Microsoft tar högpresterande lagring till PC-spelare med Directstorage

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@DevilsDad: ah ja det syftade på mjukvarugränssnitt, men jag lade till det i det stycket. Nu lyder det att det är tidigare mjukvarugränssnitt för lagring i Windows, då blir det kanske lättare att särskilja gränssnitten?

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lego Master

Detta och RTX 3000-serien...det blir en dyr höst.
Har ju faktiskt en NVMe-plats över på MBt...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja du menar som i att Nvidia implementerat det i Linux tidigare, trodde du menade att Nvidia inte uppfunnit sin egen teknik.

Är MATSUU Takuto en Nvidia/Microsoft anställd, det var överaskande

https://github.com/matsuu/ssd2gpu

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Du tror alltså inte att samtliga Microsoft Game Studios-spelen som utvecklas med Xbox Series X:s Directstorage primärt i åtanke kommer att utnyttja Directstorage på PC de kommande två åren?

Och varför skulle tredjepartsutvecklare dröja 2 år när de redan måste programmera spelet för Directstorage på XSX och liknande system på PS5:an redan från november 2020?

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Inaktiv

Tack Microsoft för att PC tar ett rejält kliv framåt på lagringsfronten! Synd bara att det dröjer innan det implementeras bara.

Blir att skaffa rymligare NVMe-lagring framöver. De jag har i mitt primära system, 500GB + 128GB, är tänka att bytas mot något större sedan länge. En bra snabb 1TB och en rymligare men "sämre" 2TB är väl tanken. PCIe 4.0 självfallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Tack Nvidia för att ni levererade en variant av GPUDirect Storage till oss gamers! Skulle vara intressant att veta om Microsoft Direct Storage kommer från Nvidia, ungefär som DXR kom från Nvidia Volta.

Sett till att XBox Series X inte innehåller något från nvidia så skulle jag gissa att det inte gör det, och att det istället kommer från Microsoft och AMD, de senare har ju egna lösningar för det.

Hur tycker du DXR kom från nvidia volta?

Permalänk
Medlem

@RekiN: Troligen inte då dom har lovat full spel kompatibilitet med XBOX One / X i minst 2 år från Series X release.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Detta och RTX 3000-serien...det blir en dyr höst.
Har ju faktiskt en NVMe-plats över på MBt...

Dyrt verkligen. 3080Ti/3090, 1TB+2TB NVMe, dyr skärm (2560x1440 240Hz IPS när något vettigt släpps) samt en 4900X om de är tillräckligt bra kommer kännas i plånboken. Samt eventuell migrering till Cooler Masters NR200 chassi med tillhörande nätdel och moderkort.

Edit: Just ja, 32GB snabbt RAM också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Framtiden kanske blir en NVME plats direkt på grafikkortet för texturer? Låta spelet köras på processorn och vara installerat på systemhårdisken som vanligt men låta grafikkortet ha full kontroll över en separat NVME enbart fylld med texturer.
Det tycker jag låter ganska futuristiskt och man slipper köra fullt med grejer genom sydbryggan.

Avsaknaden i Windows var antagligen orsaken till att AMD släppte Radeon™ Pro SSG Graphics, så troligen går nu den tekniken i graven.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Finns det någon demo eller konkreta siffror för vad dessa lösningar kommer att göra för spel och liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

du behöver NVMe för att dra nytta av detta, vilket du har. Jag tror inte att PCIe 4 kommer vara ett krav än på ett tag.

Det är mer beroende av IOPS än rå överföringshastighet, så en PCIe 3.0 NVMe är mer än OK, ju högre IOPS desto bättre.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hjälpsam

@loevet: Bra artikel, lättläst och informativ.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Är MATSUU Takuto en Nvidia/Microsoft anställd, det var överaskande

https://github.com/matsuu/ssd2gpu

Precis, för nvidia kom det till lagringsmedia förra året (har funnits till annat längre):

Citat:

2019
GPUDirect Storage enables a direct path to transfer data between GPU memory and storage devices, like NVMe or NVMe-oF.

2013
GPUDirect RDMA (remote direct memory access) enables network devices to directly access GPU memory, bypassing CPU host memory altogether.

2011
GPUDirect for Video offers an optimized pipeline for frame-based devices such as frame grabbers, video switchers, HD-SDI capture, and CameraLink devices to efficiently transfer video frames in and out of NVIDIA GPU memory.

2011
GPUDirect Peer to Peer allows GPUs to use high-speed DMA transfers to directly load and store data between the memories of two GPUs.

2010
GPUDirect Shared Access provided support for accelerated communication with third party PCI Express device drivers via shared pinned host memory (Deprecated).

också

https://www.bit-tech.net/news/tech/graphics/nvidia-details-gp...

Och till linux:

(EN) GpuScan + SSD-to-GPU Direct DMA.

Från 2016.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Rallemulle87:

Jag måste ha sovit dåligt.. Behöver jag köpa nytt Mobo och SSD? Har en m2-ansluten Intel 660p

Tekniken är inte här ännu, så inget nytt behövs på ett bra tag.
Kan dock vara bra att planera för den, i samband med nyinköp.

Utvecklare kommer få ta del av DirectStorage nästa år, sedan tar det ju ett tag innan vi ser tekniken implementerad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Wow vilken välskriven artikel! Särskilt uppskattat att ni skriver på svenska men tar med den engelska termen vid behov!

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Är MATSUU Takuto en Nvidia/Microsoft anställd, det var överaskande

https://github.com/matsuu/ssd2gpu

Ja han verkar ha laddat upp första filen där för 5 år sedan, medan Nvidia började utveckla teknologin 2010.

Permalänk
Medlem

Detta kan nog bli trevligt framöver

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Ratatosk: tack och bock för de vänliga orden! 🤝

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon5930:

Dyrt verkligen. 3080Ti/3090, 1TB+2TB NVMe, dyr skärm (2560x1440 240Hz IPS när något vettigt släpps) samt en 4900X om de är tillräckligt bra kommer kännas i plånboken. Samt eventuell migrering till Cooler Masters NR200 chassi med tillhörande nätdel och moderkort.

Edit: Just ja, 32GB snabbt RAM också...

Haha, all in där!
Jag tänkte ett 3080 FE eller Strix, 1TB NVMe, punkt. Skärm har jag redan i någorlunda rätt klass och 32GB RAM (kanske inte de snabbaste på marknaden, men 3200 får duga). Och chassit löser sig, Define R6.
CPUn oroar mig lite däremot...undrar hur mkt en i5 8600K kommer throttla 3000-serien i 1440 ultrawide...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Väldigt intressant, bara längtat till och höra mer om detta på PC sidan sen jag först hörde om de från konsolerna och sen läste någon artikel om direct storage, men som någon nämnde över så funkar ju detta på Xbox som inte har något från nvidia men vad tror ni kommer behövas eller så om man inte har ett 3000 series kort? Tror ni det är en del till rdna2 som används i Xbox eller har de något med processorn i Xbox och göra eller något annat?

Jag har för mig jag läst något om att de använder 2 kärnor av processorn eller något och de är möjligt pga av att de komprimeras annars skulle de ta upp alla kärnorna på konsolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Sett till att XBox Series X inte innehåller något från nvidia så skulle jag gissa att det inte gör det, och att det istället kommer från Microsoft och AMD, de senare har ju egna lösningar för det.

Hur tycker du DXR kom från nvidia volta?

DXR introducerades efter att Nvidia Volta visat att raytracing i realtid var möjligt med dåtida hårdvara.

Wikipedia: ”DirectX Raytracing (DXR) is a feature of Microsoft's DirectX purposed for real-time raytracing,[1] a significant advancement in computer graphics[citation needed] initially developed using Nvidia's Volta platform

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja han verkar ha laddat upp första filen där för 5 år sedan, medan Nvidia började utveckla teknologin 2010.

Är väl detta du refererar till, är ju inte precis samma teknik.

Nu är det en mer direkt patch som inte går via CPU.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av granshagen99:

Väldigt intressant, bara längtat till och höra mer om detta på PC sidan sen jag först hörde om de från konsolerna och sen läste någon artikel om direct storage, men som någon nämnde över så funkar ju detta på Xbox som inte har något från nvidia men vad tror ni kommer behövas eller så om man inte har ett 3000 series kort? Tror ni det är en del till rdna2 som används i Xbox eller har de något med processorn i Xbox och göra eller något annat?

Jag har för mig jag läst något om att de använder 2 kärnor av processorn eller något och de är möjligt pga av att de komprimeras annars skulle de ta upp alla kärnorna på konsolen.

Eftersom RDNA2 används i Xbox och DirectStorage är en kommande funktion för DirectX så är det högst troligt att RDNA2-baserade kort som släpps senare i höst kommer få stöd för det. Det är dessutom inte så hårdvaruberoende utan det mesta är implementation i drivrutiner om jag förstått rätt så det är inte omöjligt att äldre generationer grafikkort också kommer stödja detta.

Andrew Burns på Nvidia skriver att RTX IO kommer stödjas på Turing och Ampere som kommentar i detta blog-inlägg:
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/rtx-io-gpu-accelera...

"Hi. RTX IO is supported on all GeForce RTX Turing and NVIDIA Ampere-architecture GPUs."

Så sitter du med ett 2000-kort idag och NVMe disk så bör detta fungera när det väl kommer spel som använder tekniken, men är inget du behöver idag för spelen lär inte dyka upp inom de närmsta 12 månaderna (vild gissning från min sida).

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det spelar ingen roll då DirectStorage använder nVME.

Har dock inte läst att det är begränsat NVMe-enheter, bara att det också klarar att utnyttja större ködjup? Läser ofta att folk tror att det är marginella skillnader i I/O-prestanda mellan en hårddisk och en SATA-SSD, som ett resultat av att dagens spel inte kunnat utnyttja I/O-prestandan hos vanliga SSDs p.g.a. begränsningar som nu upphävs med Direct Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@DevilsDad: ah ja det syftade på mjukvarugränssnitt, men jag lade till det i det stycket. Nu lyder det att det är tidigare mjukvarugränssnitt för lagring i Windows, då blir det kanske lättare att särskilja gränssnitten?

Hade jag bara följt länken som directstorage pekar till, första gången det nämns, hade det inte varit ett problem. Ska ta och läsa den när jag har lite mer tid!

Vill ni vara snälla mot otåliga människor som jag hade ett kort stycke tidigt i artikeln som sammanfattar vad directstorage är varit hjälpsamt. Håller annars med andra i tråden att det var en bra artikel!

Permalänk

Belastningen ska vara en halv CPU-kärna enligt nvidias diagram, men hur stor blir belastningen på GPUn?

Permalänk
Medlem

Då återstår bara frågan när det dyker upp säkerhetshål som ger åtkomst till ssd:n åt malware via gpu:n.

Nä, men det hela låter ju som en bra grej generellt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

DXR introducerades efter att Nvidia Volta visat att raytracing i realtid var möjligt med dåtida hårdvara.

Wikipedia: ”DirectX Raytracing (DXR) is a feature of Microsoft's DirectX purposed for real-time raytracing,[1] a significant advancement in computer graphics[citation needed] initially developed using Nvidia's Volta platform

Följer man länken till det som används för stöd för den åsikten så hamnar på nvidiasgameworks GitHub-sida.
Finns ju inget där som stödjer att det kom från eller initialt utvecklades med volta.

Skulle nog hävda att DXR utvecklades med stöd för ett flertal tekniker, inklusive nvidias.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Då återstår bara frågan när det dyker upp säkerhetshål som ger åtkomst till ssd:n åt malware via gpu:n.

Nä, men det hela låter ju som en bra grej generellt.

Du kör inte med intel cpu, så det skall nog inte vara några problem

Permalänk
Medlem

@filbunke: Tack!

Kom inte ihåg namnet på tekniken "Strom"...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!