AMD Ryzen 3600X CPU fläkt som låter mycket

Permalänk
Avstängd

AMD Ryzen 3600X CPU fläkt som låter mycket

Fläkten går upp i varv så fort temperaturen stiger lite och detta generarar ett väldigt störande ljud. Jag har två chassifläktar som inte är något speciellt. En standard i sidan på insug och en Fractal i toppen på utsug. Behöver jag bättre kylning eller finns det något annat sätt att dämpa ljudsvängningarna? Jag skulle nöja mig med ett något högre konsekvent ljud hela tiden. Bara jag slipper "accelerationsljudet".

Läste lite på nätet och någon sa att man kunde testa att minska spänningen med 0.100 vilket inte hjälpte alls. Enda sättet att få bort ljudet verkar vara att köra power saver mode i windows, men det vill jag inte göra när jag spelar. Tog en skärmdump på HWM när jag startade Firefox.

Permalänk
Medlem

Gör en egen fläktprofil i bios.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Jag tror att det blir bättre om du sätter en insug på framsidan och utsug på baksidan. Tror inte att det kan dra in i närheten så mycket luft i botten av lådan? Det ska även finnas någon inställning i BIOS på de flesta moderkorten där du kan ställa in hur snabbt fläktarna ska reagera vid temperaturändring.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cluro:

Fläkten går upp i varv så fort temperaturen stiger lite och detta generarar ett väldigt störande ljud. Jag har två chassifläktar som inte är något speciellt. En standard i sidan på insug och en Fractal i toppen på utsug. Behöver jag bättre kylning eller finns det något annat sätt att dämpa ljudsvängningarna? Jag skulle nöja mig med ett något högre konsekvent ljud hela tiden. Bara jag slipper "accelerationsljudet".

Läste lite på nätet och någon sa att man kunde testa att minska spänningen med 0.100 vilket inte hjälpte alls. Enda sättet att få bort ljudet verkar vara att köra power saver mode i windows, men det vill jag inte göra när jag spelar. Tog en skärmdump på HWM när jag startade Firefox. https://i.ibb.co/bgFLJjr/Untitled-1.jpg

Vad har du för chassi? Som någon skrev så är det bra att ha insug i fram och utblås i bak. I vissa fall så kan det också vara bättre att ha dubbellt insug fram, men inget utblås alls men det är svårt att veta om vi inte vet vad du har för chassi.

Kör du med den medföljande processorkylaren? Den är rätt högljudd även om den ofta kyler helt okej. Vill du få nre accelerationen går du som sagt in i BIOS och ändrar fläktkurvan till att inte vara lika brant. Hur snabbt fläkten snurrar styrs alltså av temperaturen på CPU'n. Störs du av ljud och kör på en stockkylare skulle jag byta ut den mot en tystare kylare, typ en Noctua nh-u9 eller en Noctua nh-d12S

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohanFlodqvist:

Vad har du för chassi? Som någon skrev så är det bra att ha insug i fram och utblås i bak. I vissa fall så kan det också vara bättre att ha dubbellt insug fram, men inget utblås alls men det är svårt att veta om vi inte vet vad du har för chassi.

Kör du med den medföljande processorkylaren? Den är rätt högljudd även om den ofta kyler helt okej. Vill du få nre accelerationen går du som sagt in i BIOS och ändrar fläktkurvan till att inte vara lika brant. Hur snabbt fläkten snurrar styrs alltså av temperaturen på CPU'n. Störs du av ljud och kör på en stockkylare skulle jag byta ut den mot en tystare kylare, typ en Noctua nh-u9 eller en Noctua nh-d12S

Jag har ett gammalt chassi utan några fläktplatsar på framsidan. Där ska man ha sina HDD diskar. Är det bäst att köpa ett nytt chassi + noctuafläktar, och vet ni i så fall något bra chassi som inte kostar för mycket? Har ändrat fläktkurvan till 2s extra men det låter fortfarande när den kommer upp i de höga varvtalen. Jag kör med den medföljande kylaren.

Permalänk
Medlem

Jojo-effekten kan du undvika genom att låta fläkten ligga på typ 35% (då går den hyfsat tyst, och kyler ändå okej) upp till 60-65 grader. På min 3600X boostar Ryzen lite som den behagar när den är idle, och då kan temperaturen sticka iväg upp mot 55 grader och där i kring. Över 60 är det bara att dra ett rätt brant streck, så att den kyler ordentligt när du kör spel och sånt.

Med det sagt - stockkylaren är vedertaget högljudd när den flåsar på för full kareta och det har jag inte hört att man kan kringgå på något vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cluro:

Jag har ett gammalt chassi utan några fläktplatsar på framsidan. Där ska man ha sina HDD diskar. Är det bäst att köpa ett nytt chassi + noctuafläktar, och vet ni i så fall något bra chassi som inte kostar för mycket? Har ändrat fläktkurvan till 2s extra men det låter fortfarande när den kommer upp i de höga varvtalen. Jag kör med den medföljande kylaren.

Chassit är nog den största boven. Jag hade också ett rätt uselt chassi fram till nyligen och det kom ner typ 20C bara på att byta chassi. Jag har för visso en riktigt bra kylare också, men man kam ha hur bra kylare som helst, har man ett chassi med uselt luftflöde kommer CPU och GPU ändå gå supervarma.

Jag kör på ett Phanteks P400A och är supernöjd! Kostar 800:- för varianten utan RGB och 999:- för varianten med RGB. Om det inte hjälper så har du inget annat val än att byta kylare. Men skulle ändå börja med chassit eftersom det låter som att ditt har ett uselt luftflöde.

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jojo-effekten kan du undvika genom att låta fläkten ligga på typ 35% (då går den hyfsat tyst, och kyler ändå okej) upp till 60-65 grader. På min 3600X boostar Ryzen lite som den behagar när den är idle, och då kan temperaturen sticka iväg upp mot 55 grader och där i kring. Över 60 är det bara att dra ett rätt brant streck, så att den kyler ordentligt när du kör spel och sånt.

Med det sagt - stockkylaren är vedertaget högljudd när den flåsar på för full kareta och det har jag inte hört att man kan kringgå på något vis.

Hur drar man ner fläkten då? Vad menar du med "Över 60 är det bara att dra ner ett rätt brant streck"? Jag har redan testat speed fan och det upptäckte inte mina fläktar.

Permalänk
Medlem

@Cluro: Vad har du för moderkort? På mitt (Gigabyte X570) har jag ritat om fläktkurvan för processorfläkten i BIOS. Där finns även mina chassifläktar om man vill pilla med dem. Länkar svaret jag fick i forumet när jag hade samma problem: #18306937

Läs inlägget och kika på bilderna som tellus postade. Du borde ha nåt liknande om du går in i BIOS. Där ska du kunna välja manuellt läge för CPU FAN, och då rita om kurvan för hur fläktarna ska bete sig vid vid vilka temperaturer. Jag har stockkylaren för 3600X och låter fläkten gå på typ 35% tills processorn når runt 60 grader. Efter det låter jag den gå rätt brant uppåt, och gå på 100% när processorn är 78-80 grader varm. Min kurva ser ungefär ut så här (fast mina fläktar ligger på 35% upp till 60 grader istället för 49%): https://imgur.com/a/YGV5WyQ

Om du jämför tellus bild (där CPU_FAN Speed Control står på Normal) med den senare bilden jag länkade (där samma alternativ har läget Manual istället) så ser du skillnaden. Den senare bilden har en brantare kurva, för den har jag "ritat om" själv. Ryzen boostar och har sig som fan, vilket gör att temperaturen kan pendla rätt mycket - även om du bara öppnar en webbläsare. I normalläget är fläkten jävligt aggressiv som du ser på tellus bild. Redan vid 20 grader börjar kurvan peka uppåt. Då får du det här med att fläkten går upp och ner hela tiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FarbrorBarbr0:

@Cluro: Vad har du för moderkort? På mitt (Gigabyte X570) har jag ritat om fläktkurvan för processorfläkten i BIOS. Där finns även mina chassifläktar om man vill pilla med dem. Länkar svaret jag fick i forumet när jag hade samma problem: #18306937

Läs inlägget och kika på bilderna som tellus postade. Du borde ha nåt liknande om du går in i BIOS. Där ska du kunna välja manuellt läge för CPU FAN, och då rita om kurvan för hur fläktarna ska bete sig vid vid vilka temperaturer. Jag har stockkylaren för 3600X och låter fläkten gå på typ 35% tills processorn når runt 60 grader. Efter det låter jag den gå rätt brant uppåt, och gå på 100% när processorn är 78-80 grader varm. Min kurva ser ungefär ut så här (fast mina fläktar ligger på 35% upp till 60 grader istället för 49%): https://imgur.com/a/YGV5WyQ

Om du jämför tellus bild (där CPU_FAN Speed Control står på Normal) med den senare bilden jag länkade (där samma alternativ har läget Manual istället) så ser du skillnaden. Den senare bilden har en brantare kurva, för den har jag "ritat om" själv. Ryzen boostar och har sig som fan, vilket gör att temperaturen kan pendla rätt mycket - även om du bara öppnar en webbläsare. I normalläget är fläkten jävligt aggressiv som du ser på tellus bild. Redan vid 20 grader börjar kurvan peka uppåt. Då får du det här med att fläkten går upp och ner hela tiden.

Ändrade kurvan och jojoeffekten har nu avtagit ganska mycket. Tack för svaret.

Permalänk
Medlem

@Cluro: Ingen orsak - gott att det löste sig. Den där kurvan kan du ju experimentera lite med tills du är helt nöjd. Ha dock ett öga på temperaturen i Ryzen Master (eller dylikt program som visar CPU-temperaturen) om du drar ner fläkten på riktigt låga varv, så att inte graderna sticker iväg för mycket.

Men, som sagt: Att fläkten väsnas som ett tröskverk på högre RPM verkar tyvärr vara att räkna med.