Efter ominstallation av windows funkar inte ljudet i bland

Permalänk

Efter ominstallation av windows funkar inte ljudet i bland

Jag har ett irriterande fel som jag inte lyckats lösa.

Mitt ljud fungerar nästan aldrig när jag startar datorn, utan jag måste starta sedan starta om datorn för att ljudet ska fungera.

Detta uppkom då jag installerade om windows och jag antar att det är några drivrutiner som inte lirar riktigt hundra efter det men har inte hittat några egentliga fel någonstans.

För ljud använder jag mina skärmar, så eventuellt har grafikkortet något att göra med det (den har jag dock installerat om)

Operating System: Windows 10 Home 64-bit (10.0, Build 18363) (18362.19h1_release.190318-1202)
BIOS: BIOS Date: 03/07/16 10:49:48 Ver: 05.0000B (type: BIOS)
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-6700K CPU @ 4.00GHz (8 CPUs), ~4.0GHz
Memory: 16384MB RAM
Card name: NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti
Driver File Version: 26.21.0014.4575 (English)

Jag har även installerat om drivrutinerna för de båda skärmarna jag har.

Någon som har någon ide om vad problemet kan vara? Väldigt tacksam om detta blev löst.

Permalänk
Medlem

@Irregular Programming: Vilket moderkort är det och hur ansluter du ljudet i skärmen?

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

@Irregular Programming: Vilket moderkort är det och hur ansluter du ljudet i skärmen?

En Asus z170 Pro gaming, skärmarna är kopplade via DP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

En Asus z170 Pro gaming, skärmarna är kopplade via DP

Börja med att testa 2 saker.
1. Ladda ner drivrutin från moderkortets sida.
2. Testa med annan kabel.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Börja med att testa 2 saker.
1. Ladda ner drivrutin från moderkortets sida.
2. Testa med annan kabel.

Tack för svar, tyvärr så håller ljudfelet i sig mellan mina två skärmar och min Index.

Drivrutinen fungerade inte.

Jag har kommit på att jag kan få det att funka om jag startar om Windows Audio service. Men det vore ju trevligt att slippa göra det varannan omstart.

Permalänk
Medlem

@Irregular Programming: Verkar vara mer än du som har problem med Windows Audio Service.
Kan ju se om du hittar några tips bland dessa länkarna..
https://www.google.se/search?hl=sv&q=Windows+Audio+service&ca...

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

@Irregular Programming: Verkar vara mer än du som har problem med Windows Audio Service.
Kan ju se om du hittar några tips bland dessa länkarna..
https://www.google.se/search?hl=sv&q=Windows+Audio+service&ca...

Jag googlade lite och vad jag kunde hitta var folk som hade audio servicen inte startad eller krashad vilket den inte är i min. Den kör.