Använda högtalare med lägre än rekommenderad impedans

Permalänk
Hedersmedlem

Använda högtalare med lägre än rekommenderad impedans

Så har äntligen fått hem min nya förstärkare som specar att högtalarna ska ha impedans 6-16 ohm. Jag har inte beställt de tänkta högtalarna än men jag skulle vilja testa med ett par mindre jag har hemma. De har däremot 4 ohms impedans. Vågar man testa med dem?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Yepp, det vågar man. Du kommer (förmodligen) inte kunna spela lika högt bara, annars är det ingen skillnad.

Se högtalarna som en last, sedan gäller ohms lag.

Permalänk
Medlem

Bara att köra, förstärkaren har inbyggt skydd vid lägre impedans.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Låg/normal volym funkar det säkert, men vid högre effekt på förstärkaren är det risk att något går sönder.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för feedback. Kunde testa Google cast vilket var trevligt

Permalänk
Medlem

Lägre impedans gör att nätdelen i förstärkaren måste kunna leverera en högre ström, annars kommer du få viss förvrängning av ljudet. Men å andra sidan behöver du inte lika hög effekt för att spela lika högt. Som sagt så har moderna förstärkare säkringar som löser ut vid väldigt låg impedans så inget ska gå sönder

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Lånar tråden:
Jag har en förstärkare som klarar minst 6 ohm och mina högtalare har 4 ohm. Finns det något adapter som köpa för "att matcha" de ihop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ttdang09:

Lånar tråden:
Jag har en förstärkare som klarar minst 6 ohm och mina högtalare har 4 ohm. Finns det något adapter som köpa för "att matcha" de ihop?

Har du ens läst tråden? Det är bara att koppla ihop det, börjar det låta illa så sänker du volymen.

En vettig "adapter" kostar troligtvis mer än alla dina komponenter tillsammans.