Philips Hue bridge och Ubnt AmpliFi

Permalänk
Medlem

Philips Hue bridge och Ubnt AmpliFi

Hallå. Är inte särskilt hajj på nätverk så har en fråga.

Köpte Philips-Hue-grejer här om dagen och kör det på min router som är en Ubiquiti AmpliFi HD. Bridgen är inkopplad med kabel om det spelar någon roll för svaret jag söker.

Jag kör en VPN-tjänst på alla mina enheter och när jag ska ändra någon inställning i routern måste jag slå av VPN på t.ex. telefonen när jag ska göra det, annars hittar inte AmpliFi-appen routern, vilket är ytterst logiskt tycker jag.

Men i alla fall, jag är lite paranoid så hatar att allt möjligt skit ska vara uppkopplat bara för att det existerar. Därför har jag strypt internetåtkomst på Hue bridge-prylen genom AmpliFi-appens inställningar för uppkopplade enheter.

Här kommer min fråga: Fastän jag har VPN igång på min telefon kan jag ändå ställa in ljuset via Philips-Hue-appen och det kan jag inte riktigt förstå varför. Så jag skulle uppskatta om någon kunde ge mig ett svar på detta, helst ett svar som inte går ovanför huvudet, jag är inte dum och kan grunderna vad gäller nätverk men börja inte snacka IP-protokoll eller något med mig tack.

Mvh / hypermode

Permalänk
Medlem

@hypermode:
Du är ansluten till ditt eget wifi, vilket bridgen också är genom kabel så det sker internt hos dig.
Påverkas då inte av VPN tjänsten då det är internt.
Är inte svårare än så skulle jag tro.

Amplifi appen ansluter genom deras cloud därav funkar det inte med VPN, Relativt säker på detta.

Omformulerade mig.
Visa signatur

Game : FD Meshify S2 Blackout, CPU : Intel Core i7 10700K
MB : ASUS ROG STRIX Z490-E GAMING, GFX : Asus RTX2070 Strix.
RAM : Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16
Leksaker: Canon 6D, Canon G7X MKII. DJI Mavic Pro.