Permalänk
Medlem

Köpes processor till z170

Hej, söker en processor i Intel 6000/7000-serien, helst i5 eller i7. Tveka dock inte på att svara så kan vi försöka lösa något.

Dessa processorer är dock mest intressanta:

I7 6700k / 7700k

I7 6700 / 7700

i5 6600k / 7600k

i5 6600 / 7600

Som sagt så är allt intressant - så bara att höra av sig

Bosatt i Stockholm, men kan få levererat med spårad frakt.
(Kopierat Qubas annons, hade exakt samma behov)

Läs hela annonsen här

Permalänk

Är du medveten om att många 1151-1 moderkort går att modda så att du kan stoppa i 1151-2 CPU? Bara på kul, vilket moderkort har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Är du medveten om att många 1151-1 moderkort går att modda så att du kan stoppa i 1151-2 CPU? Bara på kul, vilket moderkort har du?

Vet du om det funkar på asus z170 pro gaming?

Permalänk
Skrivet av WAros:

Vet du om det funkar på asus z170 pro gaming?

Det ska det nog. Dock kan du behöva en eeprom skrivare / raspberry pi för att skriva över ett nytt BIOS. De flesta moderna BIOS har vissa delar låsta. Det finns ett trick man kan göra om du har ljudchippets benar synliga men i ditt fall så är det ett metallhölje över. Dock, ditt BIOS är av typen som sitter i en socket och kan dras ur. Med lite pill kan du använda en Raspberrypi & Flashrom, löda 4-5 sladd och sen så är det bara att modda på. Backa upp din BIOS helt först.

Jag gjorde det själv på en Asus Z270 variant. På min bräda sitter BIOS chippet fastlött men det finns pinnar som motsvarar lödpunkter för BIOS benen så efter lite deckarjobb så kopplade jag upp en raspberrypi och flashade in ett upplåst BIOS. Sedan återstår att modda CPU med. Lite tejp och defrosterfärg på vissa ställen.

Själva BIOS modden finns det en 'mjukvara' som en kille gjort som gör det åt dig. Verkar funka för de flesta.

https://www.win-raid.com/t3987f16-TOOL-Easy-automated-Mod-tool-for-Coffee-Lake-bios.html