Permalänk
Medlem

Ny gamingskärm, 27" 1440p, IPS, 144hz

Tjena, som rubriken lyder tänker jag köpa en ny gamingskärm. Vill ha dessa kriterier: 27",1440p, IPS, och minst 144hz.

Det är så jävla svårt att hitta någon men det står mellan dessa 3:

https://www.inet.se/produkt/2215719/asus-27-tuf-gaming-vg27aq...

https://www.inet.se/produkt/2216335/acer-27-predator-xb273ugs...

https://www.inet.se/produkt/2215350/lg-27-ultragear-27gl850-q...

Vilken tror ni på? Den nya Acer monitorn verkar intressant imo.

Permalänk
Medlem

@Cat jag litar inte på asus för fem öre. LG skärmen har jag rekommenderat tidigare till andra här på forumet. En person jag nyligen rekommenderade den till återkom och sa han var mycket nöjd me den. Så tycker du borde satsa på LG också.

Permalänk

Hade undvikit VG27AQ då den har ganska mycket overshoot (eller alternativt dålig responstid) om du kör den i lite lägre FPS.

27GL850 är ett bra val så länge du inte bryr dig så värst mycket om lite sämre kontrastförhållande (svart ser mer grått ut, speciellt när rummet är mörkt). Färgerna är även en aningen överdrivna jämfört med andra wide-gamut skärmar.

Hade jag köpt en IPS så skulle jag valt Aorus FI27Q-P. Enligt de recensioner jag läst så har den bättre pixelrespons & overdrive tuning än många andra, men utan det dåliga kontrastförhållandet som du får på nano-ips skärmar som 27GL850. Det enda problemet är att den är ganska dyr, och verkar inte finnas i så många svenska butiker just nu.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@Cat jag litar inte på asus för fem öre. LG skärmen har jag rekommenderat tidigare till andra här på forumet. En person jag nyligen rekommenderade den till återkom och sa han var mycket nöjd me den. Så tycker du borde satsa på LG också.

Tack för svar, det lutar mot den. Som du säger känns Asus lite sneaky.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Hade undvikit VG27AQ då den har ganska mycket overshoot (eller alternativt dålig responstid) om du kör den i lite lägre FPS.

27GL850 är ett bra val så länge du inte bryr dig så värst mycket om lite sämre kontrastförhållande (svart ser mer grått ut, speciellt när rummet är mörkt). Färgerna är även en aningen överdrivna jämfört med andra wide-gamut skärmar.

Hade jag köpt en IPS så skulle jag valt Aorus FI27Q-P. Enligt de recensioner jag läst så har den bättre pixelrespons & overdrive tuning än många andra, men utan det dåliga kontrastförhållandet som du får på nano-ips skärmar som 27GL850. Det enda problemet är att den är ganska dyr, och verkar inte finnas i så många svenska butiker just nu.

Tack för ditt svar, det får nog bli en LG. Aorus känns lite för dyr haha

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=GytoH0mS62A&t=458s

kan vara intressant att se om du inte hunnit köpa

Permalänk
Medlem

27GL850 har sämre kontrast än TN paneler.
Gillar man grått är det perfekt skärm.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nivity: Beror på var du sätter mätaren, men också hur man definierar kontrastförhållande och i vilket kontext.

GL850 är ungefär på samma nivå som en typisk TN-panel. Delar av ytan är bättre och några är sämre. Går igenom det här i testet vid 7:00:

Skillnaden är att TN-panel varierar i kontrastförhållande över ytan främst genom att tappa ljusstyrka. IPS-panelen genom att främst ge ljusare svärta.

Betraktat rakt framifrån då. En TN-panel tappar kontrastförhållande i vinkel genom att bli både ljusare i svärtan och tappar ljusstyrka mot vitt på samma gång. Vid 20-30 graders vinkel är kontrastförhållandet ofta mer än halverad samt EOTF helt annorlunda. IPS-panelen i samma vinkel är nästan oförändrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Nivity: Beror på var du sätter mätaren, men också hur man definierar kontrastförhållande och i vilket kontext.

GL850 är ungefär på samma nivå som en typisk TN-panel. Delar av ytan är bättre och några är sämre. Går igenom det här i testet vid 7:00:

https://youtu.be/kVXtXgXeRTc?t=420

Skillnaden är att TN-panel varierar i kontrastförhållande över ytan främst genom att tappa ljusstyrka. IPS-panelen genom att främst ge ljusare svärta.

Betraktat rakt framifrån då. En TN-panel tappar kontrastförhållande i vinkel genom att bli både ljusare i svärtan och tappar ljusstyrka mot vitt på samma gång. Vid 20-30 graders vinkel är kontrastförhållandet ofta mer än halverad samt EOTF helt annorlunda. IPS-panelen i samma vinkel är nästan oförändrad.

Intressant information.
Ja det var mina erfarenheter när jag provade GL850. Kolla på en mörkare film med blackbars med dålig contrast + ips glow var det sämsta jag upplevt på IPS panel. Och TN panel var bättre att kolla på.

Sen även om det är olika mätningar osv så säger ju reviews också en generell bild av hur dålig den panelen är på contrast.
Också intressant att rena spelskärmar uppvisar betydligt bättre contrast än en all round IPS skärm som GL850, ex MAG 251RX 240hz ips
Tftcentral uppvisar lite bättre på deras mätning men ändå under vissa TN paneler och långt under vissa IPS paneler.

Permalänk
Medlem

Visst att den inte har perfekt svärta men det är inget jag märkt av i spel. Kollar aldrig film på den dock. Rekommenderar den.

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna för nån vecka sedan och tycker den är superbra

https://www.inet.se/produkt/2210871/samsung-27-c27hg70-curved...

EDIT
Såg att du ville ha IPS, denna är ju dock VA

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Bildexpert 📺

@Nivity: Det varierar runt ±10% på kontrastsiffrorna mellan mätningar bara från sådan som fluktuationer i hur panelen och lysdioder responderar på temperaturförändringar och inte minst toleransnivåer i största allmänhet. Så även om man har mätare på samma plats är det inte exakt samma siffror gång för gång. Särskilt om det gått flera minuter. De flesta konsumentskärmar ger i sin tur variationer över ytan, även i mitten av skärmen. Och ännu mer när man börjar gå mot hörnen.

Därför avrundar jag alltid siffrorna till hundratal eller kanske 50-tal baserat lite halvt om halvt på hur mycket variationer jag ser. Det finns öht inte marginaler som rättfärdigar ett så specifik siffra som 948:1 eller 2032:1 eller liknande. Som att sitta med en skollinjal och hävda att något är 23,19 mm långt

Att sedan presentera informationen på det sättet ger illusion av det någon form av absolut sanning. För det är så man lurar sig på siffror. Graf ger ett tysdligt intryck av att skärmen med 941:1 är bättre än skärmen med 907:1. Fast det kanske räcker med att flytta mätaren ett par centimeter i godtycklig riktning och resultatet kastas om – eller förstärks.

GL850 är ju lite speciell där genom generellt vara sämre i mitten och vissa hörn, men bättre i andra hörn. Kontrastförhållandet som jag mäter det är snarare 800:1 med en variation inom ±25% vilket är ganska typiskt för spelskärmar.

750:1 i mitten, närmare 600:1 i ett dåligt hörn och över 1000:1 de bra hörnen.

Hur stora ska skillnaderna vara för att märkas som en drastisk skillnad? Som tumregel 100% – du märker tydligt att en VA-panel med 2000:1 (ish) i kontrastförhållande ger bättre svärta än IPS-panelen med 1000:1 (ish). Men det ska mycket till för att öht märka någon skillnad i praktiken mellan skärmen som mäter 750:1 (ish) mot den som mäter 1000:1 (ish) – typ svart testbild i ett nedsläckt rum.

Permalänk

@Hawken: Fråga: Hur mkt påverkar designen på skärmen (kurvig) när man redigerar bilder, video osv... ?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av spacedebree:

@Hawken: Fråga: Hur mkt påverkar designen på skärmen (kurvig) när man redigerar bilder, video osv... ?

Där är en VA-panel ett sämre val redan från första början med större variationer i ljus och färg baserat på vinkeln samt då det ständiga frågetecknet runt vilket subpixelstruktur den specifika VA-panelern ger. Ska man bedöma och fatta beslut kring innehållet i bilder, video etc. på skärm måste man först se till att det man ser på skärmen beror på bildinnhållet och inte på något skärmen adderar eller förändrar.

Då är IPS den teknik som har bättre förutsättningar. Men i slutändan är det upp till produkten. Finns gott om olämpliga IPS:er också.

Permalänk

@Laxpudding: Vilken skärm med IPS, 1440 är bra lite för både och tycker du / ni?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av spacedebree:

@Laxpudding: Vilken skärm med IPS, 1440 är bra lite för både och tycker du / ni?

I princip alla dessa 1440p-IPS-varianter med högre frekvens faller in i den mallen för både allround och spel