TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gainsgoblin:

Så ingen större påverkan på OLED av solljus än vanlig LED?

Ingen TV – och elektronik överlag – mår bra av solljus. Bör undvikas oavsett. Finns inget med OLED vs. lysdioder som är applicerbart här. Det som påverkar och minskar slitaget från solens UV-ljus är reflexfiltret. Där är det generellt bättre filter ju högre prisklass du kliver upp.

Permalänk
Medlem

fick tag i en LG OLED C9 för 11500kr från netonnet. Måste anses som ett bra pris?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

fick tag i en LG OLED C9 för 11500kr från netonnet. Måste anses som ett bra pris?

Definitivt att det är!! Var det en 55”? Hur kom du över den?

Permalänk
Medlem

@Specias: var en fyndvara. Ringde och de bekräftade att en kund råkat beställa 2 och öppnat den enbart.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

vi kommer flytta till ny lya i November, så ligger väldigt bra till för BlackFriday.

Idag så har vi en projektor installation i vardagsrummet (120 tum) som inte kommer följa med till nya boendet. Istället så hade vi tänkt satsa på en 85 tums tv, efter läst lite på sweclockers och tittat runt lite på priser så verkar det stå mellan 2 modeller just nu (sen kanske black friday ändrar på det, det får vi se).

Den först är en Sony Bravia KD-85XG8596, vilket verkar ligga väldigt bra i pris redan innan någon rea

Den andra är en Samsung QLED QE85Q60T.

Kommer ha tvn i ett relativt ljus rum, primärt för film/serier och endel konsol spelande (ps5/switch).

Med det i åtanke vilken av dessa skulle ni rekommendera ? eller är det en annan 85 tummare i prisklassen jag helt missat?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Bildexpert 📺

@Cove: Skulle säga att det är en smaksak mellan dessa två. Samsungen lär deifinitivt vara en VA-panel då det är Q-serien. Sony går inte ut med vilken panelteknik det är, men det brukar vara VA även där på 85 tum. De kommer båda att ha rimlig ljusstyrka men inget extraordinärt.

Sony kör Android TV och har Dolby Vision vilket kan vara en fördel om man är knuten till den infrastrukturen med mycket Netflix och AppleTV till exempel. Samsung kör sitt Tizen OS och använder inte Dolby Vision för att enbart ha HDR10+

Båda är mellanklass, men Q60T är ny för 2020 och kan därför komma att sjunka mer vid reorna. Sonyn XG85 kan mycket väl sälja slut när som helst då det är en 2019-modell.

Permalänk
Medlem

Hej, köpte nyligen en LG 55" UN71 för dryga 6 tusen. Det stod mellan den och Samsungs motsvarighet 7175 55" för 5555kr på elgiganten.

Generellt snålt TV utbud i butikerna, mesta var slutsålt.
Med tanke på min budget 4-6 tusen, var LG ett ok val? Har öppet köp och inga problem att packa ner och byta. Vad kan man förvänta sig till BF för 5-7 tusen?

Lite snurrigt inlägg, men jag är lite snurrig allmänt.

Använder TVn 80% vanliga kanaler, 20% netflix. Inga spel, ytterst lite sport.

Permalänk
Medlem

Glömde nämna även att killen i butiken även ville att jag skulle överväga en TCL, minns inte helt ärligt storlek eller modellnumret, men är TCL allmänt bra apparater? Kan de vara ett alternativ i Samsung/LG sammanhang? Xiaomi likaså, en del snack om den i butik.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Badgez: Som guiden tar upp är det ganska mycket sak samma i budgetklassen. Behöver inte oroa dig för att det är "fel" på något sätt mellan LG eller Samsungs budgetmodeller. TCL är minst lika bra i samma klass – därav att jag har med dem i guiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badgez:

Hej, köpte nyligen en LG 55" UN71 för dryga 6 tusen. Det stod mellan den och Samsungs motsvarighet 7175 55" för 5555kr på elgiganten.

Generellt snålt TV utbud i butikerna, mesta var slutsålt.
Med tanke på min budget 4-6 tusen, var LG ett ok val? Har öppet köp och inga problem att packa ner och byta. Vad kan man förvänta sig till BF för 5-7 tusen?

Lite snurrigt inlägg, men jag är lite snurrig allmänt.

Använder TVn 80% vanliga kanaler, 20% netflix. Inga spel, ytterst lite sport.

Jag har en Samsung 55" 7-nånting som jag köpte i julas för 6000 kr. Som vanlig tv och vad det gäller bildkvalité kan jag reta mig på att den har mer backlightbleeding på vänstra delen men det märker jag egentligen bara när det är svart bild (och hur ofta tittar man på det?). Eftersom Laxpudding hävdar att det är mycket panellotteri på den här nivån är det kanske inte heller det som ska jämföras.

Saker jag gillar:
1 Bra bild sett till priset.
2. Förvånansvärt bra högtalare (men ändå ljusår från separat ljud).
3. Snabb uppstartstid.

Saker jag kan störa mig på:
1. Fjärrkontrollen har en svårnavigerad knapplayout.
2. Ibland dubbeltrycker kontrollen när jag vill pausa tv-program.
3. Ovanstående fenomen gör att det kan vara svårt att spola lagom mycket i programmen också.
4. Lite långsam processor vilket gör att det tar sin lilla tid att växla från linjär-tv till streamingtjänster.
5. Reklamen i TV4-appen fryser ofta onödigt länge innan den börjar spela.

Är det då en bra tv för priset? Jag har inte jämfört dessa funktioner med andra apparater i prisklassen men den är marginellt sämre än jag förväntade mig. Hade det varit värt att lägga lite extra pengar på att få en snabbare tv? Ja, då jag använder tv:n mer än jag hade räknat med (det är min första smart-tv så jag har förflyttat en del av datorns arbete till tv:n) hade det absolut varit värt att lägga några tusenlappar på att få en snabbare tv.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: kommer det en ny uppdaterad guide inför 2020 reorna?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

@Specias: var en fyndvara. Ringde och de bekräftade att en kund råkat beställa 2 och öppnat den enbart.

Detta tyckte jag var lite kul. En kund "råkade" beställa två TVs och öppnade dessutom båda?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Cove:

@Laxpudding: kommer det en ny uppdaterad guide inför 2020 reorna?

Japp!

Permalänk
Skrivet av Badgez:

Glömde nämna även att killen i butiken även ville att jag skulle överväga en TCL, minns inte helt ärligt storlek eller modellnumret, men är TCL allmänt bra apparater? Kan de vara ett alternativ i Samsung/LG sammanhang? Xiaomi likaså, en del snack om den i butik.

Var också på Elgiganten och även den säljaren slog ett slag för TCL.
Kanske är så att de tjänar bättre på det märket 🤷

Permalänk
Medlem

@frong: fråga mig inte, men kanske någon som tagit hem både 55 och 65 tum för att se om han kunde ha 65 tum , en gissning

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk

Tänkte köpt en tv i våras och bad tidigare om lite råd här angående några tcl modeller mm men hållt i pengarna och försökt skaffa lite bättre buffert/förutsättningar. Sitter och kikar lite på 65 tum oled B9:an (plasma 55 tum panasonic sista modellen ännu) och undrar om ni tror att b9:an kommer sjunka något mer under black Friday eller är den prispressad maxad redan tror ni?

Rädd att den skall försvinna/ta slut innan dess dock räknas varje tusenlapp när man pga omständigheter har det lite kärvt.

Annars kikat på sony x900f som ligger på samma pris pga hdmi 2.1 och earc (inför ps5:an).

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Bildexpert 📺

@harmonizer: X900F finns inte i Europa/norden och är dessutom en gammal modell. Sony-modellen som adderar högre bandbredd och eARC är den som kallas XH9005 men det är ännu inte där på 4K/120-kapaciteten. Firmware utlovat men inget är beprövat.

Där är B9 ett mer säkert kort. Den har redan gått igenom en reacykel och lär inte vara så värst mycket billigare om den finns kvar till BF.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@harmonizer: X900F finns inte i Europa/norden och är dessutom en gammal modell. Sony-modellen som adderar högre bandbredd och eARC är den som kallas XH9005 men det är ännu inte där på 4K/120-kapaciteten. Firmware utlovat men inget är beprövat.

Där är B9 ett mer säkert kort. Den har redan gått igenom en reacykel och lär inte vara så värst mycket billigare om den finns kvar till BF.

Ursäkta jag skrev fel modell gällande sony var xh9005 eller xh900 den även går som utomlands. Sony bekräftat att uppdatering till hdmi 2.1 skall komma till den, därmed hade jag den i baktanke ifall att den pressas ner ytterligare innan uppdatering så = bonus så sett kanske 🙂.
17900:- för oled b9 65 är kanske det lägsta den hamnar på alltså ca , bör kanske slå till innan de utgår. Tack igen för snabba puckar 👍

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Medlem

LG 65 B9S vs CX. Vad vinner jag på att välja CX-modellen, någon som har koll?

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man ser upplösning och hdr och liknande info när man spelar upp material från appar i Samsung Qled? När jag spelar på xboxen och en hdmi port är vald klickar man bara på mitt knappen i styrkorset. Men det fungerar ej i appar tyvärr.

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Def_Dog:

LG 65 B9S vs CX. Vad vinner jag på att välja CX-modellen, någon som har koll?

https://www.sweclockers.com/test/29352-videotest-lg-oled-c9-o...

Ljusstyrka. CX över C9 tillför främst fler AI-funktioner för ljud och uppskalning av material av sämre kvalitet. Vilket kanske är av intresse – eller inte alls.

Permalänk

Vad är det för skillnad mellan Qled q60t och q67t?
Såg en q67 i affären som såg riktigt fin ut men undrar om q60t är lika ljusstark, bra färger och rörelsehantering som den?
Q60t finns ju till lägre pris.

Permalänk
Bildexpert 📺

Q60T, Q64T, Q65T, Q67T etc. är samma TV med olika färg på lister och detaljer likt fötter. De säljs via olika kanaler och dessa kanaler vill gärna undvika prisjämförelser. Starka internationella aktörer likt exempelvis Dixons (som äger El-giganten) kan då skapa en "egen" modell med minimala kosmetiska skillnader eftersom de köper så stora voymer.

Permalänk
Medlem

Behöver vi i Sverige oroa oss för reklam i våra TV-apparater om vi exempelvis köper en Qled Q80T. Kommer jag få en reklampelare i nyllet varje gång jag ska navigera i menyerna?

https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

Hoppas den här tråden fortsätter leva efter Black Friday 2020

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Q60T, Q64T, Q65T, Q67T etc. är samma TV med olika färg på lister och detaljer likt fötter. De säljs via olika kanaler och dessa kanaler vill gärna undvika prisjämförelser. Starka internationella aktörer likt exempelvis Dixons (som äger El-giganten) kan då skapa en "egen" modell med minimala kosmetiska skillnader eftersom de köper så stora voymer.

Hej jag hittar ingen information om Q74T bara om Q70 är det olika modeller eller är det likt det du skrivet här att det är samma model med olika detaljer?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av mir0:

Hej jag hittar ingen information om Q74T bara om Q70 är det olika modeller eller är det likt det du skrivet här att det är samma model med olika detaljer?

Same, same, different färg på foten typ

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Q60T, Q64T, Q65T, Q67T etc. är samma TV med olika färg på lister och detaljer likt fötter. De säljs via olika kanaler och dessa kanaler vill gärna undvika prisjämförelser. Starka internationella aktörer likt exempelvis Dixons (som äger El-giganten) kan då skapa en "egen" modell med minimala kosmetiska skillnader eftersom de köper så stora voymer.

Anser du att det är en tillräckligt bra tv för en icke bildnörd men som givetvis ändå vill ha en hygglig bild att se på?
Ska fungera till hockey och fotboll som största utmaningar för tv,n.
Eller har du bättre alternativ i prisklassen?
Jag tycker iaf att den ser riktigt ljus och fin ut i affären med bra färger men hur den fungerar när det rör sig lite mer vet jag ju inte.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nicke nyfiken 74:

Anser du att det är en tillräckligt bra tv för en icke bildnörd men som givetvis ändå vill ha en hygglig bild att se på?
Ska fungera till hockey och fotboll som största utmaningar för tv,n.
Eller har du bättre alternativ i prisklassen?
Jag tycker iaf att den ser riktigt ljus och fin ut i affären med bra färger men hur den fungerar när det rör sig lite mer vet jag ju inte.

Enkel mellanklass vilket är ett hyfsat val för den som inte vill eller kan betala för att få det bästa som är toppklassen. Och mellanklassen är alltid ett bättre val än budgetklassen.

Permalänk
Medlem

Funderar på en Philips 55OLED854 55". Vad kan jag förvänta för prisutveckling på denna modell?

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan