Celander: Haha, otroligt hur alla ens prylar kan ställa till det. Men nej, det har jag inte, men jag har en del andra blåtandstyrda grejer, två högtalare och ett par in-ear lurar men alla dessa är avstängda då jag inte använder dem så de borde väl inte störa? Eller kan de störa även om de är avstängda? Kanske värt att nämna att jag bor i studentkorridor, ett studentrum på 20kvm och grannar som bor några meter ifrån mig. Kanske har något med det att göra.

Alla delar på eterutrymmet och det lär finnas mycket skit i luften i en studentkorridor,.

Skrivet av Björnivar:

@mrqaffe: Okej, då kan det nog kanske vara telefonen ändå. "Ljudjacket" är rätt glappt på min telefon, om man lyssnar med kablade hörlurar så åker sladden lätt ur, så det kanske hänger ihop med nånting i telefonens ljudkort eller nåt.

Det är möjligt att det uppstår nån elektrisk påverkan internt i telefonen om du har en trasig kontakt men det var inte det jag syftade på från början utan att blåtanden är ett interface det också även om det är digitalt och använder radio på ena sidan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Vad betyder eterutrymme?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Björnivar:

@mrqaffe: Vad betyder eterutrymme?

Ett tomrum fyllt av elektromagnetiska vågrörelser...

Eter (fysik)
Etern troddes vara en osynlig, flyktig substans som uppfyllde varje hörn av universum.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Eter_(fysik)
Man använder ofta uttrycket när man pratar om nått som har med radioteknik att göra även om det inte finns nån "eter" i fysikalisk mening så är terminologin fortfarande använd eftersom det är ett begrepp som passar och är entydigt för de som "pratar radio" alla vet vad man menar utan att gå in på de modernare korrekta fysikaliska begreppen som inte alls är lika korta och språkligt lättanvända.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Okej, kan mycket väl vara det som är problemet eftersom det inte uppstått någon annanstans än just hemma. Har kontaktat supporten hos både AKG och hos telefonföretaget för att se om de kan hjälpa mig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Björnivar:

@mrqaffe: Okej, kan mycket väl vara det som är problemet eftersom det inte uppstått någon annanstans än just hemma. Har kontaktat supporten hos både AKG och hos telefonföretaget för att se om de kan hjälpa mig.

Blåtand är tåligt men inte immunt mot störningar, det använder frekvenshopp för att inte totalt störas ut av alla wifienheter och annat på 2,4GHz bandet, blåtand byter frekvens 1500 ggr i sekunden och hoppar över hela det tillåtna frekvensutrymmet och nån gång kommer det att krocka med nått, mest troligt nån wifienhet och då kan det mycket väl uppstå nån kortvarig störning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Intressant, men svårt att göra nånting åt, i så fall skulle jag behöva flytta för att problemet skulle försvinna? 😅

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Björnivar:

Intressant, men svårt att göra nånting åt, i så fall skulle jag behöva flytta för att problemet skulle försvinna? 😅

Det kanske räcker med att skärma rummet, det är bara att klä in det med ett finmaskigt stålnät och jorda nätet så är det ganska avskärmat...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Haha ja kanske det. Bor troligtvis bara kvar här i ett år till dock så det känns lite ovärt. Men bra att veta till nästa boende kanske Tack för hjälpen i alla fall!