Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Fredagspanelen 196: Geforce RTX 3080, Playstation 5 och Intel Lakefield

Permalänk
Skrivet av Ase:

@The Kristoffer: men inte riktigt något nytt ie.

Om du inte hittade något nytt där (både hur MS och Sony tänker) så har du missat några sidor..

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

@The Kristoffer: Hittar spec på ssd er(förmodade) sen lite hur de tänkt med mjukvara & implementation av detta men det är helt klart en förbättring mot hur windows sköter detta men som jag skriver i tidigare inlägg så kommer detta även komma till windows (x box variant) så att deras (sonys) ssd är så otroligt fantastisk, visst snabb är den, men som jag också skrev samsung discen som kommer i sommar har bättre siffror. (Det enda andra var 12 kanaler minne (på sonys ssd) inte som vanligt för konsumentprodukter 8, i vissa servrar 16 kanaler ssd er

De tar även upp en viktig sak latens vilket gör det intressant precis som intel optane är intressant av den anledningen. sen att på en pc så märker man ej särskilt stor skillnad på en ssd i sata eller pci-e 3/4 i spel eller allmän användning då fick jag påhopp att jag bara var dum & inte förstod.
Men hela denna diskussion har ballat ur lite är mest besviken på att det inte var mer nytt med lösningarna på konsollerna därav att jag kallade det hype.
Men blir gärna positivt överaskad om det presterar bättre än förväntat. MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Ase:

@The Kristoffer: Hittar spec på ssd er(förmodade) sen lite hur de tänkt med mjukvara & implementation av detta men det är helt klart en förbättring mot hur windows sköter detta men som jag skriver i tidigare inlägg så kommer detta även komma till windows (x box variant) så att deras (sonys) ssd är så otroligt fantastisk, visst snabb är den, men som jag också skrev samsung discen som kommer i sommar har bättre siffror. (Det enda andra var 12 kanaler minne (på sonys ssd) inte som vanligt för konsumentprodukter 8, i vissa servrar 16 kanaler ssd er

De tar även upp en viktig sak latens vilket gör det intressant precis som intel optane är intressant av den anledningen. sen att på en pc så märker man ej särskilt stor skillnad på en ssd i sata eller pci-e 3/4 i spel eller allmän användning då fick jag påhopp att jag bara var dum & inte förstod.
Men hela denna diskussion har ballat ur lite är mest besviken på att det inte var mer nytt med lösningarna på konsollerna därav att jag kallade det hype.
Men blir gärna positivt överaskad om det presterar bättre än förväntat. MVH Arne

Ahhh. Förstår hur du tänker.

Det har ju fungerat som så de senaste generationerna av konsoler att:
Konsolerna är "bottom low standards" vilket gör att om någon av konsolerna levererats med HDD, måste alla utvecklare tänka på att det är bottom low. För PC ställs det ju bara upp lite prestandakrav..

Med den nya bottom low, där MS har ett helt nytt sätt att arbeta med SSD och ha en low impact på I/O samt Sony som går all in på tiotals GB komprimerad data per sekund utan I/O overhead där med, så bådar det gott för PC!

Om MS släpper sin mjukvara kommer PC i princip också få se sin I/O overhead sjunka drastiskt och vi kan få se stora resultat även där. Det har tidigare inte varit en prioritet för MS, då deras konsol inte klarat av det i alla konfigurationer, därför är det ju så viktigt att konsolerna blir så bra som möjligt! Det spiller över på PC som utvecklas till den grad att MS tycker skillnaden blir för stor. Där har vi också behovet av en rapp konkurrent vid namn Sony, som inte låter MS andas ut, på det viset kommer vi till slut att slippa laddskärmar, och till slut få se spel som laddar in data med 2, eller 3, eller 20 GB / sekund till RAM. En Total RAM-swap på en sekund, är ju rätt läckert?! Som spelutvecklare hade jag jublat, och det såg ut som att det utnyttjades friskt under demonstrationen av senaste Unreal-motorn.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision