Det här är AMD Ryzen 5000 "Vermeer" och Zen 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Official_P:

Din signatur:
[Intel Core i9 9980XE@4,2Ghz][ASUS ROG X299-E GAMING II Moderkort][64GB Corsair Vengeance RGB PRO 3600mhz][1TB NvMe][2TB spel disk][Msi RTX 3080TI 16GB?][LG 38" Curved gamingskärm UltraGear 38GL950G][Windows 10][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord

Gamer Dator på gång
[Intel Core i9 10980XE@ ?][Asus Rog Rampage VI Extreme Encore Moderkort][128GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200Mhz Minnen][2st MSI GeForce RTX 3090 GAMING X TRIO 24GB][Asus 43 Inch 4K Gaming 144hz skärm][32TB Hårddisk][Razer Cyonosa Tangentbord

Jag är mest imponerad av att han har ett 3080Ti redan!

edit: Såg nu att det var ett frågetecken bakom..

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

+27% på CAD SolidWorks 2019 och +12% på Raytraving V-Ray 4.10 för 5950X vs 3950X
Någon aning varför?

Ja, SolidWorks är till stor del en fåtrådad applikation, förutom vid vissa simuleringar och renderingar.
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/SOLIDWORKS-2020-SP...

Sen vet man ju inte vilka moment i programmet som AMD benchmarkat på.

Samma sak med de flesta 3D- och videoprogram. Att sitta och redigera/bygga modeller är något helt annat än utrenderingen. Om du t ex är inriktad på modellering/texturering/animering i 3ds Max är en i9-10900K bättre än något AMD kunnat erbjuda, men om du kör flertrådade simuleringar och inte minst rendering, är så klart en Threadripper drömmen.
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/3ds-Max-2021-CPU-R...

Med t.ex. 5950X verkar man komma nämre/förbi Intel på det singeltrådade, men ökningen i multitrådat tycks en smula, eh, inte fullt så imponerande.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Kör du 1440p som det ser ut så lär det ju inte göra någon nämnvärd nytta att byta nu. Till och med 6700K/7700K klarar sig rätt okej ännu (test här).

Mhm.. Tack för testet, 8700k är rätt så mycket bättre än just 7700k och den verkar klara sig fin fint.

Visa signatur

7950X3D, 64GB @ 6000mhz, RTX 5090
Legion 5 Slim 7840HS, 32GB @ 5600mhz, RTX4060

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av arowe17:

Intressant reflektion. Men precis som du säger så är det 8 kärnor Zen 2.
Plus RDNA 2-grafik.
Plus 800-1000 GB SSD.
Plus Bluray läsare.
Plus 16 GB (?) RAM
Plus en asfet heatsink (PS5).
Plus moderkort.
Plus en PSU.
Plus en handkontroll.
Plus lite fläktar.
Ett chassi.

Sony/Microsoft måste verkligen subventionera konsolerna duktigt. Finns några beräkningar på konsolerna verkliga produktionskostnad?

@arowe17

Runt 5000 kr att görs en konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@arowe17

Runt 5000 kr att görs en konsol.

Är R&D medräknat i det där?

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden... men...

@loevet

L3 cache mängderna stämmer inte i artikeln.

"Den totala mängden L3-cache uppgår nu till 35 MB"
"Ryzen 9 5950X når här klart imponerande 4,9 GHz och L3-cache växer marginellt till 72 MB"

Om ni kollar denna bild som ni själva har med i en slide
Zen 2 VS Zen 3 Layout

Så ser man tydlig att det är 32MB L3 cache per chiplet.

Det som kan förvirra är att det på vissa ställen står L2+L3 Cache.
Det är 512kB L2 per kärna

Så exempelvis 0.5 x 8 = 4MB
4MB L2 + 32MB L3 = 36MB L2+L3
Vilket är vad Ryzen 7 5800X har.

Så 6 och 8 kärniga har totalt 32MB L3 och 12 och 16 kärniga har totalt 64MB L3 (32MB per chiplet).

Jag har även skickat en rättelse. Men ifall de inte ändrar eller någon läser det här innan de ändrar så postar jag även i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Jag fattar inte riktigt vad det är som gör att en cpu som är snabbare i både single och multi core fortfarande kan vara långsammare i t.ex Battlefield? :/

Hur går det till? Är det nåt slags mellanting som ingen pratar om, som Battlefield använder väldigt mycket av, som Intel fortfarande gör snabbare? Eller? Vad? Varför?

Eller är frekvensen så viktig av nån anledning?

Att bara tala om enkeltrådat jämfört med multitrådat är en förenkling.
Internt i en processor kan det finnas olika tillvägagångssätt och optimeringar som passar olika bra för olika ändamål.

En riktigt duktig assemblerprogrammera kan troligtvis ge en lång förklaring som du troligtvis inte förstår.

Jag kallar dig inte dum, hur datorer fungerar på lågnivå är väldigt komplext.
Är en av anledningarna att lågnivåspråk inte brukar användas mer än nödvändigt på moderna datorer.
Bör vara enklare att använda sig av någon enklare 8 bitars krets om man vill få förståelse för hur programmerbara kretsar fungerar "på djupet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Jag har en fundering.

Hade tänkt mig en 5600X. Enbart tänkt att spela på datorn.

Dock när jag konverterar dollar till kronor och lägger på 25% (moms) så hamnar priset på denna på ca 3.200 kr.

Man kan idag köpa en i5-10600K för ca 2.900 kr. Den kan man klocka för att få nästintill i9-10900K prestanda i spel.

Tror ni 5600X kommer kunna mäta sig med det? Om inte, finns det några andra fördelar för mig som bara ska spela om man väljer en 5600X?

Inte bara intel. Amd ska konkurea med sin egen 3600 som går att köpa för 2100kr.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Min 6700K får nog pensionera sig till vintern.

Hade exakt sammma idé!

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Inte bara intel. Amd ska konkurea med sin egen 3600 som går att köpa för 2100kr.

Det är ju det. Ville ursprungligen bygga en dator med en 3600 men ju längre tiden gick kände jag att det blev värt att vänta.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

Jag fattar inte riktigt vad det är som gör att en cpu som är snabbare i både single och multi core fortfarande kan vara långsammare i t.ex Battlefield? :/

Hur går det till? Är det nåt slags mellanting som ingen pratar om, som Battlefield använder väldigt mycket av, som Intel fortfarande gör snabbare? Eller? Vad? Varför?

Eller är frekvensen så viktig av nån anledning?

AMD's 3000-serie är bara snabbare när de kör avx-instruktioner asynkront. Spel behöver andra typer av beräkningar, och där är intels processorer betydligt snabbare, en överklockad 9/10000-intel är fortfarande 10-30% snabbare per kärna i vanliga heltalsberäkningar, i runda tal.

I tex cinebench utförs asynkront arbete, dvs det spelar ingen roll för en kärna vad en annan kärna gör - arbeta färdigt med din lilla fyrkant och sedan ta en ny.
Amd 3000-serien är "ihopklistrade" quadcores, där i vissa fall en eller två kärnor är avstänga/trasiga.
3900x är tex (3+3)+(3+3), 37/800x 4+4 etc.
När saker körs asynkront spelar detta ingen roll, men i en väloptimerad spelmotor som faktiskt kan använda fler än fyra kärnor för att arbeta synkront, så får man mycket högre latency mellan kärnorna.
Detta gör att 3000-serien ibland kan prestera sämre än en stark quad-core i spel.

En av de viktigaste nyheterna med 5000-serien är just att det är upp till 8 kärnor i samma komplex, vilket löser detta problem.
Om IPC också ökar med 19% som de säger, och frekvensen bara ökar lite grann, så är man plötsligt ikapp i prestanda per kärna och har 8 kärnor att arbeta med istället för 4, ikapp eller förbi intel 9900k/10700k.
Om alla löften infrias kommer nog de 5000-cpuer med 8 eller 8+8 kärnor att bli fantastiskt bra (5800x och 5950x), medans de med 6 eller 6+6 kärnor blir mer tveksamma för spel i de bäst optimerade motorerna som faktiskt kan använda fler än 6 kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om man, som jag har en 3600, hur stor skillnad är det mot en 5600?

Högre klockad och 19% ipc borde ju göra en del...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Om alla löften infrias kommer nog de 5000-cpuer med 8 eller 8+8 kärnor att bli fantastiskt bra (5800x och 5950x), medans de med 6 eller 6+6 kärnor blir mer tveksamma för spel i de bäst optimerade motorerna som faktiskt kan använda fler än 6 kärnor.

Så i vissa situationer så kan en 5800X med 8 kärnor vara snabbare än en 5900X med 6+6 kärnor pga designen på chippen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Inga APU:er? Vet att de körde 4000-serien exklusivt till OEM-partners, vilket suger. Men hade hoppats på något nytt nu iallafall med 5000.. Lär väl komma med nästa generation antar jag då, trist!

Dom kommer

Kan även vara så att dom kommer som en bonus den 28'e, i liknande stil som Rx 6000 var en bonus ihop med Zen 3.

AMD Sends Out Initial Linux Graphics Driver Support For The "Green Sardine"
Given that, it's quite possible Green Sardine is the "Cezanne" Ryzen 5000 APU series.
Källa: https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=AMD-Green...

Med linux support på plats så verkar det troligt att Cezanne kommer någon gång på denna sidan av årsskiftet.
Är ju i linje med vad Mark Papermaster sade i samband med Renoir.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

"alla åtta kärnor befinner sig i samma kluster"
Väntar med spänning på att hatarna återupptar sången från FX tiden om hur många kärnor det i verkligheten är. 8 eller en?

Visa signatur

LianLiPC-V2130-Corsair-750W-MSI-MAG-X870E-W11-Ryzen9™7900
LianLiPC-V355-bequiet!-480W-MSI-MAG-B650M-L.Mint22-Ryzen7™7700
Fractal Design Core 1100-Nox-650W-MSI-MORTAR-B350M-W10-Ryzen7™2700

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Folk förväntar sig 100%iga prestandaökningar för en billigare peng ibland känns det som. Det är inte sunt.

Jag ser inget konstigt i att en serie produkter ökar med 10% tex i prestanda.

Jämför med bilmarknaden. Ibland kommer det en facelift. Ibland en motor som kanske drar lite mindre bensin med bara några extra hk/nm. Och så vidare

Så jag ser inte på det som ett sundhetstecken...

Och naturligtvis finns det de som byter bil varje år, men de är inte många, och de gör det definitivt inte av något praktiskt behov! Det är inget fel på iterativa förbättringar, men de motiverar inte köp förrän de ackumulerats på bred front över flera år. PC-marknaden drivs i huvudsak av konstruerade behov - hur mycket roligare är det att spela Fortnite på en 15% snabbare CPU? Märks det ens alls? En stor del av försäljningen i den här produktkategorin är till folk som tycker det är skoj att shoppa nya datorprylar. Vilket är helt i sin ordning, men som äldre man som spenderat alldeles för mycket pengar pga av hype tycker jag nog att det är rimligt att reality checks dyker upp i diskussionstrådar. Förhoppningsvis måste inte nya som är intresserade av teknik men inte har så mycket pengar att bränna göra om alla den äldre generationens misstag. (De kan få försöka hitta egna, nya misstag. Fan vet om de reder ut den utmaningen, min generation har täckt in fältet ganska effektivt. ).

Permalänk
Medlem

Marknaden ger ett kyligt bemötande till det hela. Aktien sjunker rätt stadigt. Tror det kan vara mer förhandsvisningen av Navi som sänkte förväntningarna på den biten. Det är ju ändå grafikkort där AMD har störst potential till att öka omsättning. CPU-marknaden har de redan en bra andel av.
Vad tror ni? Eller är det något med Zen 3 som inte var så bra som man väntade sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Så i vissa situationer så kan en 5800X med 8 kärnor vara snabbare än en 5900X med 6+6 kärnor pga designen på chippen?

Om de nu inte uppfunnit någon svart magi med den nya cachen så borde det kunna ske i spel som drar nytta av exakt 7-8 cores.
Vill också minnas att jag sett test där 3300x (4 kärnor som sitter i samma komplex) slagit 3600/x i något enstaka test, antagligen då i något spel som dragit nytta av exakt 4 kärnor.

Edit: sweclockers hade ju gjort ett jättebra test av just detta;
https://www.sweclockers.com/test/29571-amd-ryzen-3-3300x-och-...
Testat 3100 och 3300x (2+2 cores vs 4), vid samma klockfrekvens.
Skillnaden i prestanda var som förväntat marginell i asynkront arbete i cinebench, men tydlig i spel.

Permalänk
Medlem

Det enda jag är intresserad av att höra efter papperslanseringen av 3080 är om lanseringsdatumet är seriös eller inte....

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Trevligt, 5950X verkar tillräckligt mycket bättre för att motivera ett köp, så snart kommer nog sambon att gå från 3700X till 3950X.

Nu fattas det bara ett riktigt fläskigt grafikkort från AMD också, hoppas hoppas. 100% AMD vet jag faktiskt inte om jag någonsin har kört med.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Marknaden ger ett kyligt bemötande till det hela. Aktien sjunker rätt stadigt. Tror det kan vara mer förhandsvisningen av Navi som sänkte förväntningarna på den biten. Det är ju ändå grafikkort där AMD har störst potential till att öka omsättning. CPU-marknaden har de redan en bra andel av.
Vad tror ni? Eller är det något med Zen 3 som inte var så bra som man väntade sig?

Ingen aning...
Men vore ändå konstigt om teasern med Rx 6000 skulle sänka aktien, teasern visade ju att Rx 6000 är i närheten eller lika med RTX 3080.

Ser inte heller att det kan ha med AMD's förmodade köp av Xilinx, som ju ses som ett stärkande av deras närvaro på datacenter och AI.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
--

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Ja med tanke på att 5800 är en ccx medans 3800 är 2st så bör latenserna absolut vara bättre på 5800.

https://www.hwupgrade.it/articoli/cpu/5847/ryzen-5000-zen3-layout.jpg

Skrivet av Ase:

precis det enda intressanta ! & det borde innebära samma bekymmer som förut med 5900x & 5950 därav ännu högre casheminne

5900 och 5950 har ändå mindre problem med latens än vad 3900 och 3950 har.
På 59X0 så blir blir det en del latens vid kommunikationen mellan 2 CCX vilket vägs upp av att varje kärna har tillgång till en större L3 cache = behovet för kommunikation mellan CCX är mindre pga. cache'n.

På 39X0 så är det 4 st CCX som kommunikationen skall ske mellan, och ovanpå det så har man en mindre L3 cache som då tvingar kärnorna att oftare hämta information från ett annat CCX.

Summan av det är att latensen påverkar i mycket mindre utsträckning!

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Dom kommer

Kan även vara så att dom kommer som en bonus den 28'e, i liknande stil som Rx 6000 var en bonus ihop med Zen 3.

AMD Sends Out Initial Linux Graphics Driver Support For The "Green Sardine"
Given that, it's quite possible Green Sardine is the "Cezanne" Ryzen 5000 APU series.
Källa: https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=AMD-Green...

Med linux support på plats så verkar det troligt att Cezanne kommer någon gång på denna sidan av årsskiftet.
Är ju i linje med vad Mark Papermaster sade i samband med Renoir.

Håller tummarna att det stämmer! Vill bygga en liten htpc, så hoppas på att det är lite extra kräm i de APUerna också så man kan lira lite enklare spel förutom filmtittande

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst igenom varje inlägg i denna tråd men jag har inte sett ett enda ord från str8forthakill eller vad han heter, brukar inte han ha en del att säga om Ryzen lanseringar?

Sen tycker många att AMD har blivit för "dyra" men när intel var snabbast gick det bra att betala premium för att få dom bästa grejorna...
Kanske inte var han jag tänkte på så om det inte stämmer så ber jag om ursäkt, <insert random intel fanboy troll> istället.

Permalänk
Medlem

Jag tycker AMD förtjänar att ha dom priserna dom har, dom är just nu snabbast, ska man ha det bästa så kostar det där efter också!
Inte direkt så att Intel är billiga dom heller.. just sayin

Permalänk
Medlem
Skrivet av frozex:

Jag tycker AMD förtjänar att ha dom priserna dom har, dom är just nu snabbast, ska man ha det bästa så kostar det där efter också!
Inte direkt så att Intel är billiga dom heller.. just sayin

Så är det, jag har kört Intel, AMD växelvis sen sent 90:tal så jag har varit med om celeron thunderbirds northwood prescotts phenom sandybridge haswell och nu senast en Ryzen 3600.. om jag ser att ica har samma smör som coop fast billigare så köper jag det där. Fanboyism måste ju vara bland det dummaste beteende som någonsin funnits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Så är det, jag har kört Intel, AMD växelvis sen sent 90:tal så jag har varit med om celeron thunderbirds northwood prescotts phenom sandybridge haswell och nu senast en Ryzen 3600.. om jag ser att ica har samma smör som coop fast billigare så köper jag det där. Fanboyism måste ju vara bland det dummaste beteende som någonsin funnits.

Samma här, Har kört Intel sedan -98, dock hade jag en AMD Athlon Thunderbird 1Ghz under en väldigt kort period annars Intel hela tiden. Nu blir det en 5900x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Varenda sånt här event sedan Zen 1 annoucades har sänkt AMD's aktievärde direkt efter. Det är inget nytt, den går allttid upp sen.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Intressant att ökningen mellan 3950X och 5950X endast var 5% i Adobe Premiere Pro. Så vad hände med resten av prestandaökningen? Nog för att Premiere Pro är en smula, eh, speciellt, men skillnaden borde definitivt ha varit mycket större om nu IPC ökat så pass mycket.

Ser ut som att skillnaden mot tidigare generation går ner rejält när alla kärnor belastas. Är det ett problem med arkitekturen/cache eller skruvar man ner klockfrekvenserna rejält för att hålla värmen under kontroll? Noterade också att de inte visade några Cinebench multicore-resultat.

Från deras slide över skillnaden mellan 3950X och 5950X:

Adobe Premiere Pro +5%
V-Ray 4 (raytracing) +12%
GCC kompilering +9%

Resultatet för SolidWorks är hela +27% MEN det är relativt enkeltrådat och AMD låg bra efter Intel där.

Inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Fortsättning lär följa.

Dom pratade inte mycket om bättre energieffektivitet, så jag gissar att strömbudget sätter stopp i vissa laster

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Dom pratade inte mycket om bättre energieffektivitet, så jag gissar att strömbudget sätter stopp i vissa laster

Hum... De pratade ju nämnvärt om energieffektivitet.
https://www.youtube.com/watch?v=iuiO6rqYV4o&t=11m41s

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS