Permalänk
Medlem

Bahnofs router eller egen?

Jag ska byta bredbandsleverantör från Telia till Bahnof. Router ingår inte i kostnaden för bredband hos Bahnof utan det blir ytterligare 995 kr för detta. Då jag ändå behöver lägga till extra för router undrar jag om det finns någon som har erfarenhet av deras router "HG2711" om det är något att ha eller om det är bättre att jag köper en egen? Har just nu en router från Telia som kommer att skickas tillbaka (Technicolor TG799vac Xtrean V3 OCN) när jag sagt upp avtalet hos dem.

Enligt Bahnof gällande "HG2711":
1 Gbit/s trådlös router med stöd för telefoni/SIP
Dual band WiFi
Trådlöst 2,4 GHz: 802.11n, 3x3 3 streams (upp till 450 Mbit/s*)
Trådlöst 5 GHz: 802.11ac 2nd gen med MU-MIMO, 4x4 4 streams (upp till 1000 Mbit/s*)
1 WAN-port (1000 Mbit/s)
4 LAN-portar (1000 Mbit/s)
1 telefonport (RJ11)

Jag kommer köra trådat till min stationära dator och Wifi till resterande enheter, lägenhet på ca 75 kvm, fiber. Jag har tidigare endast använt router från bredbandsbolag och saknar erfarenhet av att ordna inställningar på egen router.

Edit: Om egen så tar jag gärna emot rekommendationer!

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Generellt får man väll säga att leverantörers medföljande routers är generellt usla. De är endast framtagna för att vara extremt billiga i volym men samtidigt uppfylla kraven för hantering och provisionering.

Men har man inget intresse av någon form av extra funktionalitet mer än leverera WiFi till telefon, platta eller TV, så funkar de oftast OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Generellt får man väll säga att leverantörers medföljande routers är generellt usla. De är endast framtagna för att vara extremt billiga i volym men samtidigt uppfylla kraven för hantering och provisionering.

Men har man inget intresse av någon form av extra funktionalitet mer än leverera WiFi till telefon, platta eller TV, så funkar de oftast OK.

Har Bahnhofs router och gjorde ett bredbandstest på wifi , nedladdning 96,33 uppladdning 15,97 och svarstid 5,31 ms och jag sitter med 100 / 10 från Bahnhof, på frugans dator i ett annat rum ligger på samma siffror förutom svarstiden som ligger knappt under 10 ms. naturligtvis varierar dessa siffror lite men tycker denna router är stabil. Vi får likadana siffror vare sig det gäller mobilen eller vår bärbara dator. Att kalla detta som uselt är väl något som du tagit efter vad du tycker utan att du har testat grejerna, eller hur ? Jag tolkar att TS bara vill ha en router som fungerar och snurrar på och inte är intresserad att sitta och tricksa med inställningar likt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Har Bahnhofs router och gjorde ett bredbandstest på wifi , nedladdning 96,33 uppladdning 15,97 och svarstid 5,31 ms och jag sitter med 100 / 10 från Bahnhof, på frugans dator i ett annat rum ligger på samma siffror förutom svarstiden som ligger knappt under 10 ms. naturligtvis varierar dessa siffror lite men tycker denna router är stabil. Vi får likadana siffror vare sig det gäller mobilen eller vår bärbara dator. Att kalla detta som uselt är väl något som du tagit efter vad du tycker utan att du har testat grejerna, eller hur ? Jag tolkar att TS bara vill ha en router som fungerar och snurrar på och inte är intresserad att sitta och tricksa med inställningar likt mig.

100/10 är ingen krävande hastighet så absolut funkar det att mäta upp denna hastighet via bredbandstest på vilken apparat som helst, längre än så har vi i dagsläget kommit i utvecklingen. Problem kan uppstå när det går mycket trafik mellan flera enheter samtidigt.

Men, har technicolor routern funkat så kommer väl bahnhofs router att funka minst lika bra i sammanhanget så.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Denna tråden kanske är relevant?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1413501-bahnhofs-route...

Generellt vore det bra för oss att veta vilka av deras tjänster du tänker utnyttja. Är det bara internet eller även telefoni etc.? Vilken hastighet har du beställt?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Ska du inte utnyttja specificka tjänster från Bahnhof som kräver deras router så rekommenderar jag dig att köpa något eget. Kör deras äldre variant från Huawei och jag avskyr den.

Byter snart leverantör till Telenor och ska testa deras egna router och se om den är något att ha.

Från att ha gått från bra produkter från Asus till att de senaste åren kört med Netgear R7800 innan jag var tvungen att byta till leverantörernas egna så kan jag säga att det finns inte så mycket gott att säga om funktionalitet och stabilitet...

Men allt beror ju förstås på vad du har behov av...

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Ibland är man ju bunden till en leverantörs router p.g.a. IP tele/IP tv.

Är du inte det tycker jag du ska köpa en egen AX router istället. Asus har en bra.
@vinylens kan berätta mer.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Denna tråden kanske är relevant?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1413501-bahnhofs-route...

Generellt vore det bra för oss att veta vilka av deras tjänster du tänker utnyttja. Är det bara internet eller även telefoni etc.? Vilken hastighet har du beställt?

Tänker endast nyttja bredband (ingen telefoni, TV-kanalpaket, etc). Tänkte beställa 250/250. Har haft en del strul med Telia ibland, långsamt internet/saknad av internet, men vet inte då om det varit routern eller annat då Telia verkar haft en del återkommande strul med tjänster. Bytet är dock utifrån prisskillnaden.

Edit: Har spanat in ASUS RT-AX56U hos Webhallen men det är nog mer än jag behöver.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för dubbelpost men skulle behöva hjälp med att välja en router. Tänker att den bör ha stöd för Wifi 6 så jag slipper köpa en ny på ett par år. Är ASUS RT-AX56U bra utifrån specifikationerna (de säger inte mig så mycket)?

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Jag har en Huaweirouter från Bahnhof, den funkar sådär. Jag har inte full kontroll på när uppdateringar av firmware sker, jag kan inte konfigurera den som jag vill och jag kommer heller inte åt alla inställningar på den. T ex kan jag inte ändra sip inställningarna själv. Det var bra trådlös prestanda på den trots att det inte fanns externa antenner på den. Jag kunde heller inte göra en portforward och då ledsnade jag till slut och bryggade den. Jag har hemtelefon via den och det är enda anledningen till att ha Bahnhofs egen router anser jag. Men oj vad den krånglat innan jag fick till via Bahnhofs support att de skulle ändra sip inställningarna åt mig flera gånger för att få hemtelefonen att fungera.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Ber om ursäkt för dubbelpost men skulle behöva hjälp med att välja en router. Tänker att den bör ha stöd för Wifi 6 så jag slipper köpa en ny på ett par år. Är ASUS RT-AX56U bra utifrån specifikationerna (de säger inte mig så mycket)?

Gammal tråd, men tänkte att det kanske hjälper någon iallafall.
Jag har kört den asus-routern, ax56u, i ett år ungefär. Bytte nyss till ax6600, och det var inte så fantastiskt mycket bättre. Fick bättre täckning i trädgården, men det berodde nog mest på att det var ett kit med två jag köpte och de kan stå i var ände av huset. Tycker ax56u presterade i klass med de nya. Har 1000/1000 fiber fr Bahnhof och får nu runt 450 Mbit/s ner, 120 upp och 16 ms när jag sitter som sämst till här hemma, har då en timmervägg och ca 4 meter mellan iPad / ax6600-nod.

Funderade också på Bahnhofs egna router, hg2711, mest för att det verkade bra vid supportärenden att ha deras egna. Nu vart det inte så, och jag har ännu inte behövt kontakta dem för någon support, så det kvarstår att se hur det funkar. Asus installation var så enkel att jag knappt hann få den för mig tidigare obligatoriska huvudvärken innan det var klart att köra, och då körde jag ändå apples wi-fi lösningar innan 56’an, vilket kanske kan ge en hint om hur mycket nätverk och inställningar jag behärskar (typ nära inget)

Det enda negativa jag märkt av med asus är att de inte ville låta mig göra reset med reset-knappen, utan jag fick googla för att hitta reset-instruktionerna (varför ens ha en reset-knapp då?). Kanske stod det hur man gjorde i instruktionerna jag slängde när jag packade upp grejerna men jag har en allvarlig instruktionsboks-allergi tyvärr. Anledningen till reset-behovet var att jag dumt nog började med att lägga till de nya som förlängnings-noder på 56’an, istället borde jag ha satt upp dem så som jag tänkte använda dem från början.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16