Permalänk

Böjda CPU pinnar, Ryzen 5 3600x

Hej,

Beställde en dator i delar från inet.se, den kom till mig torsdag den 5e mars. Beställningen var i två delar och chassit skulle komma dagen efter. Började plocka upp moderkortet, monterade m2-disken och skulle montera CPUn, tog upp den ur (osprättad) förpackning, kollade så märket på CPUn matchade märket på moderkortets socket. La dit CPUn och märkte att den inte föll ner på ena sidan, plocka upp den och kollade märkning och la dit den igen, samma resultat, den föll inte ner på en sida. Tog upp den kollade noooooga på pinsen, efter ett par minuters undersökning (med zoomad telefonkamera) såg jag att två pins var böjda.

Detta var 1 timme efter att jag hämtat ut paketet. Kontaktade inet.se via deras chatt, dom ville jag skulle ta bilder och skicka in, vilket jag gjorde. Nu är CPUn skickad till inet och ligger i kö i väntan på att en tekniker ska kolla på den.

Byggde min första dator 1999, har byggt ca 10 datorer sen dess. Jag vet att jag inte har gjort något fel, men känner mig orolig efter att ha läst lite trådar om böjda pins.

Bifogar bilder så ni kan kolla själva och komma med feedback om vad som kan ha hänt.

Mvh
37årig 3 barns pappa

Stavfel
Permalänk
Rekordmedlem

Det är så lite att det enklaste hade väl varit att rikta pinnarna och bygga vidare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är så lite att det enklaste hade väl varit att rikta pinnarna och bygga vidare.

Absolut, så här i efterhand, när jag har fått väntat på retur, undersökning samt förhoppningsvis en ersättnings CPU. Men har jag betalat för något vill jag det ska fungera, speciellt om jag betalat 2400kr 🙂

Och hur kan det bli så här? Undermåliga kontroller i fabrik? Någon som köpt denna processor tidigare, öppnat försiktigt och "råka" ha sönder den, men det är ju lite foliehatt på...

Felstavningar åtgärdade
Permalänk
Medlem

Tycker det är uppenbart att det inte är någon skada du har lyckats orsaka, med tanke på skadans placering.
Känns som något som måste skett i eller i anslutning till produktion.
Tror inte du behöver oroa dig!

Visa signatur

ROG STRIX X470-F GAMING
AMD Ryzen 5600X
G.Skill Trident Z 3600Mhz
Sapphire 5700 XT

Permalänk
Medlem

Hur har det gått?

Visa signatur

ROG STRIX X470-F GAMING
AMD Ryzen 5600X
G.Skill Trident Z 3600Mhz
Sapphire 5700 XT

Permalänk
Medlem

jag hade använt en stiftpenna och böjt dem tillbaka!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Asus Dual 5060ti 16gb, 5700x3d, TR Peerless assassin,MSI b550 pro vdh wifi, 32GB 3600MHz Vengeance, 1tb Pm9a1, 3TB SSD +4TB HDD, corsair rm750, Phantek p400a.
backup 180Hz MSI 1080p 24", Sapphire rx7600 8gb, Ryzen 5800x,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3200 corsair, 1tb PM9a1 + 2tb P220, Seasonic focus 650w, Asus Prime ap201
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC Asus dual rtx3060 12gb, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av CynX:

Tycker det är uppenbart att det inte är någon skada du har lyckats orsaka, med tanke på skadans placering.

Jag förstår aldrig det här argumentet, som framförs i en del trådar av den här typen. Om TS inte kan ha orsakat de böjda pinnarna på grund av deras placering borde inte heller någon annan kunnat orsaka skadan, så hur har den då uppstått? Det är naturligtvis mindre troligt att en sådan skada sker om man exempelvis tappar processorn eller försöker trycka ner den fel i sockeln, men det är fortfarande fullt görbart genom att exempelvis komma åt ett hörn på något objekt eller valfri pinnliknande form med undersidan av processorn.

Därmed inte sagt att det alltid är hempularen som orsakar skadorna, vilket också återförsäljarna verkar ha insett då ett vanligt resultat brukar vara att ÅF helt sonika rätar ut pinnarna.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av twit:

Jag förstår aldrig det här argumentet, som framförs i en del trådar av den här typen. Om TS inte kan ha orsakat de böjda pinnarna på grund av deras placering borde inte heller någon annan kunnat orsaka skadan, så hur har den då uppstått? Det är naturligtvis mindre troligt att en sådan skada sker om man exempelvis tappar processorn eller försöker trycka ner den fel i sockeln, men det är fortfarande fullt görbart genom att exempelvis komma åt ett hörn på något objekt eller valfri pinnliknande form med undersidan av processorn.

Därmed inte sagt att det alltid är hempularen som orsakar skadorna, vilket också återförsäljarna verkar ha insett då ett vanligt resultat brukar vara att ÅF helt sonika rätar ut pinnarna.

Håller med om det du skriver. Support/teknikavdelningen på Inet.se sa att dom har sett liknande fel på CPUer som DOM öppnat för att montera beställda datorer, dvs att dom kommer sådär från fabrik. Fick i alla fall välja om dom skulle skicka en ny eller få tillbaka den gamla, som dom hade puttat tillbaka pinnarna på och provkört utan problem.