Permalänk
Medlem
Skrivet av yonaz333:

ca 22000kr efter skatt

Jobbar med administration inom logistik på ett stort företag i utkanten av Stockholm
Tycker det är ganska ok med tanke på att jag inte är högutbildad.
Mitt första riktiga heltidsjobb för ungefär 15 år sedan gav 17000 före skatt

Holy shit, det är som att titta i bakspegeln. Hade med 17000 före skatt när jag började mitt första heltidsjobb.
Och jag tyckte det var helt fantastisk summa, världens mest frikostiga chef!

Nu jobbar jag med planering inom logistik på ett halvstort företag i utkanten av Småland.
c:a 20 600 efter skatt. Ingen hög utbildning här heller.

Jobbade på Willys innan och tjänade 25-26 efter skatt men de tider och den press man har på sig var inte värt det.....

Permalänk

Radioloksoperatör 24k grundlön + 2-4k OB beroende på hur många nätter det blir.

Permalänk
Medlem

Yrke: Serviceman/säljare på mack
Bor: Mälardalen
Ålder: 36
Utbildning: gymnasiet
Lön: 12 000 +/- 2000

Har successivt gått ner i tid och jobbar för tillfället 40 %, till vintern blir det nog 35 %.

Visa signatur
Permalänk

Yrke: Projektledare/ansvarig för en mindre avdelning
Ålder: 28
Utbildning: gymnasiet+YH distans
Lön: 42 000kr, sen har jag förmånsbil, telefon, friskvård och cirka 800-1500kr i milersättning per månad(får mer betalt än vad bilen kostar mig att köra)

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Sidospår om skatt borttaget*

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SimpanDirr:

...cirka 800-1500kr i milersättning per månad.

Milersättning är väl knappast en förmån? Det är en kostnadersättning för "utlägg" (i.e. kostnader ) man gör/har i tjänsten: enligt min åsikt?! (och har du en "hyfsat modern bil" så går du fortfarande back!)

Enligt samma resonemang: Jag gjorde utlägg i tjänsten som jag fick återbetalt för... *valfri summa*... men låt oss säga en transformator a 800k (för att "skruva" på resonemanget)

Permalänk
Skrivet av anon257891:

Milersättning är väl knappast en förmån? Det är en kostnadersättning för "utlägg" (i.e. kostnader ) man gör/har i tjänsten: enligt min åsikt?! (och har du en "hyfsat modern bil" så går du fortfarande back!)

Enligt samma resonemang: Jag gjorde utlägg i tjänsten som jag fick återbetalt för... *valfri summa*... men låt oss säga en transformator a 800k (för att "skruva" på resonemanget)

Den pengen är bonus på vad bilen faktiskt kostar att köra, får mer betalt än vad dieseln kostar. Så det är pengar i fickan. Alla andra kostnader som däck värdeminskning osv står företaget för.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SimpanDirr:

Den pengen är bonus på vad bilen faktiskt kostar att köra, får mer betalt än vad dieseln kostar. Så det är pengar i fickan. Alla andra kostnader som däck värdeminskning osv står företaget för.

Och du har inget förmånsvärde på detta upplägg? Låter mycket förmånligt!

Permalänk
Medlem

Titel: IT-Tekniker med fokus på Active Directory och automatisering med powershell
Branch: IT
Lön: 37000/mån + 7000 i beredskapsersättning
Utbildning: 2årig eftergymnasial utbildning på yrkeshögskola
Jobbar/bor: Stockholm
Ålrder: 30

Permalänk

Ja, alltså 30 000 kr är väl rätt normalt. Jobbar du exempelvis på Volvo så tjänar du utan problem 31 000 kr och dessutom mer om du jobbar kvällsskiftet. Själv har jag ju inte fått någon höjning i år pga Covid-19...

Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Det är väldigt lite programmering på det här stället för oss på golvet, teknikerna sköter det. Vi bearbetar mest i flerop och svarv, synar bitar, mäter och packar. Inget rakteforskeri, men kom igen, 24k ingångslön Trodde kanske 28k var normalt, men av denna tråd att läsa (likaså flashback) är normallönen för en vanlig knegare 35k.

april 2019:

Skrivet av gothenburg:

Ny lön:

Brutto: 30 873 kr kr /mån (29 892 kr innan höjning)
Skattetabell: 33 (enligt skv)
Anställningstid: 5 år.
Yrke: Montör, tillverkningsindustri.

Förmåner:
Viss flextid
Arbetstidsförkortning
Friskvårdsbidrag: 5000 kr (Skv sänkte)
Promenad 2x 20 min på arbetstid
Massage 1 ggr per månad på arbetstid
+Eventuell vinstdelning/bonus

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meizter:

Som byggkranstillverkare har jag ca 32k innan skatt

Dessutom har du förmodligen gjort karriär spikrakt uppåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazadar:

Jobbar som fibertekniker på vindkraft.
Har en grundlön på 33000:- sen tillkommer mycket tillägg så som OB, trakt, samt blir en del övertid på sommaren då vi har våran primetime.

Ligger på ca 32000-42000 efter skatt.

Pratar vi fiber för dataöverföring eller typ kolfiber eller nåt?

Permalänk
Medlem

@improwise:

Jag kan se att det inte är så lätt att veta 😅
Det är glasfiber/kolfiber på vingarna 🤜🤛

Visa signatur

Stationär: 8700K/16GB 3600hmz/GTX 1080ti
Portabel stationär: Ncase M1/5600X/16Gb 3600hmz/GTX 1070/Asus XG17
Laptop: Alienware 17r2/4970HQ/16Gb/GTX 980M

Permalänk
Medlem

Självlärd it entusiast med koncentrationssvårigheter
tjänar 680k om året exklusive övertid och jourtilllägg.
Jobbar som lösnings arkitekt.
Cirka15 års arbetslivs erfarenhet och inte en krona i studielån. Född 86

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calis:

Rymdelektronikmontör, ~30k brutto

Måste bara fråga, hur är reseersättningen?

Skrivet av SAAB340:

Pilot i UK. 20 års erfarenhet varav 8 som kapten men sedan några år styrman på långdistans. Varierar väldigt mycket från månad till månad, med flera tusen beroende på vad man gjort. Förra året tjänade jag i genomsnitt ca 72500kr/månad före skatt och 48000kr/månad efter skatt.

Hur ser det ut numera iom att flyga överlag väl nästan upphört för sen några månader tillbaka?

Permalänk
Medlem

Lön?
Hahaha.. Ja, det vore trevligt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

enligt uppgift född sjuk.
7,4k sjukersättning, det räcker till mat & 1 dvd film på rea.
hade gärna jobbat men jag är lite pucko, glömt hur man åker buss osv lite ringrostig senaste decennierna efter organisk psykos (fysisk).

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Hur ser det ut numera iom att flyga överlag väl nästan upphört för sen några månader tillbaka?

Jo det är nattsvart i branschen. Mycket värre än efter 11e september eller finanskrisen. Känner på tok för många som blivit av med jobbet och nu arbetar som cyckel-bud eller plockar grönsaker. Andra som oroligt väntar på om de kommer få behålla jobbet eller inte. Det finns många par där bägge jobbar inom branschen men på olika firmor och i olika tjänster både i luften och på marken där bägge blivit/kommer bli av med jobbet. Väldigt sorgligt. Kommer få en redig lönesänkning och har fått lov att ta över en månads obetald ledighet så årets inkomst kommer bli bra mycket lägre än förra året.

Men jag får lyckligtvis behålla jobbet (just nu iaf) då jag flyger en av de få moderna, bränslesnåla flygplanstyper som faktiskt fortfarande flyger runt. Fast det har varit nästan bara frakt vi flugit med passagerar planet. Har bara flugit passagerare en gång sedan i mars. Så har kunnat se att det är lika illa världen runt. Nerstängda samhällen med många små företag som fått lov att slå igen. (Men det har börjat bli lite bättre de sista månaderna) Den här lågkonjunkturen kommer bli djuuuuuup. Har med trånande ögon följt med uppdateringar från hur det fungerar hemma i Sverige där samhället inte stängdes ner medan jag suttit i princip inspärrad på ett näst intill igenbommat hotell i t.ex Indien för att sen komma hem till UK och var inlåst hemma oxå.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem

@SAAB340: Trist att höra. Man ska vara glad att man råkar jobba i en bransch som ( än så länge) inte är så farligt påverkad. Antar att det kan bli svårt att få igång det hela sen också, även om flygbolagen klarar sig så ska det väl till många andra servicebolag osv för att få det hela att fungera. Finns inte dom lär inte planen lyfta även med piloter och passagerare.

Permalänk
Medlem

Kul tråd!
Yrke: Experimentell strömningslära och värmeöverföring
Bor: Mellansverige
Erfarenhet: 20 år varav 6 år utomlands
Ålder: 40+
Utbildning: PhD
Lön: ca 55kkr brutto
Jobbar i ett globalt, icke svenskt, större företag på mindre ort. Tillhör toppskiktet i världen med det jag jobbar med. Har ganska stora friheter på jobbet tex ingen reglerad arbetstid och egen forskningsbudget (dock ganska liten). Älskar mitt jobb

Permalänk
Skrivet av igelfors:

Älskar mitt jobb

Kul att se denna kommentaren! Det är ändå det viktigaste, vi lägger mest tid i våra liv på jobbet och älskar man jobbet (oberoende av lön) så kommer man ha det väldigt mycket bättre i livet! Pengar är inte allt men en viss mängd krävs så klart för att man ska gå runt.

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem

Yrke: Change Manager
Bor: Stockholm
Erfarenhet: 6 år
Ålder: 40+
Utbildning: Nån tvåårig linje på gymnasiet
Lön: ca 47 brutto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sineira:

@zoi: 80.000SEK efter skatt. I Kalifornien så jag betalar ~35% skatt när man lägger till fastighetsskatten.

Spännande, vad jobbar du med? Hur lång erfarenhet har du?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Avstängd

+2000kr/månad från september, utöver vad det nu blir när/om kollektivavtalen sluts. Enda på företaget som får höjning, känns rätt ok faktiskt. Eller ja jag var ju beredd på att det inte skulle bli något alls, så det var mest skönt bara att få veta.

Skrivet av Smileduck:

Kul att se denna kommentaren! Det är ändå det viktigaste, vi lägger mest tid i våra liv på jobbet och älskar man jobbet (oberoende av lön) så kommer man ha det väldigt mycket bättre i livet! Pengar är inte allt men en viss mängd krävs så klart för att man ska gå runt.

Man jobbar för att leva, därför det är bäst med ett deltidsjobb man trivs hyffsat med men inte så mycket att man inte kan släppa det. Tycker då jag iaf.

Permalänk
Medlem

Yrke: Senior forskningsingenjör (= processutvecklare/processingenjör) inom life science/biotech
Bor: Uppsala
Erfarenhet: 4 år
Ålder: 30
Utbildning: masterexamen
Lön: 42 000
Förmåner: 2k friskvård, 52h ATK, 38.35h arbetsvecka

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Hej, har fått ett jobberbjudande på 62 500 Nok i grundlön i månaden som it-konsult, men har dålig koll på den norska jobbmarknaden så jag vet inte om det är bra eller ok, vet bara att lönerna är högre än i Sverige. Tillkommer en bonus som utbetalas årligen baserat på hur mycket man själv debiterat kund. Jobbet är inom erp/affärssystem och jag har sju års erfarenhet, det mesta sker på distans och behöver inte flytta men en del resor för workshops då och då blir det säkert. Lönen är bra med tanke på vad jag tjänar nu, men å andra sidan har jag varit på ett och samma ställe sen examen och vet att min löneutveckling har varit lite hämmad av det. Nuvarande anställningsort är sthlm.

Edit: tjänar 45 300 kr idag.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

@Red Beaver: kolla upp hur pensionsavsättningarna är. Det är ett annat system i norge när det gäller tjänstepension där det är väldigt mycket mer upp till en företaget att bestämma nivån och inte som i sverige relativt uppstyrt för det stora flertalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

@Red Beaver: kolla upp hur pensionsavsättningarna är. Det är ett annat system i norge när det gäller tjänstepension där det är väldigt mycket mer upp till en företaget att bestämma nivån och inte som i sverige relativt uppstyrt för det stora flertalet.

Ja idag har jag tjänstepension på mitt nuvarande svenska jobb. Han sa att de sätter in 10 000 nok varje månad till pensionen på företaget i Norge. Har ingen direkt koll på om det är bra eller dåligt.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Hej, har fått ett jobberbjudande på 62 500 Nok i grundlön i månaden som it-konsult, men har dålig koll på den norska jobbmarknaden så jag vet inte om det är bra eller ok, vet bara att lönerna är högre än i Sverige. Tillkommer en bonus som utbetalas årligen baserat på hur mycket man själv debiterat kund. Jobbet är inom erp/affärssystem och jag har sju års erfarenhet, det mesta sker på distans och behöver inte flytta men en del resor för workshops då och då blir det säkert. Lönen är bra med tanke på vad jag tjänar nu, men å andra sidan har jag varit på ett och samma ställe sen examen och vet att min löneutveckling har varit lite hämmad av det. Nuvarande anställningsort är sthlm.

Edit: tjänar 45 300 kr idag.

Vad är målet? Är det att leva snålt och hamstra pengar och sen flytta tillbaka till sverige?

Eller ska du leva livet som du hade i sverige fast i norge?

Om det är det senare skulle jag nog hellre tat 45 300 i sverige. Men nog ganska jämt.

Ex kött kostar det dubbla. Öl och vin på krogen kostar uppeåt 30-40% mer än i sverige. Boendet också endel dyrare.

Kräver boendet i norge att du måste köpa bil? Ex kollektivtrafiken i stockholm är mkt mer utbyggd än i oslo så det skapar mer sannolikhet att man måste köpa bil. Etc.

Men sen som jag brukar säga... att trivas med sitt jobb och livssituation är värt många ”tusenlappar”

Permalänk
Medlem

@Red Beaver: Förstår det som att du ska bo kvar i Sverige?
62500 brutto ger dig något bättre nettolön om du skattar i Norge jämför med Sverige - cirka 20000kr/år extra i fickan. Skillnaden blir större ju mer man tjänar (60+% marginalskatt mot 43%). Du går väl upp ca 135k per år i nettolön.

Med din erfarenhet är lönen ganska standard Oslo-lön skulle jag säga.

Tjänstepensionen är sämre än en svensk motsvarighet (som brukar vara 4,5% upp till 7,5G och 30% över det) men jämfört med ditt nuvarande jobb är det troligen i stort sett samma tjänsepensionsavsättning.

Ska nämnas att norska kronan är riktigt svag nu, strax under den svenska på ca 0,98 nu. Jag tror inte den kommer tillbaka till 20% över svenska som den var för 6-7 år sen, men förhoppningsvis går den tillbaka på pre-coronanivåer på 1,05-1,1.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?