Inno3D förbereder Geforce RTX 3000-kort med science fiction-design

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

he visst därför försäljningen av grafikkort gick ner . med 2000 serien

Att den totala försäljningen på global nivå gick ned är rätt så normalt, med tanke på att det säljs mindre pc'er generellt, i alla fall med dedikerade grafikkort. Det tror jag är mer pg av konsollerna än av dyra grafikkort. Dessutom var ju 10xx serien ett paradigmskifte som nog var för bra, och dessutom hade miningboomen på sig. Men det börjar bli en stund sedan och 10xx serien börjar bli utdaterade till högre upplösningar och eyecandy.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Verkar som om X4 kortet har en fjärde fläkt (40mm?) på långsidan! Kylningen på dessa kort kan bli ett problem kanske..

Visa signatur

Göran. A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sienar:

Kan det inte vara så att de känner lite hetta från AMD och därmed sänker priserna något? Eller räcker deras marknadsställning för att inte behöva oroa sig? Man såg ju hur det gick för Intel. Men Nvidia verkar ju ha mycket bättre koll än Intel så känns väl inte som att risken är hög att det går en liknande väg.

Säkert, men så länge AMD inte visar något så kommer de suga ut så mycket som möjligt från oss konsumenter. Skulle AMD slå på stort och plocka fram både ess och joker samtidigt så kan säkert Nvidia sänka priset lite utan att förlora pengar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Kan de bara släppa mått så man får veta vad som får plats i vad vore det guld. Än så länge endast Zotac som ser någorlunda acceptabelt ut för mer compacta chassin. Då går jag på bilderna för någon vecka sedan där någon "lade över" ett 2080 på ett 3090 vilket visade extremt stor skillnad i storlek.

Permalänk

Verkar som att det bara är Nvidia som kommer att att köra med vet ej om det blir 2x pusha på var sin sida på grafikkortet eller om dem kör med en kanal för luften att åka igenom med push/pull. Alla andra verkar köra med standard kylningen som dem alltid har gjort.. men först måste man se priset innan man köper denna gång är lite sugen på 3070. Men det ska bli intressant vilken prestanda det blir mellan 3xxx serien mot big navi..

Permalänk
Inaktiv

Ser verkligen fram till kl 18 ikväll. Både som aktieägare men förstås möjlig konsument. Men några 350W känns inte aktuellt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ser verkligen fram till kl 18 ikväll. Både som aktieägare men förstås möjlig konsument. Men några 350W känns inte aktuellt dock.

350 är nog rimligt med de kylare och nya kontakten som presenterats redan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

350 är nog rimligt med de kylare och nya kontakten som presenterats redan

Jo, tycker Specs ser rimliga ut, så många källor som nämner detta redan men ändå trist. Tycker emellanåt mitt 250W 1080Ti är i det drygaste laget att kyla och vill inte ha något varmare.

Men siktar troligen på TSMC 7nm/Super eller RDNA2. Mycket beror på vad som visas ikväll.

Permalänk
Medlem

Jag behöver nytt, men tänker vänta se vad AMD kan leverera.

Om nu priserna går upp igen hoppas jag folk sansar sig och inte kastar pengar efter Nvidia. Risken är förstås att går Nvidia ut dyrt lär AMD göra detsamma om dom hänger med prestandamässigt.

Permalänk
Medlem

När tror vi AMD lanserar sitt? Är så sugen på att uppgradera så snart som det går men om AMD kan prispressa så är ju det önskvärt. Har dock en grymt bra dedikerad G-sync skärm så blir nog kvar med de gröna ett tag till oavsett. Plus att jag tror de har mer plugins för ai-träning.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ottoblom:

Dollarn ligger på 8,63 = 10.73 med moms du tror alltså på runt 800 dollar för 3070 . 1100 dollar för 3080 och 1500 dollar för 3090 ...... Vi får verkligen hoppas du har fel .Annars kommer pc marknaden att försvinna på sikt .

Det hoppas jag med men med den trenden som har varit så är jag inte optimist. Det har ju läkt att 3090 skulle ligga på 1400$.

Ser du det från Nvidias sida så om 3070 presterar nära ett 2080 Ti så kan de erbjuda liknande prestanda för ett lägre pris. Kanske att 3070 landar på 699$ och 3080 på 999$ (som 2080 Ti som i slutändan kostar runda slängar 12-13k här i Sverige).

Givetvis spekulerar jag hejvillt här. Vi får se ikväll men Nvidia har ju visat sig vilja utmana med priserna i det konkurrensvakuum som finns just nu.

Viktigt att notera är att rykten gör gällande att denna generationens 3080 är den största kärnan GA102 och inte 104. Det är 3070 som ligger på 104-kärnan. Jag är övertygad om att 3080 kommer kosta lika mycket som 2080 Ti gör.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Det hoppas jag med men med den trenden som har varit så är jag inte optimist. Det har ju läkt att 3090 skulle ligga på 1400$.

Ser du det från Nvidias sida så om 3070 presterar nära ett 2080 Ti så kan de erbjuda liknande prestanda för ett lägre pris. Kanske att 3070 landar på 699$ och 3080 på 999$ (som 2080 Ti som i slutändan kostar runda slängar 12-13k här i Sverige).

Givetvis spekulerar jag hejvillt här. Vi får se ikväll men Nvidia har ju visat sig vilja utmana med priserna i det konkurrensvakuum som finns just nu.

Viktigt att notera är att rykten gör gällande att denna generationens 3080 är den största kärnan GA102 och inte 104. Det är 3070 som ligger på 104-kärnan. Jag är övertygad om att 3080 kommer kosta lika mycket som 2080 Ti gör.

Vad jag har hört/läst när dem avbrutit tillverkningen av 20xx korten var ju för att det inte skulle bli en chock höjning. Med att dem släpper en 3090 istället för 3080ti är för att dem kan då sätta högre pris på den. Så jag tror det kanske blir ca 1000kr i höjning som max för 30xx serien förutom 3090 för att det är inte någon 3080ti utan tror att 3080ti kommer efter amds lansering av big navi för att konkurrera.

Permalänk
Medlem

Som sagt ni hade helt jävla fel på priset

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Spawnbadboy:

Som sagt ni hade helt jävla fel på priset

Schadenfreude is real.

Jag hade bara rätt på 3090. Helt fel på de andra korten. Men. Vi får se va de svenska priserna blir. Ser bra ut dock. Positivt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

Som sagt ni hade helt jävla fel på priset

Jag hade typ rätt för jag skrev att dem slutade göra Turing chipsen för att det inte skulle bli någon höjning på priset.. fast hade typ räknat med en höjning på 1000kr som högst. Fast de var visst 3090 som blev nya titan. Så priset på den är ju rimligt för motsvarande rtx titan så det blev ju en sänkning där. Men ändå lite för dyrt i min smak.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Shadow666:

Jag hade typ rätt för jag skrev att dem slutade göra Turing chipsen för att det inte skulle bli någon höjning på priset.. fast hade typ räknat med en höjning på 1000kr som högst. Fast de var visst 3090 som blev nya titan. Så priset på den är ju rimligt för motsvarande rtx titan så det blev ju en sänkning där. Men ändå lite för dyrt i min smak.

3070 och 3080 har dock rimliga priser. Jag är mycket positivt överraskad, jag trodde faktiskt det skulle bli en cash grab.

Undrar om Nvidia vet något om AMD's kommande kort som inte vi vet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Schadenfreude is real.

Jag hade bara rätt på 3090. Helt fel på de andra korten. Men. Vi får se va de svenska priserna blir. Ser bra ut dock. Positivt.

Ne är mest otroligt trött på att alla tar rykte som fakta och trissar upp varandra och aldrig tänkte själv.

Blev till sist att 3080 skrev folk skulle gå på mer än 10k när det inte finns någon verklighetsförankring till det.

Gäller inte bara detta utan mycket annat i världen som sprids över internet

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

3070 och 3080 har dock rimliga priser. Jag är mycket positivt överraskad, jag trodde faktiskt det skulle bli en cash grab.

Undrar om Nvidia vet något om AMD's kommande kort som inte vi vet.

Nee de tror jag inte.. dem gick ut med att dem skulle sluta tillverka Turing pga att inte höja 3070 och 3080. Men att 3090 är typ nytt kort i segmenten så kunde sätta vilket pris dem ville.. men dem tänkte på rtx titan inte blev så stor succé pga priset så sänkte dem det för 3090 är nya titan..

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Spawnbadboy:

Ne är mest otroligt trött på att alla tar rykte som fakta och trissar upp varandra och aldrig tänkte själv.

Blev till sist att 3080 skrev folk skulle gå på mer än 10k när det inte finns någon verklighetsförankring till det.

Gäller inte bara detta utan mycket annat i världen som sprids över internet

Beror ju en del på ämnet

I det här fallet så fanns det ingen fara i att spekulera. Personligen var jag väldigt negativ eftersom Nvidia visat sig villigt att testa gränserna tidigare.

Nu blev det inte så vilket glädjer oss alla misstänker jag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt