Beror nog väldigt mycket på hur spelet/systemet nyttjar resurserna i övrigt, om stora kartor/texturer kan laddas in för senare användning osv.
16GB räcker till det mesta idag, men lägg till att du kör annat under tiden, streaming, encoding, lyssnar på musik, chattar via nåt program har några tabs öppna i Chrome.
Då sväljer nog systemet nära på 16GB om man ligger på 10GB med enbart spelet igång.
För 10 år sedan var ~2-4GB RAM lagom för surfande och dagligt användande.
Idag kan du knappt ens starta upp ett OS med den mängden ramminne, än mindre använda det.
Jag ser det ungefär som nedan:
2GB är garanterat ohållbart om vi snackar desktop Windows.
4GB är generellt för lite då endast surfande idag är extremt ramminneskrävande.
8GB är vad som snarare krävs idag om det skall duga till "det vanliga". Då har vi i princip inget utrymme för utsvävningar. Min laptop hade fram tills nyligen denna mängd och det var med nöd och näppe + swap som det hängde med. Använder man 3st. olika browsers + lite tillägg + några tabs i varje blir man snart av med sina 8GB...
16GB är rätt "lagomt" idag, m.a.o. det bör räcka till annars rör det sig troligtvis om ett specialfall.
32GB är för dem som vill safe:a eller är just något av ett specialfall i dagsläget. (Normal användning)
64GB är för dem som vet att de behöver det av någon anledning... typ CAD, editering mm.
128GB är för dem som köper saker via eget företag/skickar räkningen till företaget.
256GB är "lagom"... -för mig! (-specialfall på mer än ett sätt...)
512GB är nog mer för extrema fall av workstations eller något Linus tech tips bygge (RGB är givetvis ett måste här!)
>512GB är i 90% serverinstanser.
Så på 10 år har vi gått från c:a 2x-4x-8x ggr. mer raminne för att man generellt skall kalla det för lagom.
Det finns givervis workarounds för det mesta, man kan gå mot biffigare terminalservrar, använda tunna klienter osv.
Men snackar vi vanligt desktop användande idag tar det nog inte så lång tid innan även 16GB sjunger på sista versen.
Ramminne är trots allt "relativt" billigt idag, så här i tiderna efter kartell-åren.
Värre blir det säkert i.o.m. övergången till DDR5, minnestillverkarna är ju inte direkt hemlighetsfulla med strategin att de vill minimera tillgången för att på så vis öka efterfrågan och därmed kunna motivera fortsatt höga priser.