Copyswede och Elektronikbranschen skriver avtal om privatkopieringsersättning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Lösningen på problemet är mycket enkel: lägg ned Copyswede. Retroaktivt.

Jag vet inte en enda person som nyttjar privatkopieringsrätten, alla streamar.

*räcker upp handen*

Bra med ett tak på mobiler, men jo lägg ner eländet.

Permalänk
Medlem

Hade velat ha lite mer bakgrund i artikeln, har dålig koll på ämnet så förstår inte riktigt vad tariffen innebär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Lösningen på problemet är mycket enkel: lägg ned Copyswede. Retroaktivt.

Jag gillar hur du tänker! Copyswede får helt sonika betala tillbaka till oss konsumenter för tidigare års inbetald ersättning!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Hittar inte listan, men borde de inte skicka tillbaka pengar till de som konsoler nu undantas för med?, kan ju inte vara bara för dem som inte betalat in som det ska gynna menar jag...

Permalänk
Medlem

Små justeringar som fortfarande inte tar itu med grundproblemet. Det är färre som privatkopierar än som inte gör det, så det är väldigt många som betalar för nyttjandet fast att de aldrig privatkopierar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Uppdrag granskning snälla granska Copyswede!

Bara att dra iväg ett mail:
granskning@svt.se

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Det viktigaste i detta är vad Elektronikbranschens vd Klas Elm säger till Computer Sweden.

– Nu är det här klart. Nu väntar nästa strid, att ändra lagstiftningen. Det vi har löst nu är hur den historiska skulden ska betalas, med vilka modeller som gäller var. Så det här löser historien och överbryggar fram till en ny lagstiftning är på plats, säger han.

Vad är det som behöver ändras?

– Vi säger att det är så förlegat att man överhuvudtaget håller på att prata om att kopiera. Det är inte så mediekonsumtion ser ut, och då blir hela situationen lite knasig. De som har upphovsrätt ska naturligtvis få betalt för sitt jobb, men att lägga det på hårdvara funkar inte längre. Den tiden är förbi. Det får man lägga på tjänsterna istället.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd

Jag ska faktiskt privatkopiera lite nu i veckan. 🙂

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gorian:

Bara att dra iväg ett mail:
granskning@svt.se

Gjorde precis det

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av toobypls:

Hade velat ha lite mer bakgrund i artikeln, har dålig koll på ämnet så förstår inte riktigt vad tariffen innebär?

Kortfattat:

Copyswede driver in ersättning för apparater som kan lagra data.

Den som importerar, distribuerar eller säljer (ett av leden, inte alla tre samtidigt) måste betala ersättning till Copyswede.
Copyswede i sin tur fördelar ut denna ersättning till de kreatörer som är anslutna.

Den som i slutändan betalar notan är du som konsument. Så t.ex. när du köper en mobiltelefon så betalar du 93,75 kronor (75 kr + moms dvs) till svenska "kulturskapare".

Anledningen att ersättningen existerar är för att så kallad privatkopiering är laglig i sverige. Eftersom den typen av kopiering är laglig måste vi som medlemsland i EU på något sätt ersätta alla de vars verk blir kopierade och därmed drabbas av minskad försäljning.
Privat (inte pirat) innebär att du får lov att göra kopior av t.ex. en film för att dela med en vän. Det betyder inte att du får ladda ner en film från piratebay tex.

(Sen att ingen kopierar film o spel längre och att ingen använder mobiltelefoner eller spelkonsoler för det ändamålet är ju en helt annan, idiotisk, femma : )

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Skicka Sverker och Aschberg. Otroligt att detta får fortsätta.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Priserna går upp, men det ser väl högst marginellt ut? 15kr för mobiler respektive 35kr extra för en dator/surfplatta är väl inget som gör någon skillnad i plånboken och får mig att importera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns många artister, aktörer på teatrar etc som gör saker som absolut ingen vill betala ett skit för att lyssna eller se på. För att dessa ändå ska kunna hålla på med sitt nöje och slippa jobba som vanligt folk, så måste nog Copysweden och liknande skit finnas.

Nej, de får redan en massa riktade bidrag. Det enda copyswede bidrar med är att administrera vad som i praktiken är en skatt med mer overhead än vad det varit om Skatteverket fått hantera även detta.

Permalänk
Medlem

Tycker det är absurt att de ska hålla på och håva in stålar åt folk när ingen längre sysslar med det som är anledningen till att de existerar från första början. Så urbota dumt att jag vet inte vad.

Jag menar...om många privatkopierat, som många faktiskt gjorde ett antal år tillbaka, så fine. Kan se problemet de har i uppgift att lösa, även om det är lite krystat även då.

Men nu? Deras existens är inte rättfärdigad längre. Bort med det. Rimligtvis borde det ju vara någons uppgift att hålla koll på om deras existens är rättfärdigad och är man inte helt bakom flötet vet man ju att de spelat ut sin roll. Deras uppgift är slutförd och de kan läggas ner.

Eftersom detta beslut inte tas måste jag missa något stort.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Uppdrag granskning snälla granska Copyswede!

Kemikalieskatten kan man lika gärna baka in där..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Priserna går upp, men det ser väl högst marginellt ut? 15kr för mobiler respektive 35kr extra för en dator/surfplatta är väl inget som gör någon skillnad i plånboken och får mig att importera?

Det är "bara" 15 eller 35 spänn här, "bara" några tior per ciggpaket eller snusdosa, "bara" en tia per liter bensin, "bara" ett par hundringar per helrör, "bara" 160kr/kg för elektronik etc.
Alla dessa småavgifter blir i slutändan väldigt mycket pengar, detta ovanpå den redan konfiskatoriska nivån på inkomst av tjänst.

Permalänk
Musikälskare

Befängt...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv

Då är det rimligt att all media som säljs i Sverige är DRM-fritt eftersom vi får privatkopiera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Priserna går upp, men det ser väl högst marginellt ut? 15kr för mobiler respektive 35kr extra för en dator/surfplatta är väl inget som gör någon skillnad i plånboken och får mig att importera?

Vilket ruttet argument? "Bensinen kostar 15.86kr litern, då kan vi väl höja den till 18.86kr litern, det blir väl ingen större skillnad i plånboken"?

Det största problemet är att vi har Copyswede och kem-skatten (den senare kommer ju in på fler produkter dessutom än de som copyswede gäller) som 90% av svenssons utanför elektronik branschen inte fattar finns. Sen att det säljs cirka 100.000 företagsdatorer per år och sedan räkna ut 35kr ökning på det så blir det inte småsummor längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Uppdrag granskning snälla granska Copyswede!

De skulle snabbt inse att detta grundar sig i ett EU-direktiv. Men det tar ju bara några sekunder att inse.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Tidigare var det ju inget tak på mobiltelefoner som det står i artikeln?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Lösningen på problemet är mycket enkel: lägg ned Copyswede. Retroaktivt.

Jag vet inte en enda person som nyttjar privatkopieringsrätten, alla streamar.

Jag utnyttjar den, hårt. Jag har i runda slängar 200TB filmer som jag delar med mig av till mina nära vänner via Jellyfin. Don't blame the player, blame the game.

Permalänk
Avstängd

Vart går ens pengarna?? Ner i giriga juristers fickor eller till staten (som skänker bort dom till skurkstater)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Tidigare var det ju inget tak på mobiltelefoner som det står i artikeln?

Jag gissar på att det är tryckfelsnisse som varit framme på deras site - i 10 år.
De skrev inte ut att de hade något tak för mobiler innan. Jag vet. Men det är möjligt att de faktiskt hade ett tak ändå.

Kollar du på deras hemsida nu så har de uppdaterat den sidan lite. Med tidsram för gamla upplägget - och nu står det ett maxtak där för mobiler för den tidsperioden.

https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/pkeavtal/nya-tar...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Kemikalieskatten kan man lika gärna baka in där..

Skattemedel är en sak, men att ett privatföretag kan gör som Copyswede gör är märkligt.
Och jag tror knappast den lilla biten av privatkopiering motsvarar alla de pengar de får in på de grejer vi köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

De skulle snabbt inse att detta grundar sig i ett EU-direktiv. Men det tar ju bara några sekunder att inse.

Vi har ju inga problem att strunta i EU-direktiv annars, så varför skulle detta påverka?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clint Eastwood:

Jag utnyttjar den, hårt. Jag har i runda slängar 200TB filmer som jag delar med mig av till mina nära vänner via Jellyfin. Don't blame the player, blame the game.

Tillåt mig att tvivla på att det verkligen går att kategorisera som privatkopiering.

Permalänk
Medlem

Köper i princip all min elektronik via Tyskland pga alla diverse avgifter. Skönt att slippa kemskatter, copyswede, frikostliga valuta konverteringar. Blir en 10-20% billigare per köp.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem

Så Android mobiler blir mer något billigare om jag fattar det rätt.
Då många har SD kortplats så kan man köpa en med lägre intern lagring och köpa ett 512gb-1TB SD kort för lägre pris?
Om nu SD omfattas av "lagringsenheter"

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Gränslös idioti.

"Avtalet innebär också att en lista på specifika spelkonsoler är undantagna från ersättningskraven. Mer obskyra spelkonsoler som inte kommer från Nintendo, Sony eller Microsoft omfattas dock fortfarande av kraven."

Uppenbart att copyswede uteslutet anställer lågbegåvade och att det här helt och hållet är för att få in enkla pengar från konsumenter när man kan göra undantag på det här sättet.

Ja det här borde väl vara brott mot konkurrensen, som när Telia körde sin surfa-snällt-kampanj

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.