Forumdelen sponsras av

TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Blomkungen:

Så ingen större påverkan på OLED av solljus än vanlig LED?

Ingen TV – och elektronik överlag – mår bra av solljus. Bör undvikas oavsett. Finns inget med OLED vs. lysdioder som är applicerbart här. Det som påverkar och minskar slitaget från solens UV-ljus är reflexfiltret. Där är det generellt bättre filter ju högre prisklass du kliver upp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

fick tag i en LG OLED C9 för 11500kr från netonnet. Måste anses som ett bra pris?

🖥️ Intel i9 9900KS : Asus Rog Strix 2080 ti : 2x8gb DDR4 4000mhz : Acer Nitro XV273K : Fractal Design R6 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jul 2008
Skrivet av ibland:

fick tag i en LG OLED C9 för 11500kr från netonnet. Måste anses som ett bra pris?

Definitivt att det är!! Var det en 55”? Hur kom du över den?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

@Specias: var en fyndvara. Ringde och de bekräftade att en kund råkat beställa 2 och öppnat den enbart.

🖥️ Intel i9 9900KS : Asus Rog Strix 2080 ti : 2x8gb DDR4 4000mhz : Acer Nitro XV273K : Fractal Design R6 TG

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2003

vi kommer flytta till ny lya i November, så ligger väldigt bra till för BlackFriday.

Idag så har vi en projektor installation i vardagsrummet (120 tum) som inte kommer följa med till nya boendet. Istället så hade vi tänkt satsa på en 85 tums tv, efter läst lite på sweclockers och tittat runt lite på priser så verkar det stå mellan 2 modeller just nu (sen kanske black friday ändrar på det, det får vi se).

Den först är en Sony Bravia KD-85XG8596, vilket verkar ligga väldigt bra i pris redan innan någon rea

Den andra är en Samsung QLED QE85Q60T.

Kommer ha tvn i ett relativt ljus rum, primärt för film/serier och endel konsol spelande (ps5/switch).

Med det i åtanke vilken av dessa skulle ni rekommendera ? eller är det en annan 85 tummare i prisklassen jag helt missat?

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Cove: Skulle säga att det är en smaksak mellan dessa två. Samsungen lär deifinitivt vara en VA-panel då det är Q-serien. Sony går inte ut med vilken panelteknik det är, men det brukar vara VA även där på 85 tum. De kommer båda att ha rimlig ljusstyrka men inget extraordinärt.

Sony kör Android TV och har Dolby Vision vilket kan vara en fördel om man är knuten till den infrastrukturen med mycket Netflix och AppleTV till exempel. Samsung kör sitt Tizen OS och använder inte Dolby Vision för att enbart ha HDR10+

Båda är mellanklass, men Q60T är ny för 2020 och kan därför komma att sjunka mer vid reorna. Sonyn XG85 kan mycket väl sälja slut när som helst då det är en 2019-modell.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Hej, köpte nyligen en LG 55" UN71 för dryga 6 tusen. Det stod mellan den och Samsungs motsvarighet 7175 55" för 5555kr på elgiganten.

Generellt snålt TV utbud i butikerna, mesta var slutsålt.
Med tanke på min budget 4-6 tusen, var LG ett ok val? Har öppet köp och inga problem att packa ner och byta. Vad kan man förvänta sig till BF för 5-7 tusen?

Lite snurrigt inlägg, men jag är lite snurrig allmänt.

Använder TVn 80% vanliga kanaler, 20% netflix. Inga spel, ytterst lite sport.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Glömde nämna även att killen i butiken även ville att jag skulle överväga en TCL, minns inte helt ärligt storlek eller modellnumret, men är TCL allmänt bra apparater? Kan de vara ett alternativ i Samsung/LG sammanhang? Xiaomi likaså, en del snack om den i butik.

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

@Badgez: Som guiden tar upp är det ganska mycket sak samma i budgetklassen. Behöver inte oroa dig för att det är "fel" på något sätt mellan LG eller Samsungs budgetmodeller. TCL är minst lika bra i samma klass – därav att jag har med dem i guiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kälma
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Badgez:

Hej, köpte nyligen en LG 55" UN71 för dryga 6 tusen. Det stod mellan den och Samsungs motsvarighet 7175 55" för 5555kr på elgiganten.

Generellt snålt TV utbud i butikerna, mesta var slutsålt.
Med tanke på min budget 4-6 tusen, var LG ett ok val? Har öppet köp och inga problem att packa ner och byta. Vad kan man förvänta sig till BF för 5-7 tusen?

Lite snurrigt inlägg, men jag är lite snurrig allmänt.

Använder TVn 80% vanliga kanaler, 20% netflix. Inga spel, ytterst lite sport.

Jag har en Samsung 55" 7-nånting som jag köpte i julas för 6000 kr. Som vanlig tv och vad det gäller bildkvalité kan jag reta mig på att den har mer backlightbleeding på vänstra delen men det märker jag egentligen bara när det är svart bild (och hur ofta tittar man på det?). Eftersom Laxpudding hävdar att det är mycket panellotteri på den här nivån är det kanske inte heller det som ska jämföras.

Saker jag gillar:
1 Bra bild sett till priset.
2. Förvånansvärt bra högtalare (men ändå ljusår från separat ljud).
3. Snabb uppstartstid.

Saker jag kan störa mig på:
1. Fjärrkontrollen har en svårnavigerad knapplayout.
2. Ibland dubbeltrycker kontrollen när jag vill pausa tv-program.
3. Ovanstående fenomen gör att det kan vara svårt att spola lagom mycket i programmen också.
4. Lite långsam processor vilket gör att det tar sin lilla tid att växla från linjär-tv till streamingtjänster.
5. Reklamen i TV4-appen fryser ofta onödigt länge innan den börjar spela.

Är det då en bra tv för priset? Jag har inte jämfört dessa funktioner med andra apparater i prisklassen men den är marginellt sämre än jag förväntade mig. Hade det varit värt att lägga lite extra pengar på att få en snabbare tv? Ja, då jag använder tv:n mer än jag hade räknat med (det är min första smart-tv så jag har förflyttat en del av datorns arbete till tv:n) hade det absolut varit värt att lägga några tusenlappar på att få en snabbare tv.

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock AB350 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2003

@Laxpudding: kommer det en ny uppdaterad guide inför 2020 reorna?

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av ibland:

@Specias: var en fyndvara. Ringde och de bekräftade att en kund råkat beställa 2 och öppnat den enbart.

Detta tyckte jag var lite kul. En kund "råkade" beställa två TVs och öppnade dessutom båda?

Ryzen 2700x (Noctua NH-D15) || Vengeance LPX 16GB 3200MHz @14
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix @2.1/12Ghz
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
860 EVO 500 | 850 EVO 250 | Crucial M500 240 || WD Blue 1TB M.2 || Acer Predator XB271HUA + BenQ xl2420t