Måste hela datorn skickas in när det är fel på en komponent?

Permalänk

Måste hela datorn skickas in när det är fel på en komponent?

Hej!

Jag köpte en dator online för ca 4 månader sedan. Den senaste månaden har den strulat ibland när man ska starta den. Den har gått igång för att dö efter 3 sekunder för att sen försöka starta igen. Så står den om och om igen. Efter att ha dragit ut strömsladden och satt in igen så har den fungerat till en början. Efter ett tag hjälpte inte detta men efter att ha satt i och ur ram minnena så fungerade den bra i ca 1 vecka. Igår gick den inte starta igen och jag plocka ut ett av minnena, ingen förändring. Satte tillbaka och plocka ut det andra, då fungerar datorn bra. Så fort jag har det andra minnet i så strular datorn vid uppstart eller ger IRQL NOT LESS OR EQUAL felmeddelande. Så fort jag plockar ut det minnet så fungerar datorn klockrent oavsett vilken plats på moderkortet jag använder.

Datorn är som sagt köpt online av en firma som har paket som dom bygger ihop på beställning. Dom vill ha in hela datorn och då måste den skickas samt jag måste va utan den i ett par veckor. Har jag rätt att endast reklamera minnet baserat på min egen felsökning?

Permalänk
Inaktiv

@fredricos: Du har köpt en färdig produkt, då har dom rätt att begära in hela för att dom ska kunna felsöka den.

Permalänk

Okej som jag va rädd för, tack så mycket för svaret.

Permalänk
Medlem

Baserat på den felsökning du beskriver kan lika gärna moderkortet vara problemet eftersom du verkar köra minnet i samma slots varje gång, vill du utesluta moderkortet i minnesportarna kan du skifta runt placeringen för att se om det gör skillnad.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Skrivet av Daz:

Baserat på den felsökning du beskriver kan lika gärna moderkortet vara problemet eftersom du verkar köra minnet i samma slots varje gång, vill du utesluta moderkortet i minnesportarna kan du skifta runt placeringen för att se om det gör skillnad.

Han skriver ju att det andra minnet fungerar bra oavsett slot på moderkortet.

Butiken har förmodligen rätten på sin sida att begära in hela datorn, men speciellt lite mindre butiker brukar gå bra att resonera med. Jag tycker du skall ringa butiken (ja, ring först, skicka inte epost då folk ofta läser slarvigt som synes ) och förklara det du skrev här. Med lite tur blir butiken glada att du gjort jobbet åt dem och skickar nytt minne utan omsvep. Vägrar dem så är det nog bara att bita i det sura äpplet.

Permalänk
Medlem

Du har annars garanti på minnena från tillverkaren, kontakta dem direkt om du bara vill skicka in en minnessticka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djurmamman:

Han skriver ju att det andra minnet fungerar bra oavsett

Missadeden biten, ber om ursäkt

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuuFi:

Du har annars garanti på minnena från tillverkaren, kontakta dem direkt om du bara vill skicka in en minnessticka.

Det är ett alternativ smart