Permalänk

Lins för Nikon D3000

Tjena!

Jag fick en trevlig present av min systers sambo, en Nikon D3000, som han inte har använt på 5 år. Han hade en 55-200mm lins på den och ingen annan. Jag har kollat runt för en mellan lins för den som jag kan använda för att sätta på extra linser på (fish eye, macro, wide angle, osv). Jag är försking på DSLR foto och har ingen aning om vad man ska hålla utkik över eller vad för märken man ska akta sig för.

Rekomendationer för linser är också rekomenderade. All hjälp är mottagen

//Sebastian

Visa signatur

Min Burk: CPU: Ryzen 2700X, CPU kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4, GPU: ASUS ROG Strix RTX 3080, MOBO: Asus ROG Strix X470-F gaming, Case: Corsair Carbide 275R TG, Lagring: 4.5 TB av bara SSD:er

Permalänk
Medlem
Skrivet av sameclick:

Jag har kollat runt för en mellan lins för den som jag kan använda för att sätta på extra linser på (fish eye, macro, wide angle, osv).

Kameran har Nikon F-mount så i stort sätt allt som är kompatibelt med det kan användas.

Det kan dock vara som det var på min Olympus att vissa funktioner på kameran inte fungerar med vissa linser.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sameclick:

Jag har kollat runt för en mellan lins för den som jag kan använda för att sätta på extra linser på (fish eye, macro, wide angle, osv).

Så funkar det inte riktigt. Vill du ha Macro köper du ett macroobjektiv. Vill du ha vidvinkel köper du det. osv.

Vad är det du vill göra med kameran, vilka bilder vill du ta? Det i sin tur styr vilket objektiv du ska köpa.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Så funkar det inte riktigt. Vill du ha Macro köper du ett macroobjektiv. Vill du ha vidvinkel köper du det. osv.

Vad är det du vill göra med kameran, vilka bilder vill du ta? Det i sin tur styr vilket objektiv du ska köpa.

Just nu tänker jag köpa ett objektiv som jag kan använda till större landskap och för närmare porträtt. Har kollat runt på Amazon och newegg där det finns paket runt 2000kr där man får en 50mm lins och sen en yttre läns som antingen har en fish-eye eller vidvinkel. Som är bara påskruvningsbara. Fungerar inte dessa?

Visa signatur

Min Burk: CPU: Ryzen 2700X, CPU kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4, GPU: ASUS ROG Strix RTX 3080, MOBO: Asus ROG Strix X470-F gaming, Case: Corsair Carbide 275R TG, Lagring: 4.5 TB av bara SSD:er

Permalänk
Medlem

När de gäller objektiv så får du vad du betalar för. Skulle säga en fast 35, eller 50, sen en typ 16-80 eller 24-xx(finns massvis). De brukar täcka dom flesta nybörjarbehoven. Nikons egna, sigma eller tamron är väl dom märkena du ska hålla dig till

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av sameclick:

Just nu tänker jag köpa ett objektiv som jag kan använda till större landskap och för närmare porträtt. Har kollat runt på Amazon och newegg där det finns paket runt 2000kr där man får en 50mm lins och sen en yttre läns som antingen har en fish-eye eller vidvinkel. Som är bara påskruvningsbara. Fungerar inte dessa?

Dessa försättslinser, som man skruvar på på objektivet brukar i regel påverkar bildkvaliteten negativt. Ofta mer än lite negativt. Särskilt när det är vidvinkel eller fisheye. I värsta fall kan man få kraftig vinjettering. Så det beror ju på hur man definierar funkar och hur kräsen man är med bildkvaliteten.
Man får ju även tänka på att 50mm är ett kort teleobjektiv på en D3000, så det vill till en rätt rejäl vidvinkellins för att det faktiskt ska bli vidvinkel av det åxå. Dessa vidvinkeladaptrar brukar funka bättre på kompaktkameror.
Det finns dock en sorts försättslins som funkar bra och det är om man tex köper en närbildslins av lite bättre kvalitet, tex Raynox DCR-250. En dylik skulle du kunna använda på det 55-200 du fick med kameran för att ta närbilder. Det blir inte lika flexibelt som ett makroobjektiv men ger ganska bra bildkvalitet och man kan nå ganska stor förstoring.

För porträtt kan du åxå använda 55-200, men det kan ge lite andra kreativa möjligheter med tex ett 50/1.8. Nikons eget AF-S 50/1.8G är bra och ger autofokus på din kamera. Annars är ju den äldre AF 50/1.8D billigare men ger intei AF.
Det finns en budgetvariant som inte är så dålig faktiskt, nämligen Yongnuo YN50 50/1.8. Inte lika bra men rätt bra och ffa väldigt prisvärd.
https://www.amazon.de/-/en/Yongnuo-YN50-50-F1-8-Lens-Camera-D...

Just landskap kan man ju ta med vilken brännvidd som helst men ofta tänker man ju vidvinkel när man pratar om landskap. Jag skulle föreslå att du kollar på Nikons 18-55 som är ett billigt och allsidigt objektiv. Det är ett bra komplement till 55-200:t och är bra för landskap, även om det inte ger riktigt extrem vidvinkel. Du bör nog köpa AF-S-versionen och inte AF-P till en D3000. Det ska funka med AF-P åxå, men man kan tex inte stänga av bildstabiliseringen, vilket görs via en meny i kameran (finns bara i nyare kameror). Sedan finns det såklart bättre och dyrare normalzoomar, som denna typ av objektiv kallas. Sigma 17-50/2.8 OS HSM är bra och man brukar kunna hitta det för runt 2000kr begagnat, men Nikon 18-55 hittar man ju i regel för nån 500-ring eller så.
Vill du ha mer vidvinkel kan du kolla på Sigma 10-20/4-5.6 som inte är superdyrt, runt 1500kr, begagnat.