Permalänk

IP Only - Varför kränger de Telia?

Ledsen att behöva starta ytterligare en tråd om IP only, men hittar inget om detta.

Tre gånger har nu säljare kontaktat mig, två hembesök och en på telefon, som säger att de är från IP only, men de säljer Telia abonnemang. De babblar om diverse rabatt, rut, rot avdrag etc.

Tycker bara det är besynnerligt att de säljer för Telia specifikt, det skulle ju vara "öppen fiber".

För övrigt har jag nu väntat 3 år och 9 månader på inkopplingen. Lite less på det hela.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av 1d3nt1tet:

För övrigt har jag nu väntat 3 år och 9 månader på inkopplingen. Lite less på det hela.

Du väntar tills fibern är framdragen och inkopplad innan du väljer ISP.
https://www.bredbandsval.se/blogg/bredbandsv%C3%A4ljaren

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Du väntar tills fibern är framdragen och inkopplad innan du väljer ISP.
https://www.bredbandsval.se/blogg/bredbandsv%C3%A4ljaren

Det är så jag tänker, men de säger 3000:- rabatt på inkopplingen om man väljer Telia med 24 månaders bindning.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Telia har väl gjort någon deal med dem. Därför de rekommenderar dem antar jag

Permalänk
Hedersmedlem

När bostadsrättsföreningen drog in IP-Only till min lägenhet så fick vi ett år med A3 gratis. Så att IP-Only använder erbjudanden som levereras av deras partners i stadsnätet är i sig inte ovanligt.

Du får ju själv avgöra om du har lust att teckna upp ett bundet avtal om att leverera nät när inte ens fibern finns på plats. Jag hade aldrig gjort det om det inte fanns någon klausul om att kunna frånträda avtalet om IP-Only tar för lång tid på sig att leverera, efter att ha läst lite om hur IP-Only "låst fast" orter i fiberinstallationer som de sedan aldrig levererar.

Permalänk
Sötast

3000 kr rabatt med inkoppling om man väljer Telia med 24 mån?

Nu skiljer såklart priserna beroende på var/hur/när men Telia brukar ofta kosta c:a 150kr mer än konkurrensen per månad. 150x24 = 3600 kr.

Alltså kan man uppskatta att med en rabatt på 3000 kr så betalar man fortfarande 600kr mer än billigaste operatör. I'd stay away.

Edit: Jag betalar nu 259:- /mån med ownit (utan inkopplingsavgift)

Telia vill ha 469 :-/mån för samma hastighet + 399:- inkopplingsavgift

Ownit 24 månader
259*24

6.216 SEK

Telia 24 månader
469*24 (+ 399)

11.655 SEK

Så i mitt fall får de lägga upp en rabatt på minst 7000:- för att det skall löna sig.

---------

Som svar på din fråga om varför? De lär få feta mängder pengar per sålt abonnemang, det har tydligen Telia råd att betala ut med sin markup!

Permalänk
Viking
Skrivet av 1d3nt1tet:

Det är så jag tänker, men de säger 3000:- rabatt på inkopplingen om man väljer Telia med 24 månaders bindning.

Jag tror att du kan få samma rabatt med Ownit också...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Fibern ÄR alltså redan grävd och framdragen, men inte driftsatt. Det var nu över 2 månader de gjorde det sista, dvs koppla in fibern i dosan på utsidan av huset. (Dosan monterades för något år sedan.)

Det jag ämnar skaffa är 100/100 och inga andra tjänster, med kort eller ingen bindningstid. Går jag in på deras portal och söker på vad jag kan få så ser det ut så här:

Universal 329:-
Startavgift 0:-
Uppsägningstid 1 mån
Bindning Ej angivet
Kampanj Halva priset i 4 mån
---------------------
Banhof 329:-
Startavgift 0:-
Uppsägningstid 1 mån
Bindning Ej angivet
---------------------
Ownit 369:-
Startavgift 199:-
Kampanj 99/mån 3 mån
---------------------
a3 329:-
Startavgift 0:-
Uppsägningstid Ej angivet
Bindning 1 mån
Kampanj Halva priset i 4 mån
---------------------
Telia 469:-
Startavgift 399:-
Uppsägningstid 1 mån
Bindning 12 mån
Kampanj 369:- i 12 mån
---------------------

Priset från Telia som snubben från IP Only uppgav var INTE det jag kan söka fram på deras portal. Jag minns inte exakt, men tror det skulle ligga på 329:-. Jag minns dock att han sa 24 mån bindning, 3000:- i rabatt på inkopplingsavgiften (16900 istället för 19900) och sedan rut och rot avdrag, summa på det minns jag inte.

Det lutar mot att jag kommer välja Universal. Har haft deras telefoni och ADSL tidigare och de var OK att ha att göra med. Men dessa erbjudanden ändras ofta, och eftersom jag fortfarande inte vet när uppkopplingen kommer vara driftsatt så kan jag ju inte veta vad för erbjudanden som kommer gälla då.

Permalänk
Medlem

@1d3nt1tet:

Erbjudandet från Telia lär bara gå om du går via deras säljare, men det verkar vara helt okej med de priser du angett

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

[quote postid="18428087" userid="315288" name="1d3nt1tet"]

---------------------
Banhof 329:-
Startavgift 0:-
Uppsägningstid 1 mån
Bindning Ej angivet
---------------------

kör på banhof. rimligt pris och bra företag!