Permalänk

Deliddad i9 9900KS (5.3 GHz)

Säljer mitt guldexemplar av 9900KS då jag flyttat över till Comet Lake och inte längre har ett Z390-moderkort (XI Apex borta och Z390 Dark nedpackat för försäljning).

Processorn är deliddad vilket såklart innebär att den inte täcks av någon garanti. För den som behöver det slänger jag även med en direct die-frame, rekommenderar starkt att eventuell köpare kör den med Conductonaut eller annan flytande metall.

Jag har testat den både i ett Asus Maximus XI Apex (som jag körde dagligen) och hade den "daily"-stabil (inkl. tyngre spel som BF V, stabilitetstestat med OCCT Large AVX2) med 1.425v (bios) LLC5 (hög vdroop) (alt. 1.365v bios LLC6) och ett EVGA Z390 Dark som behövde 1.41v (bios) -50% Vdroop. Jag har även ett par HWBot-subs på 5.4 GHz i Cinebench R20 och TimeSpy.

Spänning och frekvens påverkas självklart starkt av moderkort och kylning och eventuell köpare bör ha det i åtanke och jag garanterar ingenting. XI Apex och Z390 Dark är bland de bästa Z390-moderkort som finns för överklockning (bättre spänningsreglering -> stabilitet med lägre spänning) och jag kylde den med vattenkylning (Optimus Foundation-block + 2 radiatorer tillsammans med ett 2080Ti). Jag kan säkert komma med en del råd till eventuell köpare om så önskas när gäller bios-inställningar beroende på moderkort.

Lite data om processorn från mitt testande på ett XI Apex:
5.0 GHz P95 Small AVX2 @ 1.119v load
5.3 GHz P95 Small AVX2 @ 1.296v load (körde endast en kort stund, processorn drog ca. 260A vilket kändes obehagligt)
5.0 GHz R20 @ 1.155v bios 1.110v load LLC6 (ej överklockade minnen)
5.1 GHz R20 @ 1.185v bios 1.137v load LLC6 (ej överklockade minnen)
5.2 GHz R20 @ 1.230v bios 1.181v load LLC6 (ej överklockade minnen)
5.3 GHz R20 @ 1.300v bios 1.243v load LLC6 (ej överklockade minnen)
5.4 GHz R20 @ 1.420v bios 1.350v load LLC6 (ej överklockade minnen)

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Budar 3000 kr, kan hämta.

Permalänk
Medlem

260A? Smälte du moderkort, chassi, och golvet chassit stod på då?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk

@Jaegrlicious: Nja, långt ifrån. Drog ca. 300W men processorn höll sig under 85c och ett XI Apex är byggt för betydligt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apothysis:

@Jaegrlicious: Nja, långt ifrån. Drog ca. 300W men processorn höll sig under 85c och ett XI Apex är byggt för betydligt mer.

300W, och 260A är de ju dock lite skillnad på. 260A på 12V betyder 3120W, ish

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av Jaegrlicious:

300W, och 260A är de ju dock lite skillnad på. 260A på 12V betyder 3120W, ish

Eh, vem har sagt något om 260A på 12v? Det är ju inte alls hur det fungerar. Du har ju själv ett Maximus-bräde, du kan se processorns kraft och ström i HWInfo. Se den fjärde bilden i annonsen så ser du 177A 226W i Small utan AVX. AVX2 drar betydligt mer.. så.. vad försöker du göra mer än att deraila min annons? Du inser väl varför ditt moderkort har massa MOSFETs på sig?

Hade visst fel förövrigt: hittade en bild som visar ~230A och 300W @ 1.296v load. Feel free to do the math.

Permalänk
Medlem

Nyfiken
Kan bjuda 3200kr plus frakt

Har gjort likadant deliding på min i9 900k har exakt samma verktyg men har troligen f***kat upp allt. Ingen uppstart, massor av felkod på moderkortet. Kanske skräpet bort för mycket gått för djupt ner.
Hur gick det med conductunaut och direkt kylning?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

@darrenj: Det gick väldigt bra! Blev ganska rejäl skillnad för mig då jag gick från en 360 aio (Corsair 150i) till custom loop + direct die i en sväng men i jämförelse med en vän som har en Arctic Liquid Freezer 2 360 (väldigt bra AIO) så låg mina kärnor 30c lägre än hans i P95 Small AVX2 på samma spänning och frekvens (5 GHz 1.119v load). Att kyla 300W är ju att glömma utan direct die då det helt eneklt är för ineffektivt att leda bort värmen genom IHS:en men det är inga konstigheter alls med direct die.

Vad använde du för verktyg för att få bort lödningen? Vissa använder ju rakblad/kniv vilket är helt onödigt och lite farligt om man missar, räcker med plast då metallen är såpass mjuk.

Permalänk
Medlem

hmmmm "Vissa använder ju rakblad/kniv vilket är helt onödigt och lite farligt om man missar, räcker med plast då metallen är såpass mjuk"

Jo tack, det var den metod.
3200kr som gäller just nu

Jag kan PM dig om en sak senare

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Hur har det gått?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Är inte intresserad av att sälja den för 3200 kr just nu, avvaktar.

Permalänk
Medlem

@Apothysis:
Vad kan vara rimlig?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

@Apothysis: Bjuder 3700 kr

Permalänk