Permalänk
Medlem
Skrivet av Bi99uy:

Tycker just att "svärta" problematiken syns rätt tydligt i videon. En rätt extremt exempel är vid 5:48 då man ser Aftermath loggan. Det är en stor grå fyrkant kring hela loggan där. D

Nu är ju dock Quake och Doom kanske dåliga exempel då det är portar av 90 tals FPS lir med oerhört mörka miljöer, men det är nog de spel jag har mest timmar på gällande VR och där man märker av skillnader direkt.

Just runt loggan där ser faktiskt ganska skit ut, väldigt urvattnat, och typ "dålig bitrate-artefakter" eller nåt. Men resten tycker jag ser bättre ut tbh. Kanske är olika från spel till spel också, och de kanske behöver diverse uppdateringar för spelen till Quest 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Just runt loggan där ser faktiskt ganska skit ut, väldigt urvattnat, och typ "dålig bitrate-artefakter" eller nåt. Men resten tycker jag ser bättre ut tbh. Kanske är olika från spel till spel också, och de kanske behöver diverse uppdateringar för spelen till Quest 2?

Miljöer som inte är mörka ser ju bättre tack vare upplösningen och att man har skippat pentile. Detta är ju ett klassisk LCD vs OLED problem. Har du inte problem med att svärta "läcker över" på OLED så är det att bilden blir grådassig på LCD.

Det kommer säkert tweaks som sänker ljusstyrkan så det ser bättre ut och många spel kommer väl säkert vara designade med just detta i åtanke framöver, men som sagt, tittar man mycket på film i VR så kan det vara värt i åtanke.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

300 Mbps överföringshastighet mellan datorn och Questen eller är det hastigheten från din ISP? För det andra spelar ingen roll.

Nej jag vet, 300mbps från datorn till questen och det är som jag förstår det ganska dåligt, men det funkar hur bra som helst.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Nej jag vet, 300mbps från datorn till questen och det är som jag förstår det ganska dåligt, men det funkar hur bra som helst.

Så länge det duger åt dig så är det väl bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Ja man kan ju ställa in hur mycket bandbredd som ska används genom appen. Forsöker jag maxa allt på mina 866Mbps får jag som oftast lite problem med att ljudet knastrar på q1, q2 har jag inte testat så mycket än. Men jag vet ju inte om problemet är min dator(troligtvis) eller wifi.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Så länge det duger åt dig så är det väl bra

Ja skitbra jag är väldigt förvånad bara.

Visa signatur

i7 7700k @4.7ghz - 16gb ram @3000mhz - 8gb RTX 3070 - Acer 34 ed347ckr 100hz - Oculus Quest2

Permalänk
Skrivet av roosterx:

Ja man kan ju ställa in hur mycket bandbredd som ska används genom appen. Forsöker jag maxa allt på mina 866Mbps får jag som oftast lite problem med att ljudet knastrar på q1, q2 har jag inte testat så mycket än. Men jag vet ju inte om problemet är min dator(troligtvis) eller wifi.

Dina specs är ju bättre än mina, borde kunna köra med ännu högre bitrate då ju.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benizakura83:

Dina specs är ju bättre än mina, borde kunna köra med ännu högre bitrate då ju.

Har bara svårt för att tro det behövs mera än 866Mbps, blir ju i praktiken ungefär hälften i praktisk bandbredd. Hadde jag säkert kunna kollat upp, hur mycket som faktiskt används. Får se vad man hinner med till helgen

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Sötast

Spelade just steamvr home.
Skulle göra en quest eller två för att hitta ett par props.... skapade public game och när jag var på summer island tror jag den hette så joina under en timmes tid c:a 12 pers.

Har nu 2 nya vänner på steam, vi stod och målade och kastade badbollar till varandra och hissade flaggor och skjöt rocket launchers på unicorns xD

Så jävla ovana upplevelser! Det kändes så annorlunda att vara där och prata med varandra, kändes som en lekplats för vuxna som blev som barn tillsammans

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Spelade just steamvr home.
Skulle göra en quest eller två för att hitta ett par props.... skapade public game och när jag var på summer island tror jag den hette så joina under en timmes tid c:a 12 pers.

Har nu 2 nya vänner på steam, vi stod och målade och kastade badbollar till varandra och hissade flaggor och skjöt rocket launchers på unicorns xD

Så jävla ovana upplevelser! Det kändes så annorlunda att vara där och prata med varandra, kändes som en lekplats för vuxna som blev som barn tillsammans

Installera Rec Room, finns direkt i Quest. Det är en fantastiskt mysig miljö med frisbeegolf, charader, paintball och mycket mycket mer ihop med andra på samma sätt som du beskriver ovan

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Min är fortfarande ”reserverad” på Elgiganten och det har fortfarande inte kommit något mail om att den skickats. Betyder det att dom inte skickade den igår då trots att dom lovade det?

Permalänk
Skrivet av stewed:

Min är fortfarande ”reserverad” på Elgiganten och det har fortfarande inte kommit något mail om att den skickats. Betyder det att dom inte skickade den igår då trots att dom lovade det?

Det behöver det inte göra, på min order stod det inte skickad förrän jag hade hämtat den.
Beroende på leveransalternativ borde du fått något meddelande från transportören eller?

Permalänk
Medlem

Funderar på att uppgradera både router och wifi extenders i samband med Black Friday och då kan det ju vara smart att ta tillfallet i akt och valja något som spelar bra ihop med Q2. Har 75/75 in i huset men kan dubblera hastigheten till en hyggligt liten kostnad om det skulle gora skillnad.

Men som sagt, forslag på router och/eller wifi extenders tas garna emot

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Kollade på en video som sa att man måste ha facebook för att använda quest. Det är ju verkligen en dealbreaker.
Kan man kringå detta på något sätt?
Annars får det bli ett annat headset

Jag själv har inte Facebook-konto så jag har absolut förståelse för dom som inte vill ha det. Men samtidigt förstår jag inte problemet. Det är ju ganska vanligt idag att produkter kräver en form för registrering. Om det nu är via Facebook så kan man väl skapa ett konto där med et fake namn och så är saken löst? Det är väl inte så att Oculus i tillägg kräver att du ska ha massa vänner och "like-a" random katt-memes?

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ironsavior:

Det behöver det inte göra, på min order stod det inte skickad förrän jag hade hämtat den.
Beroende på leveransalternativ borde du fått något meddelande från transportören eller?

Den ska skickas med Bring och jag har inte fått något meddelande vare sig från dem eller Elgiganten. ”Mina paket”-appen hittar inte heller något automatiskt.

Permalänk
Medlem

"Fått tag"? Skyr det som pesten.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Lord Darkness:

Jag själv har inte Facebook-konto så jag har absolut förståelse för dom som inte vill ha det. Men samtidigt förstår jag inte problemet. Det är ju ganska vanligt idag att produkter kräver en form för registrering. Om det nu är via Facebook så kan man väl skapa ett konto där med et fake namn och så är saken löst? Det är väl inte så att Oculus i tillägg kräver att du ska ha massa vänner och "like-a" random katt-memes?

//LD

Det där har diskuterats tidigare men fakekonto är ingen bra idé då du uppmanas styrka din identitet om du blir bannad, bannad kan du bli om Facebooks algoritmer tycker något verkar skumt. Oklart hur stort problem det är i praktiken men man bör använda sin riktiga identitet (men dölja den utåt i Oculus miljö).

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av TotalF:

Funderar på att uppgradera både router och wifi extenders i samband med Black Friday och då kan det ju vara smart att ta tillfallet i akt och valja något som spelar bra ihop med Q2. Har 75/75 in i huset men kan dubblera hastigheten till en hyggligt liten kostnad om det skulle gora skillnad.

Men som sagt, forslag på router och/eller wifi extenders tas garna emot

Notera att hastigheten på bredbandet inte spelar någon roll, det är bara kommunikationen mellan PC, Quest och router. Du kan till exempel ha en router som enbart används för Quest men inte Internet (vilket kanske är opraktiskt).

5Ghz som Quest får vara ifred på eller i alla fall en egen kanal, kabel mellan PC och router samt fri sikt kommer du nog rätt långt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord Darkness:

//LD

Skillnaden är ju att facebook är dom enda som kräver din riktiga identitet, och tror även att dom kan stänga kontot om det är för lite aktivitet.

Jag avråder er att köpa spel kopplat till ett facebook konto som inte är er riktiga identitet och helst inte är helt tomt heller.

Permalänk
Medlem

Någon här som har fått sin quest 2 och har testat VD med lite "klenare" grafikkort?
Jag sitter idag på ett 980ti och har tänkt att uppgradera till 30 serien alternativt den nya AMD generationen om den visar bra resultat för VR också men det kommer ju inte att ske den närmaste månaden med tanke på tillgänglighet.

Så frågan är, kommer jag att ha någon glädje av VD innan dess? Streama film eller spel med nedskruvade inställningar kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliind:

Plingade på dörren, och där stod en man med ett paket till mig funkade kalas!

Succé! I mitt fall så ändrade jag ju adress till jobbadressen, en dag innan. Igår ringde jag igen och dubbelkollade adressen, vilket han bekräftade. Han kunde däremot inte se någon status... Vid 16:30 stack jag hem från jobb. 17:00 kom paketet till min dörr hemma.
En misslyckad leverans alltså som ändå råkade vara till min fördel i slutändan.

Däremot är det en budbil som kör då jag bor i en liten by, ingen UPS-bil. Kan ha blivit något strul i överflyttningen där... men borde man inte ha löst så att det ska fungera klockrent? Finns rätt många byar.

Skrivet av Bmw62:

Satt hemma och jobbade inget sms/samtal eller dörr plingade
kollade tracking
"Customer was not available when UPS attempted delivery. Will deliver to a nearby UPS Access Point™ for customer pick up."
så blev det klassiska denna gång

Det händer nog rätt ofta då med andra ord. Tråkigt. 50/50 om man får det eller inte om man ska tro på denna väldigt begränsade statistiken på oss 4. Där jag bor är det ju knappast "nearby" med deras Access Points heller. Nu hade jag tur i detta fallet men...

Skrivet av Plyschmannen:

UPS kan som vanligt inte sköta sitt jobb. Efter att ha väntat in deras leveransfönster 08:45 - 12:45 och till sist sprungit iväg och fixat lunch, så kom det sedan in den den här generiska "vi har gjort fel men vägrar att be om ursäkt" meddelandet:

In Transit 14.10.2020 13:48 Jarfalla, Sweden

Due to operating conditions, your package may be delayed. / Delivery will be rescheduled.

UPS sköter sig mao precis så dåligt som de alltid gör.

Suck... tråkigt. Möjlighet att hämta själv?

Skrivet av Xenofonus:

Ändrade prefered codec i virtual desktop streamer från automatic till HEVC och sen flöt det på mycket bättre. Upplever att det ser lite mer blurrigt ut men nu är det spelbart åtminstone. Så testa det om någon har råkat ut för samma.

Som en sidnot så körde jag pavlov i en halvtimme ungefär utan teleportering så jag fick springa själv och fick avbryta för jag höll på att bli spyfärdig xD

Testat Radeon ReLive?

Permalänk
Medlem

Körde slut på batteriet i Echo VR. Sjukt rörigt spel till en början men jag kände ändå att man kom in i det rätt snabbt! Mycket roligt oavsett.

Lite irriterande att jag inte fick någon varning om låg batterinivå, Questen bara dog mitt under Sudden Death!

Permalänk

Någon som kört trådlöst med en sagemcom f@st 5370e, duger den? Antar att jag kommer att få isolera 5ghz bandet till enbart questen isåfall. Kör trådat till i princip allt annat hemma så inte brytt något nämnvärt om det trådlösa nätet innan.

Visa signatur

PC: i7 4770K@4,4 | Corsair Hydro H45 | MSI Z87-G45 Gaming | 2x4GB & 2x8GB@1600 | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Ultrawide LG 34UC79G-B@144hz
VR: Oculus Quest 2
Konsol: PS4, Nintendo Switch

Permalänk
Skrivet av stewed:

Den ska skickas med Bring och jag har inte fått något meddelande vare sig från dem eller Elgiganten. ”Mina paket”-appen hittar inte heller något automatiskt.

Jag fick mina leveransbesked ganska sent på kvällen dagen innan dom levererades. Men det var ändå dagen innan.
Du får nog kolla med Elgiganten igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stewed:

Nix, fortfarande ”reserverad” och inget mail om att den skickats.

Aha, kan man lämna tillbaka i varuhusen? Bra idé!

Jag pratade med kundtjänst. Gick inte att avbryta order då mitt paket paketeras. När jag bad om mer detaljer så skickas paketet 20/10.
Gick bra att lämna tillbaka i butik . Men sjukt dåligt av elgiganten.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Testat Radeon ReLive?

Visste inte om att det här fanns så tackar Dock så står det inte på github att den stödjer quest 2 ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Du kör den sideloadade versionen av virtual desktop?
När jag ska spela Half life alyx måste av nån anledning avsluta SteamVR och starta om HL alyx (genom games i virtual desktop) en gång till.
Starta inte spelen i Steam då kan det bli roligt bara genom virtual desktop games meny det gäller även Rift spel.

Jag startade om PC och headset och sen funkade det helt plötsligt. Tack för assistens, detta forumet är bäst! <3

Spelade lite HL:Alyx, 20 minuter eller så. Upplevde det hela väldigt ryckigt, jag har spelat igenom HL:Alyx på HTC Vive vilket inte var ryckigt alls, detta då via en PC med GTX1080. Hoppas att det har att göra med inställningar och lite tweakande för att få det att flyta bättre, jag kör nu hemma på en rigg med RTX2060 och minst lika snabb generellt CPU etc som den andra.

Ryckigheten skulle jag beskriva såhär, om jag hukar eller vänder mig så känns det som att jag får en extremt låg fps/hz, jag rycker från ett läge till ett annat. Kan man få fps-mätare och liknande i VR-vyn?

Enligt VD-menyn så maxar jag den där bandbredds-siffran över Wifi 5 (866?) så det kan bör ju inte vara problemet.

Blir att experimentera vidare på kvällarna då svågern kommer på besök till helgen och är väldigt sugen på just HL:Alyx, hoppas jag har det fungerande till dess... Sen vet jag inte riktigt hur väl det ska fungera när det fungerar optimalt heller om ni förstår vad jag menar...

Tips på vilka inställningar jag skall börja pilla med är uppskattat, även om man behöver starta om headset eller liknande efter man ändrat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag pratade med kundtjänst. Gick inte att avbryta order då mitt paket paketeras. När jag bad om mer detaljer så skickas paketet 20/10.

När beställde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Dock så står det inte på github att den stödjer quest 2 ännu?

Ah... men enligt ett fåtal på Reddit så ska det fungera med Quest 2, testa! 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

I tisdags sa Elgiganten att min skulle levereras på fredag och skickas i går. Nu säger dom att den ska levereras på fredag och skickas idag. Jösses.