Permalänk

Ram minnen

Hej

Jag har en burk där jag skulle vilja sätta in ram minne. Kan jag sätta in vilka minnen som helst och den anpassar hastigheten på dem eller vilket är det bästa att ta reda på vilken hastighet som mitt moderkort kan hantera

Hoppas ni förstår vad jag undrar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elsaslillaskit:

Hej

Jag har en burk där jag skulle vilja sätta in ram minne. Kan jag sätta in vilka minnen som helst och den anpassar hastigheten på dem eller vilket är det bästa att ta reda på vilken hastighet som mitt moderkort kan hantera

Hoppas ni förstår vad jag undrar

För att kunna svara på det måste vi veta vilken plattform (moderkort/CPU) datorn är baserad på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsaslillaskit:

vilket är det bästa att ta reda på vilken hastighet som mitt moderkort kan hantera

Googla ditt moderkorts modellnamn och kolla specs.

Sålänge det är samma minnestyp, DDR4 - DDR4 så brukar majoriteten av minnena fungera, dock har moderkortstillverkare en lita över minnen som garanterat funkar.

Det med hastigheten som du nämner stämmer oftast. Därför onödigt att köpa dyra och snabbare minnen än vad ditt moderkort har stöd för.

Du vill även inte blanda olika minnen eller storlekar, även om det i teorin funkar så brukar det bli mindre stabilt så.

Kolla även spänningen som ditt moderkort vill att minnena kör i.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsaslillaskit:

Hej

Jag har en burk där jag skulle vilja sätta in ram minne. Kan jag sätta in vilka minnen som helst och den anpassar hastigheten på dem eller vilket är det bästa att ta reda på vilken hastighet som mitt moderkort kan hantera

Hoppas ni förstår vad jag undrar

Det bästa du kan göra är att antingen sätta i mer av likadant minne av samma modell.

Det näst bästa du kan göra är att sätta i minne av samma hastighet och timings som är snarlika.

Ett alternativ är beroende på vilken minnesmängd du har idag, köpa ett nytt minneskitt med mer kapacitet och byta ut allt.

CPU-Z är ett bra program om du vill ta reda på vad du har för minnen.
Under fliken "Memory" hittar du minnesmäng och lite konfiguration, under fliken "SPD" hittar du mer specificerad information om minnena, såsom tillverkare och modellnummer.

Permalänk

Det är en gammal dator spm jag fått i gång vill egentligen bara se pm jag kan får den lite snabbare. Moderkortet heter Foxconn 2ABF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsaslillaskit:

Moderkortet heter Foxconn 2ABF

Det verkar vara ett moderkort till någon HP-dator, så inte helt lätt att hitta några specifikationer på det. Men det verkar vara ett Intel H61-moderkort, så det har i så fall stöd för DDR3-1066 och DDR3-1333.

Om du vill vara helt säker på vad som gäller så kan du kolla upp vad du har för processor. Det står väl någonstans i Windows, annars kan du använda t.ex. CPU-Z. När du tagit reda på det så kan du gå till Intel ARK och gå till specifikationen för processorn, där står vilka minnestyper processorn har stöd för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsaslillaskit:

Det är en gammal dator spm jag fått i gång vill egentligen bara se pm jag kan får den lite snabbare. Moderkortet heter Foxconn 2ABF

Det här moderkortet?
https://support.hp.com/us-en/document/c02978278

Jag skulle ändå rekommendera att Ladda ner CPU-Z som jag länkade i tidigare inlägg och titta på fliken "memory" och fliken "SPD".

Om specen stämmer så har moderkortet två DDR3-minnes-slotar.
Om det på fliken "Memory" och sedan i rutan "CHhannel #" står "Dual", så har du två minnes-stickor, vilket betyder att du behöver minst en sticka, men helst båda om du vill ha mer minne.

På HP:s sida står följande:
-------
Two 240-pin DDR3 DIMM sockets
Supports the following:

PC3-8500 (DDR3-1066)
PC3-10600 (DDR3-1333)

Supports 1 GB, 2 GB, and 4 GB DIMMs
Supports up to 4 GB on 32-bit* systems
Supports up to 8 GB on 64-bit systems
-------

Så, när du tittar på minnen, gör inte misstaget att titta på "SO-DIMM", då SO-DIMM främst är avseda för bärbara datorer.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Det här moderkortet?
https://support.hp.com/us-en/document/c02978278

Jag skulle ändå rekommendera att Ladda ner CPU-Z som jag länkade i tidigare inlägg och titta på fliken "memory" och fliken "SPD".

Om specen stämmer så har moderkortet två DDR3-minnes-slotar.
Om det på fliken "Memory" och sedan i rutan "CHhannel #" står "Dual", så har du två minnes-stickor, vilket betyder att du behöver minst en sticka, men helst båda om du vill ha mer minne.

På HP:s sida står följande:
-------
Two 240-pin DDR3 DIMM sockets
Supports the following:

PC3-8500 (DDR3-1066)
PC3-10600 (DDR3-1333)

Supports 1 GB, 2 GB, and 4 GB DIMMs
Supports up to 4 GB on 32-bit* systems
Supports up to 8 GB on 64-bit systems
-------

Så, när du tittar på minnen, gör inte misstaget att titta på "SO-DIMM", då SO-DIMM främst är avseda för bärbara datorer.

Men om jag tittar på detta så står det supports up to 8 GB . är detta lika med att jag endast kan ha 8 GB eller är det per slott?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsaslillaskit:

Men om jag tittar på detta så står det supports up to 8 GB . är detta lika med att jag endast kan ha 8 GB eller är det per slott?

Det är total mängd delat över bägge slottarna, eftersom varje slott (enligt informationen som Viita postade) endast klarar upp till 4GB stickor.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsaslillaskit:

Det är en gammal dator spm jag fått i gång vill egentligen bara se pm jag kan får den lite snabbare. Moderkortet heter Foxconn 2ABF

Datorn blir inte snabbare med mer minne såvida minnesmängden i dagsläget inte räcker till. Om den har 8GB nu? så är det alldeles tillräckligt för "normal användning" om man inte spelar några nya avancerade spel på den eller kör något redigeringsprogram och har öppet många filer samtidigt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Jag tänkte nänligen kollanom jah kan hitta snabbare minnen till datorn. Men när jag tittarbpå CPU-Z ,Där står det dual och på Intel Ark står det att den har stöd för DDR 1066/1333

Eftersom dem jag har nu lihher på en hastighet av 666 mhz.

Hur vet jag med hjälpnav denna infon vilka som är dem bästa/snabbaste att stoppa in i datorn.

Externt tacksam för er hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsaslillaskit:

Jag tänkte nänligen kollanom jah kan hitta snabbare minnen till datorn. Men när jag tittarbpå CPU-Z ,Där står det dual och på Intel Ark står det att den har stöd för DDR 1066/1333

Eftersom dem jag har nu lihher på en hastighet av 666 mhz.

Hur vet jag med hjälpnav denna infon vilka som är dem bästa/snabbaste att stoppa in i datorn.

Externt tacksam för er hjälp

Minnena du har körs i ~1333Mhz (666Mhz x2 eftersom DDR står för Double Data Rate) och eftersom moderkortet inte klarar av snabbare så har du redan vad kortet klarar av.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Elsaslillaskit:

Jag tänkte nänligen kollanom jah kan hitta snabbare minnen till datorn. Men när jag tittarbpå CPU-Z ,Där står det dual och på Intel Ark står det att den har stöd för DDR 1066/1333

Eftersom dem jag har nu lihher på en hastighet av 666 mhz.

Hur vet jag med hjälpnav denna infon vilka som är dem bästa/snabbaste att stoppa in i datorn.

Externt tacksam för er hjälp

Hur mycket minne har du, har du 4 GB eller 8 GB?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Jag har 8 gb 2×4 , men frågan om denär värt att försöka öka när jag inte kan få snabbte minnen, kanske bättre satsa på en ssd disk ochbett snabbare moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsaslillaskit:

Jag har 8 gb 2×4 , men frågan om denär värt att försöka öka när jag inte kan få snabbte minnen, kanske bättre satsa på en ssd disk ochbett snabbare moderkort?

Om du har 8 GB DDR3-1333 just nu så har du redan det bästa ditt moderkort klarar när det gäller minnen.

Vad du borde uppgradera beror förstås på vad du är ute efter att förbättra, men en SSD är sällan fel. Att byta enbart moderkortet är däremot ingen större idé. Det skulle i så fall vara att byta till ett moderkort som tillåter dig att överklocka processorn, d.v.s. ett P67, Z68, Z75 eller Z77, men såna moderkort är inte så enkla att hitta och kan vara problematiskt att byta i en gammal HP-dator. Om du är ute efter bättre prestanda över lag är det troligtvis bättre att uppgradera till något modernare istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsaslillaskit:

Jag har 8 gb 2×4 , men frågan om denär värt att försöka öka när jag inte kan få snabbte minnen, kanske bättre satsa på en ssd disk ochbett snabbare moderkort?

Om orsaken till att du ville uppgradera RAM är för att du upplever datorn som seg, i uppstart, vid start av program, ibland vid användande av diverse program.
Om du även upplever att hårddisken arbetar väldigt mycket hela tiden, då kommer du med största sannoliket märka mycket större skillnad på datorn om du sätter in en SSD som systemdisk istället för att öka mängden RAM.

Du får bara nytta av mer RAM om du använder program som konsekvent tar slut på dina 8GB RAM.

Du kan enkelt i aktivitetshanteraren kontrollera hur mycket minne som används. För att starta denna högerklickar du antingen på aktivitetsfältet(listen som startknappen sitter på) eller trycker på "Ctrl+Shift+Esc"(samtidigt). (Om du inte ser några menyer eller flikar så kan det fungera med att dubbelklicka eller högklicka på rutan som dyker upp för att få bort "summerad vy".)
På någon av flikarna bör man hitta något som relaterar till minne.
Det är svårt att säga hur det bör se ut, då det skiljer lite mellan de olika Windows-versionerna.