Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Chromebook till skolarbete i låg- & mellanstadiet

Permalänk
Medlem

Chromebook till skolarbete i låg- & mellanstadiet

Min ena dotter börjar trean nu och i skolan använder de Google Classroom och chromebooks en del. Det kommer bli mer i trean och ännu mer i mellanstadiet. Än så länge har hon suttit vid min stationära dator men det står i vårt kombinerade tv-rum och hemmakontor vilket gör att det blir svårt att fokusera på läxan om någon annan vill se på tv. Dessutom är detta rum i källaren och behöver hon hjälp samtidigt som det ska lagas mat blir det svårt. Detta gör att jag nu funderar på om vi inte skulle skaffa en chromebook till henne.

Önskemål:
Skärm på ca 14"
Ok prestanda för Google docs och liknande
Gärna en dator som prestandamässigt funkar några år kontra en som är billigare men känns trött nästa år.
1920*1080

Budget på 3000-3500 kr. Givetvis är en billigare dator helt ok också... Vill egentligen inte utöka budgeten men om argumenten är goda så får vi tänka ett varv till.

Har ingen större erfarenhet av chromebooks, vore tacksam för kommentarer om någon har erfarenhet med liknande användningsområde.

Spanar på en Acer Chromebook CB314-1HT-C50J som går för 3490 kr just nu hos bla Webbhallen.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Skolorna här kör med Lenovo 300e, mindre skärm än du tänkt dig, men spelar ingen större roll när det mest handlar om att läsa/skriva text, mina barn har då aldrig klagat på skolans datorer avseende skärmstorlek. (däremot hur slitna de varit, då de fått begagnade dylika som alltså redan hängt med tre år utsatta för oförsiktiga elever. Under att de håller ihop, men så är de byggda som tanks oxå)

Gissningsvis får din dotter låna chromebook från skolan när hon börjar mellanstadiet. Märkligt att det inte redan skett om hon har uppgifter hon förväntas göra hemma på dator.

Visa signatur

Dator: Mac