Permalänk
Medlem

Hårdvara/mjukvara

Hej,

Jag har en äldre rpi som jag i dagsläget kör både zwave och conbee stickor på tillsammans med Domoticz.
JAg är självklart inte nöjd där utan sneglat på kameror och det finns även lite andra mindre krävande saker jag vill kunna köra (tex minecraft server till barnen).

Det jag funderade på är att sätta upp en NUC med linux som server och sen bygga på det. Docker är väldigt populärt, jag är dock mer bevandrad i virtualiseringsvärlden även om jag inte är något äss.

Vad skulle ni rekommendera? En NUC verkar vara lite lagom overkill hårdvaru mässigt.

Ska jag köra/lära mig docker eller fortsätta med virtualisering?

Jag har även funderat på att byta ut Domoticz. Är det HOme assistant som gäller idag? Jag kör inget jätteavancerat. Det krångligaste jag gör är ett skript för motorvärmare beroende på temperatur och avgångstid. Annars mest belysning.

Tack för er input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av krku:

Hej,

Jag har en äldre rpi som jag i dagsläget kör både zwave och conbee stickor på tillsammans med Domoticz.
JAg är självklart inte nöjd där utan sneglat på kameror och det finns även lite andra mindre krävande saker jag vill kunna köra (tex minecraft server till barnen).

Det jag funderade på är att sätta upp en NUC med linux som server och sen bygga på det. Docker är väldigt populärt, jag är dock mer bevandrad i virtualiseringsvärlden även om jag inte är något äss.

Vad skulle ni rekommendera? En NUC verkar vara lite lagom overkill hårdvaru mässigt.

Ska jag köra/lära mig docker eller fortsätta med virtualisering?

Jag har även funderat på att byta ut Domoticz. Är det HOme assistant som gäller idag? Jag kör inget jätteavancerat. Det krångligaste jag gör är ett skript för motorvärmare beroende på temperatur och avgångstid. Annars mest belysning.

Tack för er input!

Docker funkar bra för sådant.
Men är själv mer av en person med virtualisering som bakgrund så jag väljer "mellantinget" som är LXD i min värld.
Det är ett koncept som mer liknar standard VM's, men i mini-format och utan den stora overheaden som man traditionellt har på virtualiserad hårdvara.

Bara för att ge dig en bild för vart någonstans på skalan LXD, som teknik, hamnar:

Du kan alltså, som exempel, ha en Ubuntu Server installation t.ex. på en Host (NUC) som kör LXD (likn. Hypervisor) och i.o.m. den tekniken ha LXD-VM's eller "containrar" (LXC framework) som kör andra Linux distributioner.

Då dem är isolerade från Host-OS:et behöver containrarna inte vara just Ubuntu utan kan t.ex. köra Ubuntu server, RHEL, Alpine, Debian osv, var och en av dem har sin egen nätverkskonfiguration, IP-address, OS-miljö och port-range.

I sin tur kan man på dessa containrar även köra tekniker som Docker/Kubernetes/MicroK8's.
Man kan givetvis skippa Docker-konceptet helt också om man vill konfigurera sina containrar på manuellt/traditionellt vis också såsom man hade gjort med ett fullfjättrat Linux OS/distro.

Det ger dig, enl. min åsikt, full frihet att kombinera som du vill och bygga det som passar dig.

-Eller, som du själv skrev det, helt enkelt köra t.ex. en Ubuntu Server installation och enbart ha Docker-containrar på den.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@krku: Skulle utan tvekan säga att HA i dagsläget är vida överlägset närmast i alla aspekter, MEN alltid detta MEN,
Kör du z-wave/zigbee så får du en mycket bättre upplevelse om du gör detta via en hubb som styrs av Ha.
Min absoluta favorit är vera plus, mycket bra suport för enheter ,ruskigt snabb och stabil OM den styrs av HA.
vera utan Ha är en väldigt seg upplevelse som driver dom flesta till vansinne där av många negativa resektioner från användare,
Och tänk på att stänga av pulling samt minska energi rapportering till 100% ( ökar effekten från 1 till 2watt skickas rapport annars inte)
Senaste HA har gjort media uppspelning till något användbart, nu kan man integrera både lokala filer och tex spotify och styra dessa direkt från ha, när det gäller kameror stödjer både HA och vera de flesta (inte stött på någon än som inte fungerat) dock bör man inte köra ett gäng kameror mot vera då detta kommer slöa ner den, kör det mot ha och backa upp till disken direkt eller till en nas.
När det gäller nuc och ha, köp en med 2.5" plats, m.2 diskarna blir varma och kommer krascha eller blir otroligt sega.
jag körde tidigare med i7 och m.2 disk detta var helt hopplöst, bytte till en version med Intel pentium silver j5005 cpu och 2,5" fungerar helt perfekt senan bytet, med många kameror och ett par hundra enheter ligger cpu lasten på strax över 10%

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.