Är nya grafikkortet 3080 värt för mig?

Permalänk

Är nya grafikkortet 3080 värt för mig?

Hej,

Snabb fråga: Äger en LG C9 55" (OLED) (asnöjd, bästa skärmen ever och har testat ASUS och Acer 43" som inte kommer i närheten) som datorskärm. Vill ha HDMI 2.1 för 4K 120hz till endast CSGO som är det enda datorspel jag lirar casual och inte cometetive. Resten är studier, internet och Netflix/film. Äger ASUS Nvidia 1070 med i5 8600x lyftkylning och 650 PSU.

Kommer jag få ut någonting annat ur det nya grafikkortet RTX 3080 eller 3070 (som är billigare) än själva 4K 120 hz till LG C9:an och i så fall skulle ni säga att andra eventuella fördelar som kommer med grafikkortet är värt I MITT FALL (som inte gamar och ja jag vet att hoppet upp och priset i sig självt annars är grymt värt om utgångspriserna står sig som nuläget säger)?

Tacksam för eventuella insiktsfulla svar.

Vänligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeknikFailarN:

Hej,

Snabb fråga: Äger en LG C9 55" (OLED) (asnöjd, bästa skärmen ever och har testat ASUS och Acer 43" som inte kommer i närheten) som datorskärm. Vill ha HDMI 2.1 för 120hz till endast CSGO som är det enda datorspel jag lirar casual och inte cometetive. Resten är studier, internet och Netflix/film. Äger ASUS Nvidia 1070 med i5 8600x lyftkylning och 650 PSU.

Kommer jag få ut någonting annat ur det nya grafikkortet RTX 3080 eller 3070 (som är billigare) än själva 120 hz till LG C9:an och i så fall skulle ni säga att andra eventuella fördelar som kommer med grafikkortet är värt I MITT FALL (som inte gamar och ja jag vet att hoppet upp och priset i sig självt annars är grymt värt om utgångspriserna står sig som nuläget säger)?

Tacksam för eventuella insiktsfulla svar.

Vänligen!

Ingen som vet då inga tester av 3080 har publicerats ännu, du får vänta på svar till onsdag eftermiddag som alla andra.

Onsdag skall det ju vara ;)
Permalänk
Viking
Skrivet av Puttefnasket:

Ingen som vet då inga tester av 3080 har publicerats ännu, du får vänta på svar till tisdag eftermiddag som alla andra.

Onsdag eftermiddag*

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Vänta tills tester och priser är ute och välj därefter. Man kommer troligen kunna köpa 2070/80/s till löjligt bra priser med om man inte måste ha det allra värsta gång på gång.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Onsdag eftermiddag*

My bad...

Permalänk
Medlem

Nvidia påstår ju att 3070 ska vara bättre än 2080 Ti.
Om man utgår från det kan man kolla på hur 2080 Ti presterar i CSGO i 4k upplösning.
https://www.youtube.com/watch?v=iYXoq7nIcMg

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Skrivet av TeknikFailarN:

Hej,

Snabb fråga: Äger en LG C9 55" (OLED) (asnöjd, bästa skärmen ever och har testat ASUS och Acer 43" som inte kommer i närheten) som datorskärm. Vill ha HDMI 2.1 för 4K 120hz till endast CSGO som är det enda datorspel jag lirar casual och inte cometetive. Resten är studier, internet och Netflix/film. Äger ASUS Nvidia 1070 med i5 8600x lyftkylning och 650 PSU.

Kommer jag få ut någonting annat ur det nya grafikkortet RTX 3080 eller 3070 (som är billigare) än själva 4K 120 hz till LG C9:an och i så fall skulle ni säga att andra eventuella fördelar som kommer med grafikkortet är värt I MITT FALL (som inte gamar och ja jag vet att hoppet upp och priset i sig självt annars är grymt värt om utgångspriserna står sig som nuläget säger)?

Tacksam för eventuella insiktsfulla svar.

Vänligen!

Skrivet av Puttefnasket:

Ingen som vet då inga tester av 3080 har publicerats ännu, du får vänta på svar till onsdag eftermiddag som alla andra.

Skrivet av Donnerstal:

Onsdag eftermiddag*

Skrivet av hakd:

Vänta tills tester och priser är ute och välj därefter. Man kommer troligen kunna köpa 2070/80/s till löjligt bra priser med om man inte måste ha det allra värsta gång på gång.

Skrivet av Puttefnasket:

My bad...

Skrivet av ekhyddan:

Nvidia påstår ju att 3070 ska vara bättre än 2080 Ti.
Om man utgår från det kan man kolla på hur 2080 Ti presterar i CSGO i 4k upplösning.
https://www.youtube.com/watch?v=iYXoq7nIcMg

Tack för era svar. Undrade mest utifrån vad vi vet idag och utifrån vad som sagts från tillverkare och andra experter (har tittar på olika klipp på Youtube där de säger att bl.a. bildkvaliteten i detaljer ska vara bättre med det nya korten och äger ju LG c9 vars bild (OLED) är sjukt bra så försöker bara hypotetiskt/teoretiskt tänka om det som utlovas idag gör det värt att uppgradera. Tillägger att jag såklart menar 4K 120 Hz som jag missade att skriva ut. Finns det något som säger att min upplevelse framför skärmen kommer bli bättre utifrån min fråga med denna förtydligade utgångspunkt? Lirar just nu 120 hz med 2560x1440p i CSGO och det funkar ändå.

Tack för ni har svarat!

Permalänk

Jag behöver liksom inte mer FPS eller så till andra spel eftersom jag inte är hardcore gamer och lirar annat. Förstår inte hur ett 2080ti skulle göra upplevelsen bättre på något sätt. Vill helst uppgradera för HDMI 2.1 till LG C9 som stödjer det och inte har DP:s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeknikFailarN:

Jag behöver liksom inte mer FPS eller så till andra spel eftersom jag inte är hardcore gamer och lirar annat. Förstår inte hur ett 2080ti skulle göra upplevelsen bättre på något sätt. Vill helst uppgradera för HDMI 2.1 till LG C9 som stödjer det och inte har DP:s.

Nvidia säger ju själva att 3090 skall klara av 60 fps vid 8 k då är det ju 3090 du skall satsa på om du vill uppnå 120 fps eller mera vid 2560x1440 inte 3080 som du är inne på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Nvidia säger ju själva att 3090 skall klara av 60 fps vid 8 k då är det ju 3090 du skall satsa på om du vill uppnå 120 fps eller mera vid 2560x1440 inte 3080 som du är inne på.

CSGO är inte särskilt grafikkrävande så ett 3090kort även i 4k är lite overkill.
En bra processor och ett 3070 (kanske även ett 3060 när det släpps) tror jag på.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk

Förstod inte riktigt logiken i att jag skulle behöva 3090 för CSGO. Min dator lär klara 4K 120 hz på CS GO redan nu bara att HDMI 2.0 inte möjliggör detta, varför 3070 eller 3080 frågas om. Någon som vet andra teoretiska/påstådda fördelar med det nya grafikkortet för min del över ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 OC som jag har just nu? Är supernöjd i övrigt med det grafikkortet.

Permalänk
Skrivet av ekhyddan:

CSGO är inte särskilt grafikkrävande så ett 3090kort även i 4k är lite overkill.
En bra processor och ett 3070 (kanske även ett 3060 när det släpps) tror jag på.

Testar att fråga om vi vet mer nu (som går emot resonemang som förts ovan) när korten släppts?

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Onsdag eftermiddag*

Testar att fråga om vi vet mer nu (som går emot resonemang som förts ovan) när korten släppts?

Permalänk
Medlem

Källa

Enligt recensionen så krävs även en kraftfull CPU för att få ut prestanda av grafikkortet.
Om man ska tro ryktena om att 3070 ungefär är som en 2080TI, då ser jag ingen anledning att du behöver lägga extra pengar på ett 3080 om det enbart är CS:GO du spelar.

Nu är jag inte någon expert men, ett 3070 med HDMI 2.1 borde vara det du söker.

Till ett 3080 rekommenderas även ett 750W PSU, och 3070 ett 650W, så då slipper du även uppgradera din PSU.

Permalänk
Skrivet av Senocs:

https://techgage.com/wp-content/uploads/2020/09/Counter-Strike-Global-Offensive-NVIDIA-GeForce-RTX-3080-4K-Performance.jpg Källa

Enligt recensionen så krävs även en kraftfull CPU för att få ut prestanda av grafikkortet.
Om man ska tro ryktena om att 3070 ungefär är som en 2080TI, då ser jag ingen anledning att du behöver lägga extra pengar på ett 3080 om det enbart är CS:GO du spelar.

Nu är jag inte någon expert men, ett 3070 med HDMI 2.1 borde vara det du söker.

Till ett 3080 rekommenderas även ett 750W PSU, och 3070 ett 650W, så då slipper du även uppgradera din PSU.

Tack! Gjorde den analysen också även om pengen mellan 3070 och 3080 är så liten att man borde ta hoppet upp generellt. Men jag tror inte det gäller för mig i det här fallet.