MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Sådär, nu är jag klar med risk 1&2 och teorin, körprov om två veckor!

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Grattis. Lycka till

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

@AkUs: Citerade fel person xD

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@AkUs: Citerade fel person xD

Detta skall bestraffas med kölhalning!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Så ingen körning för mig i helgen, regn, snö, sol, regn, regn mer snö. Men tog mig tid att göra moppen lite fulare och bekvämare iaf

Och om ni tycker detta ser gräsligt ut... Vänta bara

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Så ingen körning för mig i helgen, regn, snö, sol, regn, regn mer snö. Men tog mig tid att göra moppen lite fulare och bekvämare iaf
https://i.imgur.com/dI0rKP5.jpg

Och om ni tycker detta ser gräsligt ut... Vänta bara

Smaken är som baken, usch.

Nä men trevligt! Jag har 2 lektioner kvar på skolan och sen uppkörning 24 Juni. Ser fram emot att få köra själv samt åka och faktiskt provköra några MC innan jag köper i sommar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Smaken är som baken, usch.

Nä men trevligt! Jag har 2 lektioner kvar på skolan och sen uppkörning 24 Juni. Ser fram emot att få köra själv samt åka och faktiskt provköra några MC innan jag köper i sommar.

Haha, ja inte som om jag tycker det är snyggt, tvärtom, men kommer förhoppningsvis göra körningen bekvämare och jag bryr mig inte ett dyft om hur den ser ut, funktion > form

Ohh, det börjar närma sig för dig! Hur går det med körningen?
Jag har en lektion på Måndag och uppkörningen veckan efter. Ser verkligen fram emot att kunna ge mig ut själv utan att behöva ta med mig någon. (Iofs är det en av mina handledare som alltid ställer upp, mycket skönt)

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Haha, ja inte som om jag tycker det är snyggt, tvärtom, men kommer förhoppningsvis göra körningen bekvämare och jag bryr mig inte ett dyft om hur den ser ut, funktion > form

Ohh, det börjar närma sig för dig! Hur går det med körningen?
Jag har en lektion på Måndag och uppkörningen veckan efter. Ser verkligen fram emot att kunna ge mig ut själv utan att behöva ta med mig någon. (Iofs är det en av mina handledare som alltid ställer upp, mycket skönt)

Jag är likadan, Funktion före form, dock till en viss gräns.

Bana (lågfart, högfart och broms) är inga problem. Körde tom för snabbt flera gånger i högfarten (ca 60kph) och läraren fick säga till mig att sakta ned. Då frågade jag om man blir underkänd om man kör för fort. "Inte om man kör som dig just nu". Sen om det är självförtroendeboost eller sanning är väl en annan fråga.
Kör trafik på onsdag men tror inte det blir några problem.

Jag har tjatat om detta i 2 år snart, tror de flesta jag känner börjar bli lite less och bara vill att jag blir klar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd: Högfarten blir ju svårare om man kör för fort så man gör sig ju en otjänst.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@Sh4d0wfi3nd: Högfarten blir ju svårare om man kör för fort så man gör sig ju en otjänst.

?? Hur menar du?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@Sh4d0wfi3nd: Högfarten blir ju svårare om man kör för fort så man gör sig ju en otjänst.

Klart jag kommer försöka hålla farten nere.

Skrivet av AkUs:

?? Hur menar du?

Det är lättare ju närmare 50 du ligger kontra om du ökar farten. Vilket är bäst att köra i 50-52 tex.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Klart jag kommer försöka hålla farten nere.

Det är lättare ju närmare 50 du ligger kontra om du ökar farten. Vilket är bäst att köra i 50-52 tex.

Poängen är, att när du gjort rundningen så har du ca 4-5 koner att accelerera samtidigt som du skall växla samt svänga.
Slutfart på 60kmh är enklare än, en slutfart på 50kmh... förutsatt att du kör i jämn hastigeht.

Tricket för att göra den perfekta högfart är att nå den hastigheten man avser att bromsa ifrån så fort som möjligt. Då glider man in i jämn fart emot "bromsområdet" utan gaspådrag samt växling. Då kan man fokusera på att göra en snyggt slut.

Men ja. Jag tror tekniskt sett kan väl dom underkänna dig över 53kmh. Fast i Malmö så dom ärligt rakt av. Vi struntar i farten. Ser det dock instabilt ut så använder dom "farten" som underlag för underkännandet.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Poängen är, att när du gjort rundningen så har du ca 4-5 koner att accelerera samtidigt som du skall växla samt svänga.
Slutfart på 60kmh är enklare än, en slutfart på 50kmh... förutsatt att du kör i jämn hastigeht.

Tricket för att göra den perfekta högfart är att nå den hastigheten man avser att bromsa ifrån så fort som möjligt. Då glider man in i jämn fart emot "bromsområdet" utan gaspådrag samt växling. Då kan man fokusera på att göra en snyggt slut.

Men ja. Jag tror tekniskt sett kan väl dom underkänna dig över 53kmh. Fast i Malmö så dom ärligt rakt av. Vi struntar i farten. Ser det dock instabilt ut så använder dom "farten" som underlag för underkännandet.

Min körlärare säger att jag ska ha växlat till 3an innan kon 3 sen behöver jag inte tänka på det mer. Slutfart ska vara på ca 50.
Kan vara att lärarna på min skola är extremt noga vilket de verkar vara dock.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Min körlärare säger att jag ska ha växlat till 3an innan kon 3 sen behöver jag inte tänka på det mer. Slutfart ska vara på ca 50.
Kan vara att lärarna på min skola är extremt noga vilket de verkar vara dock.

Jo men det är just det. Du har 5 koner (har sett 4 också iof). Om du är i 3an innan kon 3 så har du automatiskt kommit rätt hastighet och skall bara fokusera på att glida jämt. Smackar du i 3an på kon 5 så är du dömd att komma accederande in i bromsområdet. Då blir det hackigt och slarvigt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Syftet med att ha hög växel när man kör slalom är för att göra det svårare för förarprövaren att höra ni släpper gasen vid misstag/för tidigt! 4an genom konerna, 2an vid vändning, växla upp till 3 genom koner och stanna!

Den tipset fick jag av en trafikläraraspirant när jag övningskörde privat

@AkUs @Sh4d0wfi3nd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Syftet med att ha hög växel när man kör slalom är för att göra det svårare för förarprövaren att höra ni släpper gasen vid misstag/för tidigt! 4an genom konerna, 2an vid vändning, växla upp till 3 genom koner och stanna!

Den tipset fick jag av en trafikläraraspirant när jag övningskörde privat

@AkUs @Sh4d0wfi3nd

Det låter rimligt! Jag kör femman igenom högfarten, dock på körskolans CB650 så den klarar ju det. Är olika från hoj till hoj.

Tack för tipset.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det låter rimligt! Jag kör femman igenom högfarten, dock på körskolans CB650 så den klarar ju det. Är olika från hoj till hoj.

Tack för tipset.

Ja, helt klart är olika hojjar olika. En twin tenderar att vara mera ryckig på lågvarn. CB650 är jävligt tacksam att ta körkort på.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ja, helt klart är olika hojjar olika. En twin tenderar att vara mera ryckig på lågvarn. CB650 är jävligt tacksam att ta körkort på.

Japp, de kör nästan bara suzuki twins men lyckades se 2st CB650 i bakgrunden som de gömt undan. Då sade jag att jag gärna kör en av dem och sen fick vi flytta fram broms och koppling pga mina stövlar (strl 48).

Off topic, önskar jag inte vore så lång som jag är för då vore CB650R 2020 en dröm men blir bättre med äventyp för mig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

CB650F och CBR650 2016-2018 är "lagom" för mig på 175.
Både CB650F och CBR650 2019-2020 är väldigt små. Vet inte riktigt vad Honda tänkte...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

@AkUs: Nä precis, på mina 194 så känns CB650n trång. Benen får precis plats men jag sitter inte riktigt super på den.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

@AkUs: Nä precis, på mina 194 så känns CB650n trång. Benen får precis plats men jag sitter inte riktigt super på den.

Då ska du kika på MT-09 som känns som att det är gjort för Långben 👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Då ska du kika på MT-09 som känns som att det är gjort för Långben 👌

MT-09 passar alla. Ett mästerverk till motorcykel.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

MT-09 passar alla. Ett mästerverk till motorcykel.

Amen broder. Jag köpte mig en MT09SP hösten efter min första sommar med A-kort. Mycket rolig hoj, hade en FZ6 som första båge och efter att ha provkört en MT09 som en polare hade så bestämde jag mig för att köpa en present, från mig till mig.

När jag hade den inne på första års-servicen sedan hojen blev min så hade Yamaha Center en MT10SP i butiken som säljaren tyckte jag skulle provköra medans jag väntade på att min skulle bli klar. Kan säga att den enda hojen jag kan tänka mig byta till efter min MT09SP är storebror MT10SP.

Roligt med hoj. Man skulle kunna ha 5-6st olika bara för att det är roligt att köra något annat ibland.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Då ska du kika på MT-09 som känns som att det är gjort för Långben 👌

Skrivet av AkUs:

MT-09 passar alla. Ett mästerverk till motorcykel.

Skrivet av deegan:

Amen broder. Jag köpte mig en MT09SP hösten efter min första sommar med A-kort. Mycket rolig hoj, hade en FZ6 som första båge och efter att ha provkört en MT09 som en polare hade så bestämde jag mig för att köpa en present, från mig till mig.

När jag hade den inne på första års-servicen sedan hojen blev min så hade Yamaha Center en MT10SP i butiken som säljaren tyckte jag skulle provköra medans jag väntade på att min skulle bli klar. Kan säga att den enda hojen jag kan tänka mig byta till efter min MT09SP är storebror MT10SP.

Roligt med hoj. Man skulle kunna ha 5-6st olika bara för att det är roligt att köra något annat ibland.

MT-09 är på min lista att provköras. Den är dock över min budget för en första hoj så beror på om jag köper i sommar eller vad som sker. Jag har Yamaha ÅF med 5st olika hojjar att provköra lokalt. Sen tänkte jag ta mig till en Kawasaki, Honda, Suzuki ÅF för dem samt en ÅF för KTM, BMW innan jag köper en MC.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Nu har frugan börjat övningsköra. Ska bli nice den dagen hon får sitt kort så vi kan göra oss av med övningskörningshojen och ersätta med något mer spännande

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Tjena Alla!

uppdatering:

Ville bara uppdatera min story. Var så många "haters" över mitt val som första hoj. Ville bara säga att det går ju utmärkt att övningsköra med den hojen(Aprilia Tuono V4 1100 factory 2020. Kör både privat men även på MC skola(då med deras hojar). Kommer köra upp med skolans hoj sedan när det bekommer.
Nu risk1 nästa måndag så det närmar sig sakta men säkert mot A kortet.

Ha en bra dag alla MC tokiga!

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

För mig blev det en F800 som första hoj, den har relativt lite underhåll då den har remdrivning istället för kedja, dom låg lite högre än andra hojar dock, kört en sommar med den och är väldigt nöjd, inget monster till maskin, går väldigt smooth, man kan ändå accelerera

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Tjena Alla!

uppdatering:

Ville bara uppdatera min story. Var så många "haters" över mitt val som första hoj. Ville bara säga att det går ju utmärkt att övningsköra med den hojen(Aprilia Tuono V4 1100 factory 2020. Kör både privat men även på MC skola(då med deras hojar). Kommer köra upp med skolans hoj sedan när det bekommer.
Nu risk1 nästa måndag så det närmar sig sakta men säkert mot A kortet.

Ha en bra dag alla MC tokiga!

Haha sicken jävla första hoj! Fuck the haters, klart man ska ha kraft mellan benen! Jag började med en MT07 men tröttnade hur fort som helst. Senaste hojen var en Kawa Z900, dock så sålde jag den då jag ville satsa mer på golfintresset. Börjar bli sugen pånytt nu och kikar på MT09 eller en lite äldre Tuono faktiskt

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Amen broder. Jag köpte mig en MT09SP hösten efter min första sommar med A-kort. Mycket rolig hoj, hade en FZ6 som första båge och efter att ha provkört en MT09 som en polare hade så bestämde jag mig för att köpa en present, från mig till mig.

När jag hade den inne på första års-servicen sedan hojen blev min så hade Yamaha Center en MT10SP i butiken som säljaren tyckte jag skulle provköra medans jag väntade på att min skulle bli klar. Kan säga att den enda hojen jag kan tänka mig byta till efter min MT09SP är storebror MT10SP.

Roligt med hoj. Man skulle kunna ha 5-6st olika bara för att det är roligt att köra något annat ibland.

Hade MT-10:an som stark option när man övervägde olika alternativ som pendlar cykel och lätt touring, en riktigt häftig hoj som man inte växer ur i första taget, men ville helst ha kardandrift så det blev en BMW istället

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Haha sicken jävla första hoj! Fuck the haters, klart man ska ha kraft mellan benen! Jag började med en MT07 men tröttnade hur fort som helst. Senaste hojen var en Kawa Z900, dock så sålde jag den då jag ville satsa mer på golfintresset. Börjar bli sugen pånytt nu och kikar på MT09 eller en lite äldre Tuono faktiskt

hahaha, jag är SÅ SJUKT nöjd över hojen. Visst känner man att det finns otrolig kraft i maskinen. Men går köra ansvarsfullt som nybörjare med den iaf. Nice cyklar du har haft. Kawa Z900 ser brutal ut! Klart du ska köpa en ny Skoj o höra att du upptar hoj körandet igen Kan absolut rekommendera Tuono(iof ingen erfenhet av anda än sålänge föruom skolans hojar)

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop