Tradera köpare skickade tillbaka fel CPU

Permalänk
Medlem

Tradera köpare skickade tillbaka fel CPU

Tjena, Sålde en kitt med Mobo, Cpu och ram på tradera, Köparen fick varorna och efter ca 1 vecka så sa han att han inte fick någon bild och ville ha kompensation för nytt moderkort. Jag försökte få fram va han menade och vad han gjort för att felsöka att det är fel på moderkortet. Han sa att han visste vad han gjorde och hade byggt flera hundra datorer. Han startade en tvist 2 månader efter med Paypal som han betalade med hos tradera och vann den eftersom jag tyvärr lämnat in min telefon på lagning samma dag som jag fick mejl av tradera att jag hade 4 dagar på mig att svara. Efter 4 dagar så fick jag en ny telefon för min gick inte att laga och då såg jag att jag fått 2 mejl av tradera. (Har kvitton som bevis hos tele2 om någon tror jag försöker förklara bort) Han skickade tillbaka sakerna och jag hämtade ut dem idag. När jag öppnade så ser jag att det är fel processor och skrapmärken på moderkortet där bygeln till sockeln tar i. kontaktade tradera men de kan inte hjälpa för det är Paypal tvisten ligger hos och Paypal får man inte tag på då de inte har telefonsupport längre. Gick in på deras Facebook och den är helt sönderbombad av kommentarer där folk inte får tag i supporten.

Just nu så vet jag inte vem jag ska kontakta. Tradera har lagt en faktura på 2200kr i återbetalning på mig som jag ska betala...

Ska man kontakta konsumentverket eller ta en tripp ner till köparen å knacka på?

trevligare ordval /Mod
Permalänk
Medlem

Om personen är ung och har normalt funtade föräldrar kan det vara en väg. Har hört om flera som blivit lurade och sedan kontaktat personens föräldrar som löst problemet.

För övrigt är det här med Paypal ett väldigt stort problem, de är helt omöjliga att ha att göra med som säljare.

Du kan ju bestrida fakturan från Tradera, men risken är överhängande att det blir problem, typ domstol? Du lär garanterat bli avstängd från Tradera.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

I förstahand rekommenderar jag att kontakta polisen och anmäla detta.

Har du bild på processorn och moderkortet innan du skickade iväg dem och möjligtvis även kvitto som du kan använda som bevis? Känner att kontakta konsumentverket kan vara bra sätt att ledning i frågan.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd

Och återigen så har den som gjort fel vunnit och får både behålla prylarna och får tillbaka pengarna. Så trist att höra sånt här men hoppas verkligen det löser sig.

Jag har själv bara köpt på tradera utan problem och aldrig använt paypal så tyvärr är jag inte till någon hjälp men polisanmälan är nog inte fel. Gissningsvis är du inte den första personen han lurar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Sötast

Det var inte jättetydligt i ditt inlägg, kontaktade du paypal?

Permalänk
Medlem

Börja med att polisanmäl det för bedrägeri.

Har du genomfört överklagan till Paypal? Du kan ju göra det inom 10 dagar från beslutet.

Permalänk
Medlem

Samt sluta att föreslå att " besöka säljaren och knacka på " Kontakta polisen om det är nåt fel.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Om personen är ung och har normalt funtade föräldrar kan det vara en väg. Har hört om flera som blivit lurade och sedan kontaktat personens föräldrar som löst problemet.

För övrigt är det här med Paypal ett väldigt stort problem, de är helt omöjliga att ha att göra med som säljare.

Du kan ju bestrida fakturan från Tradera, men risken är överhängande att det blir problem, typ domstol? Du lär garanterat bli avstängd från Tradera.

personen är 40+

Skrivet av Vzano:

I förstahand rekommenderar jag att kontakta polisen och anmäla detta.

Har du bild på processorn och moderkortet innan du skickade iväg dem och möjligtvis även kvitto som du kan använda som bevis? Känner att kontakta konsumentverket kan vara bra sätt att ledning i frågan.

Bilder finns på allt innan det skickades. Även text på processorn

Skrivet av Allexz:

Det var inte jättetydligt i ditt inlägg, kontaktade du paypal?

Ja, inget svar av dem.

Skrivet av IMPANI:

Börja med att polisanmäl det för bedrägeri.

Har du genomfört överklagan till Paypal? Du kan ju göra det inom 10 dagar från beslutet.

Inget svar från paypal

Permalänk
Medlem

Helt klart scam på gång. Klassiskt paypal chargeback. Polisanmäl, inte för att polisen kommer att bry sig men mest för att skrämma snorungen. Du kan även skapa en motanmälan på PayPal å skicka in alla konversationer och bilder på vad du fick tillbaka.

Permalänk
Medlem

Man kan ju "knacka på" utan att det handlar om hot och misshandel.. Bara att få se personen kan göra att det händer nåt mer, det är för lätt att bara vara "virtuell".

Permalänk
Medlem

"kontaktade tradera men de kan inte hjälpa för det är Paypal tvisten ligger hos"

"Tradera har lagt en faktura på 2200kr i återbetalning på mig som jag ska betala..."

Tycker detta är lite knepigt...antar att jag inte är så insatt i hur det fungerar.
Har betalningen skett köpare->Paypal->säljare så är tvisten mellan Paypal och säljaren, men varför skall då Tradera fakturera 2200kr!?
Har betalningen däremot skett köpare->Paypal->Tradera->säljare, så är ju tvisten inte mellan Paypal och säljaren, utan mellan Tradera och säljaren (även om den är ett resultat av en tvist i tidigare led mellan Paypal och Tradera), och då borde ju Tradera vara den som säljaren skall diskutera med.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

"kontaktade tradera men de kan inte hjälpa för det är Paypal tvisten ligger hos"

"Tradera har lagt en faktura på 2200kr i återbetalning på mig som jag ska betala..."

Tycker detta är lite knepigt...antar att jag inte är så insatt i hur det fungerar.
Har betalningen skett köpare->Paypal->säljare så är tvisten mellan Paypal och säljaren, men varför skall då Tradera fakturera 2200kr!?
Har betalningen däremot skett köpare->Paypal->Tradera->säljare, så är ju tvisten inte mellan Paypal och säljaren, utan mellan Tradera och säljaren (även om den är ett resultat av en tvist i tidigare led mellan Paypal och Tradera), och då borde ju Tradera vara den som säljaren skall diskutera med.

Exakt. men tradera säger att jag ska kontakta Paypal då det är kunden som kontaktat Paypal att han vill ha pengarna tillbaka. Dock så hade köparen skickat sakerna till tradera som sedan skickade dem vidare till mig, samt har endast fått mejl av tradera.

Permalänk
Medlem

Är du ens säker på att ha fått tillbaks rätt moderkort? Rätt modell förstår jag, men kan det vara så att både moderkort och cpu är bytt av den påstådde bedragaren?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Ska man kontakta konsumentverket eller ta en tripp ner till köparen å knacka på?

Tuff situation. Du ska absolut polisanmäla köparen. Du kan även bestrida fakturan från Tradera eftersom köpet aldrig genomfördes. Men du ligger fortfarande back cirka 20 000 kronor antar jag med tanke på summan Tradera vill ha.

Jag skulle även rikta ett betalkrav direkt mot PayPal då de återbetalat pengar utan att ha lyssnat på din åsikt i målet. Fyra dagar kan inte anses vara en tillräckligt lång svarstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Dock så hade köparen skickat sakerna till tradera som sedan skickade dem vidare till mig, samt har endast fått mejl av tradera.

Då är det ju Tradera som felat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Är du ens säker på att ha fått tillbaks rätt moderkort? Rätt modell förstår jag, men kan det vara så att både moderkort och cpu är bytt av den påstådde bedragaren?

Va ett ganska ovanligt kort från Intel med custom målade kylflänsar i vitt. Han kan ju ha tagit loss dem och monterat på ett likadant men tror detta va importerat.

Permalänk
Medlem

Använd dig av säljarskyddet på Paypal och skicka in din Polisanmälan till Paypal.

Till köparen kan du alltid säga att du kommer lämna in en stämningsansökan (ft-mål) om han inte erbjuder en lösning. Ansökningsavgiften är 900 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Tuff situation. Du ska absolut polisanmäla köparen. Du kan även bestrida fakturan från Tradera eftersom köpet aldrig genomfördes. Men du ligger fortfarande back cirka 20 000 kronor antar jag med tanke på summan Tradera vill ha.

Jag skulle även rikta ett betalkrav direkt mot PayPal då de återbetalat pengar utan att ha lyssnat på din åsikt i målet. Fyra dagar kan inte anses vara en tillräckligt lång svarstid.

Är det inte bara själva köpesumman tradera vill ha tillbaka? 🤔

Permalänk
Inaktiv

Ingen tröst för dig, men detta är varför man som säljare inte skall blanda in Klarna, Paypal, blocket paketet osv.
Man tar betalt via Swish eller banköverföring.

Ovanstående tjänster har noll garanti för säljaren tyvärr

Min rekommendation är att du dels ber Tradera att frysa din faktura tills du har fått tag på Paypal samt kontakta paypal.
Gör även en polisanmälan för bedrägeri på köparen och ge Tradera ärendenumret/anmälningsnumret som du får från Polisen. Ge även det numret till Paypal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Använd dig av säljarskyddet på Paypal och skicka in din Polisanmälan till Paypal.

Till köparen kan du alltid säga att du kommer lämna in en stämningsansökan (ft-mål) om han inte erbjuder en lösning. Ansökningsavgiften är 900 kr.

Eftersom jag inte avnände Paypal utan köparen valde att betala med Paypal till tradera som sedan betalade mig in på min bank så har jag inget säljarskydd hos paypal

Skrivet av DaCapo_X:

Är det inte bara själva köpesumman tradera vill ha tillbaka? 🤔

JO, 2200kr inte 20.000 han pika nog lite på traderas priser är höga.

Skrivet av anon300311:

Ingen tröst för dig, men detta är varför man som säljare inte skall blanda in Klarna, Paypal, blocket paketet osv.
Man tar betalt via Swish eller banköverföring.

Ovanstående tjänster har noll garanti för säljaren tyvärr

Min rekommendation är att du dels ber Tradera att frysa din faktura tills du har fått tag på Paypal samt kontakta paypal.
Gör även en polisanmälan för bedrägeri på köparen och ge Tradera ärendenumret/anmälningsnumret som du får från Polisen. Ge även det numret till Paypal.

Kan inte välja på tradera då dem väljer att erbjuda köparna att betala med Paypal även om jag inte har paypal konto kopplat. Då betalar köparen till traderas Paypal och tradera betalar sedan ut till min bank när de fått konfirmation att köparen betalt dem.

Permalänk
Medlem

@tazk3n: Då får du kommunicera med Tradera. Om Paypal har dragit tillbaka pengarna från Tradera är det deras bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Eftersom jag inte avnände Paypal utan köparen valde att betala med Paypal till tradera som sedan betalade mig in på min bank så har jag inget säljarskydd hos paypal

Om det är Tradera som fakturerar dig så bestrider du mot dem, så får de själva ta fighten med paypal. Skriv bara bestrides och bifoga polisanmälan, sedan ligger det i deras händer hur de vill gå vidare. Inget seriöst inkassobolag går vidare om du skriver bestrides utan kan möjligen begära in mer info men då får du bara hänvisa till polisen för ytterligare info.

Du behöver inte skicka några "bevis" till tradera på att CPU:n har bytts, räcker till polisen.

Permalänk
Medlem

Tips är att om köparen inte lämnat in tvisten till Tradera inom 30 dagar så har han ingen rätt till köpskyddet och Tradera ingen rätt att fakturera dig enligt deras egna villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Är det inte bara själva köpesumman tradera vill ha tillbaka? 🤔

Jo, jag som blandade ihop det eftersom vad jag antog Tradera ville ha betalt för var försäljningen och Paypal var den som skötte kravet på återbetalning. Får sätta mig på skäms-kudden och ta på mig dumstruten ett tag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Jo, jag som blandade ihop det eftersom vad jag antog Tradera ville ha betalt för var försäljningen och Paypal var den som skötte kravet på återbetalning. Får sätta mig på skäms-kudden och ta på mig dumstruten ett tag...

Haha lugnt, det hela är faktiskt lite rörigt

Permalänk
Medlem

Har nu pratat med tradera flera gånger och de har dragit av 1064 kr på fakturan men jag ska fortfarande betala 1125kr. De tänkte inte ta bort hela beloppet och kunde inte göra mer. Enda anledningen till att de tog bort halva summan var för att Paypal inte ville svara mig. Jag skulle vilja ta detta vidare till Konsumentverket men vet inte vilka jag ska anmäla mot? Tradera eller Paypal? Eller polisanmäla köparen och ta med det i anmälan?

Såhär ser CPU ut som jag fick tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Jag skulle vilja ta detta vidare till Konsumentverket men vet inte vilka jag ska anmäla mot? Tradera eller Paypal? Eller polisanmäla köparen och ta med det i anmälan?

Polisanmäl köparen och bifoga i din överklagan mot din motpart, Tradera. Inget seriöst bolag går vidare innan ärendet är utrett.
Inte dumt att prata med konsumentvägledaren i kommunen. Skall du anmäla tradera om du inte är nöjd så är det väl i 1:a hand ARN, men hör som sagt först med konsumentvägledaren, kompetens varierar per kommun men du har inget att förlora.

Permalänk
Medlem

Paypal är inte part i ärendet när det inte är du som använt dig av Paypal. ARN-ärendet gör du mot Tradera, Konsumentverket har inte med saken att göra. Konsumentvägledare kan hjälpa dig att skriva eller ge råd hur du ska skriva till ARN.

Börja dock med polisanmälan av köparen, för du behöver något att stå på. Ger de sig inte efter du visat denna för Tradera så blir det aktuellt att ta det vidare.

Permalänk
Medlem

Då fick du väl typ 1000 för processorn han stal, kanske inte värt energin att bråka mer om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Då fick du väl typ 1000 för processorn han stal, kanske inte värt energin att bråka mer om?

Och låta bedragaren komma undan?
Alltid bäst att polisanmäla.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop