Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Holy crap vad jag har problem med VR idag.

Virtual desktop har stutter fest.

Startat om dator, headset, router.
har "låg" cpu usage, låg gpu usage, nätverket är ensamt på sin kanal, ingen stuttering enligt steam vr och trots detta så microlaggar hela världen konstant.

Har verkligen försökt allt nu och får inte det att lira på ett vis som är acceptabelt......
Har funkat hyfsat bra, (mycket bättre) de senaste 2 dagarna.

Välkommen till klubben, verkar vara fler som har fått bekymmer just idag. Jag själv också igår flöt det perfekt idag utan att gjort en enda ändring förutom att aktivera 90hz mode så blev det laggspikes.
Du får labbar med bitraten och prova dig fram och ställa rätt FPS, antingen 72 (default) eller 90 (om du aktiverat 90hz)

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

En sådan förlängningskabel har alla specs som krävs för Link?

Har skrivit lite med utvecklaren av hot dogs spelet och han tycker det "jitter" som blir när jag roterar vapnen verkar vara prestandaproblem eller kassa kontroller, skulle gissa på det förstnämnda
Så synd bara :/

hittade följande lista på amazon:

Oculus Quest LINK.
UGREEN USB3.0 extension (DON'T WORK)
AmazonBasics USB3.0 extension (DON'T WORK)
AmazonBasics USB3.1 Type-C to A 3m (DON'T WORK)

Anker PowerLine+ USB-C to USB 3.0 6ft (WORKS)
deleyCON 5m USB 3.0 Extension Active Signal Booster (WORKS)

och deleycon ser likadan ut på bilden som deltaco, fast såg nu att den kostar ca 22 pund (ca 287 sek) ifrån amazon med frakt, så kanske blir att beställa därifrån istället

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Holy crap vad jag har problem med VR idag.

Virtual desktop har stutter fest.

Startat om dator, headset, router.
har "låg" cpu usage, låg gpu usage, nätverket är ensamt på sin kanal, ingen stuttering enligt steam vr och trots detta så microlaggar hela världen konstant.

Har verkligen försökt allt nu och får inte det att lira på ett vis som är acceptabelt......
Har funkat hyfsat bra, (mycket bättre) de senaste 2 dagarna.

Av nyfikenhet: vad kör du med för router?

Antar att det är saker som ditt fall som gör Oculus osugna på att lansera AirLink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Av nyfikenhet: vad kör du med för router?

Antar att det är saker som ditt fall som gör Oculus osugna på att lansera AirLink.

AirLink borde väl vara en egen grej, typ usb3-wifi till Questen, inte att den går via ens router?

Permalänk
Medlem

Packat upp min quest idag, första vr setet och tyckte det var grymt. Har testat psvr innan men detta var bättre. Super Hot var riktigt kul. Något jag dock reagera på var att det släppte in rätt mycket ljus vid näsan, detta störde lite. Sedan tycker jag ibland det blir oskärpa/suddigt mitt på skärmen. Vet inte om det är smuts eller det är bara så det kan bli. Provade putsa linsen såklart:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Är det värt att vänta på Black Friday tro, för lite billigare VR spel?

Nej, men värt att vänta på Halloween rean. Bör börja i slutet av Oktober, typ 29 Oktober till 2 November eller något liknande! Jag väntar personligen in den, och har hittills endast köpt Beat saber och Phasmophobia, då jag vet att de inte kommer att komma på rea!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Packat upp min quest idag, första vr setet och tyckte det var grymt. Har testat psvr innan men detta var bättre. Super Hot var riktigt kul. Något jag dock reagera på var att det släppte in rätt mycket ljus vid näsan, detta störde lite. Sedan tycker jag ibland det blir oskärpa/suddigt mitt på skärmen. Vet inte om det är smuts eller det är bara så det kan bli. Provade putsa linsen såklart:)

Ljusinsläpp slipper man om man köper face kittet som innehåller näsflärpar eller i framtiden köper ett vrcover eller silicon cover som också har näsflärpar..
Att det blir suddigt om det inte beror på imma eller nått så kan det vara att du hamnar med blicken snett.
Prova justera headsetet både upp/ner samt tilta fram/bak för att hitta rätt position.
Kör du med standard strap så vill det till att flytta sig.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Sålde mitt Quest förra månaden och har nu skaffat två exemplar av detta nya facebookcyklop.
Quest 2 skulle haft oled. Saknar den mörkare svärtan, även om det nu flyter på bättre och känns överlag responsivare. Så många trevliga förbättringar i menyer å så! Startar om spel på ca 20% av tiden det tog innan. Nice!

Edit; körde installationen i säkert 5 minuter innan jag märkte att skyddsplasten satt kvar på linserna! snacka om att man kände sig initialt missnöjd... första intrycket liksom.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem

Virtual Desktop - testade och kompatibla spel

Jag vill tipsa om denna lista: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1gRbhMw-8PDl1m2ujs_uWaxMeFxjWjihKtRjFGpd-nFY/edit#gid=2101885392

Det är en officiell lista från VD, där communityt är med och rapporterar in vad som fungerar och/eller hur man får det att fungera om man springer på problem.

Känns som ett must-have att kika i den innan man köper något spel.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subtractive:

Jag vill tipsa om denna lista: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1gRbhMw-8PDl1m2ujs_uWaxMeFxjWjihKtRjFGpd-nFY/edit#gid=2101885392

Det är en officiell lista från VD, där communityt är med och rapporterar in vad som fungerar och/eller hur man får det att fungera om man springer på problem.

Känns som ett must-have att kika i den innan man köper något spel.

Bra lista.
Jag trodde man alltid skulle starta via games menyn men uppenbarligen är inte det alltid bäst

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Har någon tips på bra earbuds? Kört med mina vanliga gaming hörlurar men tycker det är för bökigt att få på och av dem och så är det jobbigt med sladden och att ständigt behöva byta dem mellan questen och PC:n.

Har kollat på Logitech G333.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Sötast
Skrivet av Halldin:

Av nyfikenhet: vad kör du med för router?

Antar att det är saker som ditt fall som gör Oculus osugna på att lansera AirLink.

Jag har pest eller kolera!

en Telia sagencom FAST 3570 eller en gammal ASUS n56u.

Båda är 5Ghz

telias klarar synkar på 866Mbit och asus på 300 (vilket ger en varning om prestanda i VD)

Har spelat 2H nu på kvällen med asus'n och den fungerade betydligt mycket bättre ikväll.

Permalänk
Medlem

Försökte köra med Linken, men tycker att det är brutalt suddigt, tex webbläsare och dylikt.
Har någon av er hittat någon vettig lösning på det, eller är det den där VRDesktop appen man måste köpa för att komma runt det?

Surfa hemsidor är bara att glömma, suddigare text får man leta efter.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Vad är eran upplevelse av Quest 2 än så länge?,
Går från mitt HTC till detta,
Beställde mitt i i morse och får det i morgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Försökte köra med Linken, men tycker att det är brutalt suddigt, tex webbläsare och dylikt.
Har någon av er hittat någon vettig lösning på det, eller är det den där VRDesktop appen man måste köpa för att komma runt det?

Surfa hemsidor är bara att glömma, suddigare text får man leta efter.

Link är beta så det kan mycket väl vara sämre bild än VD.
Varför använder du Link för att surfa?
Oculus browser finns i Questen eller för den delen ladda ner en annan.
Kör bara Link om du ska spela PCVR

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av venomze:

Vad är eran upplevelse av Quest 2 än så länge?,
Går från mitt HTC till detta,
Beställde mitt i i morse och får det i morgon!

Mer nöjd ju mer jag använder.
Har även en Quest 1 här hemma, som jag också tycker om.
Behöver dock komfort-modda Quest 2 då den är standard nu, även headstrapen.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Efter att haft ögonen på (men inte i) VR under en längre tid (ändå sedan Oculus släppte sin första version) så blev jag tillslut trött på att vänta på det perfekta headsetet och köpte en Quest 2. Tidigare har jag bara prövat ett svinfult reklamspel (på NK i Stockholm) i det allra första Oculus-headsetet samt PSVR vid ett tillfälle i en Teliabutik på Kungsgatan då jag fick sitta i någon hajbur.

Första intrycket är blandat. Jag visste inte riktigt vad jag kunde förvänta mig, men jag hade nog ändå högre förväntningar är vad som lyckades infrias. Exempelvis så hade jag tänkte mig att jag i princip inte skulle behöva kolla på film på en skärm mer utan helt skulle kunna gå över till virtuella biosalonger, men det känns inte aktuellt. Hittills så är den upplevelsen som har imponerat mest Anne Frank-appen. Vid ett tillfälle böjde jag mig ner för att titta under en säng och när jag reste mig igen så försökte jag stödja mig på sängen. Säger lite om hur verkligt det ändå kändes.

Spel där karaktären förflyttar sig själv genom att glida fram går fetbort. Kände mig åksjuk efter bara några sekunder. Det känns nästan som att brädspel och olika sociala spel kommer vara det som tilltalar mig mest, men får se var jag landar. Tror även på olika typer av escape rooms och äventyrsspel som utspelar sig på begränsade ytor.

Jag diggar verkligen den trådlösa upplevelsen, och känner spontant att jag inte kommer vilja köra trådat alls, men jag har ändå beställt en Reverb G2. Min tanke är att om jag tycker om det ännu mer så säljer jag helt enkelt mitt Quest 2, annars lämnar jag tillbaka G2:an. Så får se hur detta utvecklar sig.

Permalänk
Medlem

vaknar upp och ser att jag fått mail ifrån bring att min quest 2 är på väg, så nu hoppas jag med lite tur att jag har den imorgon (läs idag)
så 20/10 som elgiganten sa stämde inte som tur var

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Molotov:

Ja det är synd att discord inte finns native.
Men du kan faktiskt köra discord på telefonen och sen koppla telefonen mot headsetet då får du "båda" ljuden.

Vilken grej har du någon guide på hur jag gör kopplingen? har bara hittat att sideloada in apk.

Permalänk
Medlem

Testade gratisappen "BigScreen VR" igår och damn, det var riktigt imponerande! Hoppade in i en biosalong och kikade på lite filmtrailers i 3D och det såg riktigt grymt ut, rekommenderas!

Råkade även köpa No Man's Sky och Subnautica att lira i helgen (kört på PS4 tidigare med PSVR)... suck nu ska man bara jobba sig igenom fredagen först.

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Skrivet av venomze:

Vad är eran upplevelse av Quest 2 än så länge?,
Går från mitt HTC till detta,
Beställde mitt i i morse och får det i morgon!

Jag tror att det kommer bli bättre och bättre, just nu kör jag ändå hellre mitt Rift CV1 till dom PC spel jag spelar (i princip bara sittande simulatorspel). Riften är ganska mycket lättare och skönare att ha på sig (vanesak?) med en större sweetspot i linserna. Men det funkar bra med Q2 och link också, får hoppas dom snart kommer med förbättringen av linken så den kan köra full upplösning och 90Hz. Men det som imponerar mest är hur lätt det är att bara dra på sig headsetet och med handtracking hoppa in i en browser och surfa lite. Inte leta efter några kontroller eller dra igång PC... hoppas på ännu bättre handtracking och mer utbredd support för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

Efter att haft ögonen på (men inte i) VR under en längre tid (ändå sedan Oculus släppte sin första version) så blev jag tillslut trött på att vänta på det perfekta headsetet och köpte en Quest 2. Tidigare har jag bara prövat ett svinfult reklamspel (på NK i Stockholm) i det allra första Oculus-headsetet samt PSVR vid ett tillfälle i en Teliabutik på Kungsgatan då jag fick sitta i någon hajbur.

Första intrycket är blandat. Jag visste inte riktigt vad jag kunde förvänta mig, men jag hade nog ändå högre förväntningar är vad som lyckades infrias. Exempelvis så hade jag tänkte mig att jag i princip inte skulle behöva kolla på film på en skärm mer utan helt skulle kunna gå över till virtuella biosalonger, men det känns inte aktuellt. Hittills så är den upplevelsen som har imponerat mest Anne Frank-appen. Vid ett tillfälle böjde jag mig ner för att titta under en säng och när jag reste mig igen så försökte jag stödja mig på sängen. Säger lite om hur verkligt det ändå kändes.

Spel där karaktären förflyttar sig själv genom att glida fram går fetbort. Kände mig åksjuk efter bara några sekunder. Det känns nästan som att brädspel och olika sociala spel kommer vara det som tilltalar mig mest, men får se var jag landar. Tror även på olika typer av escape rooms och äventyrsspel som utspelar sig på begränsade ytor.

Jag diggar verkligen den trådlösa upplevelsen, och känner spontant att jag inte kommer vilja köra trådat alls, men jag har ändå beställt en Reverb G2. Min tanke är att om jag tycker om det ännu mer så säljer jag helt enkelt mitt Quest 2, annars lämnar jag tillbaka G2:an. Så får se hur detta utvecklar sig.

Det är lite så, alla VR headsets som finns är inte perfekta. Alla är bra på sitt sätt men sämre än nån annan på ett annat sätt.
Kan väll säga ang G2 utan nu har testat just det headsetet men har erfarenheter med tidigare WMR är att headsetet kommer vara mycket bättre och mycket skönare att ha på sig.
Men man sitter fast med kabel, man får ingen likvärdig frihetskänsla med kabel, bäst är om man kan takmontera kabeln då kommer man något sånär nära.
WMR kontroller och hur tracking fungerar är mycket mer "clunky" än oculus, vid fel förutsättningar blir det mycket tjorv.
Tidigare med WMR var man också tvungen att koppla kontrollerna med bluetooth till datorn, då var det extra viktigt att det var bluetooth 4.0 och hade man itne det fick man ha en USB-sticka som var tvungen att sitta i en USB2-port för att trackingen inte skulle krångla.
WMR kräver mycket ljusare runt omkring jämfört med oculus.
Står man och spelar på en mörk enfärgad matta utan mönster kan trackingen flippa ur om man tex hukar sig och är nära golvet med händerna.
"Setup" inför varje spelomgång är omständigare och fick göras om varje gång.
Svårt att få över golvnivån från Windows 10 VR-miljö till tex SteamVR så man var alltid för lång eller för kort. Finns ett separat program OpenVR Advance settings som man lätt kan fixa golvnivån och är ett måste program.

Men det här är mina erfarenheter 2år sen med WMR, det kan ha blivigt bättre så det betyder inte att det är samma idag

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Mitt headset är ute för leverans till upphämtningsställe nu så jag bör ha det under dagen om de inte klantar till något
Jag lade beställningen i söndags kväll på elgiganten och det stod då 100+ i weblager, som fraktsätt valde jag Bring (alltså inte express).

Permalänk

La nu till slut en beställning på 64gigen, var slut i webblager på Elgiganten förväntas komma in 12 november.

Visa signatur

PC: i7 4770K@4,4 | Corsair Hydro H45 | MSI Z87-G45 Gaming | 2x4GB & 2x8GB@1600 | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Ultrawide LG 34UC79G-B@144hz
VR: Oculus Quest 2
Konsol: PS4, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Fick mitt i onsdags, förbokade från Oculus officiella hemsida..
So far är jag väldigt nöjd. Kommer från PSVR och tyckte det kändes bökigt med sladdar, lampor hit o dit. Otroligt mycket enklare med allt trådlöst. Sen är upplösning och vikt åt det bättre hållet på Questen vilket inte gör saken sämre. Kontrollerna känns gedigna och genomtänkta. Passar mina händer som handen i handsken men beror säkert på handstorlek. Har "lagom stora" händer skulle jag vilja påstå. Handtracking känns sådär än så länge. Mer som en gimmick än ett måste
Har kört Star Wars Squadrons samt Half Life Alyx via Virtual Desktop och det fungerar som en dröm. Trodde inte det skulle fungera så pass bra som det faktiskt gör. Vet att vissa som jämför med Link-kabel tycker tom trådlöst fungerar bättre. Kör 5ghz på en ASUS AC68U och har inte upplevt någon stuttering eller liknande. Får kanske ge det lite mer tid men som sagt, so far so good.
Batteritiden lämnar mer att önska men 2-3 timmar är lagom session ändå. Är man fler i hushållet som vill använda kan det nog va läge att köpa elite-remmen med batteri.
Som sagt, helnöjd efter ett par dagars användning

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASRock RX 7900XTX 24GB Phantom Gaming DDR6 | DeepCool CK500 | be quiet! Pure Loop 280mm | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5200MHz CL40 | ASUS Prime B650-Plus | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Razer Vper Ultimate | Logitech G915 | Astro A50 | Alienware aw3223dw

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

vaknar upp och ser att jag fått mail ifrån bring att min quest 2 är på väg, så nu hoppas jag med lite tur att jag har den imorgon (läs idag)
så 20/10 som elgiganten sa stämde inte som tur var

Men inte bara ElFjanten utan även Bring kan svika. Det har inte hänt nåt med mitt paket sedan det var i Jönköping i går.

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

hittade följande lista på amazon:

Oculus Quest LINK.
UGREEN USB3.0 extension (DON'T WORK)
AmazonBasics USB3.0 extension (DON'T WORK)
AmazonBasics USB3.1 Type-C to A 3m (DON'T WORK)

Anker PowerLine+ USB-C to USB 3.0 6ft (WORKS)
deleyCON 5m USB 3.0 Extension Active Signal Booster (WORKS)

och deleycon ser likadan ut på bilden som deltaco, fast såg nu att den kostar ca 22 pund (ca 287 sek) ifrån amazon med frakt, så kanske blir att beställa därifrån istället

Vill nog inte beställa från amazon... Tar lång tid att få grejerna, finns det ingen likvärdig kabel i någon vanligt förekommande butik? 50kr mer hit eller dit funkar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grinnall:

Fick mitt i onsdags, förbokade från Oculus officiella hemsida..
So far är jag väldigt nöjd. Kommer från PSVR och tyckte det kändes bökigt med sladdar, lampor hit o dit. Otroligt mycket enklare med allt trådlöst. Sen är upplösning och vikt åt det bättre hållet på Questen vilket inte gör saken sämre. Kontrollerna känns gedigna och genomtänkta. Passar mina händer som handen i handsken men beror säkert på handstorlek. Har "lagom stora" händer skulle jag vilja påstå. Handtracking känns sådär än så länge. Mer som en gimmick än ett måste
Har kört Star Wars Squadrons samt Half Life Alyx via Virtual Desktop och det fungerar som en dröm. Trodde inte det skulle fungera så pass bra som det faktiskt gör. Vet att vissa som jämför med Link-kabel tycker tom trådlöst fungerar bättre. Kör 5ghz på en ASUS AC68U och har inte upplevt någon stuttering eller liknande. Får kanske ge det lite mer tid men som sagt, so far so good.
Batteritiden lämnar mer att önska men 2-3 timmar är lagom session ändå. Är man fler i hushållet som vill använda kan det nog va läge att köpa elite-remmen med batteri.
Som sagt, helnöjd efter ett par dagars användning

Vad har du för inställningar under Streaming i virtual desktop ?
Tänker på quality och bitrate.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur wifi-6 fungerar? Har en Asus RT-AC2900 som jag tror ska klara av wifi-6. Behöver jag göra något speciellt på routern eller questen för att den ska koppla upp på wifi6? När jag kör virtual desktop så står det nämligen fortfarande 866 mps och ligger på ca 80-85 mps vid spel, vilket är oförändrat mot hur det var på quest 1.

Permalänk

Kan någon hjälpa fixa ihop powerbank, kabel till den till VR, och så en bra link kabel på 5m? Från typ kjell, biltema, netonnet, elgiganten osv

Lär väl landa på 700kr men vad fan ska man göra :/