Netflix-grundare: "Arbete hemifrån har inga fördelar"

Permalänk
Inaktiv

Ganska få dagar jag behövt jobba hemifrån i år, tacksamt nog. Dyrare för mig att jobba hemma, har gångavstånd till jobbet och blir inte enklare att koncentrera mig på mitt arbete hemifrån. Har dock inte provat från nya bostaden, kanske fungerar bättre.

Att hemjobb kommer bli en självklar del av arbetsmarknaden framöver är jag rätt säker på, finns många fördelar och ett antal nackdelar. Tacksamt att vi i Sverige valt en anständig väg till skillnad från utlänningarna som nu får äta sina ord.

Den största nackdelen som jag ser det är för övrigt att separera jobb och fritid. Ju fler i hushållet desto svårare kan jag tänka mig, och ju trångare man bor desto svårare att få arbetsro. Hade jag haft villa med ett rum jag kunde dedikera till hemkontor hade jag personligen inte sett några direkta nackdelar.

Permalänk
Medlem

Man slipper ju pendeltid och behöver inte göra sig i ordning inför jobb varje morgon. Mer tid till annat. Ganska mycket mer tid till och med. Det är en konkret fördel som inte går att förneka. Om man inte råkar vara grundare till netflix då, han har antagligen inte särskilt mycket förståelse för vanliga människors omständigheter.

Är däremot ganska extrovert själv nu för tiden och blir ärligt talat ganska deprimerad av att jobba hemifrån för länge. Mår bra av att träffa mina kollegor. Tror dock att jag har ovanligt härliga kollegor.

Permalänk
Medlem

Visst är det skönt att jobba hemma ett tag. Men blir skogstokig på att inte ha kollegor att surra med på dagen. Rent diciplinärt sämre att jobba hemifrån. Lätt att man har en kvarts rast och tar 30 minuter eller sover lite längre. Man får flera procent mindre gjort och kan inte tänka mig att folk jobbar på utsatta tider utan det blir lite slappare. Nästan befogat att ta bort en timma ur lönen för de som jobbar hemifrån även om det inte går. Talar av egen erfarenhet ett halvår hemma nu.

Sen det negativa för arbetsgivaren är att cheferna osv inte har lika bra koll på allt. Det positiva för oss arbetstagare är ju att vi får mer frihet. Arbetsgivaren vet inte om sina anställda funderar på att kolla sig runt efter andra jobb, startar eget, har sidoprojekt. Vilket är negativt för företaten men positivt för dig. Det negativa är att folk som är sjuka hemma inte sjukanmäler sig till företaget men den anställda plockar orättfärdigat ut mer lön. Den anställde kan ta en semesterdag extra utan att det märks och utan att på papper ta ut semesterdag. Vilket blir direkt regelbrott mot kollektivavtalen.

Detta är en komplex fråga som måste ses med 100% objektivitet, studier och trovärdiga antaganden från både arbetsgivarens och arbetstagarens synvinkel.

För mig känns det som det blir bäst att jobba från kontor, både för arbetsgivaren och arbetstagaren så det inte blir orättvist för någon part samt att det sociala är enormt viktigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spawnbadboy:

Folk behöver inte bo nära jobbets kontor?

Folk behöver inte slösa tid på att pendla 1-3 timmar om dagen?

Ser han verkligen inte några fördelar?

Rika människor har lite svårt för det där med empati och andra människors sitsar, så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Grejen är att "snabba frågor" tar ganska mycket produktivitet från den som blir frågad. Tar minst en kvart efter avslutad fråga att komma tillbaka i samma "flow" som innan frågan.

Min policy på detta är att folk gärna skickar ett textmeddelande till mig med frågan, sedan brukar jag ringa tillbaka om svaret är mer komplicerat än går att skriva snabbt på text. (Bara att formulera en tydlig fråga kan ofta leda frågeställaren till ett svar.)

Ditt "flow" kanske blir sämre men "flowet" för arbetsgruppen eller företaget lär ju öka när kunskapen från mer erfarna kollegor sprids till andra.

Permalänk
Medlem

Ja, vem bryr sig om anställdas välbefinnande som att slippa pendla. Snittet ligger säkert runt 2 timmar per dag. Ren tjänsteförmån att slippa betala för pendlingen också.

Permalänk
Medlem

Som mega-introvert är det ju rena drömmen att jobba hemifrån. Slippa folk är ju den största förmånen man kan få 😀

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem

Som introvert person med knepiga magproblem ser jag enbart positivt på hemarbete. Mer tid över. Mer energi. Mindre stress. Mindre onödigt snack. Färre (inga) sjukdagar eller sena ankomster. Och därtill känner jag mig väldigt mycket produktivare.

(Jobbar som utvecklare med väldigt stort spelrum)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Folk behöver inte bo nära jobbets kontor?

Folk behöver inte slösa tid på att pendla 1-3 timmar om dagen?

Ser han verkligen inte några fördelar?

Artikeln (om du läste den) är förvisso vinklad och kan ge fel bild av innebörden av det som verkligen sades men inget av det du räknar upp har med hur du utför ditt arbete att göra, vilket Reed syftar på.

“Not being able to get together in person, particularly internationally, is a pure negative,” Mr Hastings told the Wall Street Journal.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Visst är det skönt att jobba hemma ett tag. Men blir skogstokig på att inte ha kollegor att surra med på dagen. Rent diciplinärt sämre att jobba hemifrån. Lätt att man har en kvarts rast och tar 30 minuter eller sover lite längre. Man får flera procent mindre gjort och kan inte tänka mig att folk jobbar på utsatta tider utan det blir lite slappare. Nästan befogat att ta bort en timma ur lönen för de som jobbar hemifrån även om det inte går. Talar av egen erfarenhet ett halvår hemma nu.

Sen det negativa för arbetsgivaren är att cheferna osv inte har lika bra koll på allt. Det positiva för oss arbetstagare är ju att vi får mer frihet. Arbetsgivaren vet inte om sina anställda funderar på att kolla sig runt efter andra jobb, startar eget, har sidoprojekt. Vilket är negativt för företaten men positivt för dig. Det negativa är att folk som är sjuka hemma inte sjukanmäler sig till företaget men den anställda plockar orättfärdigat ut mer lön. Den anställde kan ta en semesterdag extra utan att det märks och utan att på papper ta ut semesterdag. Vilket blir direkt regelbrott mot kollektivavtalen.

Detta är en komplex fråga som måste ses med 100% objektivitet, studier och trovärdiga antaganden från både arbetsgivarens och arbetstagarens synvinkel.

För mig känns det som det blir bäst att jobba från kontor, både för arbetsgivaren och arbetstagaren så det inte blir orättvist för någon part samt att det sociala är enormt viktigt.

Det du nämner beror helt och hållet på vad du har för arbetsmoral.
Det är olika för olika personer, vissa arbetar bättre på kontor, vissa andra inte.
För min del personligen jobbar jag hellre hemifrån, vi mäter vår effektivitet inom vår IT avd. och jag har fått betydligt mycket mer gjort om dagarna genom att slippa korridorssnacket & korridorsbeställningar och allt surr runt omkring. Har jobbat hemifrån sedan Februari. Även min chef som var full emot att arbeta på distans har märkt en skillnad i effektivtet. Dock hade mina arbetsuppgifter varit andra än vad dom är inom vår IT.avd så hade det inte fungerat att arbeta hemifrån.

Permalänk
Master of Overkill

Största BS jag hört i mitt liv.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Artikeln (om du läste den) är förvisso vinklad och kan ge fel bild av innebörden av det som verkligen sades men inget av det du räknar upp har med hur du utför ditt arbete att göra, vilket Reed syftar på.

“Not being able to get together in person, particularly internationally, is a pure negative,” Mr Hastings told the Wall Street Journal.

Det är kanske tur att han tycker så och förhoppningsvis många fler för annars ser jag risken att om den anställde inte behöver sitta på kontoret varför ska jag ha en dyr anställd i Stockholm när jag kan en billigare i Tornedalen. Eller ännu mer extrem i t ex Sydafrika.

Sen personligen tycker jag det är kanon att jobba hemma och jag hoppas att det blir valfritt kring hur folk vill göra och att teamet kan kompromissa.

Permalänk
Medlem

Enligt de köer jag upplever varannan dag på Essingeleden så är det ingen i Stockholm som jobbar hemifrån längre... Iaf inte av oss som bor på "fel sida" om stan kontra arbetsplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det är kanske tur att han tycker så och förhoppningsvis många fler för annars ser jag risken att om den anställde inte behöver sitta på kontoret varför ska jag ha en dyr anställd i Stockholm när jag kan en billigare i Tornedalen. Eller ännu mer extrem i t ex Sydafrika.

Indien är ganska populärt redan idag.

Permalänk

@corb06: ne alla vägar är fullsmetade sen ett tag tillbaka så kunde varit roligare.. det var jätte bra innan sommaren då det faktiskt gick att köra bil men nu går det nästan snabbare att gå till jobbet som är någon mil bort

Permalänk
Inaktiv

Håller inte alls med. Finns massa fördelar med distansarbete. Är i vanliga fall på kontoret ca 30%. Har dock inte varit på kontoret alls sedan i mars.
Med utvecklarjobb så tycker jag det fungerar ypperligt med distansarbete. Sparar typ en hel arbetsdag per vecka genom att slippa pendlingen och det är alltid lugn och ro. Har dessutom inte varit förkyld sedan i februari nu när man slipper knö med alla jävla människor som inte har vett att stanna hemma när de är snorförkylda eller ens hostar i armvecket 🙄
Nu när alla jobbar hemifrån så är det dessutom enkelt att få tag på kollegor och ha snabba korta möten utan att först behöva hitta ett mötesrum.
Hade dock föredragit att va på kontoret kanske 1 dag per vecka bara för att träffa kollegorna 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Indien är ganska populärt redan idag.

Ja när det kommer till outsourcing av hela system och avdelningar, men inte lika vanligt när du tar in en konsult. Sen är inte Indien det stora problemet tror jag pga tidsskillnader. Däremot alla baltiska länder och söderut...

Permalänk
Medlem

Helt klart en fråga som inte har ett svart och vitt svar! (edit: Eller jo, "inga fördelar" stämmer inte)
Nu arbetar jag inte för tillfället utan studerar. Dock har jag praktik för tillfället på ett företag som arbetar på distans till stor del. Jag har suttit hemma sedan i mars månad nu.

Här listar jag några av mina personliga för- och nackdelar jag kommer på.

Det finns många fördelar med att sitta hemma och plugga/jobba:

  • Man sparar på tid och pengar iom att man slipper att pendla.

  • Kylskåpet och kaffebryggaren är bara några steg bort.

  • Småsysslor under dagen hinner man lätt med.

  • Man blir inte störd i stunder av fokus.

Men helt klart finns det även nackdelar

  • Jag har inget arbetsrum hemma, jag sitter i vardagsrummet och blir ofta störd. (helt ok fram till barnen kommer hem ifrån skolan)

  • Det blir mindre vardagsmotion. Promenaden/cykelturen till jobbet blir inte av. Jag sitter stilla mycket mer nu än tidigare.

  • Det blir lätt att man saknar att träffa folk. (Om man nu inte är introvert av sig. Vi är alla olika)

  • Personligen så har jag svårare att komma in i ett läge där jag har känslan "jobb/plugg". Jag sitter ju hemma! (Hemma == fritid tänker hjärnan lätt).

Jag misstänker att framtiden kommer att innebära mer arbete hemifrån för många, och det är kanon. Jag personligen kommer nog att arbeta en del hemifrån, men samtidigt vill jag inte göra det på heltid. 2 dagar hemma, 3 dagar på kontor är kanske något som för mig personligen skulle vara lagom.

Sen är det ju väldigt olika i de olika branscher som finns. Nu läser jag till systemutvecklare och i det yrket finns ju möjlighet att sitta hemma. Inget av mina tidigare arbeten hade varit möjliga att utföra på distans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Ja när det kommer till outsourcing av hela system och avdelningar, men inte lika vanligt när du tar in en konsult. Sen är inte Indien det stora problemet tror jag pga tidsskillnader. Däremot alla baltiska länder och söderut...

Det har du rätt i, men Indien (och andra länder) växer och lär fortsätta göra det, så att sitta i Sverige och vara introvert/ha social fobi/tycka hemmakontor är suveränt - är förmodligen inget vinnande koncept i det långa loppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Det har du rätt i, men Indien (och andra länder) växer och lär fortsätta göra det, så att sitta i Sverige och vara introvert/ha social fobi/tycka hemmakontor är suveränt - är förmodligen inget vinnande koncept i det långa loppet.

Varför inte?
Om produktiviteten ökar och vi kan vara mer innovativa och låta de anställda komma med smarta lösningar som kan gynna företaget vad är problemet med att jobba hemma?
Ska tilläggas att introverta sällan får komma till tals på kontor och vem vet hur mycket bra saker som vi går miste om då. Det jag vill säga är att anpassning är det som gäller för att utvecklas och bli bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Enligt de köer jag upplever varannan dag på Essingeleden så är det ingen i Stockholm som jobbar hemifrån längre... Iaf inte av oss som bor på "fel sida" om stan kontra arbetsplats.

Nej det var inte som början av April - man såg vita lysen långt bak i backspegeln, man såg rödlysen skymta långt framför sig - det på E4 Bredäng kort innan uppfarten till Essingebroarna kl 08:00 en måndagsmorron utan helgdagar i närtid - tro aldrig det har varit så tomt på bilar en vardag som just den gången - inte ens en bakfyllemidsommarmorron genererar så lite bilar ute på vägarna.

Det var ren kusligt och hade zombier börjat synas så hade det snarare varit en bekräftelse på misstankarna man närt innan.

Jag skulle inte kunna jobba hemma, höll jobba ihjäl mig på 1990-talet och var tvungen att dra en linje för att inte bli utbränd, det är ungefär att 'hemma' är fredad zon - ingen jobbarbete - inte ens jobbmail och bara och telefonsamtal när det är akut och det innebär att jag åker ut någonstans då jag behöver den här mentala portalen och 'sätta på jobbmössan' för att det skall fungera i längden.

Det är något att tänka att det passar inte alla och ni som sitter länge i flowet och det kanske blir väldigt mycket timmar och svårt att separera det här med fritid och jobb - tänk att det skall fungera om 3 år också... och inte vara ett vrak i utmattnings-syndrom.

Dom här ofrivilliga avbrotten på ett kontor och du själv tycker är irriterande ibland och det 'slösas tid' på oväsentligheter kanske gör att du fortfarande är produktiv om 10-20 år - väldigt lätt att bränna ljusen i båda ändarna för att man själv tycker det fungerar - just nu.

Den värste slavdrivaren är ofta en själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Varför inte?
Om produktiviteten ökar och vi kan vara mer innovativa och låta de anställda komma med smarta lösningar som kan gynna företaget vad är problemet med att jobba hemma?

Ser man till den här tråden verkar det vara en folksjukdom att vara introvert och snarare något man borde se som ett problem att lösa. Jag tror ingen i den sitsen mår/blir bättre av att isolera sig.

Absolut är det inget problem när du säger det så, men som sagt, det verkar i den här tråden mer en ”lösning” på ens sociala fobi än någonting annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Visst är det skönt att jobba hemma ett tag. Men blir skogstokig på att inte ha kollegor att surra med på dagen. Rent diciplinärt sämre att jobba hemifrån. Lätt att man har en kvarts rast och tar 30 minuter eller sover lite längre. Man får flera procent mindre gjort och kan inte tänka mig att folk jobbar på utsatta tider utan det blir lite slappare. Nästan befogat att ta bort en timma ur lönen för de som jobbar hemifrån även om det inte går. Talar av egen erfarenhet ett halvår hemma nu.

Sen det negativa för arbetsgivaren är att cheferna osv inte har lika bra koll på allt. Det positiva för oss arbetstagare är ju att vi får mer frihet. Arbetsgivaren vet inte om sina anställda funderar på att kolla sig runt efter andra jobb, startar eget, har sidoprojekt. Vilket är negativt för företaten men positivt för dig. Det negativa är att folk som är sjuka hemma inte sjukanmäler sig till företaget men den anställda plockar orättfärdigat ut mer lön. Den anställde kan ta en semesterdag extra utan att det märks och utan att på papper ta ut semesterdag. Vilket blir direkt regelbrott mot kollektivavtalen.

Detta är en komplex fråga som måste ses med 100% objektivitet, studier och trovärdiga antaganden från både arbetsgivarens och arbetstagarens synvinkel.

För mig känns det som det blir bäst att jobba från kontor, både för arbetsgivaren och arbetstagaren så det inte blir orättvist för någon part samt att det sociala är enormt viktigt.

Jag ser gärna att 40 timmars veckan döds förklaras och så länge man gör sitt jobb så är det inget problem. Sedan kan vi ju lägga ner verksamhet som är rent vuxendagis och ha negativ inkomstskatt i stället

Permalänk
Inaktiv

Visst kan det vara positivt som anställd att jobba hemifrån eftersom det är bekvämt på olika sätt men jag har då inte sett och har svårt att till och med fantisera att någon arbetar effektivare hemifrån.

Permalänk
Medlem

Det har ju varit byggmaterial-boom och heminredningsbutiker har aldrig haft så mycket att göra som efter kris-april så det är nog en hel del icke arbetsrelaterat som betalas av arbetsgivaren med dess mer eller mindre goda minne, på andra håll har pallarna från systembolagen till utlämningsställena med kartongvin mångdubblats...

Permalänk
Medlem

Jag har i perioder som egen företagare jobbat hemma väldigt mycket men insett att det är destruktivt för mig.

Jag måste dock inte vara på kontoret alla dagar i veckan och kan absolut jobba hemifrån helt i perioder också. Men även som introvert blir det för lite socialt umgänge. Jag kommer heller inte utanför hushållet så mycket (dator som hobby) vilket i sin tur får konsekvenser för ens välmående.

Sen kan det säkert finnas de som bor långt från jobbet, inte trivs med arbetskamrater m.m. och på så sätt tycker det är bättre att jobba hemma och kan lösa det även under LÅNG tid.

Nu har jag valt ett nice co-working-space, tar mindre än 15 min med cykel att ta sig dit och jag hade absolut funderat på vad jag uppoffrade om jag flyttade iväg så jag måste pendla 40-60 min för att ta mig till ett liknande bra ställe. Antagligen hade jag inte gjort det då och det hade fått sidoeffekter där jag mår dåligt och av den anledningen inte jobbar med tiden.

Sen finns det andra sätt att täcka den sociala biten och olika människor har olika behov här. Jag älskar att vara själv men om jag är det alltid slår det över efter ett tag

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Allt beror på vad man jobbar med! Jag jobbar som webbutvecklare, och har noll beroende av att sitta på kontor där kollegor kommer och stör, telefoner som ringer stup i ett, eller folk som lyssnar högt på musik, och det är möten i all oändlighet som kanske inte är så relaterat till det jag pysslar med. Luncher, kisspauser, rökpauser.. Det finns många störande moment på ett kontor som slukar tid. Det kostar pengar och tid att ta sig till och från jobbet (vilket påverkar miljön dessutom). Jag skulle vilja påstå att nära 50% av min tid gick till massa onödigt som jag skrev om ovan.

Nu kan jag jobba när som helst på dygnet när jag jobbar hemifrån, tex från sängen mitt i natten om det är något akut som måste uppdateras, jag kan jobba med flera saker och företagskunder parallellt än sitta fast på jobbet i åtta timmar med massa dötid ibland.

Jag behöver inte gå upp kl 07.00 när man är som en zombie i hjärnan och inte alls lika effektiv första timmarna på jobbet. I mitt fall så jobbar jag som effektivast på eftermiddagen.

Så att jobba hemma är väldigt bra om man har tillgång till det om man jobbar med saker som inte kräver att man är på plats fysiskt. Det finns skype/telefon och mail osv att kommunicera. Och man kan komma in på det fysiska kontoret och stämma av och göra det viktigaste där. Det måste finnas flexibilitet och inte tröghet "bara för att" det ska va så..

Tycker det är träligt om folk ska tvinga en att sitta på ett kontor i 8 timmar och göra samma saker som man kan göra hemifrån (garanterat effektivare oftast inom IT). Inte alltid så för alla, men ofta. I mitt fall så koncentrerar jag mig bättre om jag får jobba ostört.

I mitt fall så behöver jag bara tillgång till Internet och en bärbar dator så kan jag jobba var jag än befinner mig i hela världen.

Det jag skrev om ovan så gällde det när jag var fast anställd under IT-boomen för 20 år sedan, och jag valde att säga upp mig och frilansa istället mot samma företag. Det blev både effektivare för mig + billigare för företaget och jag kan jobba med fler företag samtidigt och tjäna mer pengar än tidigare när jag var fast anställd, samtidigt som jag har mer fritid än innan. Det blev win win för alla parter

Jag ångrar inte en sekund att jag valde att starta eget, det är en enorm frihet och mycket effektivare, jag har tex inga kostnader för resor nu eller behöver slösa tid på ta mig till eller från jobbet (det blir även mindre stockning i trafiken om fler kan jobba hemma). Jag kan tex gå upp kl 12.00 och börja jobba eller jobba mitt i natten och uppdatera

Idag jobbar jag ca 3 till max 4 timmar per dag och får lika mycket gjort om inte mer (och mycket mer betalt) än som när jag var fast anställd och hade 8 timmars dag!

Det här med 6 timmars arbetsdag vore kanske något för it-branschen att titta närmare på, men det är en annan historia! Jag tycker anställda borde ha tillgång till att jobba hemma minst en dag i veckan eller mer (de som kan). Det passar dessutom bra för folk som jobbat länge och inkörda på sina arbetsuppgifter så de vet vad som ska göras.

För mig blev det bara fördelar

Här är ett exempel från min tid när jag jobbade på IDG.se (Nätverk & Kommunikation)

Kampen om 64-bitars tar fart
https://www.idg.se/2.1085/1.71456/kampen-om-64-bitars-tar-far...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ser man till den här tråden verkar det vara en folksjukdom att vara introvert och snarare något man borde se som ett problem att lösa. Jag tror ingen i den sitsen mår/blir bättre av att isolera sig.

Absolut är det inget problem när du säger det så, men som sagt, det verkar i den här tråden mer en ”lösning” på ens sociala fobi än någonting annat.

För många introverta - inklusive mig själv - så är detta underbart och något som många tycker. Jag har mer ork och lust att träffa folk som jag faktiskt bryr mig om för jag är inte helt dränerad efter jobbet.
Sen betyder inte det att jag måste vara hemma varje dag utan kan absolut åka in till jobbet men inte lika ofta.
Ser man potentialen i detta så tror jag man kommer vinnande ur det här.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eott:

Ditt "flow" kanske blir sämre men "flowet" för arbetsgruppen eller företaget lär ju öka när kunskapen från mer erfarna kollegor sprids till andra.

Jag har inget emot att svara på frågor och ta avbrott för det. Förklarar gärna och utförligt, men jag ser gärna att frågeställaren tänkt efter först genom att först formulera en fråga. Det drar ner på "hur gör man det här nu igen"-frågorna eller en fråga vars svar är en googling bort.

Kunskapsöverföring handlar också om att andra ska lära sig hitta information och tänka själva, och inte bara fråga allt hela tiden.

Permalänk
Medlem

Jag är själv läkare så svårt för mig att bedriva verksamhet hemifrån. Men tycker att @xverminator i två inlägg ovan har en poäng. Sen behöver det inte vara antingen eller, utan båda delar. Tror man måste jobba lite "ansikte mot ansikte" för att utveckla ett företag/kontor, relationer och teamkänsla. Även brainstorming osv är ju bättre "IRL". Men det räcker ju med 2 dagar istället för 5, och dessa dagarna är nog mer högproduktiva än de varit annars också.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE