Divinity: Original Sin

Permalänk
Medlem

Mycket man läser på nätet som inte verkar stämma också, eller som kanske blivit ändrat från Classic till EE.
Staff of Magus läste jag nyligen en tråd där någon hade testat att om man ökar 2-handed ability så ökas damage från SoM.
Jag testade själv och det blev ingen skillnad, och kollar man upp vad 2-handed gör så påverkar det ju bara crit, och inte vanlig damage.
Sen verkar många tycka att SoM är värdelös, för den ger så lite damage, men precis i början är den ju riktigt bra med 10-20 damage - bra mycket mer än de spells man har då, som dessutom har lång cooldown.

En jäkla röra med de olika versionerna, och ofta om man googlar upp nåt så hamnar man ju på DOS2-sidor även om det inte är uppenbart från början :s

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man fixar tomflaskor?
Man ska tydligen kunna göra molotovs etc i så fall.
Har testat tömma en vinflaska i en mugg, men då går flaskan upp i rök.
Samma om man dricker upp den - som om man hade svalt hela rubbet inkl glaset

Måste man helt enkelt hitta någon som säljer tomflaskor, eller loota dem nånstans?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

@ASBR: Empty Bottles hittar eller köper man. Sen tar du en Barrel of Oil och combine med. För att göra en Firestorm Grenade tar du sedan en Fuse.

EDIT: Se till att det är rätt typ av flaska bara. Ska vara en med lång hals.

EDIT 2: Går tydligen att göra på lite fler olika sätta.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

@ASBR: Empty Bottles hittar eller köper man. Sen tar du en Barrel of Oil och combine med. För att göra en Firestorm Grenade tar du sedan en Fuse.

EDIT: Se till att det är rätt typ av flaska bara. Ska vara en med lång hals.

EDIT 2: Går tydligen att göra på lite fler olika sätta.

Tackar!
Länken verkar dock gälla DOS2 - den vanliga förvirringen när man försöker hitta info om första spelet, att man ofta hamnar på siter/forum där det är tvåan som diskuteras...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Hittat massa flaskor nu, inne i diverse hus framförallt

Började spela idag, nu står spelklockan på dryga 9 timmar!

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Tackar!
Länken verkar dock gälla DOS2 - den vanliga förvirringen när man försöker hitta info om första spelet, att man ofta hamnar på siter/forum där det är tvåan som diskuteras...

Jag använde mig av en app när jag spelade ettan. "Divinity Crafting" på AppStore. Minns att man kunde klicka i alla ingredienser man hade, så kom det upp vad man kunde göra med det. Gick även att kolla upp specifika recept för att se vad man saknade.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Vad fasen, nu slutförde jag en liten quest och jag tror inte det hände något alls!
Ingen popup med +XP eller +rep eller få lite guld/loot i fickan etc.
Är det så ibland i det här spelet?
Detta gällde att...

...skaffa jobb åt de tre sailors i första hamnen man kommer till.

Dold text
Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Vad fasen, nu slutförde jag en liten quest och jag tror inte det hände något alls!
Ingen popup med +XP eller +rep eller få lite guld/loot i fickan etc.
Är det så ibland i det här spelet?
Detta gällde att...

...skaffa jobb åt de tre sailors i första hamnen man kommer till.

Dold text

Har precis spelat ut Divinity: Originial Sin Enhanced Edition ihop med en kompis. Våran åsikt är att questsen är bland det luddigaste, kryptiska och osammanhängade vi råkat ut för i ett spel. Häng inte upp dig på questar eller belöningar utan spela bara vidare. Hela spelet är questlines där det kan dyka upp alternativa questlines inuti questlinesen. Ibland fick vi 2 väldigt lika questlines parallellt.

Vi (miss)lyckades komma till slutet av spelet innan vi klarat den första delen av tapeten (skriver kryptiskt för att inte spoila, du kommer förstå när du är där).

Att vi ens stog ut och försökte spela ut Original Sin var pga Divinity: Original Sin 2 som är en solklar 10/10 Där njöt vi av gameplayet istället för att klia oss konstant i huvudet, diskutera och reloada för att testa andra approaches.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Har precis spelat ut Divinity: Originial Sin Enhanced Edition ihop med en kompis. Våran åsikt är att questsen är bland det luddigaste, kryptiska och osammanhängade vi råkat ut för i ett spel. Häng inte upp dig på questar eller belöningar utan spela bara vidare. Hela spelet är questlines där det kan dyka upp alternativa questlines inuti questlinesen. Ibland fick vi 2 väldigt lika questlines parallellt.

Vi (miss)lyckades komma till slutet av spelet innan vi klarat den första delen av tapeten (skriver kryptiskt för att inte spoila, du kommer förstå när du är där).

Att vi ens stog ut och försökte spela ut Original Sin var pga Divinity: Original Sin 2 som är en solklar 10/10 Där njöt vi av gameplayet istället för att klia oss konstant i huvudet, diskutera och reloada för att testa andra approaches.

Aha, ja det känns lite knepigt med alla quests och avsaknad av vägledning, men också spännande.
Jag har tvåan på lager sen också så kul att höra att den är bättre!

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Spelat 17 timmar på två dagar nu, känns ju hälsosamt
Livsfarligt spel!

Lite störigt dock att min Lone Wolf magiker som kan både Aero/Hydro/Witchcraft typ inte har någon attackskill alls. Han kan teleporta en fiende var femtielfte runta, och han kan kan frysa någon (men det gör ju ingen damage i sig). Sen har han massa curse och healing och regn och annat.
Så ofta i fighter avslutar jag hans runda med 5-6-7-8 AP kvar, för han har inget att göra.

Hoppas man hittar fler skillbooks snart, för detta börjar bli lite knepigt...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Spelat 17 timmar på två dagar nu, känns ju hälsosamt
Livsfarligt spel!

Lite störigt dock att min Lone Wolf magiker som kan både Aero/Hydro/Witchcraft typ inte har någon attackskill alls. Han kan teleporta en fiende var femtielfte runta, och han kan kan frysa någon (men det gör ju ingen damage i sig). Sen har han massa curse och healing och regn och annat.
Så ofta i fighter avslutar jag hans runda med 5-6-7-8 AP kvar, för han har inget att göra.

Hoppas man hittar fler skillbooks snart, för detta börjar bli lite knepigt...

Du kan ju köpa wands eller stavar. De har en form av auto-attack

Permalänk
Medlem

Grymt spel.

Trode vara ett av de bättre spel jag någonsin spelat.
Nu håller man tummarna på att BG3 blir ännu bättre!

Permalänk
Medlem

@fiskebulle:
Ja det såklart, jag har ju staff of magus varje runda (bägge mina mages kör staves, så slipper man repair eller lägga level-poäng på wands).
Men lite störigt när man lagt massa poäng på skills, och så hittar man aldrig några roliga spellbooks....men det kommer väl lite senare, är bara level 5 än så länge.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Grymt spel.

Trode vara ett av de bättre spel jag någonsin spelat.
Nu håller man tummarna på att BG3 blir ännu bättre!

Ja när man orkar sitta 2-3 timmar och nöta samma jävla fight, och ändå tycker det är roligt, så har de definitivt gjort något rätt

Lite trist det är så linjärt/instängt dock. Men märker direkt när man är på fel område, och då får man gå runt och leta och leta och till sist hittar man nya fiender som är på rätt nivå och då vet man att det är ditåt man ska.
Mycket bergskedjor och annat som stänger in en också.
Jag tror tvåan ska va mycket mer öppet, så det är kul att ha det kvar till senare

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Spelet blir bättre och bättre!
Ju fler spells man samlar på sig, desto mer strategiska blir ju fighterna.
Första 10-20 timmarna har man inte så mycket options, och då är det inte alls lika roligt.
Jag spelar ofta långsamt btw, tror lätt detta blir 100h+ för mig

Fick just tag i en witchcraft spell som ger en ally 40% extra damage.
Ska bli kul testa den på min "ranger".
Eller vem som helst förresten, då jag tror den funkar på alla typer av attacker!

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

@ASBR: Efter man lämnat ön så ökar verkligen ens möjliga strategier för att slåss. Dock föredrar jag att spela med 4st karaktärer, just för att det ska bli mer att hålla reda på och roligare kombinationer osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

@ASBR: Efter man lämnat ön så ökar verkligen ens möjliga strategier för att slåss. Dock föredrar jag att spela med 4st karaktärer, just för att det ska bli mer att hålla reda på och roligare kombinationer osv.

Jo men lite jobbigt med rörigt inventory och extremt inzoomad kamera som man hela tiden måste panorera hit och dit för att få överblick. Så jag tycker 3 känner mer än nog

Är det förresten någon som vet vad tygstycket mitt på kroppen är?
Det där man vid level 7 fortfarande har ett tygstycke som inte ger vare sig armor eller någon buff...
Ska det typ motsvara en t-shirt eller vad? Och vad fasen gör den för nytta?
Har jag missat något?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Ah, Sarong heter de, det är visst det moderna plagget "höftskynke"
Och nu hittade jag en att köpa som ger lite buffs, vid level 7, inne i en grotta.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

@ASBR: Kämpa på! Tog och installerade om DOS2 idag, ska se om jag hinner lira lite i helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

@ASBR: Kämpa på! Tog och installerade om DOS2 idag, ska se om jag hinner lira lite i helgen.

DOS2 ser så sjukt mycket snyggare ut!
Men bra spela dem i rätt ordning såklart, så man får en uppgradering när man ska ge sig på det nästa år nån gång
Bäst ransonera lite på denna typ av spel då det inte finns så många bra, och släpps inte nya särskilt ofta...
Inte direkt nåt dussin-FPS

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Har spelat igenom dos2 3 gånger nu.
Är det värt o köpa ettan?