Köpt 27" 240hz, 12k till komponenter?

Permalänk
Medlem

Har du fått och testat skärmen? Beställde den i helgen och förväntas få den nästa vecka.

Permalänk
Skrivet av phant0m:

Har du fått och testat skärmen? Beställde den i helgen och förväntas få den nästa vecka.

Vad menar du? Har fått men den står i kartong, väntar på komponenter än! 🙂

Permalänk
Medlem

Bilder på hela din nya setup när det är klart! Tack!

Permalänk

Blir nog att åka till NetOnNet och byta upp chassit något steg, packade upp Phanteks och det gav ingen vidare kvalitétskänsla! 😒🎶

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Vad menar du? Har fått men den står i kartong, väntar på komponenter än! 🙂

Då jag väntar på samma skärm undrade jag bara om du var nöjd med den

Permalänk
Skrivet av phant0m:

Då jag väntar på samma skärm undrade jag bara om du var nöjd med den

Helt säker på att jag kommer vara nöjd, 4000 för en skärm liksom!

Permalänk

Är skärmen XB273Xbmiprzx en bra match funktionsmässigt med Pulse-kortet?

På skärmen står det Nvidia G-Sync och på grafikkortsomslaget står det freesync!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Är skärmen XB273Xbmiprzx en bra match funktionsmässigt med Pulse-kortet?

Skärmen har en fysisk G-sync modul som du inte kommer kunna nyttja med ett AMD-kort. Tror dock den har stöd för adaptiv-sync utöver det. Skärmar med g-sync är i regel dyrare men då denna var nedsatt spelar det ju ingen större roll.

Permalänk
Skrivet av phant0m:

Skärmen har en fysisk G-sync modul som du inte kommer kunna nyttja med ett AMD-kort. Tror dock den har stöd för adaptiv-sync utöver det. Skärmar med g-sync är i regel dyrare men då denna var nedsatt spelar det ju ingen större roll.

Ok, borde jag byta grafikkort? 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Ok, borde jag byta grafikkort? 🙄

Den eviga frågan om Nvidia vs AMD... kortet du valt är riktigt bra och prisvärt. Nvidias alternativ hade varit ett 2060 Super eller 2070 Super, där kortet du valt slår det förstnämnda för det mesta och är mer prisvärt än det sistnämnda. 2070 Super har ca 9% högre prestanda i spel i genomsnitt, men är upp till 25% dyrare. Med det kommer dock G-sync, Ray Tracing och generellt stabilare drivrutiner.

Personligen har jag beställt ett 2070 Super då jag hittade ett för ca 5000kr, och jag tror det billigaste på prisjakt idag ligger på ca 5500kr. Om du fick tag i ditt 5700 XT för 4000kr är det en bättre deal.

Jag tror som sagt att skärmen har adaptiv sync (freesync) och då du inte köpt den specifikt för G-sync och egentligen inte heller betalar det extra priset det kostar i och med prissänkningen så kan du egentligen strunta i det. Hittar du ingen inget som bekräftar g-sync kan du ju testa när du fått ihop allt, och om det visar sig att den inte har stöd för det returnera antingen skärm eller GPU då (förutsatt att det är inom tidsramen för returer).

Permalänk

Japp, införstådd på de aspekten! Viktigaste för mig är att utrustningen klaffar! Den här skärmen verkar ju vara någon sorts marknadsföringsskärm ändå. 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Japp, införstådd på de aspekten! Viktigaste för mig är att utrustningen klaffar! Den här skärmen verkar ju vara någon sorts marknadsföringsskärm ändå. 🙄

Toppen! Ja, det borde inte vara några problem
Jag slog oxå till pga priset och tänkte testa och se om jag känner att 27" 1080p funkar, annars blir det nog en MSI MAG 251RX för min del. Ungefär samma pris men 25" och utan G-sync.

Permalänk
Skrivet av phant0m:

Toppen! Ja, det borde inte vara några problem
Jag slog oxå till pga priset och tänkte testa och se om jag känner att 27" 1080p funkar, annars blir det nog en MSI MAG 251RX för min del. Ungefär samma pris men 25" och utan G-sync.

Tack ska du ha! Tar gärna din input på skärmen sedan 🙏 Trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Tack ska du ha! Tar gärna din input på skärmen sedan 🙏 Trevlig helg!

Absolut och tack detsamma!

Permalänk

Så, jättenöjd med hur det blev tillslut! Nu bara en grej, hur får jag fram M2-disken under den här datorn? Jag hittar den i BIOS och i Kingstons SSD Manager inne i windows samt enhetshanteraren 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Så, jättenöjd med hur det blev tillslut! Nu bara en grej, hur får jag fram M2-disken under den här datorn? Jag hittar den i BIOS och i Kingstons SSD Manager inne i windows samt enhetshanteraren 🙂

Härligt att du är nöjd!
Du kan behöva skapa en ny partition för den i "Disk Mangement". En snabbsökning ger denna guide vilken vid en snabb överblick ser bra ut.

Permalänk
Skrivet av phant0m:

Härligt att du är nöjd!
Du kan behöva skapa en ny partition för den i "Disk Mangement". En snabbsökning ger denna guide vilken vid en snabb överblick ser bra ut.

Nice! Gick snabbt och funkar, fränt stort tack!

Nöjd med skärmen, men jag är inte någon vidare kännare!Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Nice! Gick snabbt och funkar, fränt stort tack!

Nöjd med skärmen, men jag är inte någon vidare kännare!Q

Jag fick min skärm igår så har inte hunnit använda den så mycket än, men jag gillar den. Är dock inte helt sålt på 27" 1080p så jag ska känna på det några dagar.

Permalänk

Får blåskärm av att aktivera nån sorts XMP-profil för 3600mhz i BIOS, ramen kör nånstans runt 2600 atm!

Permalänk
Medlem

@kelly007x: Vilka minnen har du exakt?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Skrivet av J4N50N:

@kelly007x: Vilka minnen har du exakt?

Corsair Vengeance LPX 2x8 3600mhz CL18

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Corsair Vengeance LPX 2x8 3600mhz CL18

Läser lite reviews om 3200mhz kittet och där verkar det vara lite problem för folk att nå full hastighet med ryzen, kan du testa att köra dem i 3200mhz?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Skrivet av J4N50N:

Läser lite reviews om 3200mhz kittet och där verkar det vara lite problem för folk att nå full hastighet med ryzen, kan du testa att köra dem i 3200mhz?

Ändrade manuellt till 3600 som resulterade i att jag var tvungen att göra en sån där reset med batteriet! 😬 Kanske ids prova 3200 ikväll! Är det mer att ändra än själva klockfrekvensen, om det nu heter så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Ändrade manuellt till 3600 som resulterade i att jag var tvungen att göra en sån där reset med batteriet! 😬 Kanske ids prova 3200 ikväll! Är det mer att ändra än själva klockfrekvensen, om det nu heter så?

Jag är inte det största proffset när det gäller överclockning av ram-minnen. Tror att det ska gå att höja hastigheten till 3200mhz och ha allt det andra på auto, vilket bör fungera. Om det inte fungerar så vet jag inte vad som kan vara fel, kanske moderkortet som inte stödjer dessa hastigheter eller något annat.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem

Ändras volten när du sätter på DOCP? Pröva bumpa upp den lite på ramen annars.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Ändrade manuellt till 3600 som resulterade i att jag var tvungen att göra en sån där reset med batteriet! 😬 Kanske ids prova 3200 ikväll! Är det mer att ändra än själva klockfrekvensen, om det nu heter så?

Om du skulle vilja ha ännu mer hjälp av folk som är mer kunniga skulle du kunna göra en tråd i forumet bland minnen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk

Tack för tipsen! Frugan går natt just nu så blir inte övermycket tid till att prova och faila, vill ha burken snurrande de gånger jag hinner starta den 😁

Blir det värt att byta ut 5700XT mot en 3070? Jag har rn G-SyNc-skärm, förmodligen inget jättebehov!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelly007x:

Tack för tipsen! Frugan går natt just nu så blir inte övermycket tid till att prova och faila, vill ha burken snurrande de gånger jag hinner starta den 😁

Blir det värt att byta ut 5700XT mot en 3070? Jag har rn G-SyNc-skärm, förmodligen inget jättebehov!

Värt och värt, kommer nog att bli svårt att få tag på 3070 på launchday alternativt att du betalar en större summa. Jag skulle kolla på reviews som kanske släpps lite senare innan kortet släpps och därefter fundera på om du verkligen behöver kortet. Annars kanske det finns något begagnat kort att köpa här på marknaden som fungerar bra

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB