Automatiskt kopiering till server

Permalänk
Medlem

Automatiskt kopiering till server

Hej!

Problem:
Jag skulle vilja ladda mina foton hem till min UnRaid server när jag inte är hemma.

Jag skulle vilja:
1. ha en raspberry pi eller liknande som ansluts med nätverkskabel eller wifi
2. koppla in en usb-HDD eller minneskort
3. automatiskt ladda upp alla foton till min UnRaid server "hemma" säkert genom en VPN server jag har.
4. När allt är klart koppla ifrån HDD och tända en lampa eller liknande för att indikera att allt är klart

vet inte om något liknande finns, har hittat Little Backup Box som verkar göra det jag vill fast bara till en usb-ansluten disk

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem

Syncthing är ett bra program för automatisk synkning av filer mm.
Funkar på i princip alla plattformar man kan önska sig.

https://syncthing.net/

UnRAID kanske har någon modul för det redan?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Syncthing är ett bra program för automatisk synkning av filer mm.
Funkar på i princip alla plattformar man kan önska sig.

https://syncthing.net/

UnRAID kanske har någon modul för det redan?

verkar finnas en docker till unraid
kan vara ett alternativ, vet du hur det skulle fungera till att bara ladda upp filer? vill bara att data ska gå från raspberry PI till UnRaid. T ex säkerhetskopiera minneskort och sedan tömma minneskorten när de är säkerhetskopierade

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

verkar finnas en docker till unraid
kan vara ett alternativ, vet du hur det skulle fungera till att bara ladda upp filer? vill bara att data ska gå från raspberry PI till UnRaid. T ex säkerhetskopiera minneskort och sedan tömma minneskorten när de är säkerhetskopierade

Oj, då blir det nog lite följdfrågor på det.
Behöver korten tömmas av säkerhetsskäl eller bara rent praktiskt så att de är tomma och redo för användning?

Används dem i kamera brukar väl kameran annars ha en inbyggd formateringsfunktion?
-Men du kanske har flera kort och vill att dem skall vara redo för användning direkt utan att behöva genomgå formateringssteget i kameran?

Ja Syncthing är guld värt för de flesta ändamål, du kan t.ex. ställa in "One-way" sync så att den enbart föder en mapp med bilder utan att för den skull synka ner det som redan finns lagrat i mål mappen. Sedan kan du även synka med ett otal andra enheter om du vill ha en hel kedja med enheter som kopierar infon, du kan även ställa in "ignoreDelete" i menyn på de enheter där du vill att de inte skall synka ändringar som du gjort i efterhand t.ex. tagit bort filer osv.

Mitt råd är givetvis att testa allt detta noggrant så du har en rutin innan du tar för givet att allt fungerar, sync är även lite småfarligt om man skulle frångå sitt workflow.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@krigelkorren: var lite oklar kanske, menade inte att syncthing skulle ta bort filerna, utan att filerna inte synkas tillbaka på minneskortet vid nästa överföring, om jag formatera kortet i kameran.
Använder flera minneskort, men har tänkt först sortera med t ex Lightroom till en extern disk som sedan kopplas in till Raspberry pien

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

@krigelkorren: var lite oklar kanske, menade inte att syncthing skulle ta bort filerna, utan att filerna inte synkas tillbaka på minneskortet vid nästa överföring, om jag formatera kortet i kameran.
Använder flera minneskort, men har tänkt först sortera med t ex Lightroom till en extern disk som sedan kopplas in till Raspberry pien

Ah, ok, då missförstod jag dig där.
Så långt jag kan uppfatta ditt scenario så skulle det alltså kunna lösas med "One-way" sync:en jag nämnde i mitt förra inlägg. en enkel inställning i Syncthing på "servern" och på raspberryn.

D.v.s. den synkar bara åt ett håll, och laddar inte ner något även om mappen förändras fortsätter den bara att synka upp till din synchting "server", om man så vill.

Nu vet jag inte hur ditt workflow är men det finns ju även möjlighet att nyttja mobilen i sådana här sammanhang, om utrymme finns så kanske du kan överföra bilderna dit först och sedan till servern, via VPN eller Syncthing?
Finns väl även minneskort med Wi-Fi och även minneskorts-läsare som kan anslutas till telefon, sedan när bilderna synkats upp kanske du kan snabbkolla via något galleri på din server att det är klart och sedan ta bort bilderna allt eftersom. Bara en tanke.

Jag använder personligen Syncthing till mobil, dator, och ibland även synkning till containrar p.g.a. dess smidighet, säkerhet och hur snabbt det är.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Har införskaffat en Raspberry pi nu och har försökt synka min luminar katalog, det verkar ha gått bra men wifi strulade och gick knappt att använda (trots ethernetkabel på båda enheterna). Nu la jag till lite nya bilder på hårddisken som ansluts till RPi men på 4h30min har de inte synkas över.

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB