Hörselskadad - in-ear med hög volym

Permalänk
Medlem

Hörselskadad - in-ear med hög volym

Hej, jag har a-Jays One (95 dB) som "nattlurar" men jag hör dåligt med dessa just nu. Jag är hörselskadad och söker därför råd om in-ear som ska ha hög volym. Jag hör ganska bra på bas men diskant är det typ helt dött.

Är det dB enbart man ska titta på eller spelar ohm också roll?

Sennheiser Momentum har 118 dB
Xiaomi Redmi AirDots har 123 dB

Jag vet att man får tinnitus av så hög volym.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Rekordmedlem

Du söker en lur som kan spela starkt, det har inte bara med verkningsgrad natt göra för det är väl den du syftar på med dina värden ? Verkningsgrad kombinerat med effekttålighet och förstärkarens uteffekt och utgångsimpedans kommer att ge dig svaret på vilket ljudtryck som är möjligt att uppnå med en specifik lur.
Att spela starkt kommer inte på nått sätt att hjälpa dig utan bara förvärra din hörselskada så sök hjälp i stället för att förstöras den hörsel du har kvar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kanske inte ens hör till saken eller nåt men du har inte funderat på såna där bone conduction grejer, har för mig att jag läst nånstans att dom ska kunna funka bra vid hörselskador. Bara en tanke..

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du söker en lur som kan spela starkt, det har inte bara med verkningsgrad natt göra för det är väl den du syftar på med dina värden ? Verkningsgrad kombinerat med effekttålighet och förstärkarens uteffekt och utgångsimpedans kommer att ge dig svaret på vilket ljudtryck som är möjligt att uppnå med en specifik lur.
Att spela starkt kommer inte på nått sätt att hjälpa dig utan bara förvärra din hörselskada så sök hjälp i stället för att förstöras den hörsel du har kvar.

Ja, okej, nu blev det mycket att tänka på.. Jag googlar vidare!

Jag kan inte förvärra min hörselskada på något sätt ändå då jag hör ingenting utan mina hörapparater. Jag gillar inte att använda bluetooth via hörapparaten då det ger inte samma djup i musiken eller när jag lyssnar på ljudböcker.

Jag är mycket medveten om detta, sjukvården har till och med sagt till mig att jag måste använda hörapparatens bluetooth istället för in-ear..

Skrivet av FlashTec:

Kanske inte ens hör till saken eller nåt men du har inte funderat på såna där bone conduction grejer, har för mig att jag läst nånstans att dom ska kunna funka bra vid hörselskador. Bara en tanke..

Intressant. Har aldrig hört talas om det, jag får ta och testa en sådan då kanske det förhindrar tinnitus vid för hög volym funderar jag på.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Hörapparaten lär konvertera frekvenser till dit hörbara spann för att du skall höra så bra som möjligt, speciellt tal. Kan tänka mig att det är lite därför ljudet känns lite kasst. Dock med vanliga lurar lär du missa frekvenser och får kompensera med betydligt högre volym.

Ta hand om dina öron, det är klart att det kan bli sämre även om man hör dåligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Ja, okej, nu blev det mycket att tänka på.. Jag googlar vidare!

Jag kan inte förvärra min hörselskada på något sätt ändå då jag hör ingenting utan mina hörapparater. Jag gillar inte att använda bluetooth via hörapparaten då det ger inte samma djup i musiken eller när jag lyssnar på ljudböcker.

Jag är mycket medveten om detta, sjukvården har till och med sagt till mig att jag måste använda hörapparatens bluetooth istället för in-ear..
Intressant. Har aldrig hört talas om det, jag får ta och testa en sådan då kanske det förhindrar tinnitus vid för hög volym funderar jag på.

Jag läste om det första gången för några år sen men faktiskt aldrig provat själv hur pass bra det funkar. Om jag fattar det rätt så ska det funka bra, kanske beror på vilken form av hörselskada man har. Har hela systemet kollapsat där inne så kanske det inte funkar ändå. Har själv en rätt störig hörselskada då den gör att frekvenserna där det mänskliga talet ligger försvinner en hel del när det är en massa ljud runt omkring, jobbar man då på ett verkstadsgolv så händer det rätt ofta att man får fråga vad personer säger.

Visa signatur

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Verkningsgrad kombinerat med effekttålighet och förstärkarens uteffekt och utgångsimpedans kommer att ge dig svaret på vilket ljudtryck som är möjligt att uppnå med en specifik lur.

Jag tänkte att basen lirar på de lägre frekvenserna. Kanske man kan kompromissa genom att hitta lurar med bra spann inom de lägre frekvenserna och då behöver jag inte spela högt. De sämre hörlurarna kanske spelar oftare på de högre frekvenserna?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Jag läste om det första gången för några år sen men faktiskt aldrig provat själv hur pass bra det funkar. Om jag fattar det rätt så ska det funka bra, kanske beror på vilken form av hörselskada man har. Har hela systemet kollapsat där inne så kanske det inte funkar ändå. Har själv en rätt störig hörselskada då den gör att frekvenserna där det mänskliga talet ligger försvinner en hel del när det är en massa ljud runt omkring, jobbar man då på ett verkstadsgolv så händer det rätt ofta att man får fråga vad personer säger.

Ja, jag kollar med sjukvården så de kan berätta lite mer vad för fel jag har så jag kan testa ditt förslag efteråt! Sjukt bra förslag oavsett om det fungerar eller inte.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Ja, jag kollar med sjukvården så de kan berätta lite mer vad för fel jag har så jag kan testa ditt förslag efteråt! Sjukt bra förslag oavsett om det fungerar eller inte.

Kollat nå mera på det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Kollat nå mera på det?

Den fungerade inte riktigt.
Jag har däremot hittat ett par nya In-Ear hörlurar

FÖRLÅT MIG!

Dold text

som jag kan justera basen och diskant med. Jag har nu inte lika hög volym som tidigare. Hör dessutom tydligare och bättre.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk

Så länge du inte har en förstörd hörselnerv så borde ju ett cochleaimplantat fungera. Inte så estetiskt tilltalade, men vem fan bryr sig om man kan få tillbaka hörseln. Jag har själv tinnitus grad 2-3 och en lätthörselskada, samt ljudkänslighet. Jag tycker du ska vara väldigt försiktig med vad du utsätter dina öron för. Kan inte tänka mig hur jag skulle överleva denna helvetes orkester om jag dessutom var i stort sätt döv. Lycka till!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |