Hjälp att förstå försörjningsstöd

Permalänk
Medlem

Hjälp att förstå försörjningsstöd

Hej på er!
Jag sitter i lite av en prekär situation, och ska fatta mig kort:
Jag har precis avslutat min universitetsutbildning, och har därav inte längre något CSN. För två månader sedan drabbades jag dessutom av diskbråck (enl. fysioterapeut), vilket gör att jag har problem med rörelse och smärta, och kan inte arbeta just nu. Jag har inte jobbat så mycket under min studietid, och har antagligen inte rätt till a-kassa/sjukpenning.
Min fråga är - hur ska jag kunna betala hyran? Har jag rätt till försörjningsstöd? Tänkte ringa kommunen idag men telefontiden var 10-12, så jag tänkte kolla om någon är insatt i frågan! Känns som att man faller lite mellan stolarna om man har studerat istället för att jobba.. Jag har en sambo som jobbar, men hon kan väl inte förväntas försörja mig? Eller är det så det ser ut?

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem

Du har alltid rätt till a-kassa oavsett hur lite du än har jobbat. Dock är det den lägre ersättningen du kommer få (6-9k), kommer inte riktigt ihåg exakt hur mycket det är.

Permalänk
Medlem

@Snogge: Det bör finnas gott om information beträffande försörjningsstöd här. Där kan du göra en provberäkning och välja att du har en sambo. I korthet innebär det att man får lite mindre än om du skulle bo själv, då din sambos inkomst räknas in.

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Om du arbetade 5 månader sammanhängande innan du började på universitet kan du ha rätt till alfakassan, du kan läsa mer på deras hemsida.

Permalänk
Medlem

@Forsgren: Ok, gäller inte det bara om man betalat in till någon a-kassa när man arbetat? Jag har ju bara jobbat under somrar/vikariat

Visa signatur

"And thus I clothe my naked villainy with old odd ends stolen forth from holy writ, and seem a saint when most I play the Devil"

Permalänk
Medlem

@Lofen: Det gjorde jag nog, får kolla upp det! Dock ca 7 år sedan så det blir svårt att hitta några papper på det ..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Sanazin: Tack, gjorde det men står att man ska kontakta en handläggare (vilket jag ska göra, men går inte att ringa nu)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Din sambo räknas in i hushållets gemensamma ekonomi. De går även tillbaka tre månader i tiden och kollar vad ni har tjänat etc och ser om ni haft överskott sett till deras normer. Om inte eran totala inkomst överstiger utgifter samt levandsnormerna de satt upp kan ni få utfyllnad upp till norm.

Men för att svara kort så ja din sambos inkomst räknas då ni bor tillsammans men ni kan få utfyllnad om ni ligger under norm

Permalänk
Medlem

Om du har en hyresrätt/inneboende så borde du även ha rätt till bostadsbidrag

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snogge:

@Forsgren: Ok, gäller inte det bara om man betalat in till någon a-kassa när man arbetat? Jag har ju bara jobbat under somrar/vikariat

Det är jag som blandar ihop lite tror jag. Men med all säkerhet behöver man inte ha betalat in till någon a-kassa för att få ut ersättning men det blir s.k. grundersättningen.

Dock har jag inte full koll på de exakta kriterierna nu. Varför jag ovan sa att man alltid har det är för att jag fick ersättning i några månader efter att jag hade blivit klar med studierna. Dock hade jag jobbat till dagen innan jag började studera. Så kanske har något med det att göra.

Så om du har jobbat, vilket det verkar som, så kan du ha tur att det räknas in och du är berättigad. Börja med ta reda på när du jobbade så är du beredd om de skulle fråga dig när du jobbade!

Hoppas det löser sig!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snogge:

Jag har en sambo som jobbar, men hon kan väl inte förväntas försörja mig? Eller är det så det ser ut?

Jo, hon förväntas försörja dig. Socialen räknar ut vad hushållet ska ha för inkomst totalt och det är beloppet dom går efter. Alla inkomster dras av på detta. Tror försörjningsstödet för två personer ligger ca 6-8000 kr + hyra/el, typ.

Permalänk
Medlem

Tack för era synpunkter. Började med att skriva in mig hos arbetsförmedlningen, och valde alfa som a-kassa. När jag arbetade står i mitt CV, men tror inte jag har några lönespecar eller dylikt kvar..
Vad gäller försörjningsstöd får jag helt enkelt ringa imorgon under öppettiderna och se vad de har att säga om situationen

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snogge:

Tack för era synpunkter. Började med att skriva in mig hos arbetsförmedlningen, och valde alfa som a-kassa. När jag arbetade står i mitt CV, men tror inte jag har några lönespecar eller dylikt kvar..
Vad gäller försörjningsstöd får jag helt enkelt ringa imorgon under öppettiderna och se vad de har att säga om situationen

Du kan kolla här till att börja med (som sades tidigare i tråden)
https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-arbetet/ekonomiskt-bist...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snogge:

Nu förstår jag inte riktigt. "Valde alfa som a-kassa" Har du gått med i alfakassan innan du började jobba och därefter betalat in till den varje månad även under din studietid?

Det du ska ange till arbetsförmedlingen är den a-kassa som du är medlem i och har betalat in till inte den som du skulle vilja vara med i. Så har du inte gått med i någon a-kassa och har du inte betalat in medlemsavgiften dit så är du inte med i någon a-kassa helt enkelt.

Gällande när och hur och var du jobbat så får du kontakta de företagen du jobbat på och begära ut arbetsgivarintyg från dem. svårare än så är det inte. Detta är de enligt lag tvungna att ge dig.

https://www.alfakassan.se/Anslutning
https://www.alfakassan.se/Ersattning/
https://www.alfakassan.se/Ersattning/Grundvillkor/
https://www.alfakassan.se/Ersattning/Arbetsvillkor/

Så jag tror du kan glömma att få några pengar från någon a-kassa.

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd:
Information från arbetsförmedlingen iom inskrivning:
"Hur söker jag ersättning från a-kassa?
Skriv in dig hos oss första dagen du är arbetslös.
Kontakta din a-kassa och ansök om ersättning. Det gör du enklast genom att logga in på din a-kassas webbplats.
Om du inte är medlem i någon a-kassa har du ändå möjlighet att få viss ersättning. Du kan antingen ansöka om medlemskap i samband med att du blivit arbetslös eller ansöka om ersättning hos Alfakassan."

Så tolkade jag det. Frågor på det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snogge:

@ToddTheOdd:
Information från arbetsförmedlingen iom inskrivning:
"Hur söker jag ersättning från a-kassa?
Skriv in dig hos oss första dagen du är arbetslös.
Kontakta din a-kassa och ansök om ersättning. Det gör du enklast genom att logga in på din a-kassas webbplats.
Om du inte är medlem i någon a-kassa har du ändå möjlighet att få viss ersättning. Du kan antingen ansöka om medlemskap i samband med att du blivit arbetslös eller ansöka om ersättning hos Alfakassan."

Så tolkade jag det. Frågor på det?

Ansöka om ersättning kan du ju alltid gör men då du inte är medlem och inte har betalat in så kommer de inte betala ut någon ersättning till dig. Sedan så uppfyller du varken de allmänna eller arbetsvillkoren så även om du hade varit medlem och betalat in så skulle du inte fått någon ersättning. Då du är för sjuk för att jobba, enligt dig själv, så uppfyller du inte arbetsvillkoret att du ska kunna ta ett jobb. Så om du är så pass sjuk så du inte kan jobba så ska du ansöka hos försäkringskassa om pengar. Allt det här kommer du snart bli varse så är redan nu lika bra att du glömmer att det bli någon ersättning från någon a-kassa. Och även som så vore fallet så är det säkerligen minst 6 månaders kö innan de kommer titta på din ansökan så...

Och passa på och läs länkarna jag gav dig till a-kassan så ser du att det kommer inte bli några pengar därifrån. Och ersättningen hade blivit så låg så det kvittar ändå. Handlar kanske om 100 kr i veckan eller något liknande.

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd: Som jag skrev i början av tråden alltså! Jag ska kolla på försäkringskassan och skicka intyg på diskrbråcket

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snogge:

@ToddTheOdd: Som jag skrev i början av tråden alltså! Jag ska kolla på försäkringskassan och skicka intyg på diskrbråcket

Är det sjukskriven du funderar på så är det läkare som har hand om det och som du måste gå till. Skicka in något intyg från en sjukgymnast om diskbråck lär inte hjälpa. Det kan mycket möjligt vara en del i det som läkaren använder sig av underlag vid en eventuell sjukskrivning men det är upp till läkaren.

Permalänk
Medlem

Min sambo betalade in under hela sin studietid, 5år. När hon sen ansökte fick hon bara ett långfinger även om hon jobbat innan studietiden. Alfakassan suger.

Permalänk
Medlem

@ToddTheOdd:
Precis. Har precis flyttat, så får skriva ut journalkopian från fysioterapeuten och försöka boka en läkartid om ett intyg på nya orten. Försökte boka läkare tidigare men blev skickad till fysioterapeut med återbesök.. Nåja får ligga på och få MR så man kan konstatera diskbråck.

Tack för era synpunkter, nu har jag flera ställen att börja arbeta på! Ha det gött

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@SexMachine: Ofan, vad hände där? Varför var hon inte berättigad till ersättning? Ansåg dom att hon kunde arbeta eller vad var anledningen?
Har ingen egen erfarenhet av några stöd/kassor då jag bara pluggat..

Visa signatur

Permalänk
Sötast

Försörningsstöd (av erfarenhet) är last-last-last-last exit.
Du måste göra dig av med alla vis du har för att överleva innan det kickar in.

Det betyder att din sambo blir försörjningsskyldig för dig, och om hens pengar inte räcker till så måste ni båda två tömma era sparkonton, sälja era aktier, sälja era fordon, ev sommarstugor och om ni har barn så skall ni använda alla era föräldradagar innan de ens kommer lyfta ett ögonbryn.

Sedan måste man uppvisa inkomster/utgifter 3-6 månader bak i tiden, anser de att ni köpt något "roligt" de senaste månaderna så räknas det bort som "slösad" inkomst och ni får avdrag för detta

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Sedan måste man uppvisa inkomster/utgifter 3-6 månader bak i tiden, anser de att ni köpt något "roligt" de senaste månaderna så räknas det bort som "slösad" inkomst och ni får avdrag för detta

Inte riktigt så det funkar, men inkomsten för denna "roliga" sak räknas såklart.

Permalänk
Sötast
Skrivet av anon42512:

Inte riktigt så det funkar, men inkomsten för denna "roliga" sak räknas såklart.

Stämmer, det var kanske lite väl förenklat.

För att förtydliga (åtminstone lite) så gör man en beräkning på inkomst vs utgifter

Låt säga du hade 30.000kr (brutto) i inkomst de senaste 3 månaderna så har du 90.000 in på kontot.
Om dina basutgifter är 10k/månad så bör du ha kunnat spara 20k/mån och därmed leva i 9månader på dina 3 månadsinkomster.

Så jag minns det iaf.

Permalänk
Medlem

@Allexz: jag tror du menar netto.

Permalänk
Sötast
Skrivet av joakim99:

@Allexz: jag tror du menar netto.

Damnit, what a day this is.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snogge:

Hej på er!
Jag sitter i lite av en prekär situation, och ska fatta mig kort:
Jag har precis avslutat min universitetsutbildning, och har därav inte längre något CSN. För två månader sedan drabbades jag dessutom av diskbråck (enl. fysioterapeut), vilket gör att jag har problem med rörelse och smärta, och kan inte arbeta just nu. Jag har inte jobbat så mycket under min studietid, och har antagligen inte rätt till a-kassa/sjukpenning.
Min fråga är - hur ska jag kunna betala hyran? Har jag rätt till försörjningsstöd? Tänkte ringa kommunen idag men telefontiden var 10-12, så jag tänkte kolla om någon är insatt i frågan! Känns som att man faller lite mellan stolarna om man har studerat istället för att jobba.. Jag har en sambo som jobbar, men hon kan väl inte förväntas försörja mig? Eller är det så det ser ut?

Försörjningsstöd, sist jag hade det för flera år sedan, fungerar som så att du måste först använda upp alla dina besparingar och dina nuvarande pengar som du har på din bank innan du kan få försörjningsstöd. Jämför detta med a-kassa där fallet inte är så. Så har du sparat pengar så kommer du tyvärr att behöva spendera dem innan du får godkännande för försörjningsstöd vilket är surt men så är det. Så har du sambo måste dennes besparingar och saldo även först förbrukas upp innan ni kan få godkänt försörjningsstöd. Detta må låta sinnessjukt men det är för att förhindra missbruk av systemet.

Försörjningsstöd betalar sedan för hyra och hemförsäkring som ingår, el, vatten, vissa mediciner. Den betalar INTE bredband, (mobil)telefoni eller andra försäkringar som du kanske har. Sedan får du 2880 kr (om det inte har förändrats sedan jag hade) i "fickpengar" som skall stå för mat och resterande köp. Jag har för mig att man även får lite mer här beroende på antalet barn och även antalet boende då du har sambo?

Observera att samma sak gäller här med "fickpengarna" du fått: skulle du bara spendera 2000 kr av fickpengarna ena månaden så du har kvar 880 kr så får du endast 2000 kr nästa månad i "fickpengar". Det är tyvärr så det fungerar. Du får endast det som anses vara det som behövs för minimala levnadsstandarden i Sverige.

Krav sedan är att du varje månad skall söka jobb och skriva upp vilka jobb du sökt, vad du fått för svar, och så vidare. Detta bör du även behöva göra av byråkratiska skäl även fast det logiskt inte går för dig att jobba just nu. Handläggningstiden brukar vara mellan 5-10 arbetsdagar. Då skall du vara smart och inte bli tagen på sängen utan du skall ansöka minst en vecka vid slutet på månaden inför nästa månad.

När du får godkänt försörjningsstöd så ingår även en ny ansökningsblankett för nästa månad, så den biten är fixad. Om ni bor nära kommunhuset så kan din sambo gå dit och lämna in direkt vid receptionen (det brukade jag göra) så kanske ni påskyndar det hela med en arbetsdag. Handläggarna brukar gå att få tag på mornarna mellan 08-10:00 sedan har de fullt upp med handläggning så att säga.

Du brukar kunna få direktnummer till handläggarna efter att du fått ett godkännande beslut som du kan ringa istället för att behöva komma till kommunens växel för att sedan bli omslussad där.

P.S. Du har rätt att ansöka om bostadsbidrag för att få avdrag på hyran även om pengarna kommer från samma ställe och detta betyder bara att försörjningsstödet blir lägre i vad du får betalt i hyran så slutsumman är lika: 2880 kr i "fickpengar" (eller vad det är idag) efter betalt hyra, hemförsäkring, el, vatten och vissa mediciner (mediciner det finns läkarintyg på att du eller någon måste ha, huvudvärkstabletter mot baksmälla räknas ej, däremot kan du nog få betalt för smärtstillande i just din unika medicinska situation).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Försörjningsstöd, sist jag hade det för flera år sedan, fungerar som så att du måste först använda upp alla dina besparingar och dina nuvarande pengar som du har på din bank innan du kan få försörjningsstöd. Jämför detta med a-kassa där fallet inte är så. Så har du sparat pengar så kommer du tyvärr att behöva spendera dem innan du får godkännande för försörjningsstöd vilket är surt men så är det. Så har du sambo måste dennes besparingar och saldo även först förbrukas upp innan ni kan få godkänt försörjningsstöd. Detta må låta sinnessjukt men det är för att förhindra missbruk av systemet.

Fast va? Det är väl självklart att man ska använda sina egna pengar så långt det räcker?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Fast va? Det är väl självklart att man ska använda sina egna pengar så långt det räcker?

Jo, fast tänk om du har haft vanligt jobb och försökt spara pengar till pension och liknande och så blir du utan jobb på grund av varslande eller annat. Då låter a-kassa dig åtminstone att inte behöva spendera dina besparingar innan du får ut pengar där. Och tanken är ju så klart att hitta jobb och inte lata dig. Men anta att du istället måste helt plötsligt gå på soss. Då blir alla besparingar uppätna först.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Nja, en hel del tror att det är som a-kassa så du får pengar ändå.