Raspberry Pi 4 med 8 GB primärminne är här

Permalänk
Melding Plague

Raspberry Pi 4 med 8 GB primärminne är här

Efter ett år på marknaden får enkortsdatorn Raspberry Pi 4 sällskap av en konfiguration med dubblerad mängd primärminne.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Shit vad det går snabbt ändå. Minns när första Raspberry Pi kom ut med varianter med 256 och 512 MB minne.

Permalänk
Musikälskare

Grymt skoj

Jag kommer inte ihåg vilken revision jag har men den tuffar på bra med pi-hole här hemma, nu kan man inte leva utan det

https://pi-hole.net/

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Shit vad det går snabbt ändå. Minns när första Raspberry Pi kom ut med varianter med 256 och 512 MB minne.

256 till 8192 MB på 8 år. Om de fortsätter samma utveckling (154% per år) så borde vi ha Raspberry Pi med 607 GB lagom till 2030.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Gäller att hitta på något skoj att göra med så mycket RAM i rpi.
Har 1.4GB ledigt på min 2GB rpi just nu, så har lite utrymme kvar på min!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johanandersson:

256 till 8192 MB på 8 år. Om de fortsätter samma utveckling (154% per år) så borde vi ha Raspberry Pi med 607 GB lagom till 2030.

Alltid kul med extrapolering!

Vi kan göra en liknande extrapolering på priset också. Raspberry Pi A kostade $25 om jag minns rätt, och 8GB Raspberry Pi 4 kostar $75. På 8 år blir det 115% per år i utveckling.

Det innebär att denna Raspberry Pi med 607 GB RAM år 2030 kommer kosta facila $300!

Permalänk
Medlem

Helt otroligt!

Vad kan man hitta på idag med en RPi 4 för att fylla upp 8 GB minne?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Gäller att hitta på något skoj att göra med så mycket RAM i rpi.
Har 1.4GB ledigt på min 2GB rpi just nu, så har lite utrymme kvar på min!

Yeah. Jag har en gig ram och använder ca 150 megabyte på min just nu.
Minecraftserver kanske? Har hört att RAM är användbart där. Som desktopdator månne?
Äe jag vet inte vad man behöver 8GB RAM på en raspberry idag hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Hade ju vart kul med Windows on ARM på en 8GB Pi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Hade ju vart kul med Windows on ARM på en 8GB Pi.

Tror inte så många hade villat betala 1300 för en Windows licens till en enkortsdator och jag tror inte Microsoft vill konkurrera med sig själva genom att sälja den billigare.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

I den här takten kan man ju vänta lite till så har de snart 256GB minne och 32 kärnor. Då kan jag byta ut min server hemma

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johanandersson:

Tror inte så många hade villat betala 1300 för en Windows licens till en enkortsdator och jag tror inte Microsoft vill konkurrera med sig själva genom att sälja den billigare.

Wouldnt be to sure.
Vill microsoft finnas där när ARM växter till sig så öppnar det här kanske upp för en marknadsbreddning.

Microsoft har ju till och med gratisversioner av Windows 10 IoT Core för den här typen av enheter ;).
https://developer.microsoft.com/sv-se/windows/iot/
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10Io...

Jaja. Det är lite mer special. I know. Men det finns uppenbarligen en vilja från microsoft att få igång windows på ARMplattformen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Gäller att hitta på något skoj att göra med så mycket RAM i rpi.
Har 1.4GB ledigt på min 2GB rpi just nu, så har lite utrymme kvar på min!

Skrivet av Icte:

Helt otroligt!

Vad kan man hitta på idag med en RPi 4 för att fylla upp 8 GB minne?

http://www.makikiweb.com/Pi/lxc_on_the_pi.html

'Nuff said!

Om nästa RPi(5?) har option för 16GB RAM kanske det är dem som blir största hotet mot x86 på kontoret och mini-servers hemma.
Heja RISC!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Tror inte så många hade villat betala 1300 för en Windows licens till en enkortsdator och jag tror inte Microsoft vill konkurrera med sig själva genom att sälja den billigare.

Fast om det fungerat smidigt med Windows på Pi (kontors-dator) så blir det väl lönsammare för Microsoft och billigare för användaren, 1300 för Windows och en ~tusing för datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Wouldnt be to sure.
Vill microsoft ha snurr på ARMversionen av användare så öppnar det här kanske upp för en marknadsbreddning.

Microsoft har ju till och med gratisversioner av Windows 10 IoT Core för den här typen av enheter ;).
https://developer.microsoft.com/sv-se/windows/iot/
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10Io...

Jaja. Det är lite mer special. I know. Men det finns uppenbarligen en vilja från microsoft att få igång windows på ARMplattformen.

Jo, det hade absolut fått igång utvecklingen av ARM program för Windows om det fanns en gratis version. Men jag tror de hade varit för rädda att kannibalisera x86 försäljningen för att våga göra det. Jag tror att väldigt många hade nöjt sig med en liten kina-laptop med motsvarande Broadcomm processor som den nya Raspberryn om den hade Windows på sig och då tror jag inte tillverkarna hade valt att köpa den riktiga versionen längre, även om den givetvis alltid varit billigare är dem.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jo, det hade absolut fått igång utvecklingen av ARM program för Windows om det fanns en gratis version. Men jag tror de hade varit för rädda att kannibalisera x86 försäljningen för att våga göra det. Jag tror att väldigt många hade nöjt sig med en liten kina-laptop med motsvarande Broadcomm processor som den nya Raspberryn om den hade Windows på sig och då tror jag inte tillverkarna hade valt att köpa den riktiga versionen längre, även om den givetvis alltid varit billigare är dem.

Finns ju dator-stickor exempelvis: https://www.webhallen.com/se/product/243740-Intel-Compute-Sti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jo, jag har en sån till Tv. Men de har väl en vanlig licens? Min, och den du länkade, är för övrigt vanliga x86 så lite osäker på vad du menar?
Den jag har är på tok för seg för att använda till vanligt arbete eller ens bekvämt slösurfande, men jag tror den nya Raspberryn hade varit tillräckligt bra för att ersätta många datorer.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jo, jag har en sån till Tv. Men de har väl en vanlig licens? Min, och den du länkade, är för övrigt vanliga x86 så lite osäker på vad du menar?
Den jag har är på tok för seg för att använda till vanligt arbete eller ens bekvämt slösurfande, men jag tror den nya Raspberryn hade varit tillräckligt bra för att ersätta många datorer.

Jag menar att det säljs billiga datorer med x86 och en vanlig Windows licens, var det inte lite det vi pratade om?

Permalänk
Medlem

Nice det blir ett köp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johanandersson:

Jo, det hade absolut fått igång utvecklingen av ARM program för Windows om det fanns en gratis version. Men jag tror de hade varit för rädda att kannibalisera x86 försäljningen för att våga göra det. Jag tror att väldigt många hade nöjt sig med en liten kina-laptop med motsvarande Broadcomm processor som den nya Raspberryn om den hade Windows på sig och då tror jag inte tillverkarna hade valt att köpa den riktiga versionen längre, även om den givetvis alltid varit billigare är dem.

Det där finns ju redan. Intel compute stick med windows för ca tusenlappen sedan några år. Där får ju användaren både hårdvaran och mjukvaran (windows) för en riktigt billig peng. Och det körs väl till och med på x86?
Ja även netbooks har haft sin era med billig hårdvara där OSlicensen inte heller är dyr.
Nä, jag tror inte att det skulle locka bort massorna att låta bli att köpa windows. Det handlar om så mycket mer än pris. Det är användarupplevelse, produktförpackning, säljkanler, business-säljet, hur tjänsterna hänger ihop och hur man betalar för övrig hårdvara som spelar mer roll. Vidare är det väldigt enkelt för microsoft att fortsätta ta betalt (de låga priserna som gäller för windows till OEMdatorer) från dell och liknande för sina OS. Det här behöver inte bli en konkurrent vill jag påstå.

Däremot finns det potential att väcka intresse för en nyskapande skara som vill sitta och trixa med det här. Kanske är en värdefull skara att få med sig in i framtiden?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag menar att det säljs billiga datorer med x86 och en vanlig Windows licens, var det inte lite det vi pratade om?

Jo, men mitt antagande är om Microsoft släppte en gratisversion av Windows för ARM så hade nästan samtliga tillverkare gått över till ARM för såna här slags prylar och att Microsoft därmed hade förlorat licenspengar och därmed inte släppt en gratis version till ARM. Antagligen är licenskostnaden en mycket liten del av kostnaden för dessa små datorpinnar men sammanlagt är det säkert väsentliga summor för Microsoft.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jo, men mitt antagande är om Microsoft släppte en gratisversion av Windows för ARM så hade nästan samtliga tillverkare gått över till ARM för såna här slags prylar och att Microsoft därmed hade förlorat licenspengar och därmed inte släppt en gratis version till ARM. Antagligen är licenskostnaden en mycket liten del av kostnaden för dessa små datorpinnar men sammanlagt är det säkert väsentliga summor för Microsoft.

Det är nu du pratar om gratis. Tror du en datorsticka för 1600 ger Microsoft 1300 för os-licensen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Det är nu du pratar om gratis. Tror du en datorsticka för 1600 ger Microsoft 1300 för os-licensen?

Ah, förvirrade mig lite. Trodde vi pratade om gratis, vet inte riktigt varför.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd

Nästan 1000 kronor och då kan man köpa en Nvidia jetson nano synd bara att den har bara 4 GB ram.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Ah, förvirrade mig lite. Trodde vi pratade om gratis, vet inte riktigt varför.

Okej! Sen tror jag inte Microsoft kan fortsätta ta betalt för Windows hur länge som helst, de får börja dra in stålarna på andra sätt om de vill vara kvar i gemet.

Permalänk
Inaktiv

1000kr för enheten, 100-500kr för användbart chassi som den inte brinner upp i, ssd/disk 250-1000kr, kvalitetsladdare ~300kr

har svårt att se varför man köper detta över en NUC i den här prisklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Helt otroligt!

Vad kan man hitta på idag med en RPi 4 för att fylla upp 8 GB minne?

Man kan ju alltid använda en del som RAM drive så man slipper skriva så mycket till SD kortet.

Permalänk
Medlem

Är det inte lite tidigt att introducera en 8GB modell?
Är det verkligen så många Pi:s som når taket på sitt primärminne?
Jag hade hellre sett en Pi med två GB-NICar.
Det hade orsakat en revolution bland DYI brandväggsmjukvara.

Permalänk
Medlem

Portabel Chromebook är ju ett möjligt användningsområde, eller nåt liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det inte lite tidigt att introducera en 8GB modell?
Är det verkligen så många Pi:s som når taket på sitt primärminne?
Jag hade hellre sett en Pi med två GB-NICar.
Det hade orsakat en revolution bland DYI brandväggsmjukvara.

Min primära flaskhals i jobbet med python och pandas är just mängden minne. Jag har massa beräkningar jag vill göra som gärna får ta lång tid (hence klen CPU inga problem) men som behöver mer minne. Skulle gärna köpt en pi med 64GB RAM om det fanns.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD