Permalänk
Medlem

Överklockning för en noob

Tjenare tänkte att detta skulle vara perfekta stället att vända sig till! Försöker pusha min i7 7700K upp till 5GHz men det vill inte sig. När jag stresstestar tar det runt 1 minut så blue screenar jag. Är det något jag gör fel? Har det med RAM GPU att göra kanske? Lägger en länk på datorn här nere!
HÄR ÄR LÄNK TILL HELA MIN DATOR

Datorn är 3år gammal och kände att jag ville få ut mer kraft ur den. Funderar även på att överklocka mitt 1050 TI till max. Kommer det göra stor skillnad eller kommer det bli bottleneck?

Jag skulle även behöva lite råd på hur jag ska lägga upp mitt fan control shema i bios. Jag har 5 stycken fläktar i chassit sammanlagt om man räknar med kylarn. När datorn är 80 grader är det ens då nödvändigt att köra alla fläktar till 100%. Menar man vill ju samtidigt såklart ha en tyst dator då jag sysslar med streaming osv.
Tackar för er som engagerar er för att hjälpa mig

Permalänk
Medlem

Tillägg

Kan tillägga att jag nu upptäckte att alla fläktarna inte var i kopplade. Vill också höra ifall in blås och utblås av fläktarna spelar nån större roll, vad dem är placerade i chassit osv.... Men har nu lyckats klocka processorn från 4.20GHz till 4,30GHz Utan problem. Men detta är bara för att jag kör fläktarna på väldigt hög hastighet redan när datorn kommer upp i 70 grader körs alla fläktar på 80%. Och man hör även fläktarna genom min mikrofon. Är detta något jag kan sänka men ändå komma upp i högre frekvens på cpu?

Permalänk
Medlem
Länkar
Permalänk
Medlem

Följt guiderna!

@MrWhizeguy: Tänkte bara se med dig har just nu lyckats trycka upp I7an till 4,50 Ghz i högsta stress testerna så blir den 81 grader varm är det värt att pusha den mer eller är den till och med för varm? Har även dragit upp core voltage från 1200 till 1350

Permalänk
Medlem

Upp till dig vad du är bekväm med, samt vilken ljudnivå du är bekväm med.

RTX Voice hjälper mot fläktljud när du streamar (går att få till på mer än rtx kort)

Permalänk
Medlem

@MrWhizeguy: Asså WOW är så jävla tacksam för din hjälp trodde det var omöjligt att överklocka sin processor nu är den bättre än innan den går upp till 88 grader som högst på 5Ghz Tack så mycket Nu återstår bara grafikkort och ram minnena!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stek1n:

@MrWhizeguy: Asså WOW är så jävla tacksam för din hjälp trodde det var omöjligt att överklocka sin processor nu är den bättre än innan den går upp till 88 grader som högst på 5Ghz Tack så mycket Nu återstår bara grafikkort och ram minnena!

Vad har du för voltage? Har du alltså fått en stabil i 5ghz?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stek1n:

@MrWhizeguy: Asså WOW är så jävla tacksam för din hjälp trodde det var omöjligt att överklocka sin processor nu är den bättre än innan den går upp till 88 grader som högst på 5Ghz Tack så mycket Nu återstår bara grafikkort och ram minnena!

Skrivet av JohanFlodqvist:

Vad har du för voltage? Har du alltså fått en stabil i 5ghz?

Jag är också väldigt intresserad av vad temps och vcore du har om verkligen har den stabil i 5.0 med den kylaren..
Inget dåligt chip då..

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist: Jag den fungerade i 5 Ghz men stabil vill jag nog inte säga den tempererade upp till 89 grader och där stoppade jag benchmarks och sänkte ner allting till 4,9Ghz nu kör den som ett skott ingenting laggar ingenting över tempererar! Är stört glad! Har så mycket stabilare FPS i allt jag kör med! Och första gången någonsin jag har överklockat en processor måste säga att det är riktigt kul! Skickar bild nedan på mina värden

CPUZ IDLE

CPUZ Stress

Temps IDLE

Stress Test Temps

Permalänk
Medlem
Skrivet av stek1n:

@JohanFlodqvist: Jag den fungerade i 5 Ghz men stabil vill jag nog inte säga den tempererade upp till 89 grader och där stoppade jag benchmarks och sänkte ner allting till 4,9Ghz nu kör den som ett skott ingenting laggar ingenting över tempererar! Är stört glad! Har så mycket stabilare FPS i allt jag kör med! Och första gången någonsin jag har överklockat en processor måste säga att det är riktigt kul! Skickar bild nedan på mina värden

CPUZ IDLE

CPUZ Stress

Temps IDLE

Stress Test Temps

Överklockning är svinkul, nästan så att jag går tillbaka till Inel vid nästa cpu bara för att få överklocka lite

Ge dig på grafikkort och minnen nu

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@stek1n: Eftersom du har en Be-Quiet Pure Rock så råder jag dig att sätta på en fläkt till på den.

Hur mycket du än klockar så händer det inte mer i spel med ett 1050ti.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.