Permalänk
Medlem

Videoredigeringsdator för 15k

Hejsan,

Jag skulle vilja köpa en dator/datordelar som är tänkt att endast användas till videoredigering. Jag vill att den ska klara av att redigera filmer inspelade i 4k-format och gärna kunna köra (minst) 2 redigeringsprogram samtidigt (exempelvis DaVinci Resolve 16 + After Effects eller Davinci Resolve 16 + Photoshop).

Med en budget på 12.000-15.000 kr och om vi koncetrerar oss helt på en dator som är tänkt till videoredigering och inget spelande, är det då möjligt att få ihop en stationär dator med mina krav ovan? Blev lite inspirerad av den här youtube-videon:

https://www.youtube.com/watch?v=w_HKRUPN1Mk

Den går igenom hur man bygger ihop en bra videoredigeringsdator för $1000 (den har dock 16 BG ram, har läst på några ställen att man borde ha 32 GB ram). Jag funderade på att bygga ihop den, då de angav samtliga komponenter i beskrivningen till videon. Hur som helst var det en del som han angav som jag inte hittade i någon svensk butik och eftersom jag inte är helt hemma på datorer blir jag osäker på vad jag kan byta ut den delen med utan att någonting går snett. Sedan tänkte jag att jag kanske kan gå upp lite grann i pris och därav hamnade jag här och frågar er, om ni har något/några tips på vad jag kan köpa.

Vänliga hälsningar,
Joel

Permalänk
Medlem

@joelfred:

Videon du länkade är "Simon Cowell Bursts Into Tears Girlfriend Lauren Rushes IN!" Xfactor så jag vet inte hur användbar den är i datorbyggande ^^

Något sådant kanske!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13544288

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU
Kingston Fury Renegade NVMe Gen4 2TB
LG 32" UltraGear 32GS95UV 4K/240hz

Permalänk
Medlem

@Wicker:

HAHAHA. Shit, har redigerat nu. Har en tendens att öppna jättemånga flikar samtidigt och kopiera och klistra massvis av länkar, så det kan bli lite rörigt för mig. Tack för hjälpen förresten!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

AMD Ryzen 7 3700X är den mest prisvärda högpresterande produktivitets CPUn. 8C/16T. Överklockningsbar. Kommer med en bra kylare.

3800X är inte prisvärd. Köp inte 3800X. Köp en 3700X istället!

~3% mer prestanda ~15% mer pengar.

AMD Ryzen 7 3800X
AMD Ryzen 7 3700X

Silent chassin är tystare vid idle för att det stänger in alla små ljud medan mesh chassin kommer att vara tystare under load då fläktarna kan snurra långsammare.

Airflow vs. Silent Case: Noise-Normalized Thermals. Beaten at its own game.

MSI B450M MORTAR MAX har bra VRM (2x SM4337 & 2x SM4503) och 2 stycken M.2 platser med NVMe.

MSI B450M MORTAR MAX har också bra I/O

MSI B450M MORTAR MAX:

MSI B450M MORTAR MAX

64GB är att föredra till 4K

3000MHz eller 3200MHz brukar vara mest prisvärt. 3600MHz kan ge en liten boost.

3200MHz är sweetspot.
Här kan man se hur klockfrekvens och latens påverkar prestanda.
Speciellt Linus video är intressant där han talar om att överklocka Infinity Fabric och hur det kan ge riktigt bra prestanda.

I redigering kan man se en viss förbättring med snabbare RAM.

RAM Speed

RAM minnena har stöd för alla moderkortstillverkares RGB styrning.

ADATA XPG SPECTRIX GREY D41 DDR4 2x16GB 3200Mhz
RAM

Seasonic FOCUS GX (tidigare FOCUS PLUS Gold fast nu utan kondensatorer på kablarna) är en serie modulära, kompakta, tysta, semi-passiva nätaggregat med hög verkningsgrad.

SweClockers Seasonic Focus Plus Gold 750 W
Fördelar

• Extremt stabil spänningsreglering

• Rippelvärden i världsklass

• Väldigt hög verkningsgrad

• Mycket bra anslutningsmöjligheter

• Semipassivt och tyst

• Tio års garanti

• Kompakta yttermått

Nackdelar

• Inga nämnvärda

https://i.imgur.com/Kk7APza.png

LTT Tier A
ANAND TECH The Seasonic Focus Plus Gold 750FX 750W PSU Review: SeaSonic Quality at Mainstream Prices
Tom's Hardware Seasonic Focus Plus 750 Gold PSU Review
JonnyGURU Seasonic FOCUS Plus 750 Gold 750W Power Supply
KIT GURU Seasonic FOCUS PLUS Gold (FX) 850W PSU Review
PC Perspective SEASONIC FOCUS PLUS GOLD (FX) 650W PSU REVIEW

Seasonic FOCUS GX

Adobe Premiere Pro gillar Intel i9 9900K.

Adobe After Effects gillar Intel i9 9900K ännu mer.

Adobe Photoshop gillar Intel i9 9900K ännu ännu mer.

DaVinci Resolve föredrar AMD.

Adobe Premier Pro vill ha Nvidia. Men behöver inte så kraftfullt grafikkort.

Adobe After Effects vill ha Nvidia. Men behöver inte så kraftfullt grafikkort.

Adobe Photoshop vill ha Nvidia. Men behöver inte så kraftfullt grafikkort.

DaVinci Resolve bryr sig mindre om AMD VS Nvidia, men vill ha så kraftfullt grafikkort som det kan få.

Vegas Pro vill definitivt ha AMD Radeon grafikkort.

16-32GB för 1080p FHD

32-64GB för 4K

How much RAM does Photoshop need?
The exact amount you need will depend on exactly what you are doing, but based on your document size we recommend a minimum of 16GB of RAM for 500MB documents or smaller, 32GB for 500MB-1GB, and 64GB+ for even larger documents.

Note that this is for the document size once opened (as found in the "Document Sizes" section of the Info Panel or status bar), not the file size of the file itself. Photoshop will often list two sizes such as 20.3M/60.2M. The left number is the flat file size (if you were to export without compression), while the right number is the actual size of the Photoshop document with all the layers. The right number which includes all the layers is typically the most relevant when deciding how much RAM your system needs.

I redigering kan man se en viss förbättring med snabbare RAM.

Redigering i olika program

Skrivet av Wicker:

MSI B450 TOMAHAWK MAX

Jag hade kollat på de billigare MSI B450 GAMING PLUS MAX eller MSI B450-A PRO MAX som bara förlorar en USB Type-C port jämfört med MSI B450 TOMAHAWK MAX.

MSI B450 GAMING PLUS MAX har samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar mindre.

MSI B450-A PRO MAX har också samma utmärkta VRM som MSI B450 TOMAHAWK MAX (2x 4C029N & 2x 4C024N), en extra PCIe slot, två extra interna USB 2.0 portar, förlorar bara en USB Type-C port och kostar ännu mindre.

MSI B450M MORTAR MAX kan vara ett bra alternativ ifall du inte bryr dig lika mycket om VRM (2x SM4337 & 2x SM4503) och skulle kunna ha nytta av 2 stycken M.2 platser.

MSI B450M MORTAR MAX har också bättre I/O än MSI B450 TOMAHAWK MAX.

MSI B450M MORTAR MAX:

MSI B450 TOMAHAWK MAX:

MSI B450 GAMING PLUS MAX, MSI B450-A PRO MAX & MSI B450M MORTAR MAX
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|