Extern hårddisk 4TB varför så tjocka?

Permalänk
Medlem

Extern hårddisk 4TB varför så tjocka?

Jag har en Lacie Porsche 2TB som jag varit nöjd med men behöver mer lagringsutrymme.
Min befintliga 2TB är 10mm hög och precis lagom men när jag tittar på 4TB så är dom ca 20mm tjocka.
Är det dubbla hårddiskar staplade på varandra och det är därför det är så tjocka, det känns som en tjocklek från en svunnen tid.
Hade hoppats hitta en 4TB till bra pris nu under "green friday" (aldrig hört det tidigare) men de flesta med någorlunda bra pris är så tjocka men hoppas hitta ett bra fynd.

Permalänk
Medlem

@Snubb1: Vanlig HDD innehåller ju diskar som lagrar infon, större HDD = fler diskar och framförallt blir dom större om det är om det är 2,5"

Permalänk
Medlem

Gissningsvis jämför du externa hdds med 2.5/3.5 tums diskar. Därav olika mått

Permalänk
Medlem

@Snubb1: Det finns en begränsning på hur mycket data som får plats i varje platta i en hårddisk. Ligger idag på runt 1 TB/platta när man pratar 2,5" hårddiskar eller uppåt 2 TB/platta i de större 3,5" hårddiskarna.

Vill du ha mer plats på disken så måste du lägga i fler plattor och eftersom varje platta kräver en viss tjocklek kommer man få behöva göra hårddisken tjockare för att kunna få plats med allihop. En 4 TB HDD behöver ju då dubbelt så många plattor som din 2 TB HDD, så måste den ju bli tjockare helt enkelt.

@Skrotnisse92: Finns upp till 5 TB i 2,5" diskar, så det kan ju fortfarande behöver ju inte vara större i de andra dimensionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Gissningsvis jämför du externa hdds med 2.5/3.5 tums diskar. Därav olika mått

Nej jämför endast externa 2.5", men jag misstänker som sagt att det är 2st 2TB som staplas i de externa 4TB diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Nej jämför endast externa 2.5", men jag misstänker som sagt att det är 2st 2TB som staplas i de externa 4TB diskarna.

Nej, det är en hårddisk i båda, men de med lägre kapacitet har en tunnare hårddisk.
Se t ex listan över interna 2,5" här:
https://www.seagate.com/gb/en/internal-hard-drives/hdd/barrac...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@Snubb1: Det finns en begränsning på hur mycket data som får plats i varje platta i en hårddisk. Tror den ligger på runt 1 TB när man pratar 2,5" hårddiskar, eller rättare sagt 500 MB/sida.
Vill du ha mer plats på disken så måste du lägga i fler plattor och eftersom varje platta kräver en viss tjocklek kommer man få behöva göra hårddisken tjockare för att kunna få plats med allihop. En 4 TB HDD behöver ju då dubbelt så många plattor som din 2 TB HDD, så måste den ju bli tjockare helt enkelt.

@Skrotnisse92: Finns upp till 5 TB i 2,5" diskar, så det kan ju fortfarande behöver ju inte vara större i de andra dimensionerna.

Jag förväntade mig att tekniken gått framåt sedan jag köpte min förra 2TB hårddisk men tydligen verkar det varit tvärstopp när det gäller mekaniska externa hårddiskar.
Det trots allt 2år sedan jag köpte den på 2TB och lagringskapaciteten brukar fördubblas på den tiden i samma storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, det är en hårddisk i båda, men de med lägre kapacitet har en tunnare hårddisk.
Se t ex listan över interna 2,5" här:
https://www.seagate.com/gb/en/internal-hard-drives/hdd/barrac...

Är det så illa så köper jag hellre än till intern hårddisk och flyttar data än att använda en så tjocka externa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag förväntade mig att tekniken gått framåt sedan jag köpte min förra 2TB hårddisk men tydligen verkar det varit tvärstopp när det gäller mekaniska externa hårddiskar.
Det trots allt 2år sedan jag köpte den på 2TB och lagringskapaciteten brukar fördubblas på den tiden i samma storlek.

Du talar dock om 2.5"-diskar, som för en tynande tillvaro då de ersatts av SSDer i bärbara enheter, och konkurrerar med flashbaserad lagring, 3.5"-diskar och molnbaserade lösningar på marknaden för externa enheter. Det sker inte mycket utveckling på ett område där det inte finns mycket att vinna.
Därtill dras mekaniska diskar med ett flertal svårigheter att öka densiteten. Enkom vilja räcker inte till för att övervinna tekniska problem.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Nej jämför endast externa 2.5", men jag misstänker som sagt att det är 2st 2TB som staplas i de externa 4TB diskarna.

Skrivet av ztenlund:

Nej, det är en hårddisk i båda, men de med lägre kapacitet har en tunnare hårddisk.
Se t ex listan över interna 2,5" här:
https://www.seagate.com/gb/en/internal-hard-drives/hdd/barrac...

Ztenlund har antagligen rätt.

Citat:

The LaCie Porsche Design Mobile Drive with 4TB of storage has double the Z-height (thickness) of the 1TB and 2TB products. To reach the massive 4TB capacity point, LaCie needed to use a taller hard drive. 2.5-inch hard drives range from 5mm to 15mm with a few stops in between. In time, the hard drive companies will release a 4TB product in a slimmer form factor, but for now, the Momentus / Laptop HDD (Seagate Branding) only ships with the large 15mm thickness.

källa: https://www.tomshardware.com/reviews/lacie-porsche-design-mob...

Edit: Förövrigt vad externa hårddiskar har stått stilla. Jag köpte min första 2tb 2.5tums disk från WD för typ 8-9 år sen. Samma disk finns kvar, lite annan utsida bara, ny usb standard, samt lägre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du talar dock om 2.5"-diskar, som för en tynande tillvaro då de ersatts av SSDer i bärbara enheter, och konkurrerar med flashbaserad lagring, 3.5"-diskar och molnbaserade lösningar på marknaden för externa enheter. Det sker inte mycket utveckling på ett område där det inte finns mycket att vinna.
Därtill dras mekaniska diskar med ett flertal svårigheter att öka densiteten. Enkom vilja räcker inte till för att övervinna tekniska problem.

Jag tror inte SSD tagit så stor marknad för större lagringsmedia då de fortfarande är så dyra.
Billigaste externa SSD 4TB hårddisken hos prisjakt kostar ca 28366kr och är 9,5mm hög.
Om jag istället köper en M2-kabinett och den billigaste 3,84TB M.2 så kan man komma undan med ungefär 7600kr, fortfarande lite väl kostsamt för extern lagring.
Jag tror att externa 2,5" hårddiskar säljs i ganska stora volymer fortfarande framförallt om man ser på marknaden globalt.
Däremot tvekar jag inte till att det läggs mindre R&D på dessa mekaniska 2.5"-hårddiskar och det är väl troligtvis därför 4TB blir så tjocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Ztenlund har antagligen rätt.

källa: https://www.tomshardware.com/reviews/lacie-porsche-design-mob...

Edit: Förövrigt vad externa hårddiskar har stått stilla. Jag köpte min första 2tb 2.5tums disk från WD för typ 8-9 år sen. Samma disk finns kvar, lite annan utsida bara, ny usb standard, samt lägre pris.

Jag köpte en 2,5" Verbatim store n go 1TB 2011 och den säljs fortfarande för ungefär samma belopp som jag köpte den för 2011 och en ny 4TB är tjockare än vad den var.
Tack för länken som är från 2016 så utvecklingen av externa 2.5"-hårddiskar verkar helt avstannad sedan många år tillbaka.
Kanske får jag helt enkelt köpa en tegelsten då alternativen verkar tunna men jag har även en tom plats för 2.5" i min laptop så kanske köper en intern 2.5" istället men då blir det 2TB då en 4TB inte får plats.

Permalänk
Medlem

Inte alls stannat - till och med 2015 så stod man och stampade på 1TB/platter för 3.5" diskar sedan 2010 ungefär, det enda man orkade lägga på var fler och fler skivor i diskkabinetterna för större storlekar. 2.5" med 2 skivor låg då på 500 GB, senare 750 GB, och senare 2TB var tjocka (15 mm) med 4 skivor i sig. Sedan på 3.5" sidan kom Seagates Archive-diskar och 8TB blev snart standardstorlek även i PMR/CMR-storlek något eller ett par år senare, sedan har det stegat med 10, 12, 14 och nu 16 TB bara de sista 3-4 åren

Idag har man 5TB på 5 st (eller var det 6 skivor?) 2.5" skivor vilket är en avsevärd ytminskning för samma mängd data gentemot 3.5" tidigare och motsvarar våra 10-12 TB i 3.5" diskar i datatäthet och nu är snart 3.5"-skivorna nere på 2 TB per skiva som i våra 16 TB diskar.

Så, nej det har inte stannat - men klart är att fokuset är störst på 3.5" just nu då marknaden finns där hos lagringstjänsterna då 2.5" sidan helt tappat laptopsidan men har fortfarande användning i servrar/NAS med SFF-platser (2.5" diskstorlek) - och som just externa USB-diskar i konsumentskiktet, därför är Seagates 4 och 5TB 2.5" diskar i just SFF-format (15 mm tjock) och det finns nog ingen större vilja att göra dem mer kompakta även om de kanske rent tekniskt skulle gå att göra det. Med andra ord dessa hög-kapacitets 2.5" diskar har aldrig tänkt att vara för laptop.

Och vi pratar fortfarande om lagring som kan ligga orört i ett skåp i 10 år och datat fortfarande läsbart felfritt, vilket inte gäller om du lagrar data på SSD-disk och lägger undan, och speciellt då inte SSD med TLC-celler och QLC-celler.

idag är snarare hotet att diskens firmware lagrad i flash på styrkortet gör att disken inte vill starta efter 10 år än att datat på själva skivorna skulle börja läsa fel... dock brukar flashminne i microcontroller vara av bättre kvalitet och högre retension vid högre temperaturer än den flash som används i SSD.

Permalänk
Medlem

@Snubb1: Förstår inte varför du finner det så märkligt att just 4TB 2.5" är tjockare än modellerna med 2 TB?

Antar att du jämför med 3.5"-diskarna där i stort sett alla är i samma format oavsett storlek.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Snubb1: De flesta 2.5" enheterna är 9 mm tjocka. Dock finns det ett gäng "high-capacity" enheter som är hela 15 mm tjocka. Det har att göra med att flera plattor krävs och således även mer utrymme på höjden. Troligen tittar du på mekaniska enheter om 2.5" och dessa kräver även ett skal på ett par millimeter utöver enheten själv.

Mer lagring = mer area. På något sätt ska detta in.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

15 mm tjocklek på 2.5" är standard för SFF-format i servrar, så jag gissar att man valde det för diskar som var större än 2 TB då det var omöjligt att få in det på 7 och 9 mm. Har man 5 skivor så skall man ha in 10 läshuvuden och i varje glipa mellan skivorna är troligen runt 1 mm och där skall man ha in två armar med varsin läs/skrivhuvud i ändan och utan att de går emot varandra, och skivorna brukar vara ganska tjocka för att hålla planhet och tåla vibrationer och överleva större stötar under drift utan att slå sig och bara dom tar nog säkert 5 mm stackade på varandra - till detta skall man ha stadig chassi, lock och plats för kretskort - och än så länge har jag inte sett någon lösning där man lagt huvudena i omlott för ännu mindre mellanrum mellan skivorna då det troligen kostar för mycket prestanda och kapacitet.

Nu har jag inte öppnat någon 5TB 2.5" disk då dessa jag har fortfarande fungerar som tänkt, men onekligen hade det varit intressant då det är inte mycket armbågsrum ens på 15 mm tjocklek i yttermått om man skall husera 5 skivor inklusive höjden för 10 huvudens skriv och läs-arm