Permalänk
Medlem

Ny dator/Uppgradera befintligt?

Grabben har genom åren fått ärva min dator när jag uppgraderar, men denna gången tänkte jag lägga lite mer fokus på vad han behöver istället för att få vad som blir över.
Jag har inget behov av uppgradering, men tänkte att det kanske hade blivit mer prisvärt av att uppgradera mitt grafikkort och att han får min gamla till sin nya setup.

Grabben spelar mer och mer krävande spel, innan va det mest roblox och minecraft och då funkade datorn bra för han.
Men nu spelar han lite CoD, GTA, Battlefield, Valorant, Overwatch och Fortnite.

Jag har även märkt att random 22" lcd skärmen han har inte riktigt hänger med så har börjat kolla efter 120 samt 144hz skärm till han med.

Så för att inte bli allt för långrandig så är min tanke att han ska ha en 120/144hz skärm och en modernare speldator(Jag gillar Fractal Design chassi pga tyst/stilren)

Jag har följande datorer att flytta runt komponenter på, jag hade tänkt mig typ 15k med skärm i budget

Grabbens Speldator

PSU Corsair AX850
MB P8Z77-V PRO
CPU Intel Core i7 3770K
RAM 4x Corsair XMS3 Vengeance Black DDR3 1600MHz 4GB
Grafikkort 2x GTX 670
HDD Samsung SSD 850 EVO 250GB
HDD Intel 330 SSD 120GB
HDD Seagate Barracuda 2TB

Min Speldator

PSU Corsair RM750X
MB ASUS Z170 PRO GAMING
CPU Intel Core i7-6700K
RAM 4x Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 16GB
Grafikkort GTX 1070
HDD Intel 600p Series NVMe PCIe M.2 512GB
HDD Samsung SSD 860 EVO 500GB

lagt till budget
Permalänk
Medlem

Ge honom ditt grafikkort och kanske kolla på att försöka överklocka processorn (om CPU-kylaren tillåter det) för att minska flaskhalsen. Börja med det + skärm för att kolla hur bra det går.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

@Decster: Är nog mer i tankarna att han ska ha en "ny dator känsla". Har kollat på olika Ryzen byggen men blir mer osäker ju mer jag kollar runt i vilken kombination som är vettig idag.

Permalänk
Medlem

Jag skulle sälja hans gamla dator men plocka ur hårddisken, ni får säkert runt 2500:- för den och sen köpa helt nytt. Jag föreslår något i den här stilen:

Jag har kört med ett P400A istället för ett Fractal design, mest för att jag av erfarenhet vet att det är ett kanonchassi som också är stilrent om man inte har RGB på, men tycker grabben om sånt så är det RGB-fläktar i fronten. Chassit har i övrigt ett fenomenalt luftflöde vilket gör att om man slänger in en extra fläkt eller två i bak/toppen så kan man dra ner fläktar på att gå på max 50%. Chassit vann även "chassi of the year" från Gamers Nexus förra året.

Här är en review på chassit: https://www.youtube.com/watch?v=ZfXQQZtD_SI&t

Har kört på en Ryzen 3600 som är en riktig toppen cpu med 6c/12t som för sitt blygsamma pris är oslagbar.

Elgiganten kör REA på Asus Strix RX 5700 XT fram till söndag, för 3990:- så hittar du inget bättre, det motsvarar ungefär ett RTX 2070 Super.

Ram-minnena går att hitta ett par hundralappar billigare men eftersom Ryzen cpu'er drar stor nytta av snabba minnen så rekommenderar jag att lägga ett par hundra extra för att få 3600Mhz vilket har visat sig vara en sweet spot sett till pris/prestanda.

Skärmen är en 1440p 144hz 27" som kommer bli ett enormt lyft i kombination med denna riktigt fina burk.

Enda minuset med detta bygge som jag ser det är att du förmodligen kommer bli jävligt sugen på att skaffa något liknande själv

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist: Grabben gillade P400 chassit så kör nog på det.
Jag ändrade moderkortet eftersom den verkade ha fått bra betyg och prisskillnad kändes inte som det spelar så stor roll, sen såg jag i din signatur att du själv använder det moderkortet
Som du skriver så blev jag själv sugen på uppgradering, så la till ett grafikkort som jag ska ha så dammar jag av 1070 kortet jag själv har så får han en enorm uppgradering ändå
Sen valde jag en annan skärm. Och kunde inte låta bli att beställa en till mig själv med.

Har jag tänkt fel eller kan detta funka?

https://komponentkoll.se/bygg/Sbxzz

Permalänk
Medlem
Skrivet av _LX_:

@JohanFlodqvist: Grabben gillade P400 chassit så kör nog på det.
Jag ändrade moderkortet eftersom den verkade ha fått bra betyg och prisskillnad kändes inte som det spelar så stor roll, sen såg jag i din signatur att du själv använder det moderkortet
Som du skriver så blev jag själv sugen på uppgradering, så la till ett grafikkort som jag ska ha så dammar jag av 1070 kortet jag själv har så får han en enorm uppgradering ändå
Sen valde jag en annan skärm. Och kunde inte låta bli att beställa en till mig själv med.

Har jag tänkt fel eller kan detta funka?

https://komponentkoll.se/bygg/Sbxzz

Tycker det ser bra ut, det enda är väl att jag inte hade köpt ett 2080 Super för 9000:- när man kan få ett RX 5700 XT för 4000:- då det bara skiljer 20% prestanda mellan dom ungefär: https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-2080S-Super-...

Det du skulle kunna göra är att köra på ett RX 5700 XT idag och sen när nya RTX 3000 serien samt AMD's RX 6000 serien kommer senare i höst så kan du stoppa in ditt 5700 XT i grabbens dator och köpa något av de nya korten till din burk. De nya serierna förväntas vara hästlängder bättre än dagens kort så det kan verkligen vara värt att vänta.

Notera också att skärmarna du har valt är 1080p skärmar, ett 2080 Super eller nästa grafikkortsserie är egentligen "för bra" för skärmen, det går att få shyssta 1440p skärmar idag för runt 4000:- det hade jag kört på då det blir allt mer main stream och dessutom en trevligare spelupplevelse

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Viking
Skrivet av JohanFlodqvist:

Tycker det ser bra ut, det enda är väl att jag inte hade köpt ett 2080 Super för 9000:- när man kan få ett RX 5700 XT för 4000:- då det bara skiljer 20% prestanda mellan dom ungefär: https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-RTX-2080S-Super-...

Snälla, jämför för guds skulle inte på userbenchmark.
Enligt Swec. prestandaindex är det ca 17% skillnad mellan dem.
Så som du säger är ett 5700 xt 100% värt det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Snälla, jämför för guds skulle inte på userbenchmark.
Enligt Swec. prestandaindex är det ca 17% skillnad mellan dem.
Så som du säger är ett 5700 xt 100% värt det.

Hehe, jag använder mig av det vid dom tillfällen jag upplever siffrorna som någorlunda korrekta för att stärka min poäng, men du har helt rätt i att det många gånger inte är särskilt rättvisande

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist: Jag provar Asus rx5700xt kortet du länkade som va på rea på elgiganten. Har haft Nvidia kort i så många kort att man inte ens tittar på radeon korten längre.
Beställt saker nu så hoppas det dyker upp nästa vecka. Tack så mycket för hjälpen och dom visa orden som jag behövde för att prova Radeon kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _LX_:

@JohanFlodqvist: Jag provar Asus rx5700xt kortet du länkade som va på rea på elgiganten. Har haft Nvidia kort i så många kort att man inte ens tittar på radeon korten längre.
Beställt saker nu så hoppas det dyker upp nästa vecka. Tack så mycket för hjälpen och dom visa orden som jag behövde för att prova Radeon kortet.

Kul! Hoppas du blir nöjd!

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.