Nybliven husägare. Vad ska man tänka på nu då?

Permalänk
Medlem

@Mindboggle: Biogas kanske?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Ang oljepanna, nu i dessa återvinningstider finns det inget vettigt alternativ att fylla upp oljepannan med?
Jag tänker någon form av spill fritösolja eller annan "miljövänlig" brännbar vätska som inte är beskattad till den gräns att det är uteslutet, eller någon form av katalysator som gör oljepanna till en fungerande lösning 2020.

Nej, finns syntetisk diesel till bilen, syntetisk flygfotogen till flyget, men ingen som säljer syntetisk eldningsolja i några större mängder.

En pelletspanna som är självrengörande kostar dock inte mycket.

Sen får du välja dina slag, 85 % av all primärenergi är fossil och kommer förbli fossil, det är totalt orimligt att ersätta med biobränslen eller kärnkraft. Enda sättet att släppa ut mindre är att förbruka mindre.

Tar ett tag tills alla kommer bygga nollenergihus och cykla samt åka tåg, rälsbuss och trådbuss, kommer aldrig ske sett till hela världen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Även jag hade en oljepanna i mitt hus från 1965. Jag hade även en luft/luft pump och en kakelugn i huset när jag flyttade in. Det oljepannan gör är att det håller murstocken i huset varm och därmed torkar den ur vinden som annars kan riskera att mögla. Pannan drar även med sig en massa luft vilket bidrar till god ventilation av huset inkl källare. Pga dessa saker valde jag pelletspanna. Jag valde en Ariterm Biomatic 20+ som har spaksotning och undermatning vilket bidrar till en säker och relativt underhållsfri uppvärmning, verkningsgrad på 95 % enl uppmätning. MEN, pelletspriserna har ju stuckit iväg senaste åren från 2000 kr/pall (50 öre/kWh) till närmare 2600 kr/pall (66 öre/kWh). Jag tror dock att vi kan se ganska brutala elpriser framöver (jobbar själv inom energi) när kärnkraften avvecklas i rasande takt. I somras hade vi ju som bekant elspotpriser nära 1 kr/kWh. Därutöver tillkommer ju nätavgifter.

Helt riktigt! Ytterst få som förstår innebörden av detta, likaså många installatörer som byter värmesystem. Man ska verkligen passa sig för hus med murstock som tidigare har fastbränsleeldats som konverteras till bergvärme eller luft-vatten. Många hus får fantastiskt bra uppvärmningskostnader och nöjda ägare (I många fall alldeles för bra med tanke på husets förutsättningar med isolering) men det är helt på bekostnad av utebliven ventilation som efter några år ställer till med mikrobiell påväxt i vind och husgrund. Dessutom är det inte nyttigt att vistas i miljöer med skyhöga koldioxidnivåer, fuktbelastningen kan även bli väldigt hög i väggar och kondensutfällas i isoleringen. Ett säkert sätt att långsamt ta död på gamla fina hus! Finns en anledning till varför dessa problem ökat kraftigt senaste 20 åren.

Ska man sluta fastbränsleelda så är det F-ventilation som gäller, men där försvinner 50% av kalkylen i värmeförluster. Bästa är att återvinna värmen från frånluften med FX eller FTX, men då spricker hela besparingen.

Det kan vara en god idé att fortfarande hålla murstocken varm, trots lite högre bränslepriser.

Permalänk

@sunnis: En varm murstock agerar ju som en termisk forcerad ventilation, så skulle man försöka öka frånluften med mekanisk hjälp i samma utsträckning som murstocken sedan tidigare bidrog så skulle ingen förlust ske, det en murstock gör är ju att också dra in "kall luft" i huset (genom otäta dörrar, fönster etc), alltså samma sak som ventilation.

Däremot har ju murstocken andra fördelar såklart som redan skrivits om.

Men detta är något problematiskt ämne, det är knappast billigt i längden att hålla på elda pellets eller flis, olje är ju helt uteslutet, och ved blir inte billigt om du ska köpa den.

Man skulle kunna köra på någon form av värmepump (bergvärme, jordvärme, luft-vatten etc) på ett gammalt hus men se till att vintertid dagligen elda i kaminer, samma effekt uppnås för vindens och husets välmående men det gäller ju att man gör det då. Man kan även koppla på en fläkt uppe på skorstenen och forcera ventilation den vägen, kombinerad med elektrisk uppvärmning av murstocken.

Gamla hus funkar (tyvärr?) på ett sätt, att komma in i 2000-talet med dem vad gäller energieffektivtet är inte möjligt. Då ska man istället satsa på ett nybyggt hus om man är jätteorolig över elräkningarna.

Observera att när man pratar om gamla hus på det här sättet så är det generellt, det finns gamla hus där man faktiskt kan inreda källaren för de står på en sandbädd med naturlig dränering, det finns också exempel på hus som inte eldats i på länge utan problem, det handlar om läge och ifall man isolerat vinden med något modernt som inte andas. Har en bekant där man konverterat till bergvärme förut, kutterspån på vinden (som andas), inga problem. Men det är alltid en chansning. Det är väldigt små marginaler som avgör om ett hus har problem med mögel eller inte.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Har man en fru som är frusen är det inget alternativ 😁

Word på denna.. vi håller 23grader inne vintertid och då är hon nöjd.
Det är värt dom pengarna med råge.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Ang kostnader för uppvärmning. Jag förbrukar ca 4 pall/år vilket är 8-10k kr. Nu är mitt hus tilläggsisolerat med nya fönster och dörrar. Jag har dock satt in 3 st friskluftsventiler (ljuddämpande) i sovrummen. Upplever klimatet i huset som gott nu utan mekanisk ventilation. Men visst, bergvärme med kylpaket måste ju vara det bästa man kan ha, om man inte har murstock.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Som husägare så är ju en laddbox + elbil som matchar ens behov en fantastisk uppgradering. Sånt där som är svårt att förverkliga i en Brf eller dylik boendeform.

Permalänk
Hedersmedlem

Som många skrivit så skynda långsamt, bo in er innan ni börjar renovera. Gör det sen från grunden och uppåt.
Se till så att ni har ordning på VVS, vattenburna värmen, elen och ventilation innan ni börjar bränna pengar på ytskikt och liknande.
Vi köpte själva en luft/luft och visst har den betalat sig men för att få full effekt från den ska den gå på fullt fläkt och sitta väldigt strategiskt. Helt klart ett störningsmoment och jag hade med facit i hand aldrig köpt den igen. Luft/vatten med elspets och många timmar på att hitta den optimala framledningstemperaturen så sparar ni mycket pengar på året.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Orkar inte läsa allt men något att tänka på, Kolla så du inte åker på att dränera huset.
Då kan det fort dra iväg 100K

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Word på denna.. vi håller 23grader inne vintertid och då är hon nöjd.
Det är värt dom pengarna med råge.

Happy wife, happy life

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Steg ett: besiktning av huset
Steg två: el, vatten och villa/hemförsäkring

Vi köpte ett enplanshus för två år sedan, hade tänkt skynda långsamt men satte igång med på tok för mycket. Målade om huset (panela om en gavel) , byggde ny entrétrappa, nytt kök inkl ftx köksaggregat, tapetsering halva huset och byggt ett kontor.. Det tär på relationen och man måste vara duktiga på att kommunicera.

Vårt kök kostade 45000 hos Ikea, exklusive kyl, frys, diskmaskin och köksfläkt. Efter elektrikern och jag var klara landade nog köket på 90000, men då är 27000 det nya ftx aggregatet. Vi körde på ett minimalistiskt kök utan överskåp, endast lådor I 80 och 60 stommar. Måste säga att jag var skeptisk men det är en helt annan känsla och rymd när väggarna är tomma.

Likt andra nämnt, kika på varmvattenberedaren. Och se till att huset mår bra utvändigt innan ni tar tag i allt invändigt.

Lycka till 🙃

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

Vi har olje/pelletspanna och en Thermia itec luft/vatten. Fungerat bra hittills. Pumpen klarar 99% av behovet, det är kanske några dagar i jan/feb. när det är -30 som man behöver pannan men är det bara några dagar är det inte värt besväret utan pumpen får ta det också med hjälp av tillsatsvärmen. Bor i Västerbotten.

Skappar du en pump och fyller på lite diesel som backup så kommer dieseln att räcka lääänge.

Permalänk
Skrivet av Dashio:

Happy wife, happy life

Om hon gillar att vakna av att lakanet är dyngsurt å att man är uppe och dricker vatten ett par gånger timmarna...

Över 15 innomhus är tropiskt klimat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

spännande tråd att följa, vi har precis köpt en tomt och ska bygga nytt så kan nog få en hel del matnyttigt här

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

om du är lite händig kan du få riktigt ok gräsklippare o trimmer begagnat. kanske är 20+ år gammalt men oftast går de som en klocka med ett renoveringskitt till förgasaren, lite ny olja och ett tändstift.

själv har jag ett bortåt 10-20 år gammalt hopkok till gräsklippare chassi från en stiga modell slutet 90tal men näst intill rostfritt och en hondamotor från iaf denna sidan 2010 .

gav totalt 300:- för den, chassit fick jag gratis då ägaren innan hade kört på ett järnrör och böjt vevaxeln så motorn var skrot hondaklipparen var upprostad men helt ok i motor.

min trimmer är en husquarna röjsåg från ca 80tamin trimmer är en husquarna röjsåg från ca 80tal. ägde den redan men svårt att tro att de är speciellt dyra idag max nån tusenlapp eller 2 beroende på ålder och väldigt mycket bättre drag i en röjsåg med trimmerhuvud om de fungerar some de ska än random ny "grästrimmer" som storknar så fort de kommer en liten gren eller väldigt tjock vegetation.

bägge har gått utan större ingrepp i 5 år nu sen jag köpte hus varje sommar med endast ett oljebyte varje år på klipparen, röjsågen kör 2takt så mer eller mindre underhållsfri
man får dock va lite noga med att köra torrt sista klippningen så den inte står med bensin i tanken/förgasaren över vintern för då brukar membranet gå i förgasaren.

När det kommer till luftvärmepump så dimensionera den lite över vad du egentligen behöver för bostadsytan så behöver den inte gå på maxfart hela tiden så om du har 125kvm dimensionera upp till en pump eller flera som rekommenderas upp till totalt typ 150kvm eller något åt hållet är oftast inte speciellt många tusenlappar dyrare att gå upp en pumpstorlek och betydligt dyrare att behöva köpa till ytterligare en för den man köpte först var för klen.

min trimmer är en husquarna röjsåg från ca 80tal
Värt kolla upp från röjsågar från -80 och delar av -90talet, det är ingen självklarhet att det finns delar till dem mera.. Våran röjsåg så tillverkar inte Husqvarna delar till mera. Speciellt om slutväxeln/klipparhuvudet (ändan av röret), så passar ju inte att byta hej vilt mellan modeller, så går det sönder så är det rätt kört, ifall man inte hittar en såg som kan bli organdonator

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Möbler.

Flyttade från en tvåa till hus i samma storlek som ditt, märkte snabbt hur mycket man saknade, allt från faktiska möbler till småsaker som lampor, krokar, hallhylla, osv. Även köksprylar var det klent med då vi gick från pyttelitet till riktigt rejält kök.

Gör en inköpslista och skriv ner vad ni saknar, så köper ni eftersom ni hittar något passande.

Budgetera framtida projekt (renoveringar, tillbyggnader, trädgårsarbete, altan, osv) och en tidshorisont, kommer hjälpa dig att ha koll på ekonomin på längre sikt.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av downup:

Är uppvuxen i hus men har bott i Lägenhet hela livet annars. Men nu vill vi till hus så vi hittade ett utanför stan som inte kostade skjortan.

950 000 kr vann vi budgivningen på och det är 1.5 planshus på 125m2

Allt ser bra ut förutom oljepannan. Då tänker vi att vi köper en luftvärmepump i början och kör den i kombo med oljan som finns kvar. Men sen måste vi tänka över ett bättre och billigare alternativ som Fjärrvärme, bergvärme eller fler luftvärmepumpar

Finns det någon checklista som man måste fixa innan man flyttar?

Lägenheten nu
*Säga upp allt med fiber, tv, el, försäkring, avtal.
*Flyttstäda

Huset
* Beställa soptunna med soptömning
* Kolla med facket/försäkringsbolaget om hemförsäkring
* Beställa adsl/fiber
* Installera luftvärmepump
* Beställa el/vatten

Och en massa verktyg och maskiner som gräsklippare, trimmer, cirkelsåg, borrmaskiner etc

Sen har vi planer på att låna 250 000 kr extra för renovering.

Tacksam för fler råd och checklistor som jag säkert missat.

Du verkar få din luft-luft pump billigt, kör med den några år, bergvärme är en ganska stor investering, kan dyka upp något mer angeläget t.ex nytt tak eller dränering, den är även en fin AC varma dagar, jag brukar köra min som AC på natten 24:00-06:00, då tar den inte mycket energi.

Oljepannor brukar även ha en elpatron, den bör räcka för att komplettera värmen, i kalla rum och till varmvatten.
Ett tips, är att slänga upp en golvfläkt, eller ännu hellre en väggmonterad fläkt nära värmepumpens varma del, för att sprida värmen bättre i huset.

Vid flytten saknar man ofta belysning, ibland i nya huset, ibland i lägenheten som skall städas, då kan några sådana här fungera som temporär belysning.
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/lamputtag/lampup...

Se upp för bedrägeriförsök från gamla hyresvärden, du skall inte behöva betala för normalt slitage, kolla vad som gäller.

Packa upp allt, det ni inte villa använda direkt, skall läggas i väl märkta kartonger, har ni inte använt det tre år senare, kommer ni troligtvis inte använda skiten.

Panikköp inga nya möbler, saknar ni något, kan ni ofta köpa begagnat till slumppris, de kan senare bytas ut mot drömmöbeln när pengar, lust och tid finns.

edit Se till att städa under badkar, under spisen och köksfläkt, sådant brukar de kolla.
Lämna en rulle toapapper i lägenheten, se till att få ditt rullar snabbt i villan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TTEX:

Möbler.

Flyttade från en tvåa till hus i samma storlek som ditt, märkte snabbt hur mycket man saknade, allt från faktiska möbler till småsaker som lampor, krokar, hallhylla, osv. Även köksprylar var det klent med då vi gick från pyttelitet till riktigt rejält kök.

Gör en inköpslista och skriv ner vad ni saknar, så köper ni eftersom ni hittar något passande.

Budgetera framtida projekt (renoveringar, tillbyggnader, trädgårsarbete, altan, osv) och en tidshorisont, kommer hjälpa dig att ha koll på ekonomin på längre sikt.

En del av det du skriver kan jag delvis förstå men varför skulle man tex behöva mera köksgeråd bara för att man flyttar till hus ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

grattis till att blivit husägare. känns alltid kul. att böja med grunden el,vvs mm gör att du får en stabil grund att stå på ytskikt är roligt men det kommer. hur har du tänkt med teknik? tänker teknik/server/media central/rum. dra nätverk i huset. något som är mycket roligare innan man gör ytskikt. mycket att tänka på antar jag med alla saker runt om kring.

Visa signatur

Det är ingen brådska så länge man skyndar sej

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En del av det du skriver kan jag delvis förstå men varför skulle man tex behöva mera köksgeråd bara för att man flyttar till hus ?

Större möjligheter i större kök, kan bjuda hem större sällskap, mer organiseringsmöjligheter, osv Är ju inget krav som sådan egentligen och är väl ganska individuellt

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem

Innan du köper trädgårdsgrejer (eller prylar generellt), fundera på allt vad du behöver. Spade, ogräsjärn, häcksax, planteringsjord, etc. Samla ihop allt och beställ online med hemleverans, sparar massa tid och helt klart värt fraktpriset att inte behöva ränna runt i massa affärer och bära otympliga maskiner osv.

Och glöm inte att vara trevlig mot grannar, en bra relation gör det möjligt att be grannar ta emot leverans om man inte är hemma eller låna verktyg eller vad som!

Permalänk
Medlem

När vi renoverade la vi vinylgolv i hela huset. Tysta, inte så hala som parkett, mkt varmare och mjukare att gå på, lätta att skära till, snabbare och enklare att lägga.
Har bergvärme, en Nibe panna som nu är 13 år gammal och har fungerat felfritt från dag ett. Inget jobb alls, den står i källaren och sköter sig själv.
Renoverade köket, köpte alla skåp beg, 3 år gamla 7 0000 kr. Resten hos Ikea och hamnade runt 70 000 kr,
med ny el och ny VVS. Allt jobb utom VVS och el gjorde vi själv.

Mitt bästa råd är att bo in er ngn månad innan ni tar några beslut. Då känner ni vad ni vill byta ut/ ändra på. Köket är lätt att "göra fel", då man har ngn ide om hur man vill ha det och senare upptäcker man att vi borde gjort så i stället... Eller kanske köpt den maskinen i stället.. Vi köpte inbyggnads ugn/spishäll, nu önskar jag vi hade köpt vanlig induktionsspis istället då ugnen nästan aldrig blir använd för den sitter på "fel" plats och det blir mkt varmt på skåpsidorna intill den.
Vi tog ut ett företag som kollade taket, allt var ok så vi renoverade det istället för att yta ut det för 100 000 +.
Fick det besiktigat tvättat och målat för 20 000, blev som nytt.
Börja med sånt som spar pengar, värmekostnad, isolering..
Verktyg behövs, men inte i den mängd man föreställer sig. Min bästa investering är två Makita skruvdragare och en ger/kapsåg med sågbord. Det är mkt sågande och med denna spar man mkt tid och svordomar...
Till trädgården kan man hyra mkt, t ex jordfräs. En sån använder man inte så ofta så 4000 + på en sån är bortkastat.. Jag hyr mkt på Hygglo.se, där kan man hyra allt från skruvmejsel till lastbil.
Ta en sak i taget annars blir det som ngn skrev mer en börda än nöje.

Permalänk
Medlem

Jag och sambon gick från lägenhet till hus förra året.
Har två enkla tips som vi haft mycket nytta av. Inget unikt för hus egentligen, men ju större man bor desto mer värt är det.

1. Skaffa en robotdammsugare. Första månaderna i huset så saknade vi det, och jag kan säga att dammsuga ett par gånger i veckan kanske inte låter som att det ska ta så mycket tid. Men med jobb och alla andra projekt som du garanterat kommer ha med huset så är det extremt mycket värt att bara kunna starta den och göra något annat. (här kan det vara värt att köpa någon lite bättre modell där du inte behöver vara orolig för att den ska fastna överallt, vi har en Roborock S6 som gör jobbet galant, men det finns garanterat andra lika bra eller bättre modeller).

2. Smart belysning. Det kanske redan är något du har, men om inte så är det väldigt värt det av många olika anledningar. Dels är det drygt att behöva springa runt hela huset och tända/släcka lampor. Samt att om du inte är hemma så står huset helt svart vilket känns mindre kul (både för att det ser tråkigt ut samt att risken för inbrott ökar får jag för mig). Med smart belysning kan du tända även om du inte är hemma eller sätta upp scheman för hur det ska tändas/släckas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Många dyker rakt in i praktiska frågor. Känn lugnet där, det kommer visa sig ganska fort vad som är viktigt och vad som kan vänta.

Det som verkligen gynnar dig i längden är bra grannrelationer, så börja där. Bjud in närmaste grannarna på en kaffe, presentera er, visa huset, fråga om dem och grannskapet, ta reda på om det finns någon lokal lantbrukare/åkare/annat som knäcker extra med små grävjobb, snöröjning osv. Det kontaktnät och förtroende du börjar bygga nu kommer vara din absolut största tillgång när du står där med halvfärdig renovering, blöjbarn och sömnbrist om ett par år. Lycka till!

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk

Passa på att dra nätverkskablar till alla rum innan ni flyttar in en massa möbler. Förlita dig inte på Wi-Fi enbart.

Sen tipsar jag även om att köp bara det du behöver. Även om du har gott om plats för verktyg och annat i nya huset.

Visa signatur

CPU: Core i9-9900K | GPU: ASUS GeForce ROG Strix RTX 2080 OC | Moderkort: Gigabyte LGA1151 Z390 AORUS XTREME | Minnen: Corsair Dominator RGB DDR4 (4x16GB) 3200 Mhz | Kylare: Corsair Hydro H150i PRO | PSU: Corsair 850X | HD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 2TB | Chassi: Mitt bord (snart)

Permalänk
Medlem

Börja med nödvändiga saker och lägg allt kosmetiskt på is tills du är bekväm att ta tag i det.
Med nödvändiga saker skulle jag bl.a. räkna att du tar bort oljepannan och ersätter värmen helt med något som du kan ha i framtiden. Borrad värme, luftvärmepump t.ex. Tänk på att om det ska grävas fiber osv in till huset (om det inte redan finns) är det ingen idé att bry sig så mkt om gräsmatta etc innan det är indraget.

Försök tänka långsiktigt och köp smarta om dock "dyra" investeringar som ni kan ha mycket glädje av i längden. Ett av de bästa inköp vi gjort till vår fastighet är robotgräsklippare, som vi skaffade efter att ha klippt 1200m2 gräs med rotorgräsklippare första året. Vi sparar otroligt mycket tid med den vilket är superbra om man har barn, som oss.

Samma med vitvaror, se till att tvättmaskiner och diskmaskiner osv fungerar som de ska och inte blir ett irritationsmoment.

Jag tar för givet att ni gjort en besiktning av huset och inte riskerar en massa dolda fel som kommer dyka upp framöver.

Andra saker jag hade prioriterat beroende på vilken typ av hus det är:
Eldragning (om elen är gammal och måste bytas ut)
Dränering (om du har källare och det inte är dränerat runt om är det en viktig åtgärd, av samma anledning ha inga rabatter mot grunden)
När du drar nätverk med TP-kabel, se till att sätta uttag i alla rum du kan tänkas vilja ha åtkomst till ethernet-uttag.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Skrivet av downup:

Är uppvuxen i hus men har bott i Lägenhet hela livet annars. Men nu vill vi till hus så vi hittade ett utanför stan som inte kostade skjortan.

950 000 kr vann vi budgivningen på och det är 1.5 planshus på 125m2

Allt ser bra ut förutom oljepannan. Då tänker vi att vi köper en luftvärmepump i början och kör den i kombo med oljan som finns kvar. Men sen måste vi tänka över ett bättre och billigare alternativ som Fjärrvärme, bergvärme eller fler luftvärmepumpar

Finns det någon checklista som man måste fixa innan man flyttar?

Lägenheten nu
*Säga upp allt med fiber, tv, el, försäkring, avtal.
*Flyttstäda

Huset
* Beställa soptunna med soptömning
* Kolla med facket/försäkringsbolaget om hemförsäkring
* Beställa adsl/fiber
* Installera luftvärmepump
* Beställa el/vatten

Och en massa verktyg och maskiner som gräsklippare, trimmer, cirkelsåg, borrmaskiner etc

Sen har vi planer på att låna 250 000 kr extra för renovering.

Tacksam för fler råd och checklistor som jag säkert missat.

Allt tar tid, när man väl har flyttat in i huset så tar renoveringar extra tid för man bor där samtidigt och parera det med jobb och dylikt.

Så mitt råd är att påbörja inte överallt samtidigt. Utan lista vad som är mest akut och räkna på hur lång tid det förväntas att ta att få den punkten färdigt och dubbla den tiden. Livet kommer alltid mellan och vissa dagar har man kanske 0 ork att renovera, man ska njuta av att hus också

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Vi tog ut ett företag som kollade taket, allt var ok så vi renoverade det istället för att yta ut det för 100 000 +.
Fick det besiktigat tvättat och målat för 20 000, blev som nytt.

Jag tycker dina tips är bra förutom detta; I mina ögon är det helt utkastade pengar att måla om sina pannor (nu jag antar att ditt tak består av råspont + takpapp + pannor) då det är takpappen och inte pannorna som ska hålla allt vatten borta. Det blir en mindre kostnad för tillfället, men pappen måste förr eller senare bytas och då är kostnaden för att måla pannorna pengar i sjön.

Permalänk
Medlem

Köp inte en luft/Vattenump om du inte får den fruktansvärt billigt. 40-50 tusen billigare än bergvärme. Annars bergvärme. En storlek eller två över det du behöver. Jag lovar att det är väl investerade pengar när du inte behöver oroa dig över snö i utomhusdelen, kondens, avfrostning mm. Allt sånt där som fungerar första 5 åren men som sedan börjar krångla med värmeslingor och tätningslister.

En robotklippare är ingen idé förens efter minst 1 sommar i huset. Då känner du hur jobbigt/lätt det är att klippa gräset och kan även planera eventuella altanbyggen, rabatter mm för att göra det först, innan robotklipparen.

Verktygen som de sagt, skruvdragare och bits ska vara proffsverktyg. Det är skönt att inte skiten går sönder ibland. Kap/Gersåg om du ska bygga altan eller nya väggar inne. Köp vid behov.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Vattensensorer

Varför behöver du en vattensensor?
Vattenläckor i kök, tvättrum, badrum eller i källare kan vara svåra att upptäcka, och om du får vattenläckage när du är borta eller på semester kan skadorna verkligen vara omfattande. Vatten kan göra mycket skada om det tar tid innan läckaget märks, och även små läckor kan orsaka stor skada om de inte detekteras i tid. Renoveringsarbetet blir ofta omfattande, och i värsta fall måste du och familjen flytta hemifrån medan arbetet pågår. Det är värt att investera i vattenalarm för att undvika stora, oförutsedda kostnader och det efterföljande stora renoveringsarbetet.

https://www.elgiganten.se/cms/vattensensor-vattenlackage/undv...

Se det som en investering, vattenskador kan bli en riktig dyr kostnad.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA