min kyl/frys låter väldigt mycket =/

Permalänk
Medlem

min kyl/frys låter väldigt mycket =/

Hej

Min nuvarande kyl/frys håller sakta men säkert på att bryta ned mitt psyke. Kanske 80% av dagen låter den med ett mycket högt surrande ljud. Bor väldigt litet också så kan inte fly undan ljudet.

Såg i frysen att det var frost överallt, kan det påverka?

Har testat göra rent bakom så det ser bra ut, även tomma "skithinken" där bak.

Vad kan jag göra för att det ska låta mindre? Kan inte riktigt köpa ny just nu då jag inte hittat nån med de mått jag behöver till ett vettigt pris.

Kan jag dra ut den ett par timmar om dagen för att slippa bli knäpp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Hej

Min nuvarande kyl/frys håller sakta men säkert på att bryta ned mitt psyke. Kanske 80% av dagen låter den med ett mycket högt surrande ljud. Bor väldigt litet också så kan inte fly undan ljudet.

Såg i frysen att det var frost överallt, kan det påverka?

Har testat göra rent bakom så det ser bra ut, även tomma "skithinken" där bak.

Vad kan jag göra för att det ska låta mindre? Kan inte riktigt köpa ny just nu då jag inte hittat nån med de mått jag behöver till ett vettigt pris.

Kan jag dra ut den ett par timmar om dagen för att slippa bli knäpp?

Om det är mycket frost bör den frostas av. Det kan absolut påverka prestandan på frysen om du inte gör detta. Följden högre elräkning och mer ljud när kompressorn måste gå mer timmar per dygn.
Ta någon timme i anspråk att göra detta är mitt tips.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Rekl3M:

Hej

Min nuvarande kyl/frys håller sakta men säkert på att bryta ned mitt psyke. Kanske 80% av dagen låter den med ett mycket högt surrande ljud. Bor väldigt litet också så kan inte fly undan ljudet.

Såg i frysen att det var frost överallt, kan det påverka?

Har testat göra rent bakom så det ser bra ut, även tomma "skithinken" där bak.

Vad kan jag göra för att det ska låta mindre?Kan inte riktigt köpa ny just nu då jag inte hittat nån med de mått jag behöver till ett vettigt pris.

Kan jag dra ut den ett par timmar om dagen för att slippa bli knäpp?

Om det är mycket is i frysen så är det helt klart något som påverkar. Isbeläggningar sänker frysens verkningsgrad rejält och gör att den får jobba betydligt hårdare för att hålla allt kallt.

1. Avfrosta frysen. Instruktioner går att hitta lite överallt, här finns t.ex. hur Electrolux rekommenderar: https://www.electrolux.se/support/support-articles/kyl-och-fr...

2. Om frysen frostar igen snabbt, kontrollera att dörren verkligen stänger tätt. Om du inte stänger frysskåpsdörren ordentligt eller om den inte sluter tätt så kommer frysen både få jobba hårdare för att håla det kallt (det läcker ju in varm luft) samtidigt som den kommer att frosta igen snabbare - vilket kommer göra att den får jobba ÄNNU hårdare.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Om det är mycket frost måst den frostas av. Det kan absolut påverka prestandan på frysen om du inte gör detta. Följden högre elräkning och mer ljud när kompressorn måste gå mer timmar per dygn.
Ta någon timme i anspråk att göra detta är mitt tips.

Skrivet av Xyborg:

Om det är mycket is i frysen så är det helt klart något som påverkar. Isbeläggningar sänker frysens verkningsgrad rejält och gör att den får jobba betydligt hårdare för att hålla allt kallt.

1. Avfrosta frysen. Instruktioner går att hitta lite överallt, här finns t.ex. hur Electrolux rekommenderar: https://www.electrolux.se/support/support-articles/kyl-och-fr...

2. Om frysen frostar igen snabbt, kontrollera att dörren verkligen stänger tätt. Om du inte stänger frysskåpsdörren ordentligt eller om den inte sluter tätt så kommer frysen både få jobba hårdare för att håla det kallt (det läcker ju in varm luft) samtidigt som den kommer att frosta igen snabbare - vilket kommer göra att den får jobba ÄNNU hårdare.

Tack för svaren, ska genast börja frosta av. Återkommer med resultat efter det är klart.

Permalänk
Medlem

Vill man frosta av frysen snabbare så kan man ju ställa in behållare med varmt vatten i.
Tack vare det så kan man bli klar på under 1 timme om man har vanan uppe.

Permalänk

Lite sidenote, men kolla också att den står stadigt och så
Jag hade en som var lite ostabil samt stod mot skåpet bredvid på ett dåligt sätt, så det blev resonans och förstärkte de missljud som redan skapades

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

@Rekl3M:
Vad har du för kyl frys? Hade en som betedde sig likadant, där var tätningslisten som var slut, så den stängde inte ordentligt... tappade tålamodet och köpte en ny när Elgiganten hade erbjudande..
En ny list skulle ha kostat en mindre förmögenhet för en list.. något i still med 1000kr

Om den frostar/isar mycket, så passar ett citat från full frys perfekt när de köpte en begagnad frysbox till butiken ”den käkar ström och pissar glass”

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Tack för svaren, ska genast börja frosta av. Återkommer med resultat efter det är klart.

Japp låter som den får jobba hårt!

Min frys håller på med knäppningar och höga smällar. Utan tvekan handlar det om termiska rörelser men mycket störande.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Är det äldre kyl/frys så är hårdnande gummilister standard och då läcker det in luft och synligaste indikationen är mycket frostbildning på kort tid i frysen.

Är det korrekt tät på frysdelen så skall dörren efter kort öppnande sugas fast med rätt stor kraft i 10-20 sekunder för att luften kyls och krymper bakom dörren och ofta höra ett litet sus av insugen luft under tiden innan dörren är lätt att öppna igen - gör det inte det och dörren är lika lätt att öppna efter 3 sekunder och 7 sekunder så är det inte tätt och varmluften som hela tiden sippar in gör att gångtiden på kompressorn är betydligt längre än normalt och förstås att det dröjer inte så länge förrän det är en massa frost i frysdelen igen.

Är det tätt och du inte använder frysen ofta så kan det gå flera år mellan frostningarna utan att det är för mycket frost - men samtidigt frysvaror avger sakta fukt (även genom plastpåse) så hålls det fullt med frysvaror så frostar det på fortare även om listerna är täta.

En del modeller så är det möjligt att byta gummilister utan allt för mycket plåga - andra inte och även gummlister som reserv är en affär över 500:- så är den gammal och skamfilad kyl/frys så är det nog att överväga nytt. i regel brukar de nyare också vara tystare även om det inte är någon garanti för detta.

Är det hyreslägenhet så brukar det finnas en åldersgräns på vitvaran och man efter det kan kräva nytt av hyresvärden. är det BRF så är du själv som får lösa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Vill man frosta av frysen snabbare så kan man ju ställa in behållare med varmt vatten i.
Tack vare det så kan man bli klar på under 1 timme om man har vanan uppe.

Ah, ska köra så!

Skrivet av Betty (Kung Pow):

Lite sidenote, men kolla också att den står stadigt och så
Jag hade en som var lite ostabil samt stod mot skåpet bredvid på ett dåligt sätt, så det blev resonans och förstärkte de missljud som redan skapades

Okej, ska kolla det.

Skrivet av Wyver:

@Rekl3M:
Vad har du för kyl frys? Hade en som betedde sig likadant, där var tätningslisten som var slut, så den stängde inte ordentligt... tappade tålamodet och köpte en ny när Elgiganten hade erbjudande..
En ny list skulle ha kostat en mindre förmögenhet för en list.. något i still med 1000kr

Om den frostar/isar mycket, så passar ett citat från full frys perfekt när de köpte en begagnad frysbox till butiken ”den käkar ström och pissar glass”

Det är en electrolux "space plus", mer än så kan jag inte se just nu för håller på å frostar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Är det äldre kyl/frys så är hårdnande gummilister standard och då läcker det in luft och synligaste indikationen är mycket frostbildning på kort tid i frysen.

Är det korrekt tät på frysdelen så skall dörren efter kort öppnande sugas fast med rätt stor kraft i 10-20 sekunder för att luften kyls och krymper bakom dörren och ofta höra ett litet sus av insugen luft under tiden innan dörren är lätt att öppna igen - gör det inte det och dörren är lika lätt att öppna efter 3 sekunder och 7 sekunder så är det inte tätt och varmluften som hela tiden sippar in gör att gångtiden på kompressorn är betydligt längre än normalt och förstås att det dröjer inte så länge förrän det är en massa frost i frysdelen igen.

Är det tätt och du inte använder frysen ofta så kan det gå flera år mellan frostningarna utan att det är för mycket frost - men samtidigt frysvaror avger sakta fukt (även genom plastpåse) så hålls det fullt med frysvaror så frostar det på fortare även om listerna är täta.

En del modeller så är det möjligt att byta gummilister utan allt för mycket plåga - andra inte och även gummlister som reserv är en affär över 500:- så är den gammal och skamfilad kyl/frys så är det nog att överväga nytt. i regel brukar de nyare också vara tystare även om det inte är någon garanti för detta.

Är det hyreslägenhet så brukar det finnas en åldersgräns på vitvaran och man efter det kan kräva nytt av hyresvärden. är det BRF så är du själv som får lösa det

Tack för svaret, ska kolla tätningen!

Permalänk
Medlem

Har nu testat frosta av och det hjälpte tyvärr inte.

Nu har jag blivit så pass less att jag drog ut skiten, mitt huvud håller på att sprängas. Får väl käka nudlar.

Är det värt att be en reparatör kolla på den eller är det lika bra att köpa en ny med en gång?

Permalänk
Skrivet av Rekl3M:

Har nu testat frosta av och det hjälpte tyvärr inte.

Nu har jag blivit så pass less att jag drog ut skiten, mitt huvud håller på att sprängas. Får väl käka nudlar.

Är det värt att be en reparatör kolla på den eller är det lika bra att köpa en ny med en gång?

Vet du hur gammal den nuvarande är ungefär?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Vet du hur gammal den nuvarande är ungefär?

Ja, hörde av mig till en reparatör som kunde konstatera via serienumret att den är 12 år gammal.

Antar att det är dags för ny?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rekl3M:

Ja, hörde av mig till en reparatör som kunde konstatera via serienumret att den är 12 år gammal.

Antar att det är dags för ny?

Helt klart dags, jag bytte min ungefär efter 15 år och de är länge, min nya kostade runt 5 tusen och när man ska avfrosta frysen så tar de runt 20 min max, följer med en plast skrapa som man helt enkel skrapar bort all is som ramlar loss enkelt från plastytorna, behöver inte sätta in något för att värma upp frysen utan de tar som sagt max 20 min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Helt klart dags, jag bytte min ungefär efter 15 år och de är länge, min nya kostade runt 5 tusen och när man ska avfrosta frysen så tar de runt 20 min max, följer med en plast skrapa som man helt enkel skrapar bort all is som ramlar loss enkelt från plastytorna, behöver inte sätta in något för att värma upp frysen utan de tar som sagt max 20 min.

Allright. Stort tack för svaren =)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Allright. Stort tack för svaren =)!

Kan rekommendera att köpa självavfrostande, som många idag är. Så slipper du tänka på den biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Om det är mycket is i frysen så är det helt klart något som påverkar. Isbeläggningar sänker frysens verkningsgrad rejält och gör att den får jobba betydligt hårdare för att hålla allt kallt.

1. Avfrosta frysen. Instruktioner går att hitta lite överallt, här finns t.ex. hur Electrolux rekommenderar: https://www.electrolux.se/support/support-articles/kyl-och-fr...

2. Om frysen frostar igen snabbt, kontrollera att dörren verkligen stänger tätt. Om du inte stänger frysskåpsdörren ordentligt eller om den inte sluter tätt så kommer frysen både få jobba hårdare för att håla det kallt (det läcker ju in varm luft) samtidigt som den kommer att frosta igen snabbare - vilket kommer göra att den får jobba ÄNNU hårdare.

Har man en kyl med utrymme över kan man bunta ihop frysvarorna och stoppa in dem där så länge. Annars är det förstås bra att frosta av på vintern om/när det är minusgrader ute. Fast oftast upptäcker man ju att det ser ut som en igloo på sommaren, då tillväxten i is är störst då, men om man lyckas planera lite så är ju vintern bättre om det är kallt ute. Dock behöver man ju bo i villa/radhus/markplanslägenhet eller ha balkong om man ska kunna lägga ut sakerna på ett rimligt sätt.

Jag brukar skynda på processen genom att ställa en kupévärmare en liten bit ifrån och rikta den in mot frysen så att det blir lite lagom med varmluft, plus att det får luften att cirkulera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Kan rekommendera att köpa självavfrostande, som många idag är. Så slipper du tänka på den biten.

Många vet jag inte... Kylar brukar vara det oaktat en del med frysfack, liksom kyldelen i kyl/frysar, men frysdelen respektive rena frysar är det ofta inte. Det finns självavfrostande frysar, men det vanligaste är nog att de inte är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Ja, hörde av mig till en reparatör som kunde konstatera via serienumret att den är 12 år gammal.

Antar att det är dags för ny?

Man brukar räkna med tio år på moderna snålkonstruerade vitvaror, men man kan ha tur att de fungerar mycket längre. Jag har en kyl/frys som om man ska tro märkningen på plastlådorna i frysen är lite över tjugo år och en annan som jag helt säkert vet att den är tjugo år går fortfarande också. Å andra sidan har flera frysskåp gett upp runt tio år plus/minus några år. En annan kyl/frys började dra jordfelsbrytaren och den var nog runt tio år också.