Hela Iphone 12-uppställningen hittar ut på webben

Permalänk
Medlem

Väntar de med mini-varianten för att de som inte kan vänta ska köpa de dyrare?

Något de gör bra är att erbjuda en mindre modell

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeckarN:

Undrar om skärmarna får sig ett uppsving på 12:an? Min 11:a ser väldigt blek ut jämfört med sambons samsung a40, som kostade nästan en tredjedel så lite..

11an är väl Budget modellen motsvarande XSR (alltså LED skärm). Oled sitter i XS som motsvarar 11Pro i nuvarande generation.
11an har alltså sämre skärmteknologi än budget samsung (inget krig om LED vs OLED nu tack - OLED är generellt bättre - punkt
I 12 generationen är väl det OLED på allt?

Permalänk
Medlem

En blå 12 mini låter lockande, har alltid kört på svart innan men får se hur den ser ut i verkligheten först.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Lyckas inte Apple med det alla andra redan lyckats med (120hz) så blir det en vanlig 12a, då ser jag inte anledningen att betala dem extra pengarna för en pro max!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Lyckas inte Apple med det alla andra redan lyckats med (120hz) så blir det en vanlig 12a, då ser jag inte anledningen att betala dem extra pengarna för en pro max!

De köper väl displayer från Samsung och kan välja 120hz om de så vill, där det finns flera anledningar till att inte göra det.
De kan anse att deras val av lågfrekventa display ändå är bättre p.g.a annan bildegenskap.
De kanske tycker 120hz displayerna är för dyra.
De väntar med att lansera detta till senare för de tycker sig ha tillräckligt mycket nytt nu.

Flera företag väntar med att införa funktioner, speciellt de som ej är i en stenhård konkurrenssituation. Varje år bör det komma något nytt, tar de allt nu direkt, ja då får de problem i framtiden.
Nya iPhone 12 kommer troligen få usb c och det kommer vara en så otrolig förbättring så bara det räcker nästan för att lansera en ny modell. I praktiken så tror jag just usb c är det enda de vanliga köparna kommer märka av.

Samma sak är det med andra märken. Jag gick från en 16MP kamera till en 64MP på min mobil och skillnaden var bagatell och jag blev förvånad att dagens mobilkameror suger så hårt än.

Permalänk
Medlem

Själv är jag grymt sugen på Lidar, trodde USB-C var bekräftat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Vill minnas att Apple kör ganska neutral/"korrekt" färgkorrigering på sina skärmar, så kan röra sig allena om något sådant där Samsung valt att fläska i med både kontrast och färgmättnad på A40n för att få den att smälla lite högre hängandes bredvid andra i butiken.

Tvivlar på att skärmen i A40n tekniskt sett skulle vara bättre än den i din iPhone.

Så ja, lite smaksak.

"Ganska neutral/"korrekt"" är faktiskt lite som att säga att en Ferrari är ganska snabb. I det här avseendet är Apple vad alla andra borde sträva efter. Det är inte bara att de har exceptionellt bra kalibrering utan de är även väldigt konsekventa över olika enheter och olika modeller är väldigt lika varandra. Du kan ha en Iphone, en Ipad och en MacBook sida vid sida och ingen kommer se avvikande ut (undantag finns, exempelvis första generationen Ipad Pro som var lite off). Den som kalibrerat/profilerat olika skärmar sida vid sida vet hur svårt det kan vara när skärmarna har olika egenskaper...
Utöver det är färghanteringen på en nivå av att det bara funkar. Du behöver inte bry dig om det. Android och framförallt, som jag förstått det, Samsung är inte riktigt lika bra på det. Plus då den där valmöjligheten för okunniga användare att bara stänga av all färghantering (brukar kallas "vivid" eller "full AMOLED") och få kraftigt övermättade färger som resultat.
Vissa tycker kanske om övermättade färger men det blir lite tråkigt när du beställer ett par röda sneakers och får ett par bruna istället...

Hursomhelst, ville egentligen bara understryka att Apple är på riktigt imponerande i detta avseende. Jag tycker det är extra roligt att de är så anala med någonting som de allra flesta varken är medvetna om eller bryr sig om. Apple har liksom bara bestämt sig för att det här ska de vara bra på, och så är det med den saken.

Permalänk
Medlem

Nu går vi mot mindre skärmar igen tydligen, nyss skulle de va större 😂

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nya iPhone 12 kommer troligen få usb c och det kommer vara en så otrolig förbättring så bara det räcker nästan för att lansera en ny modell. I praktiken så tror jag just usb c är det enda de vanliga köparna kommer märka av.

Samma sak är det med andra märken. Jag gick från en 16MP kamera till en 64MP på min mobil och skillnaden var bagatell och jag blev förvånad att dagens mobilkameror suger så hårt än.

Ryktena säger väl att att det inte blir USB-C?

Dagens mobilkameror är väldigt bra jämfört med hur det har varit. Vilken kamera använder du till vardags?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Om det inte kommer touch id under skärmen så får min iPhone 7+ leva kvar ett år till.

Varför vill du ha Touch ID?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De köper väl displayer från Samsung och kan välja 120hz om de så vill, där det finns flera anledningar till att inte göra det.
De kan anse att deras val av lågfrekventa display ändå är bättre p.g.a annan bildegenskap.
De kanske tycker 120hz displayerna är för dyra.
De väntar med att lansera detta till senare för de tycker sig ha tillräckligt mycket nytt nu.

Flera företag väntar med att införa funktioner, speciellt de som ej är i en stenhård konkurrenssituation. Varje år bör det komma något nytt, tar de allt nu direkt, ja då får de problem i framtiden.
Nya iPhone 12 kommer troligen få usb c och det kommer vara en så otrolig förbättring så bara det räcker nästan för att lansera en ny modell. I praktiken så tror jag just usb c är det enda de vanliga köparna kommer märka av.

Samma sak är det med andra märken. Jag gick från en 16MP kamera till en 64MP på min mobil och skillnaden var bagatell och jag blev förvånad att dagens mobilkameror suger så hårt än.

Absolut, visst kan det vara så. Men det finns mer än 120hz på önskelistan som du hittar hos de flesta andra och har gjort i flera år. Du nämner usb-c men alla rykten pekar på att liggtning blir kvar ett år till. Touch id under displayen hade varit något annat som hade varit riktigt nice och varit den säljande funktionen, men icke det heller. Notchen hade kunnat blivit mindre men inte det gör man. Det säljande argumentet för 2020 verkar vara just 5G och jag hoppas verkligen att jag har fel här, men det verkar vara så det blir enligt de flesta rykten och då har dem inte kommit med någon ny feature sedan X 2017! Det börjar bli dags att gå ett steg framåt, inte bara hålla sig till små uppgraderingar av kamera och cpu som endast syns på pappret eller något som inte många märker av.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Absolut, visst kan det vara så. Men det finns mer än 120hz på önskelistan som du hittar hos de flesta andra och har gjort i flera år. Du nämner usb-c men alla rykten pekar på att liggtning blir kvar ett år till. Touch id under displayen hade varit något annat som hade varit riktigt nice och varit den säljande funktionen, men icke det heller. Notchen hade kunnat blivit mindre men inte det gör man. Det säljande argumentet för 2020 verkar vara just 5G och jag hoppas verkligen att jag har fel här, men det verkar vara så det blir enligt de flesta rykten och då har dem inte kommit med någon ny feature sedan X 2017! Det börjar bli dags att gå ett steg framåt, inte bara hålla sig till små uppgraderingar av kamera och cpu som endast syns på pappret eller något som inte många märker av.

Kanske det. 5G är superstort, men typ 0,1 ppm av köparna av mobilen kommer utnyttja 5G just nu. Men för att 5G ska byggas ut och satsats mer på så underlättar det att det finns många som har hårdvaror som stöder 5G.
Så min poäng är att 5G är superbra, det är dock ett dåligt säljargument just nu om tillverkarna ska vara ärliga.
*edit*
ppm = Parts per million ifall om någon ej vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebben:

Blir att gå tillbaka till Apple bara p.g.a. mini varianten. Så less på att alla telefoner ska vara så gigantiska nuförtiden.

Samma här men troliga 9 000 kr, kanske 11 000 kr för 128 GB mini gör nog att jag ändå väljer importera Pixel 5 eller 4a fast jag är trött på stora mobiler.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

5,4 tum... Nappade direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Nu går vi mot mindre skärmar igen tydligen, nyss skulle de va större 😂

Nja, jag vet inte det... Mindre iPhones har efterfrågats typ sen Apple började göra större telefoner. Jag tror inte de kommer ta över men det finns onekligen en marknad för det.
Jag känner flera tjejer, som ju i regel har mindre händer, som jublar över detta. Vi har haft diskussionen tidigare då jag tyckt att motsvarande iPhone X är rätt liten, vilket sedermera lett till handmätning... Jag har inga dasslock men förstår problemet.
Tycker det är skitbra att det satsas mer på lite mindre telefoner. Tror storleks-spannet Apple hittat här kommer vara rätt optimalt.

Permalänk
Medlem

Det senaste jag hörde innan den här läckan var 649 USD för instegsmodellen. Drömscenariot hade ju varit 649 euro på amazon.de. Det hade jag nästan kunnat rättfärdiga för egen del. Ska bli kul att se om det här blir ett ordentligt evolutionärt kliv vad gäller kameran. Man har ju fimpat typ en tredjedel(?) av batteriet nästan för att få plats med större sensor. Liknande drag hos konkurrenterna har ju resulterat att det inte går att bevara allt i fokus på nära håll. Får se om apple har några ess i rockärmen här. Oavsett så lockar trots allt Pixel 4a mer. En hyfsad bit ifrån perfekt, men samtidigt oslagbar i prisklassen. Men visst... A14 lär ju minst sagt göra att iPhone 12 kommer åldras med stil i jämförelse med Pixel 4a. Dyker iPhone 12 mini upp med någon bra deal hos comviq kanske jag slår på stort ändå, men tvivlar på att det kommer ske.

Något som hade gjort köp en no brainer hade varit om apple lanserar en motsvarighet till samsung dex. Men det skulle innebära totalkanibalisering av datorförsäljningen så det lär ju inte hända i närtid direkt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Iphone vart ganska nice nu när dom äntligen låter användarna ändra utseendemässigt på gränssnittet, och äntligen en appdrawer, nu om dom fixar bättre google integration och mindre egna tjänster så kan jag vara sugen för första gången nånsin att skaffa en. Och samma sak med samsung, skippa egna tjänster och använd google tjänsterna. Köpte en Xiaomi nu fast jag varit trogen Samsung och dom använder google tjänsterna och google feed som standard, vart väldigt förvånad.

För den som bryr sig om integritet så ju mindre godkännande av googles användarvillkor är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Varför vill du ha Touch ID?

För det är överlägset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

För det är överlägset.

För mig fungerar faceid bättre tycker jag. Nu har jag bara det på ipad pro och iphone 11 pro och det fungerar kanske bättre på de enheterna än de tidigare modellerna.

Jag skulle inte bli ledsen om touchid kom tillbaka och då under skärmen men det är inget måste för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

För mig fungerar faceid bättre tycker jag. Nu har jag bara det på ipad pro och iphone 11 pro och det fungerar kanske bättre på de enheterna än de tidigare modellerna.

Jag skulle inte bli ledsen om touchid kom tillbaka och då under skärmen men det är inget måste för min del.

Det är lättare att ta av sig en handske än exempelvis en hjälm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Det är lättare att ta av sig en handske än exempelvis en hjälm.

Äh, lägg till ännu ett ansikte med hjälmen på

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeckarN:

Undrar om skärmarna får sig ett uppsving på 12:an? Min 11:a ser väldigt blek ut jämfört med sambons samsung a40, som kostade nästan en tredjedel så lite..

Har Sambon ställt om till Skärmläge Naturligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Samma här men troliga 9 000 kr, kanske 11 000 kr för 128 GB mini gör nog att jag ändå väljer importera Pixel 5 eller 4a fast jag är trött på stora mobiler.

Ja behöver man mer minne än det lägsta är det ju inte billigt med Apple, personligen klarar jag mig utan problem med 64GB.

Visa signatur

13700K | 128GB DDR5 | Asus 4090
4770K | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det senaste jag hörde innan den här läckan var 649 USD för instegsmodellen. Drömscenariot hade ju varit 649 euro på amazon.de. Det hade jag nästan kunnat rättfärdiga för egen del...

Skrivet av Bjebben:

Ja behöver man mer minne än det lägsta är det ju inte billigt med Apple, personligen klarar jag mig utan problem med 64GB.

Förra året landade iPhone 11 (699$) på 799€ i Tyskland. Euron har stärkts lite mot dollarn senaste året, så skulle gissa på att den hamnar på 749€ i EU om 12 Mini prissätts till 699$.

Svenska prisöversättning är svårare att resonera sig fram till tack vare våra CopySwede-, kemikalie-, och övriga kalle anka-avgifter.

Permalänk
Medlem

Herregud vad trötta iPhone 12 lineupen verkar.

"Innovation" var det?

Gäsp...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av Dizzö:

Herregud vad trötta iPhone 12 lineupen verkar.

"Innovation" var det?

Gäsp...

Fast det är väldigt svårt att komma med något nytt stort nu. Smartphones har haft en rätt självklar och förutsägbar utveckling sedan runt år 2002 med Sony Ericsson P800. (jag körde min helt utan tangentbordet) Där den enda fråga i princip varit när vissa saker skulle hända. Och nu 18år efter så har telefoner blivit det folk tidigare visste de skulle bli. Det måste då komma med någon riktigt unikt, där vikbar skärm självklart är en sådan sak.

Annars snabbare cpu/gpum skärmen täcker lite större av ytan, kamera är marginellt bättre börjar bli lite gäsp. Men alla andra tillverkare har samma problem och det har inget med Apple att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Fast det är väldigt svårt att komma med något nytt stort nu. Smartphones har haft en rätt självklar och förutsägbar utveckling sedan runt år 2002 med Sony Ericsson P800. (jag körde min helt utan tangentbordet) Där den enda fråga i princip varit när vissa saker skulle hända. Och nu 18år efter så har telefoner blivit det folk tidigare visste de skulle bli. Det måste då komma med någon riktigt unikt, där vikbar skärm självklart är en sådan sak.

Annars snabbare cpu/gpum skärmen täcker lite större av ytan, kamera är marginellt bättre börjar bli lite gäsp. Men alla andra tillverkare har samma problem och det har inget med Apple att göra.

Du har fel.

Ingen 90/120 Hz skärm.
Ingen fingeravtrycksläsare.
Stor ful notch.
Väldigt seg "snabbladdare" samt finns kvar 5W laddare t.o.m
De kommer ta bort laddare o hörlurar i kartong.

Det är bara några saker som jag snabbt kom på som är specifikt iPhone.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Lite bättre processor, lite bättre kamera, fyrkantighet.

Både kamera och processor är tillräckligt bra redan.

Tycker vi hamnat i en rejäl platå. Och inte ens 120hz skärm. Men ändå vill de ha över 11 000kr.

Apple har haft mycket problem med att få till 120hz "just rätt" under produktion enligt rapporter. De har fungerande 120hz prototyper men kan inte pålitligt massproducera dom så lär bli 120hz nästa år när alla fel rättats till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Apple har haft mycket problem med att få till 120hz "just rätt" under produktion enligt rapporter. De har fungerande 120hz prototyper men kan inte pålitligt massproducera dom så lär bli 120hz nästa år när alla fel rättats till.

Jo jag har också läst de där artiklarna som skriver det, tyckte att det borde vara bs eftersom android-telefoner haft 90/120 något år nu. Varför ska det vara så svårt för Apple för.. ett av de rikaste företagen i världen lyckas inte. Känns inte trovärdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jo jag har också läst de där artiklarna som skriver det, tyckte att det borde vara bs eftersom android-telefoner haft 90/120 något år nu. Varför ska det vara så svårt för Apple för.. ett av de rikaste företagen i världen lyckas inte. Känns inte trovärdigt.

Ja jo det är riktigt skumt att de inte kan fixa nånting som många redan klarat av. Spekulationer är att de vill implementera nån form av teknik för att dra ner på hz när den inte behövs för att spara på batteriet, likt som de gör med nyare Apple Watch.