Okunnig och har problem med RAMminnet

Permalänk
Medlem

Okunnig och har problem med RAMminnet

Är smått okunnig och har bara nyligen börjat sätta mig in i det här med att bygga egen dator.

Har dock stött på ett problem...

Jag har för tillfället två stycken rammoduler av modellen KINGSTON HYPERX BEAST (se länk nedan) med 8gb vardera men kan ändå inte få ut 16gb.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1513230

När jag kollar i datorns system står det att enbart 8gb finns. Jag har placerat dem på moderkortet enligt handboken.
I programmet "speccy" står det dock istället "16gb Dual-channel @ 667 Mhz" men datorn klarar ändå inte av de mer krävande spelen.

Min dators Operativsystem är Windows 10 PRO 64-bit och moderkortet heter ASUS P9X79 (ram minnena är av modellen DDR3) som ska vara kompatibelt med hela 64GB ram.

Vad ska jag göra för att få upp ramminnet till 16gb? Längtar såååå efter att få spela de stora spelen!
Har funderat på att köpa större och starkare ramminnen men om jag kan bespara plånboken det så hade det varit najs!

Permalänk
Medlem

är du säker på att det står att du får ut 667mhz? för då är något väldigt fel!
-----EDIT------
Fel av mig. bara programmet som rapportera 1333/2

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Stickorna rullar alltså nu i hastighet 1333 mhz.(det lägsta). Vill du få högre får du se i Bios om det finns xmp profil att aktivera.
Ser du något i bios, om det står 8 eller 16?
Ta i och ur stickorna, pröva fler platser, se om vi kan komma upp i 16GB iaf, men att de då inte körs i dualchannel.
Pröva annat "par" -slot enligt manualen.

om manualen säger att du ska ha A1 och A2, så pröva B2 och B2 istället.
Vad för processor parar du med moderkortet? Tänker ifall det finns restriktioner som det gör för exempelvis för 2600k, att den inte kan ha högre ram än 2133.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

är du säker på att det står att du får ut 667mhz? för då är något väldigt fel!

Om jag inte kommer ihåg fel så rapporteras hälften av frekvensen i dessa program, så 667*2=1334MHz vilket låter rätt för DDR3. Eller det är väl snarare rättare sagt att de rapporterar frekvensen rätt och försäljare skriver dubbla då dubbel data per frekvens ger "effektiv" frekvens, som många tänker det, på frekvensen * 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Om jag inte kommer ihåg fel så rapporteras hälften av frekvensen i dessa program, så 667*2=1334MHz vilket låter rätt för DDR3. Eller det är väl snarare rättare sagt att de rapporterar frekvensen rätt och försäljare skriver dubbla då dubbel data per frekvens ger "effektiv" frekvens, som många tänker det, på frekvensen * 2.

aha. det förklarar saken

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

För övrigt visar manualen att dom ska vara installerade på följande vis:

Antar att du har dom så, om inte så kan det vara problemet.

Om du inte slår på XMP är minnerna låsta till 1333mh (om jag inte missminner mig)
Så värt att slå på det med

dubbel/trippelkolla med att dom verkligen sitter i ordentligt. och att klampen/låset (röd pil på bilden) verkligen är helt "stäng"
Ibland kan det vara att 1mm glapp. och då kan minnerna gnälla

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Testa som sagt att montera om dem, ofta beror såna här problem på att minnena inte sitter i ordentligt eller att det är något skräp i vägen. Du kan även testa att bara ha en sticka i taget monterad och se om de fungerar var för sig.

Sen har ditt moderkort fyra minneskanaler, så med två stickor kör du egentligen minnet på "halvfart". Du behöver fyra stickor om du vill vill använda quad channel. Troligtvis kommer det dock inte vara någon större skillnad i spel på att köra dual istället för quad channel.