Google presenterar Pixel 5, ny Chromecast och smart högtalare

Permalänk
Melding Plague

Google presenterar Pixel 5, ny Chromecast och smart högtalare

En blandad kompott av nyheter träder fram ur skuggorna när Google håller låda, där det blygsamma flaggskeppet Pixel 5 är en del.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag var ju väldigt sugen på 5'an, men med den prislappen funderar jag på om det finns bättre alternativ. (tex s10e)
Men men får väl se när det väl är dags.

Permalänk
Medlem

Blir en Chromecast with Google TV så fort den går att köpa och sen hoppas jag att Steam Link fungerar (och fungerar bra) på denna, även att de säljer en ethernet-adapter till den.

Permalänk
Medlem

Hur många prylar/tjänster har hetat Google TV vid det här laget?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Varför säljer inte Google i Sverige?

Märkligt. Är vi så litet ointressant land att de totalt dissar oss?

Är lite trött på att Apple vägrar strömmande speltjänster från Microsoft och Google (förmodligen vill Apple premiera deras affärspartner Amazons strömningstjänst). Gillar inte heller deras oschyssta metoder för att ställa till det för andra konkurrerande tjänster som Spotify.

Funderar därför på att kika på en Android, och då känns det ju som Google är de som är bäst på att uppdatera sina telefoner (vill som på iOS ha en som stöds i mer än bara två år).

Men om Apple kan sälja sina telefoner i Sverige, varför i all världen kan inte Google göra det samma?

Mycket märkligt (och tråkigt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Blir en Chromecst hitåt

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Jag satt med bankkortet i högsta hugg men vad gör google, sänker upplösningen till fördel för HDR. Lägger till lite mer batterikapacitet men kör förra generationens RAM minnen. Jag gillar dock att man ökat så skärmen täcker upp mer av telefonens storlek men hade gärna sett en halv tum större modell. Allt detta skall vägas upp med 5G och någon ny bildstabilisering som används vid video inspelning.

Jag som hade hoppats på att hitta en värdig ersättare till min pixel 4 XL då jag saknar en fingeravtrycksläsare som är överlägsen alla former av ansiktsigenkänning som fungerar sådär när man är mest stressad.

Aja besvikelsen från min sida är stor och jag får vänta ett år till eller helt enkelt inse att google inte är för mig längre.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Varför säljer inte Google i Sverige?

Märkligt. Är vi så litet ointressant land att de totalt dissar oss?

Är lite trött på att Apple vägrar strömmande speltjänster från Microsoft och Google (förmodligen vill Apple premiera deras affärspartner Amazons strömningstjänst). Gillar inte heller deras oschyssta metoder för att ställa till det för andra konkurrerande tjänster som Spotify.

Funderar därför på att kika på en Android, och då känns det ju som Google är de som är bäst på att uppdatera sina telefoner (vill som på iOS ha en som stöds i mer än bara två år).

Men om Apple kan sälja sina telefoner i Sverige, varför i all världen kan inte Google göra det samma?

Mycket märkligt (och tråkigt).

Dold text

Vet tyvärr inte svaret på din fråga, men kan säga att det brukar gå väldigt bra att importera deras produkter från t.ex Tyskland. Kan bli problem, men det går från deras tyska sida, men enklast blir kanske Amazon.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att vi i sverige verkar få vänta ännu längre på nya chromecasten, och att den bara finns i ljusa färger och inte i svart eller mörkgrått?

hade ju sett fram emot att få ersätta min Chromecast gen 2 idag

Permalänk

Så till 10 000 kr frågan, kommer det att säljas i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belsebull:

Blir en Chromecast with Google TV så fort den går att köpa och sen hoppas jag att Steam Link fungerar (och fungerar bra) på denna, även att de säljer en ethernet-adapter till den.

Adapter ska komma för 20$

Permalänk
Medlem

Hade hoppats få byta ut gamla gen 1 chromecasten idag då den knappt fungerar längre, men mer väntan blir det tydligen

Permalänk
Medlem

oj va dyra pixel har blivit nu..

Permalänk
SpelClockers

Beställt en Pixel 5 + skal som ersättare till min Pixel 2 XL. Fingeravtrycksläsare ett måste, ansiktsigenkänning funkar ju inte hälften av gångerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Vet tyvärr inte svaret på din fråga, men kan säga att det brukar gå väldigt bra att importera deras produkter från t.ex Tyskland. Kan bli problem, men det går från deras tyska sida, men enklast blir kanske Amazon.

Skall köpa till firman, så vill (helst) has svensk faktura med svensk moms.

Hade hoppats att Google skulle vilja sälja sina telefoner (även i lilla Sverige).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Keeper of Traditions

Skumt att Chromecast:en inte finns i en mörkgrå eller svart färg, men lär ändå bli ett köp så snart som möjligt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Skumt att Chromecast:en inte finns i en mörkgrå eller svart färg, men lär ändå bli ett köp så snart som möjligt.

Ja verkligen, tycker de ljusa färgerna ser så plastig och billig ut + matchar dåligt med tv och högtalarkontroll som är svart / borstad aluminium

Permalänk
Medlem

Vore kul med en ny Chromecast men då får gen 2 hänga med ett tag till.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att chromecasten nu kräver att man ansluter den till nätadaptern. Dvs det räcker inte med ström från ex tvn usb-uttag.

Permalänk
Medlem

Så Google TV är Android TV? Kör dom fortfarande Android 9? Behöver uppgradera smartness i min långsamma Philips Android TV.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Fräckt. Så Google har löst problemet med pixel5? Trådlösladdning och metalbaksida istället för glas. Dags för andra tillverkare att skippa glasbaksida isåfall.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför tas det här ämnet upp ens ? en telefon som vi inte duger till att få köpa i det här landet... sluta gör reklam för skiten...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Jag var ju väldigt sugen på 5'an, men med den prislappen funderar jag på om det finns bättre alternativ. (tex s10e)
Men men får väl se när det väl är dags.

Mellan Pixel 5 och S10e hade mitt val utan tvekan landat på Pixel; bättre kamera, nyare chipset, 90 Hz och längre tids uppdateringar.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av mr_sQuinty:

Varför tas det här ämnet upp ens ? en telefon som vi inte duger till att få köpa i det här landet... sluta gör reklam för skiten...

Med tanke på att relativt många beställer från Googles EU-butiker är det relevant för SweClockers medlemmar.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av mr_sQuinty:

Varför tas det här ämnet upp ens ? en telefon som vi inte duger till att få köpa i det här landet... sluta gör reklam för skiten...

cromecasten kommer nog bli populär bland en stor skara läsare. Många har dock redan en hyfsat bra chromecast och väntar lite längre på byte. Smarta högtalare är också intressant.
Telefonen ja minst intressant i sammanhanget, men många andra telefoner tas upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Skall köpa till firman, så vill (helst) has svensk faktura med svensk moms.

Hade hoppats att Google skulle vilja sälja sina telefoner (även i lilla Sverige).

Spelar ingen roll egentligen, omvänd moms bara inom EU (d.v.s. handlaren i EU ska dra av momsen innan de tar betalt av dig och du rapporterar på momsrapporten):
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sar...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gix:

Beställt en Pixel 5 + skal som ersättare till min Pixel 2 XL. Fingeravtrycksläsare ett måste, ansiktsigenkänning funkar ju inte hälften av gångerna.

Kul! Använde du någon parcel forwarder för att få telefonen hem till Sverige, eller går det att beställa dessa direkt hit?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk

Någon som har koll på om man kommer kunna installera appar från google play på Google TVn? Eller är det bara ett samling OS för streaming tjänster?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Värt att notera är att chromecasten nu kräver att man ansluter den till nätadaptern. Dvs det räcker inte med ström från ex tvn usb-uttag.

Oj! Det var tråkigt :/ Det är väl en av nackdelarna med att enheterna blir mer kraftfulla, det krävs mer ström än vad TVn matar ut ur usb-uttagen.

Permalänk

En telefon man inte kan köpa oj vad intressant Pixel är.

Inte!