Undermålig flyttstädning - hyresrätt, vad göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

I Kristianstad inom ABK (största bostadsbolaget, kommunalt ägt) är det allt annat än "riggat".
Flyttstäda ifrån lägenhet är extremt jobbigt, de går och kollar precis ALLT, drar fingret längst karmar osv för se om damm finns.

Godkänner de inte städningen och man inte åtgärdar det så anlitar dom en städfirma och fakturerar utflyttande kunden.

Skönt på ett sätt, för man vet att lägenheten verkligen är städad. Men jobbigt o flytta ut för man får verkligen överstäda, eller anlita städfirma med besiktningsgaranti (vilket jag gjort 2 gånger också inom ABK).

On topic: När jag skulle flytta in i en studentlägenhet så var där FULLT med möbler och grejer. Fick en chock när jag gick in där, de hade inte besiktigat alls utan "litat" på han som flyttade.

Nu var det inget kul där utan typ bara skräp och gamla möbler.

De anlitade dock en städfirma direkt samma dag som slängde allt och städade. Men den chocken kommer jag aldrig glömma, öppna dörren och verkligen kaos.

I vilket fall som så borde de anlita städfirma som kommer hem och städar, även om ni flyttat in.

Hoppas innerligt att dina erfarenheter är mer representativa än mina! Till syvende och sist så hänger det ju dock på att det är rakryggade människor som flyttar ut och/eller kontrollanter som ser till att fuskare får sota. Att incitamentstrukturen är bristfällig står jag fast vid.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Var och pratade med kontoret idag igen och fick till svar att det inte fanns någon på plats som hade auktoritet att genomföra hyresavdrag och att de fortfarande var inställda till att stiftelsens egna personal skulle genomföra städningen. Jag bad att den ansvarige för allting skulle ringa upp för att styra upp det hela, men har inte hört något än så länge. Ringer de inte innan torsdag går jag åter ner till kontoret för att be om nummer till någon högre upp i näringskedjan då det verkar stå helt still för tillfället.

Har även pratat med jurist inom bostadsrätt som sa att praxis ligger i att hyresvärden ska fixa detta, antingen genom städning via städflyttfirma och inte själva, eller genom hyresavdrag och för att sedan fakturera den tidigare hyresgästen då det är där den huvudsakliga tvisten ligger.

Update kommer sen!

Permalänk
Medlem

Och så sista uppdateringen:

Idag var ansvarig för städning och besiktning av lägenheterna på plats med två andra damer och rengjorde det sista av städningen, så i slutändan löste det sig fint och jag kan nu fortsätta njuta av det sista sommarlovet jag har i detta jordeliv. Skönt att slippa en eskalerad konflikt!

Nu ska bara vaktmästaren komma och fixa ett antal grejer, men det var tydligen väldigt oklart när denne kunde komma förbi och fixa, men det är inte lika brådskande.

Allt gott allesammans och ha en fortsatt fin sommar!

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig!

...och det är nog inte sista sommarlovet, vi ska ju omskola oss senare i livet numer och gå i pension sisådär framåt 75.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Minns när jag flyttade till en student 3:a i Umeå (Axtorpsvägen) för länge sen. Ostädat när jag kom så städade själv.

Sen skulle dom renovera köket efter några månader som var lite slitet och jag hade ganska höga förväntningar men fick inget datum när dom skulle komma.

En kväll kom jag hem och köket var målat i vitt rakt över affischer och allt annat jag hade satt upp, den firman som gjorde renoveringarna åt Bostaden måste ha tjänat rejält grova pengar

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB